kohdunkaulan solumuutokset ja syöpä

  • Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti
help
mulla otettiin 2 vuotta sitten koepaloja kohdunkaulasta koska papa oli 3.luokkaa.mitään ei löytynyt koepaloista ja lääkäri sanoi ettei yleensä mitään löydykkään eikä syytä huoleen..papa kokeeseen kuulemma parin vuoden päästä.nyt papa edelleen 3.luokkaa ja uusi lääkäri pelotteli syövästä kun en heti uskaltanu taas koepaloihin(oli niin kamala kokemus) sanoi että juuri yksi samanikäinen nainen tekee kuolemaa tämän takia (sillä levinnyt kohdunkaulan syöpä).nyt pelottaa että mullakin löytyy syöpä..vaikka ensimmäinen lääkäri sanoi että kehittyy harvoin syöpää vaikka olisikin solumuutoksia...kommentoikaa jotaa!!onko muil ollu muutoksia??
 
vieras
Se on luokka 3.varhainen kohdunkaulan syövän esiaste.mulla ollut se ja sain laseria hoidoksi.se on parantunut.olisin kyllä tiukkana .mun mielestä kuitenkin luokka 3 vaatii hoitoa.kysy vielä jostain!!
 
a
Kyllä sun kannattaa asia tutkia nyt taas, kun kerran 3- luokka tuli. Eihän sitä voida varmuudella sanoa, onko muutokset pahanlaatuisia, mutta koska siihen on mahdollisuus, asia kannattaa hoitaa kuntoon.
 
mulla oli esikoisen jälkitarkastuksen yhteydessä solumuutoksia, luokkaa en nyt muista. näihin päiviin oon käynyt vuosittain seurannassa ja tilanne ollut ihan ok. nyt kävin syöpäjärjestön gynellä ottaan koepalan, ja hän sanoi, että jälkitarkastuksissa monesti niitä muutoksia näkyy, kun ne otetaan niin pian synnytyksen jälkeen. sanoi, että mulle riittää jatkossa ihan yleiset joukkotarkastukset.
sun tilanteeseen en osaa paremmin nottaa kantaa, mutta kannattaahan se seurannassa käydä, jos sitä lääkäri suosittelee. toivottavasti ei mitään huolen aihetta :hug:
 
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on luokka 3.varhainen kohdunkaulan syövän esiaste.mulla ollut se ja sain laseria hoidoksi.se on parantunut.olisin kyllä tiukkana .mun mielestä kuitenkin luokka 3 vaatii hoitoa.kysy vielä jostain!!
Ei ole! 3 luokka vaatii kyllä aina tarkempaa tutkimusta eli kolposkopian (joskus suoraan diagnostisen slingan ) , mut ei ole mitään syövän esiasteita vielä.
 
amarillo
Miten niin 'kehittyy harvoin syöpää'? Kohdunkaulansyöpä on toiseksi yleisin syöpä naisilla Suomessa. Kannattaa ehdottomasti mennä koepalojen ottoon!
Itseltäni on poistettu kohtu juurikin kohdunkaulansyövän takia.
 
Laura
Mun siskolla oli luokka 2 ja sanoivat, että on joku tulehdus ja kuuri siihen.
"Tulehdus" ei parantunut ja otettiin koepala. Oli syöpä ja levinnytkin jo vähän.
Siskolta poistettiin kohtu ja imusolmukkseet nivusista.
 
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Laura:
Mun siskolla oli luokka 2 ja sanoivat, että on joku tulehdus ja kuuri siihen.
"Tulehdus" ei parantunut ja otettiin koepala. Oli syöpä ja levinnytkin jo vähän.
Siskolta poistettiin kohtu ja imusolmukkseet nivusista.
No juu, joskus todella harvoin 2 luokastakin voi löytyä syöpää, mutta se on siis erittäin harvinaista. Luokka 2. ja 3. ei siltikään ole vielä syövän esiasteeksi luettavissa. Nuorilla sponttaania paranemista tapahtuu paljon, siksipä sitä ekaa 2 luokkaa seurataan, eli otetaan uusi papa esim. 6 kk päästä.
 
