Kohdunkasvu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammis92
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mammis92

Jäsen
11.06.2012
32
0
6
Eli kyselisin tälläistä, ensiodottaja kun olen niin ei ole kokemuksia. Aiheuttaako se millaista kipua, voiko olla, että kipuja ei tule edes? Ja missä vaiheessa kohdunkasvun voi itse huomata. Olen vasta rv 6, mutta kiinnostaa silti tietää, sillä kai se tässä samalla kasvaa vaikka alussa onkin.

Kertokaa minulle pian. :) Olen täällä huolesta soikeana että miksi minulla ei ole mitään kipuja.. :D vaikka uskoisin että se on normaalia mutta pitäähän sitä varmistella tietenkin muiltaki.

Mulla ilmeni kasvukivut jo viikolla 5+?. Epäilin umpparia ja hakeuduin sen vuoksi tutkimuksiin. Päättivät ultrata kohdun kun syytä kipuiluun ei löytynyt, ja siellä se vaijari sitten oli 6+2. Pahimmat kivut mulla viikoilla 5 ja 6. Kärsin normaalisti kovista kuukautiskivuista joten hirveästi eroa kivussa en huomannut. Panadolia meni melkoisesti sinä aikana, itku jos toinenkin ja pelko keskenmenosta :'(

Nyt 7+3 tuntuu välillä vihlaisuja alavatsassa ja kärsin selkäkivuista. Vointi on kohentunut, pahoinvointi ja väsymys painaa.

Uskoisin että niitä repäisy ja kasvukipuja tulee ainakin jossain vaiheessa. Jollain on jatkuvaa jomotusta ja särkyä (kuten minulla) ja jollain nippailee vaan yskiessä, aivastaessa ja jos nopeasti nousee ylös seisomaan.

Viimeksi muokattu:
Älä ole huolissasi. Mulla on takana jo useampi raskaus, eikä koskaan ole mitään kipuja ollut. No alussa juuri testin tekemisen jälkeen ehkä vähän menkkakipujen tapaista jomotusta muutaman päivän. Myöhemmin voi tulla sitten ns. repäisykipuja. Eli yskiessä, nopeasti ylösnoustessa voi nivusissa tuntua vihlaiseva kipu. Se on nopeasti ohi menevää ja etukumara asento helpottaa. Mutta ei välttämättä mitään suuria kasvutuntemuksia tule saati kipuja.

Kohdun kasvun voi tuntea vatsan päältä n. rv 12 eteenpäin. Vaihtelee vähän ruumiinrakenteesta ja kohdun asennosta.

Mulla on myös menossa ensimmäinen raskaus. Alussa oli rv5-6 pientä nipistelyä, ei mitään sietämätöntä kipua, mutta sellaista, että sen huomasi. Kuului kuulemma asiaan. Nyt rv17+ on välillä kohdun sivuilla vihlaisuja tai välillä kohtua "särkee" - ihan kuin kasvukivut pienenä. Nämäkin kuuluvat asiaan (kysyin asiaa huolissani neuvolan terkkarilta). Mitään sietämättömiä kipuja en ole kertaakaan tuntenut, eli en ole tarvinnut särkylääkkeitä. Kai nämä(kin) ovat niin yksilöllisiä. Kannattaa kysyä terkkarilta asiasta niin mieli rauhoittuu.

Tänään on tuntunut sellaista pientä nipistelyä oikealla puolella alavatsassa. Se kai on just sitä nippailua mistä monet on puhunu ja täysin normaalia. Sitä ei kyllä kauaa kestänyt mutta kuitenkin.

Täällä taas on ollut menkkamaista jomotusta oikeastaan siitä asti kun menkkojen ois pitänyt alkaa ja tuo jomottelu on jatkunut tänne 13+1 viikoille asti :/ Välillä ollut päiviä ettei koske ja välillä taas vihloo kovemmin ja nipistelee.. ultrassa kaikki ok ja neuvolalääkäri uskoi olevan juuri noita kohdun kasvukipuja.

Yhteistyössä