Kohdun supisteleminen ja alkion kiinnittyminen.

Onko kenelläkään kohtu selkeästi piinapäivillä supistellut, mutta alkio on silti tarrannut kiinni ja raskaus alkanut??

Ensimmäisessä icsissä mulla alko menkkamaiset kivut/supistelut pp4-5, eikä raskaus alkanut. Nyt tässä toisen icsin tuoresiirrossa maha on kipeä jo nyt, vaikka on vasta pp1! Millä helkkarilla sitä voi estää?! Lugeja tungen viimestä päivää, annosta nostettiin edellisestä 300mgX2 400mgX2:een. Mietin vaan, että onkohan se raskautuminen ihan mahdotonta.
Gyne sano, että jos kovasti supistelee, niin alkion vaikeampi kiinnittyä, mutta eipä tuo osannu neuvoa mikä siihen auttas :headwall:
 
Moi, mulla ensimmäisestä tuoresiirrosta supisteli ihan alusta alkaen. Itse mietin aivan tätä samaa kysymystä. Raskaus alkoi mutta sitten km viikolla 5+ en tiedä oliko supistelulla tähän osuutta ja olen yrittänyt muutamaan otteeseen ottaa lääkärin kanssa tämän puheeksi mutta hän ei oo oikeen sanonut mitään.

Nyt eilen 1 pakaste alkio siirrettiin ja vähän samanmoisia tuntemuksia taas tullut, ei kyllä vielä niin vahvoina kun siitä tuoresiirrosta, mutta siinä saattoi vaikuttaa myös hyper mikä mulla oli aika pahana.

Ei oo mitää kokemusta mikä siihen auttaisi. Ajattelin itse syödä vähän enemmän valkosipulia jotta verenkierto paranisi, joissain maissa lapsettomuushoitoje ohella varsinkin jos on ollut keskenmenoja saatetaan käyttää jotain verta ohentavaa lääkitystä. Ja jotenkin koen että mulle voisi olla sellaisesta hyötyä kun menkkojenkin aikana tulee aina isoja hyytymiä.
 
Heippa!

Mulla on kokemusta vaan todella kovista "kuukautiskrampeista" heti plussauksen jälkeen. Olivat siis niin kovia, että piti ottaa reilusti särkylääkettä ja itku meinasi tulla. Näiden kipujen takia kävin päivystyksessäkin, mutta kaikki meni hyvin ja terve tyttö syntyi syksyllä -08. Itse luulen omien kipujeni johtuneen epäillystä endometrioosista joka aiheutti kaikissa kierroissa kovia "kuukautis" kipuja jo 4-6 päivää ennen kuukautisia. Olisiko sinullakin endometrioosia?

Nyt toinen raskaus ihan alussa ja mitään kipuja ei ole ollut. Itse arvelen syyksi sitä, että nyt raskaus alkoi, ennenkuin endo pääsi taas leviämään.
 
Kiitti teille molemmille kokemuksien jakamisesta :)

Miuku, mulla ei luomukierroissa ala kuukautiskivut ku sinä päivänä, jollon kuukautisetki alkaa, eli jotenki en tohon endoon usko. Passissa myös mikä tehtiin viime syksyny, ei tullu samanlaisia supistuksia kuin nyt ja edellisessä tuoresiirrossa. Ite veikkaisin näiden liittyvän noihin munasarjojen kipuiluun ja jotenki sitten pistää sen kohdunki supistelemaan tai jotain sen suuntasta.

Ei kai se auta ku toivoa parasta :)
 
Miisamari, joo kuukautiskipumaista kipua. Ja kuukautiskivuthan nimenomaan syntyy siitä ku kohtu supistelee, jotta se limakalvo irtoaa ja vuotaa pois. Ja siis oon minäki kyllä lukenu, että aika monella ollu noita kuukautismaisia kipuja, mutta siksi kyselin, että onko jollain ollu siirrosta lähtien. Kun sen alkion pitäs kiinnittyä nyt vknlopun aikoihin viimestään ja jos tuo kohtu kovasti supistelee niin eihän se mihinkään kiinnity sillon :(

