Kohdunpoisto = kastrointi ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rehellisyyttä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rehellisyyttä

Vieras
Toisella keskustelupalstalla joku vertasi kohdunpoistoa "kuohitsemiseen". Mitä mieltä te olette tästä ? Olen myooman takia joutumassa kohdunpoistoleikkaukseen ja haluan nyt todella tietää kaiken asiasta, ennen kuin menen, jos menen sinne leikkaukseen. Haluan tietää, onko minulla todellisia vaihtoehtoja. Taloudellisesti ei ole varaa mihinkään yksityisen puolen kokeiluihin, vaan pysytään julkisella puolella.

Myooma on yli viiden cm kokoinen, tunnen sen, aiheuttaa kipuja ja ehkä tulehduksia kehossa. Ruskeita vuotoja ja "tärinää". Se on kohdun sisällä ja säännöllisen muotoinen.
Todella paljon haluan tietää, kuinka kohdunpoistoleikkaus on vaikuttanut tunne-elämäänne ja seksuaalisuuteen. Vastauksien ei tarvitse olla musta-valkoisia, kyllä-ei -tyyppisiä, vaan ihan omin sanoin, ihmisen rehellisesti kertomana.

Kirjoittakaa lääkäritkin, jos teitä täällä käy ja leikkauksen läpikäyneet.
Onhan kyse ihmisen osasta, todella tärkeästä sellaisesta. En jaksa uskoa kaikkia, ei-se-mitään -juttuja, vaan haluan rehellisiä vastauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rehellisyyttä;11191148:
Toisella keskustelupalstalla joku vertasi kohdunpoistoa "kuohitsemiseen". Mitä mieltä te olette tästä ? Olen myooman takia joutumassa kohdunpoistoleikkaukseen ja haluan nyt todella tietää kaiken asiasta, ennen kuin menen, jos menen sinne leikkaukseen. Haluan tietää, onko minulla todellisia vaihtoehtoja. Taloudellisesti ei ole varaa mihinkään yksityisen puolen kokeiluihin, vaan pysytään julkisella puolella.

Myooma on yli viiden cm kokoinen, tunnen sen, aiheuttaa kipuja ja ehkä tulehduksia kehossa. Ruskeita vuotoja ja "tärinää". Se on kohdun sisällä ja säännöllisen muotoinen.
Todella paljon haluan tietää, kuinka kohdunpoistoleikkaus on vaikuttanut tunne-elämäänne ja seksuaalisuuteen. Vastauksien ei tarvitse olla musta-valkoisia, kyllä-ei -tyyppisiä, vaan ihan omin sanoin, ihmisen rehellisesti kertomana.

Onhan kyse ihmisen osasta, todella tärkeästä sellaisesta. En jaksa uskoa kaikkia, ei-se-mitään -juttuja, vaan haluan rehellisiä vastauksia.

Olisn odottanut, että kanssasisaret olisivat rientäneet kilvan vastaamaan. Vaan eipä.
Olen tuntenut ja ollut "kanssakäymisissä" muutaman naisen kanssa joilta kohtu on poistettu. Keneltäkään ei ole mennyt sen paremmin seksuaaliset kyvyt tai halut. Kohdunpoisto on ehkäpä tuonut uutta vapautuneisuutta seksiin. Hoida itsesi kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja jänkäjoonas1943;11191228:
Olisn odottanut, että kanssasisaret olisivat rientäneet kilvan vastaamaan. Vaan eipä.
Olen tuntenut ja ollut "kanssakäymisissä" muutaman naisen kanssa joilta kohtu on poistettu. Keneltäkään ei ole mennyt sen paremmin seksuaaliset kyvyt tai halut. Kohdunpoisto on ehkäpä tuonut uutta vapautuneisuutta seksiin. Hoida itsesi kuntoon.

Tosiaan ompa erikoista, että naiset vaikenevat ja mies rientää vastaamaan. Kiitos vaan Jänkä-Joonaalle, varmaankin kannustavista kommenteista leikkauksen läpikäyneille naisille, jotka kipuilevat niiden menetettyjen tuntemustensa kanssa. Oletkohan ihan alalla töissä, vai ihan rakastajan ominaisuudessa kommentoit ja vai kuinka osuit naisten terveyspalstalle ? Uteliaisuus herää.

Mutta tosiaan, olen lukenut monia kirjoituksia, joissa naiset itkevät menetettyjen seksuaalisten nautintojensa perään, mm. S24-palstalla. Eivätkä ne tuntemukset vaikuta hyviltä. Lääkäreitten: onhan sitä estrogeeni-korvaushoitoa ja liukuvoidetta -jutut eivät myöskään vakuuta mitenkään. Seksuaalisuuden "kuittaaminen" noilla ei varmasti riitä nykynaiselle.

Todellakin naiset, nyt kertokaa itse.

Tosiaan ompa erikoista, että naiset vaikenevat ja mies rientää vastaamaan. Kiitos vaan Jänkä-Joonaalle, varmaankin kannustavista kommenteista leikkauksen läpikäyneille naisille, jotka kipuilevat niiden menetettyjen tuntemustensa kanssa. Oletkohan ihan alalla töissä, vai ihan rakastajan ominaisuudessa kommentoit ja vai kuinka osuit naisten terveyspalstalle ? Uteliaisuus herää.

