kohdunkaula

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puolipehmeä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puolipehmeä?

Vieras
Mua on käynyt mietityttämään, kun neuvolalääkäri totesi reilu viikko sitten, että ""kohdunkaula on puolipehmeä ja kohdunsuu ehkä suunnilleen pikkurillille auki"". Viiikkoja on kasassa 26+5 ja olen sairaslomalla äitiysloman alkuun saakka. Seuraava kontrolli on kättärillä 6.2.
Mistä tiedän ettei kohdunkaula kypsy ja pehmene kaiken aikaa? Ties vaikka olisi jo miten pehmeä ja kohdunsuu auki.. Harjoitussuppareita tulee päivittäin, ehkä kymmenisen vuorokauden aikana. Soitin jo neuvolaankin ja sieltä vaan sanottiin että lepäile ja odottele helmikuun alun lääkäriä.

Onko siis ennenaikaiselle synnytykselle ainoita merkkejä nimen omaan lapsiveden meno, vuoto, kipeät supparit jne? Noita em. mulla ei tietääkseni ole, mutta mietin vaan miten yllättäen synnytys voi käynnistyä jos se on ennenaikaisest käynnistyäkseen.

Tuntuu vaan taas siltä, ettei saa kunnollisia vastauksia lääkäriltä eikä terkalta ja mitä jos... vaikka kai ne asiansa osaa ja tietää..

Varmaan kunnollisten vastausten puuttuminen johtuu siitä, ettei oikein kunnolisia vastauksia ole. Voi olla, että harjoitussuppareiden myötä kypsyy kohdunkaula ennen aikojaa, joillakin ei kypsy edes kivuliaiden avulla. Pääsääntöisesti harjoitusupistukset eivät tuossa vaiheessa vie asiaa eteenpä (niinkuin sinulla on tuntunut kuitenkin tekevän) ja kipeidenkään supistusten säännöllinen tuleminen ei välttämättä tarkoita, että synnyttäisi yhtään enenaikaisesti.

Sinut on määrätty lepoon, juuri sen takia, ettet rehkiessä annan supistuksille voimaa niiden tullessa. Ei auta kuin odottaa. Sinun tilannettasihan seurataan, joten ole mahdollisimman rauhassa ja HOIDA ITSEÄSI HYVIN. Flunssat sun muut kannattaa jättää väliin ja pitää tooosi hyvin ja hellästi huolta itsestä. Ota vaikka kasvohoito jos voit tai hemmottele jotenkin hyvä mieli. Äläkä pistä vauvaakin murehtimaan mukanasi:)

Minulla on viikkoja jo turvallisempi määrä, 35. menossa, joskaan selvillä vesillä ei vielä olla. Olen kohta viikon verran kärsinyt suhteellisen säännöllisistä kipuilevista supistuksista. Kun tilanne tarkistettiin, oli kohdun suu pehmennyt, muttei auki. Käskttiin lepäämään vielä pari viikkoa, että saadaan 37 täyteen. Harjoitussupistukset ovat alkaneet parin kymmenen viikon tultua täyteen, eivätkä ne tehneet minulle mitään. Nämä kipeät ovat olleet säännöllisiä noin kerran tunnissa jo useamman päivän, eivätkä nekään tee siihen nähden paljon mitään. Voi ihan hyvin olla että täyteen aikaa ja yliviikoillekin vielä mennään ;)

Yhteistyössä