Mulle tehtiin 3 papan jälkeen heti kolposkopia ja otettiin koepalat, joiden tulokset ei olleet kovin hälyttäviä. Tämän jälkeen puoli vuotta seurantaa ja sitten uusi papa, sama tulos. Tehtiin taas kolposkopia, ja vaikka alue oli huomattavasti pienentynyt, niin gyne suositteli sen poistoa silti. Sit tehtiin se sähkösilmukkahoito ja en oo nyt käynyt kontrollissa, mutta kyllä se huoli helpotti ton silmukkahoidon jälkeen. Mua itseäni ei sattunut koepalojen otto, paikallispuudutuksen takia.
 
"Henna"
No mulla oli papa luokka 3 ja niin vaan syövän esiaste löytyi. Sähkösilmukkahoidolla saatiin alue poistettua kokonaisuudessaan ja nyt JO kuukauden päästä kolposkopia.
 
"Luiru"
Minulla todetiin lievä muutos papassa v.2011. Sitä seurailtiin puoli vuosittain, mutta kun tilanne jatkui toistuvasti niin passittivat kolposkopiaan. 2012 kesällä. Kärsin samaan aikaan ihan järjettömistä vuotohäiriöistä (menkat kesti puol vuotta, ah...) tutkimusta tehdessään ihmettelivät pientä VEDEN määrää kohdussa, mutta ei kai siinä mitään. Tulos tuli postissa että CIN1 on. Soitin takas viikkoja siitä takaisin sinne että hei haloo oon raskaana ollut tietämättäni ja he siellä onnellisesti ronkkineet mun paikkoja? Eivätkä tajunneet siitä vedestä että odotan..... No onneks ei menny kesken, vuodot lakkas ja lapsi syntyi, ja maailman ihanimman pojan äiti saan ylpeänä ollakin.<3 synnytyksen jälkeen tehtiin 2013 muistaakseni yksi tutkimus jossa edelleen sama tilanne. Sen jälkeen lääkäri käski odotella seuraavaa papakoetta 2015 asti. Enkä kyllä suoraan sanottuna uskaltais. Haluan sen jo aiemmin ku toinen lapsi suunnitelmissa ja tahdon varmistua että paikat on kunnossa.... Paljonkoha yksityisellä maksaisi?

Onko muita naisia ketä ahdistaa sairastaa näitä esiasteita raskauden JÄLKEEN?
 
Niin tekee, tiedän... Mutta mielenrauhan vuoksi kävin nyt yksityisellä papassa, maksoi 58€. Kahden viikon sisällä tulee postitse tulokset. Sanoi että ei tätä Cin1 muutosta normaalisti hoideta, mutta jos tilanne jatkuu näin kauan kuten minulla niin sitten on hoidettava, jottei ainakaan pääsisi pahenemaan. Kolposkopia saattaa olla edessä, kunhan nyt ensin katsotaan siis mikä tulos näistä tulee.
 
YYXX
Minulla kävi niin, että papa oli noin 2 vuotta sitten 3 ja tehtiin loop-hoito, viime vuonna se oli muuttunut 2 luokkaan ja viimeviikolla sain tulokseksi, että mitään muutoksia ei ole eli aivan puhdasta 1. Itse painiskelin noiden syöpä ajatusten kanssa, mutta kun pitää terveelliset elämäntavat yllä ja ei hanki lisää niitä hpv viruksia suojaamattomasta seksistä muilta miehiltä kuormittamaan, niin kyllä se yleensä nuorilla naisilla paranee spontaanisti. Tsemppiä ja yritä edesauttaa paranemista terveellisillä ruuilla ja jos poltat niin lopeta, se yleensä kroonistaa pöpön.
 
...Mama
Mulla on ollut muutama vuosi sitten luokka 4 papa (syövän esiaste epäily).
Sähkösilmukka hoito tehty nukutuksessa (en antanut tehdä puudutuksen avulla).
Sen jälkeen 2.luokkaa papa, kunnes puoli v.sitten koepalakontrollissa epäselviä solumuutoksia. 3vko päästä kontrolli.