Mutta tosiaan, olen lukenut monia kirjoituksia, joissa naiset itkevät menetettyjen seksuaalisten nautintojensa perään, mm. S24-palstalla. Eivätkä ne tuntemukset vaikuta hyviltä. Lääkäreitten: onhan sitä estrogeeni-korvaushoitoa ja liukuvoidetta -jutut eivät myöskään vakuuta mitenkään. Seksuaalisuuden "kuittaaminen" noilla ei varmasti riitä nykynaiselle.

Todellakin naiset, nyt kertokaa itse.

Tietoahan tässä haetaan ja tarvitaan, joten uskaltakaa nyt vastailla, vai onko aloituksen kysymys liian raju mielestänne ?

Viimeksi muokattu:
Tietoahan tässä haetaan ja tarvitaan, joten uskaltakaa nyt vastailla, vai onko aloituksen kysymys liian raju mielestänne ?

Eipä ole kauaa tähän aiheeseen tarvinnut yrittää perehtyä, kun on tullut selväksi, että kohdunpoistoleikkaukset ovat monelta osin kiellettyä keskustelunaihetta, tabu, niin lääkäreitten, kuin asianosaisten, eli potilaitten, naisten keskuudessa.

Jossain kommentissa oli, että jopa kolmannes kaikista kohdunpoistoleikkauksista aiheuttaa komplikaatioita. Se ei ole pieni määrä, ei ainakaan niin pieni määrä, että aiheesta pitäisi vaieta.

Mitä ne komplikaatiot ovat ? Eräs rohkea uskalsi kertoa omasta vaikeasta kokemuksestaan seksuaalisten tuntemuksien suhteen, joku kertoi virtsaongelmista, mutta kovin on hiljaista siihen nähden, mitä pitäisi olla, jos tuo lukema pitää paikkansa.

Suomi24:n Naistentautien palstalla käydään tätä samaa keskustelua, tervetuloa sinne mukaan myös ja kertomaan lisää, kaikki tieto on tervetullutta. Niin naisten itsensä kertoma, varsinkin , kuin lääkäreitten, jotka uskaltavat kertoa enemmän, kuin että estrogeenikorvaushoito on keksitty ja liukuvoide.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä ?;11193204:
Eipä ole kauaa tähän aiheeseen tarvinnut yrittää perehtyä, kun on tullut selväksi, että kohdunpoistoleikkaukset ovat monelta osin kiellettyä keskustelunaihetta, tabu, niin lääkäreitten, kuin asianosaisten, eli potilaitten, naisten keskuudessa.

Jossain kommentissa oli, että jopa kolmannes kaikista kohdunpoistoleikkauksista aiheuttaa komplikaatioita. Se ei ole pieni määrä, ei ainakaan niin pieni määrä, että aiheesta pitäisi vaieta.

Mitä ne komplikaatiot ovat ? Eräs rohkea uskalsi kertoa omasta vaikeasta kokemuksestaan seksuaalisten tuntemuksien suhteen, joku kertoi virtsaongelmista, mutta kovin on hiljaista siihen nähden, mitä pitäisi olla, jos tuo lukema pitää paikkansa.

Suomi24:n Naistentautien palstalla käydään tätä samaa keskustelua, tervetuloa sinne mukaan myös ja kertomaan lisää, kaikki tieto on tervetullutta. Niin naisten itsensä kertoma, varsinkin , kuin lääkäreitten, jotka uskaltavat kertoa enemmän, kuin että estrogeenikorvaushoito on keksitty ja liukuvoide.

Ihmettelen minäkin, miksi aihe on tabu. Mistä johtuu että niin harva rohkenee kertoa, että ei mennyt kuten piti, halut jäivät pöydälle ym. Onko suomalaiset niin häveliäitä, koska komplikaatioita on, eikä kyseessä ole pieni leikkaus, vaan suuri, josta toipuminen vie aikaa.

Mikä tabu tämä aihe muka on, kun netti on täynnä kohdunpoistokokemuksia, samoin löytyy tietoa kohdunpoistovaihtoehdoista ja niiden kartottamisesta. Ei ihmisiä vain kiinnosta keskustellla UKK aiheista loputtomiin. Tuskinpa aihe mitenkään kiellettykään ole: minäkin tiedän useita naisia, jotka ovat kärisneet myoomista ja joita kaikkia on hoidettu eri tavoin.

Vai oletteko päättäneet asian tabuksi sen vuoksi, että teille ei tähän ketjuun ole vastattu?

Googlamalla löytyy tietoa. Tuossakin yksi.

http://finohta.stakes.fi/NR/rdonlyr...isaatioVaihtoehtoOireistenMyoomienHoitoon.pdf

Mikä tabu tämä aihe muka on, kun netti on täynnä kohdunpoistokokemuksia, samoin löytyy tietoa kohdunpoistovaihtoehdoista ja niiden kartottamisesta. Ei ihmisiä vain kiinnosta keskustellla UKK aiheista loputtomiin. Tuskinpa aihe mitenkään kiellettykään ole: minäkin tiedän useita naisia, jotka ovat kärisneet myoomista ja joita kaikkia on hoidettu eri tavoin.

