Kohdun poisto

• Viestiketjun aloittaja Sofia
  • Ensimmäinen viesti
Sofia
Kertokaa kokemuksianne. Vielä ei ole varmistunut, mutta voi olla , että minulta joudutaan poistamaan kohtu. Olin laparoskopiassa v. -99 ja silloin löydettiin endomerioosia virtsarakon päältä ja ymmärrettävistä syistä sitä ei voitu poistaa. Nyt viimeisen vuoden aikana kivut alavatsassa ovat lisääntyneet ja eilen olin tutkimuksissa. Lääkäri epäili, että endometrioosia olisi levinnyt kohdun takaosaan koska tutkimus oli melko tuskallinen ja kohtua painettaessa teki kipeetä (yhdyntä ei satu). Lääkäri väläytteli mahdollisuutta, että kohtu jouduttaisiin poistamaan. Nyt minulle iski paniikki!!! Mitä siitä seuraa? Olen seksuaalisesti erittäin aktiivinen. En ole naimisissa, mutta seurustelen ihanan miehen kanssa, joten seksielämäni on erittäin aktiivista. Haluaisin nauttia edelleen seksistä ""täysin rinnoin"". Mitä muuta elimistössäni muuttuu jos kohtu poistetaan? Eilen näin tv:sta Neloselta dokumentin, jossa nainen kertoi kohdun poiston jälkeen muuttuneensa haluttomaksi, kuivaksi...en katsonut ohjelmaa loppuun, joten en tiedä miten hänen kävi. Mielessäni kävi jo kieltäytyä koko operaatiosta ja kärsiä mieluummin kivut kuin muuttua frigidiksi. Kertokaa naiset kokemuksianne!!! Kaipaan todella kuulla mielipiteitänne. Kiitos!

tjaa
Kerran oli lehdessä, että turhan herkästi Suomessa tehdään kohdunpoisto. Että hormonilääkityskin siihen auttaisi kipuihin. Multa otettiin toinen munasarja vaan pois endon takia. Oli appelsiinin koko. möykky. Hormoonit hyrrää vielä.

34
Moi!

Multa poistettiin kohtu viime keväänä. Iältäni olen 34 kuten nimimerkki kertoo. Munasarjat jäivät paikoilleen ja pyysin kiinnittämään emättimen sitten siihen malliin kiinni ettei valahda.. (käsittääkseni tämmöinen vaara on olemassa jos sitä ei kiinnitetä mihinkään vaan jätetään vain sinne lihasten väliin). En ole kuivunut, en ole haluton. Päinvastoin. Seksiä voi harrastaa vaikka päivittäin, ei ole kipuja, vuotoja eikä muita rajoitteita. Myös kaikki muut kiertoon liittyneet liialliset vaivat kuten kosketusarat rinnat ovat taakse jäänyttä elämää. Mun mielestä tää on tosi hieno juttu verrattuna aikaisempaan elämääni.

45 v
Mulle on väläytelty kohdunpoistoa myomien takia. En haluaisi luopua kohdustani.

Yhdeltä tutulta on poistettu kohtu eikä hän ole sen jälkeen ollut ihan kunnossa alapäästä.

45-vuotias
Minulta poistettiin juhannuksen 05 alla kohtu kookkaan myoman vuoksi. Vaivoina olivat ERITTÄIN runsaat kuukautiset.
Poisto tehtiin alateitse, selkäydinpuudutuksessa. sairaalassa vietin yhden yön. Operaatio oli kaikinpuolin kivuton ja olotila myös operaation jälkeen lähes kivuton (särkylääkettä tarvitsin ainoastaan yhtenä leikkauksen jälkeisenä päivänä). Sairaslomalla olin kaksi viikkoa (tosin pidin 3vkoa kesälomaa perään).
jälkitarkastus tehtiin 6vkoa operaatiosta ja kaikki oli kunnossa.
Seksi haluihini tai kykyihini ei vaikuttanut mitenkään, melkeinpä päinvastoin. Seksi maistuu paremmalta kuin aiemmin, lisäksi harmillisista vuodoista pääsin kokonaan eroon. Munasarjoja minulta ei poistettu. Mitään homonihoitoa minulla ei ole, enkä ole huomannut homonitasapainoni mitenkään heilahtaneen.
Muilta kuulemieni kokemusten perusteella, kannattaa pyytää kohdun poistoa alateitse, jos vain mahdollista. Ei tule mitään arpia vatsaan ja toipuminen on nopeampaa.

Yllättynyt
Laitoin eilen illalla viestin ja kyselin kohdunpoistosta johtuvista hormonaalisista muutoksista. Nyt en enää löydä viestiä täältä. Se on poistettu! Miksi ihmeessä?

Minulta poistettiin kohtu pari vuotta sitten. Syy siihen oli aiheellinen enkä kadu toimenpidettä. Operaatio tehtiin tähystämällä, vain kolme vientä viiltoa vatsassa ja muutama päivä sairaalassa.

Tämän jälkeen painoni on noussut ja hikoilen yöllä kovasti. Koska olen vähän alle nelikymppinen, en odottanut vielä vaihdevuosien tulevan. Lääkärin mielestä minkäänlaisia oireita kohdunpoistosta ei pitäisi tulla. Olen vähän ymmälläni ja toivoisin saavani teiltä omakohtaisia kokemuksia aiheesta.

Yhteistyössä