kohdunkaulan pituus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 14-15
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 14-15

Vieras
Eli paljonko teillä on merkitty äitiyskorttiin kohdunkaulan pituudeksi lääkärineuvolassa?

Lääkäri kun ei sanonut mitään asiasta, mutta oli merkinnyt korttiin pituudeksi 3cm ja rastin kohtaan napakka ja kiinni.

Itse menin vähemmän viisaana kokeilemaan sormineni, ja minusta se tuntui ihan pehmeältä ja nyt sitten panikoin, että onko se alkanut avautua. Järki kyllä yrittää sanoa, että ei kai se tuon pitempi pidä ollakaan.. Mutta ole tässä nyt sitten fiksu kun hormoonit pistää päätä sekaisin.

Kuitenkin olisi kiva kuulla mitä se mitta muilla on ollut.

Joo kyllä se kolme senttiä on ihan normaali. itse site ei käsin voi tunnustella varmuudella. Muutenkin tuossa vaiheessa ei tarvi tuota asiaa panikoida. Ei avaudu vielä piiitkäään aikaan. :)

Onkohan tässä olemassa jotkut raja-arvot, kun minulla kohdunkaula oli 2 senttiä, kiinni ja napakka. Tosin lääkäri ei siitä mitään maininnut, että tuskin tässä minun kannattaa hermoilla, mutta kuitenkin. Lääkärikäynnin jälkeen suppareita on ollut, mutta ne on ollut kivuttomia vielä...

olisi helpompaa vastata, jos tietäisi millä viikolla olet :) eiköhän tuossa ole samanlaista vaihtelua kuin ihmisten rakenteessa muutenkin...kuitenkin, kun raskaus on pidemmällä ja synnytys pikkuhiljaa lähenee, kohdunkaula lyhenee ja sitten pehmenee ja avautuu...uudesti synnyttäjillä saattaa avautua jo ennenkuin on kokonaan lyhentynyt..

Sellainen juttu että kun lääkäri kokeilee käsikopelolla kohdunkaulan pituutta, on se yleensä ensisynnyttäjällä 2-4 cm. 3 cm pitkä, kiinteä ja kiinni on se perusnormaali tila noilla viikoilla, ei siis huolta. Jos taas ultralla katsotaan tuota pituutta, saadaan melkein pari senttiä enemmän, koska ultralla kohdunkaula mitataan ""loppuun saakka"", eli pidemmälle kuin käsikopelolla. Oli pituus mikä hyvänsä, tärkeintä on ettei se ala lyhentyä ennen rv 30 koska silloin on suurempi riski ennenaikaiseen synnytykseen.

Yhteistyössä