Vai oletteko päättäneet asian tabuksi sen vuoksi, että teille ei tähän ketjuun ole vastattu?

http://finohta.stakes.fi/NR/rdonlyr...isaatioVaihtoehtoOireistenMyoomienHoitoon.pdf

Missä on näitä kokemuksia kohdunpoistosta, jos netti on niitä täynnä. Suomi24 ja Ellit, entä muita. Itse en ole kohdunpoistoa kokenut, enkä sellaiseen menisi kuin vakavasta syystä=syöpä. Laita siis muutama sivusto, jossa käydä.

Viimeksi muokattu:

Tässä on sitten mun kokemukseni ja korostan sitä, että vain mun kokemus. Minulle tehtiin kohdunpoisto (44-vuotiaana) ja syynä oli adenomyosis. Oli runsaita vuotoja ja kivuliaita menkkoja. Kahdesti laitettiin hormonikierukka (gynekologi) ja aina tuli pois. Sain leikkaavaksi lääkäriksi kokeneen naisgynekologin ja leikkaus tehtiin alateitse. Leikkauksesta toivuin 4 viikossa.Se on yksi parhaista jutuista mitä minulle on tapahtunut. Väsymys ja vuodot loppuivat. Haittapuolena vain se, että painoa tuli 5 kg lisää, nousihan hb 140, kun se huonoimmillaan oli 85. Seksielämäkin piristyi, en ollut enää väsynyt, ja edelleen tuntuu seksi hyvältä.
Vaihdevuodet eivät alkaneet yhtään aiemmin vaikka lääkäri pelotteli että niin voi käydä. Nyt olen 53-vee ja edelleen hyvässä vedossa, ei ole tullut virtsankarkailua eikä limakalvotkaan ole erityisen kuivat.Ehkä nääkin on yksilöllisiä.
Gynekologini varoitteli myös psyykkisistä ongelmista; hän sanoi, että toiset naiset kokevat masennusta, kun tietävät,etteivät voi enää saada lasta. Myös naisellisuuden katoamista monet pelkäävät. Itselleni ei ole tällaisia oireita ollut, vaan tunsin elämän iloni palaavan kohdunpoiston myötä, sen verran rajuja olivat menkat pari vuotta ennen leikkausta. Vuotoa kesti parhaimmillaan 14 päivää, vuodon alussa tuli nyrkinkokoisia hyytymiä ja kivut olivat kuin synnytyskivut eli vähintään 2 päivää kuukaudesta sängyssä voimakkaiden särkylääkkeiden kera.
Kysy jos haluat tietää jotain lisää.

Kiitos linkistä, se on kiinnostava. Tämä palsta ja S24 ovat olleet käytössä. Jälkimmäisessä on vaikea saada keskustelua aikaan tunnepuolesta, kun heti suututaan ja aletaan hyökkäilemään, jos uskaltaa suoraan ja reilusti ilmaista itseään, sekä tuoda esille tunteitaan asiaan liittyen.

Tabu sana nyt tuli mieleen, kun näitä keskusteluja olen lueskellut, S24:llä on "Surkimus" -niminen nimimerkki, joka on mielestäni hienosti osannut kuvata tunteitaan ja sitä, kuinka seksiongelmat tulivat leikkauksen jälkeen ym muutenkin. Jo ennen leikkausta, hän uskalsi kysellä rohkeasti ja halusi tietää asioista, kuten itsekin teen, niin hyökkäys oli heti asemissa.

Lääkäreitten vastaus seksuaalisuuden muutoksiin on, että estrogeeni ja liukuvoide on keksitty, piste.

Se vastaus ei vaan oikein kuulosta hyvältä, ei ainakaan lisää halua mennä leikkaukseen. Ei kai ole tabu sanoa, että tämä aihe on tabu ?

Viimeksi muokattu:
Tässä on sitten mun kokemukseni ja korostan sitä, että vain mun kokemus. Minulle tehtiin kohdunpoisto (44-vuotiaana) ja syynä oli adenomyosis. Oli runsaita vuotoja ja kivuliaita menkkoja. Kahdesti laitettiin hormonikierukka (gynekologi) ja aina tuli pois. Sain leikkaavaksi lääkäriksi kokeneen naisgynekologin ja leikkaus tehtiin alateitse. Leikkauksesta toivuin 4 viikossa.Se on yksi parhaista jutuista mitä minulle on tapahtunut. Väsymys ja vuodot loppuivat. Haittapuolena vain se, että painoa tuli 5 kg lisää, nousihan hb 140, kun se huonoimmillaan oli 85. Seksielämäkin piristyi, en ollut enää väsynyt, ja edelleen tuntuu seksi hyvältä.
Vaihdevuodet eivät alkaneet yhtään aiemmin vaikka lääkäri pelotteli että niin voi käydä. Nyt olen 53-vee ja edelleen hyvässä vedossa, ei ole tullut virtsankarkailua eikä limakalvotkaan ole erityisen kuivat.Ehkä nääkin on yksilöllisiä.
Gynekologini varoitteli myös psyykkisistä ongelmista; hän sanoi, että toiset naiset kokevat masennusta, kun tietävät,etteivät voi enää saada lasta. Myös naisellisuuden katoamista monet pelkäävät. Itselleni ei ole tällaisia oireita ollut, vaan tunsin elämän iloni palaavan kohdunpoiston myötä, sen verran rajuja olivat menkat pari vuotta ennen leikkausta. Vuotoa kesti parhaimmillaan 14 päivää, vuodon alussa tuli nyrkinkokoisia hyytymiä ja kivut olivat kuin synnytyskivut eli vähintään 2 päivää kuukaudesta sängyssä voimakkaiden särkylääkkeiden kera.
Kysy jos haluat tietää jotain lisää.

