Kohdunkaulanpuudute! Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nellustiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nellustiina

Aktiivinen jäsen
09.09.2006
5 360
5
38
Onko auttanu synnytyksessä? Mä en haluis ottaa mitää puudutteita jokka pistetään selkään.. niin mietin tota vaihtoehtoa.. kertokaa kokemuksia.. tai sitte muita vaihtoehtoja :D huomenna olis la :heart: toivottavasti ei mee montaa päivää yli

Minä sain budendaalipuudutteen, en ole varma tarkoitatko tuota vai paraservikaalia, mutta mulla budendaali toimi tosi hyvin, ponnistusvaihe meni tosi helpolla!

No en huomannut mitään apuja siitä.. En sit tiedä kuinka pirusti olisi ilman sitä sattunut :D
Miksi et halua puudutuksia selkään? Huonoja kokemuksia vai ennakkoluuloja? Siinä tilanteessa mulle ainakin oli ihan sama mihin tökitään mitä kunhan auttaa.

Minulla toimi hyvin :) ja ennekuin joku tulee sanomaan miksi en ottanut suosittua epiduraalipuudutetta niin minulle ei sitä voi laittaa ;) (syitä en nyt ala luettelemaan )

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:
No en huomannut mitään apuja siitä.. En sit tiedä kuinka pirusti olisi ilman sitä sattunut :D
Miksi et halua puudutuksia selkään? Huonoja kokemuksia vai ennakkoluuloja? Siinä tilanteessa mulle ainakin oli ihan sama mihin tökitään mitä kunhan auttaa.

huono kokemus epiduraalista..kirjotinko oikein... jotenki hirvittää.. siitä on jo 8v aikaa mut vieläkin muistan sen laiton et oli aivan hirvee.. mut sitähän ei tiedä sitte h-hetkellä kuinka tuskanen on et haluan sen tai sitte spinaalin.. mitä eroo noilla on?

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
tiedä sitte h-hetkellä kuinka tuskanen on et haluan sen tai sitte spinaalin.. mitä eroo noilla on?

Epiduraali ja spinaali laitetaan molemmat samalla tavalla eli neulalla nikamien välistä. Ainoa ero on se, että ne tulevat eri paikkoihin, siitä erilaiset nimetkin: epiduraali laitetaan epiduraalitilaan ja spinaali spinaalitilaan :D Vaikuttavat eri tavalla, spinaali puuduttaa "enemmän".

hö, onpas huonoja kokemuksia. mulla se auttoi aivan loistavasti ja olin niin tyytyväinen siihen! en tuntenut yhtään mitään kun se pistettiin! sit hävisi kivut, tunnin nukuin ja 15min ponnistuksen jälkeen pieni tyttö oli jo maailmassa :heart:

Minä sain kohdunkaulanpuudutteen ja sen avulla meni ensisynnytys ihan mukavasti. En ollut varsinaisesti päättänyt etten ottaisi epiduraalia, mutta ajattelin ensin kokeilla tuota kohdunkaulanpuudutusta kun sitä tarjottiin, sain sen kahdesti, ekalla kerralla ei juuri toiminut, mutta tokalla kerralla toimi, se riippuu ihan siitä kuinka osuu kohdalleen. Mutta tuon laittaminen on tosiaan paljon helpompaa kun selkään pistettävien, ei tarvii anestesialääkäriä eikä tuosta tule mitään jälkiseuraamuksia, toisin kun selkäydinjutuista voi tulla. Suosittelen kokeilemaan ensin, sehän ei poissulje "kovempia" puudutteita.

Ollut molemmissa synnytyksissä. Kyllä se ehkä jotain auttoi. Kun ei tiedä, miltä olisi tuntunut, jos ei olisi laitettu... Eka synnytyskessä auttoi paremmin; sain noin tunnin lepotauon. Toka synnytyksessä laitettiin 3 kertaa, kaipa se jotain auttoi. Niin vaikea tietää. Riippuu muuten siitäkin, käytetäänkö usein sairaalassa. Joillakin lääkäreillä on taito se laittaa juuri oikeaan paikkaan, jotkut eivät osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
tiedä sitte h-hetkellä kuinka tuskanen on et haluan sen tai sitte spinaalin.. mitä eroo noilla on?

Epiduraali ja spinaali laitetaan molemmat samalla tavalla eli neulalla nikamien välistä. Ainoa ero on se, että ne tulevat eri paikkoihin, siitä erilaiset nimetkin: epiduraali laitetaan epiduraalitilaan ja spinaali spinaalitilaan :D Vaikuttavat eri tavalla, spinaali puuduttaa "enemmän".

eli spinaali olis sitte parempi vaihtoehto.. saako sen itte päättää kumman haluaa :ashamed: hitto ku en hokannu neuvolas näistä kysellä.. mutta onneks te ootte täälä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sankkuli:
Alkuperäinen kirjoittaja västäräkki taivasalla:
juu kokemusta on. ekalla kerralla auttoi 15 minuuttia. toisessa synytyksessä kun laitettiin, niin alkoi yksi kipuhelvetti sen jälkeen |O

Mulla vähän samanmoiset kokemukset

siis se kipuhelvettikö johtu tosta piikistä? :o misk..laittoko ne väärin sen vai se ei vaan tehonnu? ottaako se muutes kipeetä ku sen laittaa ..ku arkaan paikkaan tulee :D

eli spinaali olis sitte parempi vaihtoehto.. saako sen itte päättää kumman haluaa :ashamed: hitto ku en hokannu neuvolas näistä kysellä.. mutta onneks te ootte täälä :D

Mut spinaalista tulee helpommin se kamala päänsärky ja voi joutua veripaikan laittoon, yllättävän monella tutulle on käyny toi :/

Alkuperäinen kirjoittaja Sankkuli:
Alkuperäinen kirjoittaja västäräkki taivasalla:
juu kokemusta on. ekalla kerralla auttoi 15 minuuttia. toisessa synytyksessä kun laitettiin, niin alkoi yksi kipuhelvetti sen jälkeen |O

Mulla vähän samanmoiset kokemukset

siis se kipuhelvettikö johtu tosta piikistä? :o misk..laittoko ne väärin sen vai se ei vaan tehonnu? ottaako se muutes kipeetä ku sen laittaa ..ku arkaan paikkaan tulee :D

Mä en ainakaan tuntenu kun pienen pienen pistoksen.

Spinaalia ei voi laittaa kuin kerran, epiduraalia voi useamman annoksen.

Kyllä ne kätilöt siellä osaavat päättää kumpi on synnyttäjälle sillä hetkellä parempi vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:

Spinaalia ei voi laittaa kuin kerran, epiduraalia voi useamman annoksen.

Kyllä ne kätilöt siellä osaavat päättää kumpi on synnyttäjälle sillä hetkellä parempi vaihtoehto.

Meidän sairaalassa sanoi, että ensisynnyttäjät ei edes saa spinaalia, vain epiduraali, sillä sitä voi laittaa lisää. Spinaali on tarkoitettu vain "nopeille synnyttäjille".

Mie sain tokassa synnytyksessä sen ja en kyllä osaa sanoa oliko siitä juurikaan apua, kun ei oikein ehtiny ajatella niitä kipuja kuitenkaan... Oishan se voinu sattua enemmän ilman sitä, mene ja tiedä :)

Yhteistyössä