kohdun poistoa ehdotettu(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedonhaluinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"meikämaija"
olet erittäin väärässä kommentissasi : jokaiselle tuodaan esiin riskit jne jne...

minulle ei varmana koko aikana YHTÄÄN KUKAAN EIKÄ MIKÄÄN TAHO kertonut mistään riskeistä yhtään mitään. (veritulppariski oli ainoa mistä tuli tietoa).

kuten jo ketjussani kerroin, eka kerran selvisi, että jotain vakavaa oli tapahtunut kun luin sieltä (ketjusta) kommentin komplikaatioista.

olisiko minun pitänyt ymmärtää (kun lääkäri toteaa itkisessäni etten kestä enää toista leikkausta/nukutusta), ETTÄ EI OLE MUUTA MAHDOLLISUUTTA KUIN LEIKATA. siis ymmärtää kuinka vakavasta asiasta on kysymys. tämä oli siis toteamus toisesta operaatiosta.

ehkäpä viisaampi olisi ymmärtänyt, mutta minä en todellakaan.

ja tarkoituksena ei todellakaan ole pelotella vaan kertoa mitä on tapahtunut. sama voi tapahtua myös jollekkin toiselle onnettomalle.

oletko siis sitä mieltä, että kaikkien epäonnisten pitäisi pitää suunsa kiinni ja vain "onnistuneilla operaatioilla" on suunvuoro?

loppukaneettisi kadunylityksestä ja tällaisten leikkausten vertaamisesta on mielestäni mauton.

"työkokemus"
heippa!
näen, että olet kommentoinut, joten olis sulle vaihteeksi kyssäri. en nosta alkuperäistä ketjua myoomasta, mutta muistanet tapauksen.

avoleikkauksen jälkeen, koska voi noin suunnilleen aloittaa fillaroinnin? onko mitään aavistusta asiasta? alkaa kypsyttää tää jalkakyyti...

voin kyllä jo paremmin (kiitos kysymästä:))), mutta ei ole vieläkään hurraamista olemisesssa.

En suinkaan aliarvioi enkä vähättele kenenkään kokemuksia enkä leikkausten riskejä. Aina on olemassa mahdollisuus, että jotain voi mennä pieleen. Mutta kyllä sekin on tosi, että hyväkuntoisella ihmisellä on paremmat mahdollisuudet nopeaan toipumiseen ja myös pienemmät riskit, kuin huonokuntoisella. Omia mahdollisuuksiaan positiiviseen tulokseen voi parantaa. Minä olen yrittänyt aina tehdä sen, mistä on hyötyä eli pitänyt terveydestäni ja kunnostani erityisen hyvää huolta ennen leikkauksia ja ehdottomasti se on kannattanut. Tietysti myös jälkeenkin, sillä tiedän, että epämukavuudesta huolimatta kannattaa liikkua heti, kun siihen saa luvan.

Valitettavasti en pysty yhtymään nyt väittämään, että riskeistä ei kerrota. Minä ainakin olen saanut tietoa joka kerta ja operoitavana eri syistä olen ollut 5 kertaa. Kaikki välttämättömiä oman terveyteni kannalta. Onko sitten niin, että olen ollut kyllin utelias ja kysellyt kaiken mahdollisen? Vastaukset olen aina saanut ja enemmänkin kuin olen osannut kysyä, myös ne vähemmän mukavat kuultavat asiat.

Myoomalle tuohon fillarointiasiaan. Minä olen saanut luvan siihen leikkauksen jälkeen heti, kun tunnen kykeneväni. Ei tietenkään mitään ylämäkiä ponnistellen, vaan rauhallisesti se sujuu, mutta varo kuoppia ja muutakin äkkiliikettä, silloin sattuu.