Moikka ja kiitti kommentistasi. Hienoa, että sulla on noin positiivinen kokemus. Itsellä on ollut noita hirveitä vuotoja ja kipuja kuukautisten aikaan koko naisiän ajan, mutta ehkä ne ovat viime aikoina vähentyneet, joten mietinkin nyt todenteolla, että voinko elää 5,3 cm myooma kohdussani ja toivoa, että vaihdevuodet tulevat kutistamaan sen, eikä kohdunpoistoa tarvita.

Tietenkin keskustelen asiasta lääkäreitten kanssa, mutta ne pikaiset ja aina kiireisen tuntoiset tilanteet vastaanotoilla eivät anna siihen kunnollista tilaisuutta, siksi on turvauduttava näihin palstoihin ym ja koetettava hakea tietoa mistä vain keksii.

Olenko riskinottaja, tai jotain, jos haluankin pysyä kohdullisena myooman kera, kun mitään pahanlaatuista ei ole todettu ? Toiset sanovat, että jos heillä olisi jotain, niin heti leikkaisivat ja samat ihmiset voivat sanoa, että en antaisi leikata osia itsestäni, jos ei ole mitään pahanlaatuista, eli koeta tässä nyt tehdä päätös, mikä on viisainta ?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rehellisiä vastauksia;11198267:
Kiitos linkistä, se on kiinnostava. Tämä palsta ja S24 ovat olleet käytössä. Jälkimmäisessä on vaikea saada keskustelua aikaan tunnepuolesta, kun heti suututaan ja aletaan hyökkäilemään, jos uskaltaa suoraan ja reilusti ilmaista itseään, sekä tuoda esille tunteitaan asiaan liittyen.

Tabu sana nyt tuli mieleen, kun näitä keskusteluja olen lueskellut, S24:llä on "Surkimus" -niminen nimimerkki, joka on mielestäni hienosti osannut kuvata tunteitaan ja sitä, kuinka seksiongelmat tulivat leikkauksen jälkeen ym muutenkin. Jo ennen leikkausta, hän uskalsi kysellä rohkeasti ja halusi tietää asioista, kuten itsekin teen, niin hyökkäys oli heti asemissa.

Lääkäreitten vastaus seksuaalisuuden muutoksiin on, että estrogeeni ja liukuvoide on keksitty, piste.

Se vastaus ei vaan oikein kuulosta hyvältä, ei ainakaan lisää halua mennä leikkaukseen. Ei kai ole tabu sanoa, että tämä aihe on tabu ?

Hyökkäys on aina tulkinta. Se on sinussa itsessäsi herännyt tunne, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä vastapuolen kanssa. Tulkintojen varassa ei kannata lähteä reagoimaan. Ei edes silloin kun vaikuttaisi voimakkaasti siltä, että tulkintasi olisi oikeassa. NEtissä kannattaa muistaa että et voi mitenkään tavoittaa toisen tunnetilaa tai tietää millä mielellä toinen mitäkin kirjoitti, siksi on parempi olla tekemättä tulkintoja ja pysyä vain aiheessa. Ellei nyt halua väen vänkään loukkaantua.

Tabu tämä asia ei ole. Me naiset itse määrittelemme (kukin omissa päissään) mikä on vaikea aihe ja mistä ei kehtaisi puhua. Kun sitten herättelee itselleen vaikeaa aihetta vaikka netissä, niin ei ole ihme, että sellaiset viestit koetaan hyökkäävinä, jotka "uhkaavat" omaa näkökantaa.

Lääkäreitten vastaus seksuaalisuuden muutoksin ei ole tuo, minkä itse mainitsit. jos sinulle on pari lääkäriä niin sanonut, tai jos olet kuullut jotain tuollaista tuttavasi suusta, niin se ei merkitse, sitä, että se on lääkäreitten vastaus.

Lääkäreitäkin on monenlaisia. jokainen lääkäri auttaa potilasta siten kuin hän osaa ja mihin hän on perehtynyt. On täysin selvää, että myös gynekologien joukossa on heitä, jotka korostavat enemmän vain biologista näkökantaa, mutta on niitäkin gynekologeja, jotka ovat oivaltaneet ihmisen olevan kokonaisuuden. Mutta se on totta, että estrogeeni ja liukovoide on keksitty. Niillä on merkitystä seksuaaliseen halukkuuteen. Estrogeenillä systeemisellä tasolla ja liukovoiteella sitten on se sananmukainen vaikutus, liukastaa paikat ja tätä kautta sitten se tietenkin vaikuttaa mysö psyykeeseen: kun seksin fyysinen akti sujuu, niin se vaikuttaa puolestaan mieleen, joka sitten taas vaikuttaa pidemmän päälle fyysisiin reaktioihin. Mitäs pahaa siinä olisi, jos joku lääkäri kehottaa potilastaan käyttämään noita avuja seksin suhteen. Suurin ja tärkein seksielimemme on aivot...