Oys naistentautien polilla käynyt kaikki kontrollit ja käynnit, todella tyytyväinen hoitoon. Mukavat hoitajat ja lääkärit. Itsellä hirveä pelko, jo sisätutkimuskin oli ennen hirveää, nyt ei enää pelota ja osaa rentoutua.
 
Varma koko palsta jo mun tarinan tunne, kuitenkin kerron jos uusi ihmisiä on täällä :).

Minulla todettiin 3,5v sitten Cin3, silloin olin ollut raskaana. Mitään hoitoja en ole saanut täältä enkä halunnut edes. Lähdin melkein heti raskauden jälkeen Meksikoon, sieltä sain 6 rokotetta/ 1 rokote kerran viikossa. Se on poistanut ensiksi koko viruksen ja sitten muutokset. Samalla se on anatnut suojaan loppuelämäksi, en tiedä onko niin mutta ainakin on tutkittu ko rokote jo 26+ vuotta. Ei mun tarvitse enää pelätä että saan edes ko viruksen, kun olen suojattu, eikä tarvitse ajatella jos teen jotain epätervellistä. Sellainen päätös on tullut miksi lähdin kun en jaksanut koko viruksen kanssa elää ja olla ja stressaa joka papa koe, mitä nyt ei tarvitse stressaata ollenkaan ja elää voi niin kuin halua taas. :)
 
Ymmärrän kyllä pelon koepalojen ottamisesta. Jos uuteen kolposkopiaan joudun niin tiedän mitä on edessä, mutta onneksi se ei niin kauheaa ollut viimeksi. Tänään lääkäri sano papaa ottaessa että on tosi ohuet limakalvot mistä voi aristelu ja vuoto silloin tällöin yhdynnän jälkeen johtua. (Juurikin tuo yhdynnän jälkeinen vuoto sai minut myös hakeutumaan lääkäriin kun se liitetään usein kohdunkaulasyöpään kait...) Tiedän, mielikuvitus laukkaa, mutta vuoto oli tosi!

Kertokaas onko nuo teidän hoidot vaikuttanut sitten siihen että milloin voi lasta yrittää? Tai onko ollut synnytyksessä haasteita enemmän?

Olen ollut vuosia mieheni kanssa ja poltan vain silloin kun harvoin pääsen ulos. Eli maks 2 askia menee vuodessa.... Ja urheilen ja syön terveellisesti, mutta silti on ja pysyy tuo hemmetin muutos! Saa nähdä mitä tässä parin viikon päästä selviää.
 
Ymmärrän kyllä pelon koepalojen ottamisesta. Jos uuteen kolposkopiaan joudun niin tiedän mitä on edessä, mutta onneksi se ei niin kauheaa ollut viimeksi. Tänään lääkäri sano papaa ottaessa että on tosi ohuet limakalvot mistä voi aristelu ja vuoto silloin tällöin yhdynnän jälkeen johtua. (Juurikin tuo yhdynnän jälkeinen vuoto sai minut myös hakeutumaan lääkäriin kun se liitetään usein kohdunkaulasyöpään kait...) Tiedän, mielikuvitus laukkaa, mutta vuoto oli tosi!

Kertokaas onko nuo teidän hoidot vaikuttanut sitten siihen että milloin voi lasta yrittää? Tai onko ollut synnytyksessä haasteita enemmän?

Olen ollut vuosia mieheni kanssa ja poltan vain silloin kun harvoin pääsen ulos. Eli maks 2 askia menee vuodessa.... Ja urheilen ja syön terveellisesti, mutta silti on ja pysyy tuo hemmetin muutos! Saa nähdä mitä tässä parin viikon päästä selviää.
Juu tupakka on myrkkyä jos on Hpv, siksi mä otin terapeuttinen rokote ettei tarvitse kaikki tupakat ja pakokaasut pelätä, kun silloin kaikki vaikutti pääkoppaan -_-. Vaikka itse en tupakoi, paitsi kun biiletän naistetupakkia joskus menevät ja sen viruksen kanssa en olisi uskaltanut elää täys elämän, rasittava olisi. Mutta lasten yritämisestä. Itse en saanut loop hoitoa, mutta mitä aluksia lääkäri puhui niin 3-6kk päästä muistakseni saa yrittää lasta, ei vaikuttaa mihinkään, ettei lasta saa tai yrittää ei saa :). Mutta en ole varma kun ei ole ko kokemusta.
 