Noista ylläolevista moitteista huolimatta on kuitenkin niin, että tunnen suurta myötätuntoa sinua kohtaan ja sydänalasta riipaisee, kun kuvittelen, mitä olet käynyt läpi. Sinua on kohdannut epäonni, muistaakseni kerroit vakavasta virtsatietulehduksesta, joka oli voimakkaasti vaikuttamassa sinun tilanteessasi? Lohduttaudu sillä, että jokainen päivä on edessäolevaa parempi nyt, kun toipuminen on lähtenyt käyntiin. Minulla on pahoina aikoina jaksottaa aika pieniin pätkiin ja ajatella, että jos tämän jaksan, niin sitten on jo helpompaa.

Hei vaan "myooma" kohdallasi aika on kuukausi, jonka jälkeen voit fillaroida, mutta jos kipu tuntuu voimakkaalta, eikä helpota, niin silloin ei ole vielä oikea aika.

Puhumattakaan laskeutuneesta kohdusta, joka vaiva iän ja ajan myötä vain pahenee. Kuinka sitä hoidat lääkkeillä??![/quote]
Kerron kuinka laskeumaa hoidetaan.

Meikämaija tuossa väitti kohdunpoiston olevan laskeuman ainoa hoito, vaan ei ole, tässä lääketieteen faktaa:

Laskeumien leikkaukset tehdään yleensä selkäpuudutuksessa

Laskeumissa voi olla kyse joko kohdun tai rakon laskeumasta (kystoseele) tai peräsuolen pullistumasta (rektoseele). Nämä voivat esiintyä myös samanaikaisesti. Laskeumaleikkauksen yhteydessä kohtu voidaan poistaa, mutta se ei ole välttämätöntä, jos potilas ei sitä halua.

Rakon laskeuman oireena voi olla virtsarakon tyhjentämisvaikeus eli huono virtsantulo, tai joskus virtsankarkailu. Rektoseele taas aiheuttaa ulostamisongelmia. Suuren laskeuman kyseessä ollen voi myös emättimen tai kohdun napukan limakalvo hankautua rikki. Jos laskeumasta on selvää haittaa, se on syytä ilman muuta leikkauksella korjata. Laskeumaleikkaukset tehdään useimmiten selkäpuudutuksessa. Virtsakatetria pidetään yön yli. Aamulla potilas voi kotiutua, jos virtsaaminen sujuu ongelmitta.

Viime aikoina laskeumien korjauksissa on alettu entistä enemmän käyttää erilaisia verkkoja. Verkkojen käytöllä pyritään saamaan tukevampi ja pitempään kestävä lopputulos. Laskeumien taustalla on usein potilaan oman sidekudoksen heikentyminen, joten pelkästään sitä käytettäessä laskeuma helposti uusiutuu.

Kiitos vastauksesta, sh-opiskelija. Leikkaustoimenpidettä siis tarvitaan KOHDUNLASKEUMAN korjaamiseen, se ei parane lääkkeillä. En todellakaan sanonut, että korjaus tarvitsee kohdunpoiston. Kysyin sinulta, miten kohdunlaskeuma korjataan lääkkeillä ilman veistä, kun annoit niin aiemmin ymmärtää.

On sitten tapauskohtainen asia, onko se kirurginen toimenpide kohdunpoisto vai jotain muuta, sillä samat riskit niihin leikkauksiin liittyvät. Jos minun pitäisi valita ko. tapauksessa poisto tai jotain tukiverkkoja sisälleni, valitsisin ilman muuta kohdunpoiston.

Myoomalle tuohon fillarointiasiaan. Minä olen saanut luvan siihen leikkauksen jälkeen heti, kun tunnen kykeneväni. Ei tietenkään mitään ylämäkiä ponnistellen, vaan rauhallisesti se sujuu, mutta varo kuoppia ja muutakin äkkiliikettä, silloin sattuu.

Et sitten voinut uskoa, että nimimerkkiä Myooma käyttäjä ei saanut tietoa riskeistä, ei vaan minä, minä ja vielä kerran minä.

"tiedoton"

ainakin kuulemma minun tarvitsee käydä edelleen...

tätäkään tietoa ei kerrottu oma-aloitteisesti vaan vasta viimeksi nkl:n päivystyksessä käydessäni yleensä älysin (muistin) kysyä päivystävältä lääkäriltä asiaa.
("se informaatiosta...")