Ei ole tabu sanoa, että tämä aihe on tabu, mutta se on vain väärin sanottu, koska tämä aihe ei ole tabu.

Selvästi suhtaudut kohdunpoistoon negatiivisesti, eikä se jo kerro sinulle itsellesi jotain oleellista siitä mitä oikeasti haluat? Ei tarvitse vastata tähän, mietin vain että itselleni ainakin päätöksenteko kehoani koskevissa asioissa on helppoa, kun kuuntelen itseäni ja reaktiotani asiaan.

Niitäkin gynekologeja löytyy, jotka pitävät kohdunpoistoa viimeisenä vaihtoehtona. Antamani linkin kautta pääset heidän jäljilleen ja minä ainakin sinun asemassasi kävisin siellä reilusti hakemassa toisenkin lääkärin mielipiteen.

En jaksa uskoa kaikkia, ei-se-mitään -juttuja, vaan haluan rehellisiä vastauksia.

Nyt en ymmärrä. Miksi arvotat ihmisten vastauksia tuolla tavoin? Jos joku on kokenut kohdunpoiston pelkästään positiivisena asiana, miksei hän voi olla kokemuksissaan ja mielipiteissään rehellinen? Kauhuskenaario tai kastraatiovertausko on ainoa hyväksymäsi ja rehellisenä pitämäsi vastaus?

Olenko mielestäsi valehtelija, jos kehun, että kohdunpoiston myötä parani niin elämänlaatuni kuin seksielämäni ja vastaavasti totuuden puhuja, jos paljastan rypeväni kurjuuden ja suossa ja tuntojeni jääneen leikkauspöydälle?

Alkuperäinen kirjoittaja Rehellisiä vastauksia;11198273:
Moikka ja kiitti kommentistasi. Hienoa, että sulla on noin positiivinen kokemus. Itsellä on ollut noita hirveitä vuotoja ja kipuja kuukautisten aikaan koko naisiän ajan, mutta ehkä ne ovat viime aikoina vähentyneet, joten mietinkin nyt todenteolla, että voinko elää 5,3 cm myooma kohdussani ja toivoa, että vaihdevuodet tulevat kutistamaan sen, eikä kohdunpoistoa tarvita.

Tietenkin keskustelen asiasta lääkäreitten kanssa, mutta ne pikaiset ja aina kiireisen tuntoiset tilanteet vastaanotoilla eivät anna siihen kunnollista tilaisuutta, siksi on turvauduttava näihin palstoihin ym ja koetettava hakea tietoa mistä vain keksii.

Olenko riskinottaja, tai jotain, jos haluankin pysyä kohdullisena myooman kera, kun mitään pahanlaatuista ei ole todettu ? Toiset sanovat, että jos heillä olisi jotain, niin heti leikkaisivat ja samat ihmiset voivat sanoa, että en antaisi leikata osia itsestäni, jos ei ole mitään pahanlaatuista, eli koeta tässä nyt tehdä päätös, mikä on viisainta ?

Tämä on niitä asioita, joista voidaan olla monta mieltä, niin kuin monista terveyteen liittyvistä asioista. Leikkaus on aina riski ja siksi turhia leikkauksia vältetään. Mutta gynekologin mukaan iso myooma tai endometrioosi tai endometrioosin muodostama endometriooma voivat lisätä hivenen syöpäriskiä. Usein tällaisille myoomille tai muille lihaskasvaimille riittää seuranta eikä pieniä edes seurata. Mutta isompia tulisi seurata, ja tarkkailla, tuleeko poikkeavia vuotoja tms. Tuttavani kohdunkaulan syöpä oireili vain ylimääräisinä vuotoina. Sekä kohtusyöpä että munasarjasyöpä lisääntyvät 50 ikävuoden jälkeen. Sen lisäksi ne eivät ole kovin helposti parannettavissa kuten esim. rintasyöpä on. Siksi kaikkea ylimääräistä kohdussa ja munasarjoissa on seurattava.
Minullekin kohdunpoisto oli "viimeinen" keino, kaikkea muuta yritettiin ensin. Minulle gynekologi sanoi, että vaihdevuodet saattavat alkaa aiemmin, mutta eivät kuitenkaan alkaneet. Ei myöskään limakalvot kuivuneet eikä seksielämä lamaantunut.
Jotkut kuvittelevat menettävänsä naisellisuutensa kohdun myötä. Toisille siis kohdunpoisto voi olla psyykkisesti raskasta. Tällaista en itse kokenut, ehkä se on herkemmillä henkilöillä mahdollista. Toisaalta vaihdevuosi-iässä joutuu kuitenkin käyttämään hormoneja tai liukuvoiteita, joten käytön aloittaminen vuotta-kahta aiemmin ei merkitse mitään.
Tämäkin voi olla niitä asioita, jotka ovat eri naisille erilaisia kokemuksia. Oman naisellisuutensa ja vanhenemisen hyväksyminen on toisille vaikeampaa kuin toisille. Ystäväpiirissä nuorin vaihdevuosiin tullut on ollut 44-vuotias (menkat häneltä loppui 45-vuotiaana, kohtu oli tallella) ja vanhin tuli vaihtareihin 56-vuotiaana ja menkat loppui 57-vuotiaana. Eli me ihmiset olemme erilaisia.
Olen monta kertaa joutunut lääkärien kanssa napit vastakkain, sillä etsin itse tietoa ja keskustelen asioista ja valitettavasti monella lääkärillä on vain yksi totuus. Joku toitottaa kohdunposton puolesta ja toinen vastaan, ja usein ovat hyvin jyrkkiä näkemyksissään. Suosittelen aina useamman ihmisen näkymystä ennen kuin ratkaisuja tehdään.Itse olen nyt vaihdevuosissa ja elän kuitenkin elämäni parasta aikaa, se aika ennen kohdunpoistoa, oli raskasta ja tunsin silloin itseni ikälopuksi, nyt tunnen itseni paljon nuoremmaksi, mutta minun ratkaisuni ei ehkä ole sinulle paras ratkaisu.