Apua tuo tauko kuulostaa kamalan pitkälle lapsen yrittämisen kannalta O_O Onko muilla tietoo kauanko loopin jälkeen pitää olla pöllyttämättä lakanoita? Olisi tarkoitus että jos sieltä se Cin1 jälleen tulee omalla kohdallani niin jätän hoitamatta vielä kun yritämme koko ajan toista lasta... Vasta sen jälkeen kun toinen lapsi olisi syntynyt katsoisi tarvitseeko loop-hoitoa tehdä. Muutenkin raskautuminen ollut hankalaa niin en haluaisi odottaa yhtään enempää kun yrityskertoja takana jo jonkin verran..

Kiitos vertaistuesta, ihanaa saada keskusteluseuraa!!<3
 
"Muusa"
loop hoidon jälkeen oli että viikko, kun ei saa olla yhdynnässä. Joo ei ole olemassa rokotetta joka poistaa koko viruksen, mutta on olemassa terapeuttisia rokotteita ja ne ovat vielä kyseenalaisia, mutta ei niistä ole huonoa kokemustakaan.

Paras tapa on hoitaa elintavat terveellisiksi ja edesauttaa vastustuskykyä nujertamaan virus. Tupakka ja suojaamattomat yhdynnät satunnaisten kumppanien kanssa lisää riskiä kroonistaa pöpö eli saada muita hpv viruksia sinne samaan aikaan jylläämään ja hpv ei ole mikää harvinainen virus valitettavasti.
 
[QUOTE="Muusa";30215446]loop hoidon jälkeen oli että viikko, kun ei saa olla yhdynnässä. Joo ei ole olemassa rokotetta joka poistaa koko viruksen, mutta on olemassa terapeuttisia rokotteita ja ne ovat vielä kyseenalaisia, mutta ei niistä ole huonoa kokemustakaan.

Paras tapa on hoitaa elintavat terveellisiksi ja edesauttaa vastustuskykyä nujertamaan virus. Tupakka ja suojaamattomat yhdynnät satunnaisten kumppanien kanssa lisää riskiä kroonistaa pöpö eli saada muita hpv viruksia sinne samaan aikaan jylläämään ja hpv ei ole mikää harvinainen virus valitettavasti.[/QUOTE]
On tosi tyhmä tulla jotain tänne sanomaan ettei ole rokoteita jotka poistavat viruksen. Voit minulle vaikka laittaa yv:n niin mielelläni annan yhden helsinkiläisen lääkärin nimen ja yhden helsinkiläisen tutkijan jotka tunne myös rokoten mitä otin ,,JOKA POISTA VIRUKSEN,, ehkä kun suomalaiset uskovat vain tähän maahaan niin uskot heillekin jotka kävivät myös Mehikon asti ja tietävät kaikki hoidot ympäri maailma. T. Onnellinen ei enää aikoja sitten Hpv potilas.
 
sh.
On tosi tyhmä tulla jotain tänne sanomaan ettei ole rokoteita jotka poistavat viruksen. Voit minulle vaikka laittaa yv:n niin mielelläni annan yhden helsinkiläisen lääkärin nimen ja yhden helsinkiläisen tutkijan jotka tunne myös rokoten mitä otin ,,JOKA POISTA VIRUKSEN,, ehkä kun suomalaiset uskovat vain tähän maahaan niin uskot heillekin jotka kävivät myös Mehikon asti ja tietävät kaikki hoidot ympäri maailma. T. Onnellinen ei enää aikoja sitten Hpv potilas.
Sait vain lumelääkkeen. Lumelääke ei ole rokote.
 

Yhteistyössä