Noista myoomista olisin kysynyt sellaista, että aiheuttaako ne kipua? Minulla on todettu 5cm myooma kohdun seinamässä. Pari vuotta sitten, kun se oli 2cm kokoinen, ei esiintynyt mitään kipuja. Nyt on alavatsaa alkanut vihloa. Ihan kun joku venyttäisi sisällä jotain. Voisikohan tämä johtua kasvavasta myoomasta?

Ihmettelijä. Koska en ole lääkäri enkä ole nähnyt edes ihmistä, joka näillä palstoilla kertoo ongelmistaan, en todellakaan voi kertoa muista kuin omista kokemuksistani, sillä meidän vaivamme ja muutkin ominaisuutemme ovat aina yksilökohtaisia. Toisen kokemukset voivat antaa suuntaa, mutta eivät käy reseptiksi, vaikka samasta vaivasta olisikin kyse.

Mitään yhtä vastausta tällä palstalla ei kenellekään voi antaa, sehän olisi vastuutonta. Kuten olet huomannut, moni käväisee katsomassa, mitä asiaa jostakin itseä kiinnostavasta avauksesta voi löytyä. Kun asioita tuodaan esille monesta näkökulmasta ja kerrotaan vaikeiden kokemusten lisäksi positiivisistakin tapauksista, säilyy suhteellisuus. Joitakin yleispäteviä seikkoja on olemassa, kuten tuo ihmisen yleiskunto. Aina pitää verrata tilanteita sillä tavoin itseensä, mitä voi oman toipumisensa hyväksi tehdä, mitkä asiat siihen vaikuttavat.

Meissä potilaissa kuin myös lääkäreissä on monenmoista väkeä. Yksi puhuu vähemmän kuin toinen, mutta kyselemällä vastauksia saa kaikilta. Myoomalle on sattunut ilmeisen vähäpuheinen lääkäri, joka on keskittynyt vain tekemiseensä ja unohtanut, että hänen pitäisi sekä kertoa tietoja että antaa ohjeita ja neuvoja. Kovasti tenttaamalla nämä vähäpuheisetkin huomaavat, että heidän potilaansa tarvitsee ja haluaa noita tietoja ja kertovat sitten jo oma-aloitteisesti enemmänkin.

Suurissa sairaaloissa tahtoo käydä helpommin siten juuri noin, että kukaan ei kerro kaikkia olennaisia asioita, koska olettavat, että joku toinen on jo tehnyt/tekee sen. Me potilaat taas luotamme siihen, että meille kerrotaan kaikki tarpeellinen. Ei siis auta muu, kuin omasta sekavan huolestuneesta olotilasta huolimatta vain tentata, tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Kysymykseen, pitääkö kohdun poistamisen jälkeen käydä papassa on, että pitää. Jäljelle jää kohdun nipukka, josta näyte otetaan.

Ihmettelijän kysymykseen vastaan taas siinä ihhottavassa minä-muodossa, sillä minun kohdallani tuonkaltaisessa vaivassa kyse oli kiinnikkeistä, jotka kiristivät määrätyissä asennoissa. Myoomista ei tullut kipua, vaikka ne olivat kohtalaisen suuria. En sinuna tyytyisi ihmettelemään täällä, kävisin lääkärissä. Isohan tuo möykky on ja kasvava, joten kyllä se alkaa jotenkin tilaansa ottaa.

Hei Meikämaija!
Ihmettelen täällä ihan sen takia, etten paljon muutakaan nyt voi, kun odottelen kohdunpoistoleikkausta :-) ja nyt on ilmaantunut näitä kipuja. Olen jonossa leikkaukseen. Lääkärini suositteli sitä lämpimästi, parantaa elämänlaatua ja sen jälkeen voi käyttää vain esim. estrogeenigeeliä vaihdevuosissa ilman keltarauhasashormonia, josta saan finnejä muutenkin. Myoomani on sellaisessa paikassa, ettei sitä pelkästään voi leikata pois kohdusta. Lisäksi kasvain jatkaa kasvamistaan, joten leikkaus on paikallaan.