Minulle tehtiin kohdunpoisto pari vuotta sitten. Kävin 45-vuotispapassa joukkoseulonnassa ja muutama kuukausi papan jälkeen kotiin tuli kirje, että tulla koepalan ottoon. Koepala otettiin, ja minulla todettiin kolmostyypin löydös, kohdunkaulan syövän esiaste. Ensin tehtiin sähkösilmukkahoito, mutta minulle suositeltiin kohdunpoistoa varatoimenpiteenä. Menin leikkaukseen epäröimättä, sillä isäni on kuollut syöpään ja halusin minimoida oman riskini.

Olin ennen kyseistä papaa käynyt joka vuosi gynellä papassa ja koskaan minulla ei ollut papassa mitään solumuutoksia. Olin täysin terve, ei mitään oireita kun menin leikkaukseen ja leikkauksen jälkeen sama juttu. Leikkaus tehtiin toiveestani nukutuksessa, ainoa haittapuoli oli nukutuslääkkeen aiheuttama pahoinvointi, joka oksetti heräämisen jälkeen. Kotiin pääsin saattajan kanssa seuraavana päivänä. Sairaslomaa sai muistaakseni 3,5 viikkoa. Opiskelin tuolloin työn ohella ja olin jo seuraavalla viikolla illat koululla. Sairasloman käytin tehokkaasti opiskelutehtävien, esseiden sun muiden tekemiseen.

TYöyhteisössäni ( esimies mieshenkilö, muut sekä naisia että miehiä) kerroin kaikille mihin toimenpiteeseen menen ja mistä syystä. Meillä on avoin meininki, ei alapään vaivat ole sen kummallisempia kuin yläpäänkään. Omasta asenteesta se on kiinni, jos on normaali asenne seksuaalisuuteensa niin miksi kuvitella että oma alakerta olisi kummallisempi kuin muilla naisilla.
Myyntisihteerillemmekin on tehty kohdunpoisto myoomien takia.

Minulla ei ollut koskaan runsaita kuukautisia, joten en ole niistä kärsinyt. Siirrryin minipillereihin muutama vuosi ennen leikkausta ja kuukautiseni loppuivat kokonaan. Kohdunpoistoni tehtiin siten, että munasarjat jätettiin, joten hormonitoimintani pelaa edelleen. Tunnen "valeovulaation ja valekuukautiset", mutta vuotoja ei ole. Seksi on loistavaa, ja suorastaan paranee koko ajan. Mitään liukuvoiteita minun ei ole koskaan tarvinnut ajatella, vaan kostun voimakkaasti. Kun ei ole kuukautisia, on seksi aina mahdollista ja tietoisuus siitä lisää seksuaalista halua.

Olen tapaillut kahta miestä leikkaukseni jälkeen. Molemmille olen kertonut leikkauksesta - mieshän ei voi sitä itse huomata mistään. Ihan ilmoitusluonteinen asia, kumpikaan ei siitä ollut moksiskaan. Kuohimiseen en nyt menisi vertaamaan. Tai mitäpä haittaa siitä olisi, jos kahden lähes aikuisen tyttären äiti kuohittaisiin;)

Ihan summa summarum, oma kokemukseni kohdunpoistosta oli helppo juttu, jota en enää edes muistele. Oma elämänlaatuni on vielä parempi kuin ennen - ei kuukautisia, mutta elän täyspainoista naisen elämää ja seksi on ihan huippua! Turhaan pelätä moista toimenpidettä..

Näin tämän ketjun vasta nyt. Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat kolme vuotta sitten, oli syövän esiaste ja tehtiin kiireellisenä, ettei muuttuisi syöväksi.

Olen vaihdevuodet jo ohittanut, mutta ei siltikään vaikuttanut mitenkään seksielämään. Kuten eräs gynekologini kerran sanoi, seksihalukkuus on korvien välissä. Sama asiahan on, jos käyttää kondomia tai pessaaria tai e-pillereitä tai kierukkaa, ei siinä ole mahdollisuutta tulla raskaaksi kuten ei kohduttomanakaan. Ajattele se näin, silloin ehkäisyvälineiden käyttökin olisi eräänlaista kastroimista.

Jos et enää halua lapsia, niin miksi et menisi leikkaukseen. Miksi kertoa siitä sukupuolikumppaneille, paitsi jos olet aviossa miehesi tietty pitäisi tietää. Jos aikoisit uudelleen avioon, olisi rehellistä sanoa, ettet enää voi saada lapsia ja miksi et.

