Kohdunsuu ei auennut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohdunsuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohdunsuu

Vieras
Mikähän voisi olla syy, että mun kohdunsuu ei auennut synnytyksessä tarpeeksi vaan vauva jouduttiin sitten leikkaamaan ulos. Onko vaan joskus niin, että synnytys ei etene vai voiko olla jokin muu syy? En tajunnut asiaa sen enempää kysellä silloin sairaalassa ollessa ja tänään asia tuli mieleeni ja aloin miettimään sitä. Toivottavasti ei ole ihan typerä kysymys asia vain vaivaa mieltä nyt.

Mulla ei ekasta auennu kunnolla,kun oli väärässä tarjonnassa pää.Myös epiduraali hidastanut synnytystä.Toinen otettiin imukupilla ja silloinkin avautumisessa oli ongelmia.Pää oli myös väärässä tarjonnassa tässäkin tapauksessa.Viiminen synnnytys oli ilman epiduraalia ja avautuikin hyvin vähäisillä omilla supistuksilla ja vauva syntyi kylki asennossa ihan helposti.Tässäkin pää oli väärässä asennossa,mutta kylki asento antoi tilaa vauvalle.Onneksi sattui asiantunteva ,itse 7 lasta synnyttänyt, kätilö paikalle.Kohdunkaulapuudutuksen sain tässä viimeisessä synnytyksessä.
Kannattaa soittaa sinne osastolle missä olit.Siellä on synnytys kertomuksesi jota voit käydä katsomassa.

Mietinkin juuri sitä, että voiko olla rakenteellinen juttu. Mulle ei vaan siitä ole mitään sanottu, että olisi ollut siitä kiinni (ei tosin sanottu muutakaan syytä ). Lähinnä mahdollista seuraavaa synnytystä ajatellen kyselen. Eli kannattaa pyytää tutkimaan kohdunsuun rakenteen ennen mahd. seuraavaa synnytystä.

Minulla ei esikoisen synnytyksessä kohdunsuu auennut 5cm enempää.
Toista odottaessani lantio kuvattiin ja sen todettiin olevan liian ahdas alatie synnytykselle.
Sitä en tosin tiedä oliko se syy/ainoa syy avautumattomuudelle (mikä sana!).

Ei mullakaan auennu kohdunsuu kuin olikohan 6 cm.Loppujen lopuksi mentiin hätäsektioon,kun vauvan sydänäänet romahti kahdestikin.Kun poika syntyi ke-iltana,seuraavana maanantaina kävin sitten röntgenissä lantion kuvassa.
Ei ois mahtunu vauva tulemaankaan alakautta,oli sen verran ahdas lantio, vaikka muuten kyllä näyttää lantio leveeltä :D

Omalla kohdallani esikoisen synnytyksessä (käynnistettiin 41+3) avautuminen pysähtyi 6 cm:iin. Tai toiselta puolelta kohdunsuu avautui 8 cm, toiselta tuon 6 (en tiedä miten senkin nyt voi arvioida). Oksitosiinitippaa ei voitu pitää päällä koska vauvan syke tipahteli supistusten aikana, joten sektioon mentiin. Vauvalla todettiin lievä tarjontavirhe, pää oli vinossa, joten se ehkä painoi kohdunsuuta epätasaisesti. Ja pääkin oli iso, 39 cm, joten voi olla että oli mahtumisongelmiakin.

Toisessa raskaudessa synnytyksen suunnittelussa sanottiin ettei edellinen pysähtyminen vaikuta mitenkään myöhempiin synnytyksiin (tietenkin niin sanotaan vaikkei se kaikilla pidäkään paikkansa esim. ahtaan lantion vuoksi, alatiesynnytykseenhän aina kannustetaan). Lopulta tehtiin kuitenkin sektio rv 41+2, koska en käynnistykseen enää suostunut.

Naapurilla oli edellisen synnytyksen jälkeen jotenkin poltettu kohdunsuu kiinni. Seuraava raskaus meni viikolle 43-44, ennen kuin älyttiin alkaa synnytystä käynnistelemään ja siinä vaiheessa hokattiin tuo kohdunsuu-juttu.
Tämä tapahtui joskus 70-luvulla.

Yhteistyössä