Odottele ihan positiivisella mielellä. Ongelmatapaukset ovat onneksi kuitenkin vähemmistönä, henkilökohtaisessa kokemus- ja tuttavapiirissäni meillä kaikilla on vain hyvää sanottavaa. Kasvaimet alkavat yleensä ennemmin tai myöhemmin vuotaa kohtuun päin ja se tarkoittaa lähes tauotonta vuotamista ja rättishowta, joka typistää elämään sen ehdoilla. Ei ole minunkaan enää tarvinnut vaellusreissuilleni täyttää rinkkaa jättisiteillä, kuten ennen.

Kuule, ota todellakin vaarin neuvoni, että panostat kuntoiluun nyt ennen leikkausta, heiluttelet varpaitasi ja koukistelet nilkkoja heti heräämössä ja alat konkoilla sieltä vuoteesta heti, kun saat luvan. Se on parasta, mitä voit hyväksesi tehdä toipumista ajatellen. Olen kokenut sen itse useampaan kertaan jo, ja poikani, joka on ollut hoitajana myös kirurgisella osastolla sanoi, että hyväkuntoiset ihmiset pääsevät vähemmällä yleensä myös nukutuksen jälkivaivoista. Piti paikkansa ainakin minulla.

Ei sinun eikä minunkaan tarvitse puolustella leikkausratkaisujamme kenellekään. Näkemyksiä on monia, myös sellaisia, että elintärkeätkin hoidot ja operaatiot jätetään tekemättä uskonnollisista syistä (vrt. verensiirto/leikkaus). Luotan mieluummin tutkimuksen tehneen lääkärin näkemykseen kuin palsta-ammattilaisiin, vaikka toki heilläkin voi olla ihan kunnon tietoa.. mutta kuka tietää, onko hän oikeasti ammattilainen vai leikkiikö sellaista!

Toivon, että pääisisin pian leikkaukseen, jotta kohtu saataisiin pois alakautta. Jos myooma/t kasvavat liian suuriksi, se ei ole kaiketi mahdollista. Luulisi, että olisi vähän helpompaa, jos vatsanpeitteitä ei avata.

Juu, olen aloittanut kuntoilun. Kävelen reippasti ja käyn välilla salilla. Minulla on pahaoja niskavaivoja ja liikuntani on siksi vähän rajoittunutta.

Minulle on leikkausta suositellut oma (lähettävä) gynekologi ja sitten sairaalan gynekologi. Ihmettelin täällä näitä aggressiivisia kirjoituksia. Luulisi lääkäreiden tietävän paremmin. Minulla on juuri tuota kuvaamaasi ongelmaa. Kuukautisia EI ole 14 pv kk, muuten rätti on aina jalkojenvälissä, mistä olen alkanut saada ihottumaa alapäähäni. Kipuilu on nyt uutta, mutta onneksi pääsen leikkaukseen. Enkä tosiaan osaa syyllistäytyä siitä, että poistan kohtuni. Se on tehtävänsä tehnyt. 4 lasta on saatettu maailmaan, eiköhän se riitä minun osaltani. Kiitos kannustavista kommenteistasi!

Kumma juttu, että maallikot ovat suuna päänä tässäkin keskustelussa, voi jestas jos jokainen leikkauksen läpikäynyt muistelisi operaatiota vuodesta toiseen, todella rasittavaa etenkin omaisille.
Muuten miksi vaihdevuodet-palsta suljettiin, no tämä Meikämaija sen sai aikaan.

Tässä ketjussahan saa juuri tuoda kokemusiaan esille ko. leikkauksesta. Ei kai se sitä tarkoita, että muistelee leikkaustaan kotonakin vuositolkulla, josa tänne kirjoittaa. Nämähän ovat maallikoille tarkoitettuja (vertaistuki)palstoja. Ne palstat, jossa saa lääkäriltä vastauksen ovat maksullisia.