muoks. selitinpäs tosi sekavasti, mutta toivottavasti tajusit :D
 
Mä ainakin yhdistän ne "menkkamaiset jomotukset" aina merkiks supisteluista.. kun tuntuu melko samalta menkoissa ja sillonhan se ainakin supistelee niitä veriä ulos. Myöhemmin tosin oon aikojen saatossa oppinu tunnistaan ja huomannu jonkinlaisia eroja luteaalivaiheen (endo?)kivuilla ja varsinaisilla menkkakivuilla, ja jälkimmäiset ei tunnu ollenkaan niin pahoilta kun noi kesken kierron alaselän vihlovat poltot. Menkat on oikeestaan suht kivuttomat ja pahin helpottaa kun vuoto alkaa. Tosin nyt viimesin hoitokierros oli kokonaisuudessaan paljo vähemmän jomottava kun edellinen (mikä taas nosti ihan turhia toiveita :ashamed: ), vaikka toisalta punktio oli rankempi.
 
Mua on alkanut mietityttämään kans tuo kohdun supistelemisen ja alkion kiinnittymisen yhteys. Ensimmäisestä ivf:n tuoresiirrosta mulla alkoi menkkamainen jomotus viiikkoa ennen plussaa ja mulla ei koskaan muuten ala menkkajomotus kuin samana tai korkeintaan edellisenä päivänä. Nyt menossa toinen ivf ja olin ajatellut, että jos menkkamainen jomotus alkaa, olis hyvät mahdollisuutet plussaan. Näiden keskustelujen jälkeen onkin alkanut tuntua, että se menkkamainen jomotus ei olekaan hyvä merkki vaan silloin ekassa ivf:ssä sattui hyvä tuuri, että jomotuksista huolimatta tulin raskaaksi. Pelottaa, kun mulla muutenkin on supisteluherkkä kohtu, mikä tuli selväksi ensimmäisessä raskaudessa. Tiedättekö onko supistelujen ehkäisemiseen hoitojen aikana mahdollista käyttää jotain lääkettä?
 
  • Tykkää
Reactions: SaanaS
En nyt taida ihan tänne palstalle kuulua, mutta kiinnostus heräsi. Takana on onnistunut raskaus sekä kaksi virallista ja yksi kemiallinen keskenmeno. Raskaaksi tulen helposti, mutta se loppu... Pikkukakkosta on tilailtu viime vuoden aprillipäivästä saakka, saldona siis nuo kolme km ja nyt on taas polttanut vatsaa 6 vrk.

Aivan kuten aloittajalla, joka raskaudessa minulla on ollut ihan järisyttävät supparit päällä pp 5-7 eteenpäin ja niitä kestää ainakin sen ekan kolmanneksen. Esikosta ne laantui jossain rv 15 kohdilla palaten taas rv 20 kestäen loppuun saakka. Endo minulla on, mutta nämä kivut alkaa aiemmin ja on _huomattavasti_ voimakkaampia.

Eli jos joku tietää tästä enemmänkin jotain, kaikki tieto olisi tervetullutta!
 
Luin että jollain ois magnesium auttanu endon kipuihin.. vähentäskö ne jotenkin sitä ylimäärästä prostaglandiinia vatsaontelossa ja sitä kautta supistuksiakin? Täytynee kokeilla sitäkin seuraavan siirron jälkeen (tai miksei vaikka ihan tavallisessakin kierrossa), kun ei litalginiakaan anneta kun korkeintaan siirron yhteydessä yks piikki. Itellä nyt ei kauheesti oo uskoo mihkään luontais- ym. vitamiinijuttuihin, kaikenlaista sitä ekoina yritysvuosina tuli kokeiltua.. mutta eipä siitä nyt varmaan haittaakaan ois.
 
Mulla ei ole endoa, mutta mulla on ainakin kolmessa hoitokierrossa tuntunut menkkamaisia jomotteluita pp2-4 välillä ja tärppi on niistä kierroista tullut. Alkujomotteluiden jälkeen on ollut muutama päivä "rauhallisempaa" ja sitten lievää polttelua alamahalla tulee ja menee. Tietysti ovat tähän mennessä menneet kesken, että liekö tuo jomottelu sitten mikään hyvä merkki kuitenkaan :|

Yhdessä nega-PAS kierrossa muistan olleen niin pahoja menkkakipuja siirron jälkeen, että jouduin oikeen puuskuttelemaan ja hengittelemään niitä pois. Tästä ei tärppiä tullut.
 

Yhteistyössä