Kohdunkaula syöpä raskaana!

Hei!

Minulla oli ensimmäinen neuvola käynti tänään, oltiin jo lopettamassa kun neuvolantäti pyysi käymään vielä antamassa verinäytteet mutta ne otettiin jo kuukausi sitten , tuloksia ei kuitenkaan näkynyt missään ja hän alkoi sitten tutkia testejä. ja sitten sainkin selville että huhtikuussa otetussa PAPA näytteessä oli jotain poikkeavia solumuutoksia ja minun pitäisi mennä johonkin tutkimuksiin mutta ei kukaan ole ottanut yhteyttä eikä ilmoittanut tuloksia!

En itse soitellut perään kun sanoivat että jos jotain löytyy niin ottavat yhteyttä.
Nyt olen 16vk raskaana ja selvisikin tälläinen ikävä asia. :(

Onko kellään kokemuksia vastaavasta ? vaikuttaako raskauteen ?

Kiitos vastauksista !!!
 
thmyös
Niistä tuloksista ei kyllä kukaan soittele kenenkään perään. Jos sulta on otettu papa tai mikä tahansa muu koe niin on oma velvollisuus soitella niiden perään ja kysyä tuloksista. Esim. labrakokeet menee suoraan koneelle eikä niitä välttämättä kukaan edes kato jos et itse soita ja kysy. Tää terveydenhuoltojärjestelmä ei ikipäivänä toimis jos jokaiselle pitäs alkaa soittelemaan tuloksista, valitettavasti. Ihmettelen kyllä, että onko muka oikeasti sanottu noin, että soitellaan jos jotain on, tuo ei kyllä oo mikään yleinen käytäntö.
 
thmyös
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25023914:
Kyllä papakokeen tulokset pitäisi tulla kirjeenä kotiin. Vai onko tässäkin jotain kuntakohtaisia eroja.
Meilläpäin tulee papakokeen tulokset jos käy joukkopapassa (tuloksien saaminen kestää pari-kolme kuukautta) mutta jos muuten vaan käy papassa niin pitää soitella itse tuloksista.
 
Papaseulonnasta tulee kirje kotiin. Jos käy papassa muuten vaan, niin pitää joko itse varata soittoaika lääkärille ja kysyä tulokset, tai sitten lääkärin kanssa sovitaan että hän soittaa. Se vaihtelee ihan tk:sta, lääkäristä, yms riippuen.

Mutta joo, asiaan. Jos sinulla syöpä on, niin toki se raskauteen vaikuttaa. Mutta miten - sitä sun täytyy kysyä lääkäriltä. Tiedän sellaisenkin ikävän tapauksen, missä nainen sai alkuraskauden aikana tietää sairastavansa syöpää, ja raskaus keskeytettiin + poistettiin koko kohtu, mutta henki säilyi.

Kaikki papa-muutokset eivät kuitenkaan ole syöpää, se kannattaa muistaa. Tsemppiä!
 
"Mikki"
Kyllä pitäisi ilmoituksen tulla jos jotain on löytynyt mutta ikävä kyllä virheitäkin sattuu...
Papa-muutoksiahan on aikalailla iso kirjo joten muutos ei tarkoita automaattisesti syöpää.Tosin syöpään altistavia esiasteita voi olla mutta niitä ei tarvitse hoitaa raskauden aikana vasta sitten myöhemmin. Todennäköisesti lisätutkumus tarkoittaa uutta papaa tai sitten kolposkopiaa jonka voi tehdä raskauden alkuvaiheen aikana.
 
Asun keravalla ja se otettiin ensimmäisen raskauden aikana (tuli myöhemmin keskenmeno) ja kyllä sanottiin että tulokset ilmotetaan mulle henk.kohtasesti, uskoit tai et.
En tiedä että onko normaali käytäntö vai johtuiko juurikin siitä kun raskaana olin silloin.

Neuvolassa ihmetteli vielä että eikö kukaan oo ilmottanut mitään soittamalla tai postilla.
 
niin tosiaan kolposkopiaan ja jokin muu oli merkitty hoitotoimen piteeksi mutta ei osannut kertoa neuvolassa että mitä tarkoittaa ja että lääkärillä selviää mutta sekin saatiin vasta 28pv.. :( Olisi ollut viimeviikolla mutta minua neuvottiin väärään paikkaan kun oli uusia työntekijöitä jotka eivät tienneet että toimipiste johon neuvoivat ei ole toiminut 4vuoteen! Että eipä sinänsä ollut yllätys kun ei ilmoituskaan tullut vaikka lupasivat siitä papasta, kun ei tuolla näytä oikein mikään toimivan :(
 
Älä hätäänny
Yleensä jos papassa muutoksia, niin sehän yleensä tarkoittaa sitä, että papa on luokka2. Sitä seurataan puoli vuotta ja sen jälkeen uusi papa. Jos ei ole palautunut luokkaan1, niin sitten otetaan tarkemmat näytteet ja tarvittaessa hoidetaan muutoskohtia.

Minulle on tehyt noit muutoskohtien hoitoja noin 10 vuotta sitten ja ne olivat kyllä aika simppeleitä. En usko, että raskaus siitä häiriintyy, vaikka niitä tehtäisiinkin. Se yhden hoidon jälkeen seuraava papa otettiin vasta 6kk päästä ja olikin 1 luokkaa. Joten tästä voi hyvinkin olla kyse.

