Kohdunpoiston jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohtuuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
8 päivää sitten leikattiin,kohtu,munasarjat,munajohtimet ja kohdunkaula.Alateitse tehty leikkaus.Kivut on vähentyneet.Aloitin lenkkeilyn 4.n päivän päästä.Ensin 10 min.sitten vähän lisäsin.istuminen on vaikeinta.Vuoto on erittäin vähäistä.Otan lääkkeeksi Panadolia ja tulehduskipu lääkettä.Kun elää yksin niin on oltava kekseliäs miten saa asiat hoidettua.Tsemppiä kaikille!

Viime elokuussa kohtu lähti, runsaiden kuukautisten takia, jotka olivat todella runsaat! Mulla vieläkin ruskehtavaa vuotoa, joka ei ole paras parfyymi ! Seksistä en tiedä mitään, kaksi viimeistä vuotta sängyssä on nukuttu tai kateltu telkkaria ja viimeisen viiden vuoden aikana, ei kymmentä kertaa olla tehty muuta.

5 pv sitten poistettiin tähystyksellä kohtu, munasarjat ja -johtimet. Kipuja on ollut vaihtelevasti välillä itkuun saakka. Kivut ovat vain vas. puolella mahaa..lääkäri sanoi tikanneensaa sen tiukasti ettei tulisi tyrää. Vaihdevuodet alkoivat jo kaksi vuotta sitten joten hormoonilaastarilla mennään edelleen. Pissaaminen kirvelee ja sitä ei voi paljon pidätellä. Maha toimii mutta hankalasti.
Itku on herkässä. Lapsettomuusasia nostaa päätään vaikka luulin asian jo käsitelleeni.
Odotan sitä hetkeä jolloin voin sanoa, että kyllä kannatti koko homma käydä läpi ...nyt mennään hetki kerrallaan. Tsemppiä kaikille meille kohduttomille naisille!

Minulta poistettiin kohtu viisi päivää sitten, poisto emättimen kautta, munasarjat jätettiin. Syynä keväällä diagnosoitu kohdunkaulan syöpä. Kiitos lääkärien suuren ammattitaidon ja oman erikoisen hyvän onneni havaittiin syöpä niin ajoissa että se saatiin poistettua loopilla ja kohdun poisto oli ns. varotoimenpide. Olen 48-vuotias, lapset on siis jo tehty joten poisto ei haitannut yhtään. Eikä haittaa edelleenkään, päinvastoin odotan riemulla sitä aikaa kun ei kuukautisia tarvitse kärsiä eikä kierukan vaihtoa miettiä. En koe olevani yhtään vähemmän naisellinen, melkeinpä päinvastoin kun tiedän olevani terve.

Minulla ei ole toistaiseksi ollut minkäänlaista vuotoa,ns haavakivut ovat hyvin kohtuulliset. Olen pärjännyt aamuin-illoin otetuilla panadolilla ja buranalla (ja somacilla). Ulostus- ja virtsausvaivoja ja -kipuja on ollut mutta nekin ovat vähentymään päin. Kaiken kaikkiaan olotila on loistava - kevään syöpädiagnoosin jälkeen en olisi ikinä uskonut että voin heinäkuussa sanoa olevani terve!

Jokaisen kokemus ja kroppa on toki yksilöllinen, mutta omalta kohdalta olen tyytyväinen, että leikkaukseen menin. Oli oikeastaan pakko, kohtu täynnä myoomaan, samalla löytyi mm. endometrioosi. Avoleikkaus oli rankka ja aika kipeä olin monta viikkoa, mutta myooman takia pullottanut vatsa pieneni mukavasti ja kivut jäi lähes kokonaan. Oma kroppa tuntuu taas omalle, seksi tuntuu hyvälle (eikä ole kipuja enää yhdynnän jälkeen kuten oli). Ihan oikea nainen olen edelleen, jotenkin jopa enemmän, kun vointi on niin paljon parempi. 'Taisteluarpi' toki vatsaan jäi, mutta se ei näin 46 v enää ole niin olennaista.

Alkuperäinen kirjoittaja mis vailla seksiä;30477201:
Onko tosi että kohdun poiston jälkeen tulee 3kk yhdyntäkielto??

Ihmettelen samaa. Vaimolta poistettu kohtu vasta ja sanoi että 3kk yhdyntäkielto??

Ote Ellit foorumista:

"Lääkäri kertoi näin lähtöpäivänä:
olet todella hyvin parantunut ( mistä se vois sen tietää ku mä makasin sängyllä, eikä ollu ees pidelly mua )Sairaslomaa 3 vko jos tarvetta niin työterveyshuolto antaa sitä lisää, kotitöitäkin saa ihan normaalisti tehdä, se meni vielä jotenkin ok mut sit se sano et minkäänlaista yhdyntää ei saa harrastaa 3 kuukauteen, mä olin ihan äimänä. puolenvuoden päästä olet sit ihan terve että se arpikudos alkaa venyä ja antamaan periksi et yhdyntäkin tuntuu sit mielekkäämmältä.
kolme päivää siellä maattuani mä lähdin sit kotiin nää ohjeet mukanani, asia jäi kuitenkin sen verran vaivaamaan et seuraavana päivänä mä soitin osastolle ja kysyin tätä 3 kk:tta. hoitaja totes et tässä on tullut nyt jokin väärin käsitys ei selipaatissa nyt niin kauaa tartte olla, että se on noin 4 viikkoa eli kun vuodot on loppu. sitä tässä odotellessa :)) tääkin kuulostaa aika oudolta miten arpikudos venyy, mut kaikki on nyt tähän mennessä ihan hyvin ja jälkitarkatustakaan ei nykyään tehdä jos ei ole tarvetta. Meinaan mennä siihen jälkitarkastukseen jos huolivat "

Kohdunpoisto | sivu 3 | Ellit keskustelu

ON teillä juttu! ei se miehen elin edes riitä sinne kohtuun asti jotenka ei voi edes tökkiä sinne, ja tuo että lääkäri sanoi että tekee "nuorentytön emättimen" höpön höpön ei lääkärit semmosia edes kysele mistään seksielämästä,jos olet jo menny kohdunpoistoon tulee sinun myös tietää riskisi.
lääkärit toki voivat potilaan kanssa heittää huulta mutat eivät kyllä tosissaan tuommosia leikkauksia tee.

ON teillä juttu! ei se miehen elin edes riitä sinne kohtuun asti jotenka ei voi edes tökkiä sinne, ja tuo että lääkäri sanoi että tekee "nuorentytön emättimen" höpön höpön ei lääkärit semmosia edes kysele mistään seksielämästä,jos olet jo menny kohdunpoistoon tulee sinun myös tietää riskisi.
lääkärit toki voivat potilaan kanssa heittää huulta mutat eivät kyllä tosissaan tuommosia leikkauksia tee.

Nyt kyllä jauhat itse melkoista hevonpuppua. Ensinnäkin, se miehen penis ei voi osua kohtuun jos kohtu on poistettu. Miehen elin kyllä muuten ylettyisi kohtuun asti helpostkin, ellei ole kyse mikropeniksestä tai muuten alle 7cm mittaisesta. Ja kyllä siinä vaan niin usein on käynyt että leikkauksen jälkeen, varsinkin jos on laskeumia tai muita repeytymiä korjailtu, niin kyllä se alapää on todellakin kuin ennen synnytystä, tiukempikin. Osaava lääkäri on kyllä taitava.