Miehille on yks hailee, onko sinulla kohtu vai ei, jolleivät nimenomaan lasta halua rakastellessaan. Paljon yksinkertaisempaakin.

Näin tämän ketjun vasta nyt. Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat kolme vuotta sitten, oli syövän esiaste ja tehtiin kiireellisenä, ettei muuttuisi syöväksi.

Olen vaihdevuodet jo ohittanut, mutta ei siltikään vaikuttanut mitenkään seksielämään. Kuten eräs gynekologini kerran sanoi, seksihalukkuus on korvien välissä. Sama asiahan on, jos käyttää kondomia tai pessaaria tai e-pillereitä tai kierukkaa, ei siinä ole mahdollisuutta tulla raskaaksi kuten ei kohduttomanakaan. Ajattele se näin, silloin ehkäisyvälineiden käyttökin olisi eräänlaista kastroimista.

Jos et enää halua lapsia, niin miksi et menisi leikkaukseen. Miksi kertoa siitä sukupuolikumppaneille, paitsi jos olet aviossa miehesi tietty pitäisi tietää. Jos aikoisit uudelleen avioon, olisi rehellistä sanoa, ettet enää voi saada lapsia ja miksi et.

Miehille on yks hailee, onko sinulla kohtu vai ei, jolleivät nimenomaan lasta halua rakastellessaan. Paljon yksinkertaisempaakin.

On täysin eri asia, jos on kyseessä esim. syöpäepäily, syövän esiaste tms. Pieni myooma ei vaadi kohdunpoistoa, myös pelkkä myooma voidaan poistaa. Turhaa verrata, kyseessä on eri vaiva, johon on vaihtoehtoja. Myoomaa voidaan seurata, myooman voi kutistaa embolisaatiohoidolla. Itse en myoomaa leikkauttaisi 5.3 cm ei ole suuri myooma. Eikä myooma muutu pahanlaatuiseksi.

Viimeksi muokattu:
Ei voi muuttua nykytiedolla. Laitan faktaa, jos haluat.

Myoomat (kohdun lihaskyhmyt)
Lääkärikirja Duodecim
24.10.2011
naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitinen
Oireet
Taudin toteaminen
Hoito
Ehkäisy

Myooma eli kohdun lihaskyhmy on hyvänlaatuinen ja varsin yleinen kohdun kasvain. Myoomia on 20–30 %:lla yli 30-vuotiaista naisista. Myooma on tavallisesti pyöreä ja kiinteä, ja sen kudosrakenne muistuttaa tavallista kohtulihasta. Monissa tapauksissa niitä on kohdussa useita.

Oireettomia myoomia ei tarvitse hoitaa. Nykykäsityksen mukaan myoomat eivät muutu pahanlaatuisiksi.

Viimeksi muokattu:
Hyvä kun nykykäsityksen mukaan eivät voi muuttua pahanlaatuisiksi. Vanhan käsityksen mukaan ne voivat muuttua ja jopa muuttuivat. En silti väitä, että myoomat pitäisi poistaa, jos niistä ei ole haittaa. Eikös ap:llä kuitenkin ole hirveitä kipuja ja vuotoja, joten jotain myoomille pitäisi tehdä.

Hyvä kun nykykäsityksen mukaan eivät voi muuttua pahanlaatuisiksi. Vanhan käsityksen mukaan ne voivat muuttua ja jopa muuttuivat. En silti väitä, että myoomat pitäisi poistaa, jos niistä ei ole haittaa. Eikös ap:llä kuitenkin ole hirveitä kipuja ja vuotoja, joten jotain myoomille pitäisi tehdä.

Olet ymmärtänyt väärin, sinulla on ollut myös jotain muuta kuin myooma. Tuo Duodecimin tieto on ollut hyvin pitkään. Kumoatko siis lääketieteellisen faktan?? Itse en maallikon mielipiteistä perusta.

Viimeksi muokattu:

Laita faktaa, ole hyvä.

Myooma on hyvänlaatuinen kohdun omasta lihassolukosta syntynyt tiivistynyt kasvain, joka ei muutu pahanlaatuiseksi, mutta voi suurentuessaan aiheuttaa erilaisia toiminnallisia oireita. Yleisimpiä oireita ovat myoomien aiheuttamat vuotohäiriöt, painontunne alavatsalla ja harvemmin kipuilu, joskin usein myoomat ovat myös täysin oireettomia. Pahimmillaan suuret myoomat aiheuttavat painontunnetta jopa suoliston puolella ja virtsaelimissä, mikä vaatii korjaavaa hoitoa.
hoitonetti.fi

Viimeksi muokattu:

Ennen siis muuttuivat pahanlaatuisiksi, nykyään eivät muutu. Tuossa on kyseessä tiedon lisääntyminen.

Viimeksi muokattu:
Hyökkäys on aina tulkinta. Se on sinussa itsessäsi herännyt tunne, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä vastapuolen kanssa. Tulkintojen varassa ei kannata lähteä reagoimaan. Ei edes silloin kun vaikuttaisi voimakkaasti siltä, että tulkintasi olisi oikeassa. NEtissä kannattaa muistaa että et voi mitenkään tavoittaa toisen tunnetilaa tai tietää millä mielellä toinen mitäkin kirjoitti, siksi on parempi olla tekemättä tulkintoja ja pysyä vain aiheessa. Ellei nyt halua väen vänkään loukkaantua.