Se, että papa on luokkaa 2 ei haittaa raskautta mitenkään, olen sen itse ykstyiseltä gyneltä kysynyt. Sitä vaan seurataan normaalisti 6kk jaksossa.

Harvemmin sieltä heti mitään syöpää löytyy, varsinkaan jos on aina huolehtinut papa-kokeissa käynneistä noin 2 vuoden välein.

Joten nyt vain hoidat asian kuntoon, ilman paniikkia.
 
olen aika nuori (nyt 19v) ja ensimmäinen papa oli tuo mikä otettiin ..
Lähetettiinkö sinut jatkotutkimuksiin vai aluksi vain seurattiin ? en siis tiedä kuinka vakavia muutoksia siellä oli/on kun se neuvolan täti ei tosiaan osannut kommentoida tuloksia millään tavalla, näytti vaan että mitä siihen oli kirjoitettu..
Toivon todella ettei mitään vakavampia siellä ole tai että raskauden aikana tarvitsisi hoitoja tehdä..
 
"vieras"
Minä varasin ite taannoin ajan papa-kokeeseen samalla kun halusin vaihtaa e-pillerireseptin, kyllä niistäkin vastauksista tuli kirje kotiin, vaikka tuloksissa ei mitään häikkää ollutkaan. Sanoi kyllä että soittavat joka tapauksessa, oli tulos mikä vaan, mutta kirje sieltä tulikin. Eli eipäs nyt höpötetä siellä että "eivät ne mitään ilmoita, itse pitää ottaa selvää!" ;)
 
"Xxxx"
Papa on tärkeä ja hyvä seulontakoe, mutta samalla myös todella vaikea tulkita. Se, että siellä nyt jotain häikkää on, ei välttämättä merkitse ollenkaan pahanlaatuista syöpää. Tutkia täytyy, mutta yleensä kovin radikaaleja toimenpiteitä ei raskausaikana tehdä. Olet kovin nuori, ja syövän kehittyminen vie yleensä vuosia. Ei se varmaan paljon lohduta, mutta siellä on voinut olla joku tulehdus, joka saa ne solut näyttämään hurjilta. Lääkärin jälkeen tiedät enemmän.
 
mutta neuvolassa otettiin virtsanäyte jossa ei näkynyt mitään tulehduksia?
vai näkyisikö se tulehdus virtsassa?
En vain millään haluaisi ja malttaisi odottaa niin ''pitkään'' lääkärille.

Kiitos kaikille vastanneille :)

Ehkä hätiköin vaan liikaa kun toivottu raskaus ja aiempi keskenmeno ja sitten kuuleekin ettei kaikki ole kunnossa ja ehdin lukea jo kohdun poistosta ym mutta ne ovat kai ne viimeiset toimenpiteet?

Noh eikai tässä muu auta kuin odottaa..
 
tänään soittivat neuvolasta ja muutokset johtuvat ihorikkoumasta joka voi johtaa syöpään mutta ei ole hätää nyt :) syytä ei tiedetä vielä ja miettivät lääkäri ajalla että lähettävätkö minut sitten tähystykseen vai odotetaanko synnytyksen jälkeen..
mutta ei hätää ja voin huokaista helpotuksesta.

syy siihen miksei tulosta minulle ilmoitettu on se että lääkäri joka lähettää tutkimuksiin niin ilmoittaa tuloksen potilaalle mutta lääkärini oli lopettanut siinä välissä ja tulosten ilmoittaminen oli vain jäänyt.

Kiitoksia kaikille vastanneille !!! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lada Lokasuoja
Alkuperäinen kirjoittaja thmyös;25023870:
Niistä tuloksista ei kyllä kukaan soittele kenenkään perään. Jos sulta on otettu papa tai mikä tahansa muu koe niin on oma velvollisuus soitella niiden perään ja kysyä tuloksista. Esim. labrakokeet menee suoraan koneelle eikä niitä välttämättä kukaan edes kato jos et itse soita ja kysy. Tää terveydenhuoltojärjestelmä ei ikipäivänä toimis jos jokaiselle pitäs alkaa soittelemaan tuloksista, valitettavasti. Ihmettelen kyllä, että onko muka oikeasti sanottu noin, että soitellaan jos jotain on, tuo ei kyllä oo mikään yleinen käytäntö.
on vissiin kaikkialla muualla kuin siellä missä sä olet.

Kävin just syyskuun vika pvä papassa ja siellä sanottiin et vastaus tulee kirjeellä kotiin oli siinä jotain tai ei.

Yksityisellä oon käyny papassa ja sielläkin sanottiin että he ilmottavat jos on jotain mikä vaatii hoitoa tai tarkkailua.
 
  • Tykkää
Reactions: sanma
koska raskaus huomattiin niin myöhään (rv 11 ) ja ei ollut vapaita aikoja ja sekin aika minkä ensin sain peruuntui kun neuvolan hlökuntaa rokotettiin ja sattui tietenkin juuri mun kohdalle se 2pv sairausloma minkä pitävät rokotuksen jälkeen.. :D sitten se siirtyi taas, kävin kyllä ultrassa 13rvk .. :)
 

Yhteistyössä