Tuntuu, että tuo keskusteluiden etusivu on muutenkin sekaisin. Maallikon mielestä sekin on varmaan Meikämaijan aikaansaannosta. Hoh hoijaa, taas huomaa, että meitä on niin moneen lähtöön.

Miten muuten voi tulkita, kirjoituksesi, suurin piirtein näin "että tulin suoraan vaellukselta leikkauspöydälle, toivuin paremmin, kuin kukaan muu samassa huoneessa, eli olen minä sentään aikamoinen, kehumista kehumisen perään.

Minusta Meikämaija on vain yrittänyt kannustaa niitä, jotka pelkäävät toimenpidettä, koska toisilla on siitä ikävät kokemukset, joita ovat myöskin tasapuolisuuden nimissä kertoneet täällä. Ikävyyksiä ei kuitenkaan satu kaikille, joten tsemppaus on ihan paikallaan, ettei luoda turhaa paniikkia niille, jotka tarvitsevat leikkausta.

Kiva lukea selvitymistarinoita, sillä niitähän tarinoita riittää, jossa toivutaan huonommin kuin kukaan muu ja ryvetään itsesäälissä.

Kiitos ihmettelijä. Olet ymmärtänyt minut ihan oikein. Toivon, että saat sinäkin hyvän kokemuksen, jolla voit vuorollasi kannustaa muita.

Olen tulkinnut noita hyökkäyksiä niin, että kun itsellä on paha olo, ei kestetä sitä, että toisella on hyvä olo ja sen uskaltaa vielä tuoda julki. Pitäisi vain saada sitä surkuttelua ja myötätuntoa, mennä mukaan valittamaan. Koska siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä, ainoaqstaan haittaa, tuon mieluummin esille positiivisia asioita ja esimerkinomaisesti oman hyvän kokemukseni, sillä senhän tunnen läpikotaisin.

Tässä ketjussa ap ei ole kerjännyt sitä rypemistä ja sääliä, käsittääkseni siitä vaivasta kärsii joku toinen. Tästäpä ei kannata enempää jauhaa, jatketaan elämää.

Hyvä, ettet jauha, käsitätkö miltä tuntuu, jos ei ole niin miellyttävää kokemusta, (nyt en puhu itsestäni), myötätuntoa ,aitoa sinulta ei löydy,jatka siis itsekin elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Eri mieltä:
Hyvä, ettet jauha, käsitätkö miltä tuntuu, jos ei ole niin miellyttävää kokemusta, (nyt en puhu itsestäni), myötätuntoa ,aitoa sinulta ei löydy,jatka siis itsekin elämää.

Ikävää, jos jollain ei ole mielyttäviä leikkauskokemuksia, mutta siitä syystä tämän ketjun kirjoitukset eivät voi kuitenkaan olla pelkkää surkuttelua. Ihmiset kaipaavat tukea ja positiivisia kokemuksia muilta, jotta he selviäisivät pelottavasta tilanteesta. Sitähän leikkaus aina kuitenkin on.

Jos leikkaus on mennyt huonosti, eikä kestä lukea toisten positiivisia kokemuksia, on aina mahdollisuus jättää tällaiset palstat väliin. Kirjoituksestasi jäi ikävä maku: aivan kuin et soisi toisille onnistuneita leikkauksia.

Meikämaija yritti parhaansa kannustaa omalla tarinallaan muita, ei se tee häntä kylmäksi tai välinpitämättömäksi ihmiseksi, vaan päinvastoin välittäväksi. Sain hänestä lämpimän ja auttavaisen kuvan. Jostain syystä sellaiset ihmiset saavat aina kuraa päälleen. Yllättävän monien on vaikea sietää, että toinen on aidosti positiivinen ja välittävä. Mista lienee johtuu, ehkäpä kateudesta. On vaikea nähdä toisessa sellaisia hyviä ominaisuuksia, joita itseltä puuttuu.

Yhteistyössä