Tabu tämä asia ei ole. Me naiset itse määrittelemme (kukin omissa päissään) mikä on vaikea aihe ja mistä ei kehtaisi puhua. Kun sitten herättelee itselleen vaikeaa aihetta vaikka netissä, niin ei ole ihme, että sellaiset viestit koetaan hyökkäävinä, jotka "uhkaavat" omaa näkökantaa.

Lääkäreitten vastaus seksuaalisuuden muutoksin ei ole tuo, minkä itse mainitsit. jos sinulle on pari lääkäriä niin sanonut, tai jos olet kuullut jotain tuollaista tuttavasi suusta, niin se ei merkitse, sitä, että se on lääkäreitten vastaus.

Lääkäreitäkin on monenlaisia. jokainen lääkäri auttaa potilasta siten kuin hän osaa ja mihin hän on perehtynyt. On täysin selvää, että myös gynekologien joukossa on heitä, jotka korostavat enemmän vain biologista näkökantaa, mutta on niitäkin gynekologeja, jotka ovat oivaltaneet ihmisen olevan kokonaisuuden. Mutta se on totta, että estrogeeni ja liukovoide on keksitty. Niillä on merkitystä seksuaaliseen halukkuuteen. Estrogeenillä systeemisellä tasolla ja liukovoiteella sitten on se sananmukainen vaikutus, liukastaa paikat ja tätä kautta sitten se tietenkin vaikuttaa mysö psyykeeseen: kun seksin fyysinen akti sujuu, niin se vaikuttaa puolestaan mieleen, joka sitten taas vaikuttaa pidemmän päälle fyysisiin reaktioihin. Mitäs pahaa siinä olisi, jos joku lääkäri kehottaa potilastaan käyttämään noita avuja seksin suhteen. Suurin ja tärkein seksielimemme on aivot...

Selvästi suhtaudut kohdunpoistoon negatiivisesti, eikä se jo kerro sinulle itsellesi jotain oleellista siitä mitä oikeasti haluat? Ei tarvitse vastata tähän, mietin vain että itselleni ainakin päätöksenteko kehoani koskevissa asioissa on helppoa, kun kuuntelen itseäni ja reaktiotani asiaan.

Niitäkin gynekologeja löytyy, jotka pitävät kohdunpoistoa viimeisenä vaihtoehtona. Antamani linkin kautta pääset heidän jäljilleen ja minä ainakin sinun asemassasi kävisin siellä reilusti hakemassa toisenkin lääkärin mielipiteen.

Hyökkäys ei ole aina tulkinta. Mitään lukittuja totuuksia ei näissäkään asioissa ole olemassakaan. Mikä sääntö se sellainen on, ettei oman tulkinnan, oman tunteen varassa saisi reagoida ? Ihmisen tunteet ovat kyllä aliarvostettuja päätöksenteossa, vaikka ihan tutkimustulosta löytyy, että lopulta niiden varassa toimitaan, joten ei pidä vähätellä kenenkään tuntemuksia.
Hassua, että jollakin on noin opettajamainen asenne ja "tietoa" siitä, miten netissä pitää olla ja miten ei saisi olla. Kannattaisi vähän kyseenalaista tuota jäykkää muottia, sanan- ja ilmaisunvapaus on ihana asia.
Aiheessa tässä yritetään pysäkin, mutta omalla tyylillä, niitä tuntemuksia kuunnellen. Ihminen on muutakin, kuin oma päänsä ja ajatuksensa, siitä myös hänen kehoaan koskevissa asioissa ja päätöksissä on pitkälti kysymys, joten tunteilla saa ja pitää olla mahdollista reagoida. Niiden kieltämisessä ollaan juuri sillä tabu-alueella, jota nyt ei sitten edellisen kirjoittajan mielestä tabuksi sanoa, ei missään nimessä. Aivojen korostaminen "suurimpana seksielimenä" kuulostaa, anteeksi vaan, vanhanaikaiselta. Ihminen on paljon muutakin, kuin aivonsa ja ajattelunsa, kehosta ja tunne-elämästä pitää voida keskustella vapaammin ja laajemmin, kuin "järjen" äänellä.
Olen kyllä jutellut jo useamman lääkärin kanssa ja aina on vastaus seksuaalisuuden kysymyksiin ollut juuri tuo estrogeeni ja liukuvoide -juttu. Näin ainakin Tays:issa Tampereella.
Taisin vahingossa muokata tekstiäsi, mutta sehän löytyy kokonaisuudessaan tästä ketjusta, joten siellä on ja pysyy.
En muuten suhtaudu asioihin negatiivisesti, tai positiivisesti, vaan juuri siten, kuin haluan, että olisi kiva jos tähänkin maahan mahtuisi muitakin vaihtoehtoja, kuin nuo kaksi ääripäätä. Ei liian mustavalkoista kiitos. Mutta kiitos vastauksestasi ja jatkan tiedon, tietävien ihmisten ja uusien lääkäreitten tapaamista, ehkä se itselleni sopiva heureka ! -oivallus tulee vielä vastaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä