kohdun poisto viikon päästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myomis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myomis

Vieras
No niin,aikaa on kulunut ja vuoto-ongelmat jatkuneet.Aika kohdun poistoon tuli alle kuukausi sitten postissa.Submukoottinen myoma n.3-4cm aiheuttaa runsaat vuodot.Jatkuva raudan syönti ollut koko kevät-talven päällä ja kai sen poiston jälkeen saa pian lopettaa.Erittäin helpottavaa että vuodot jää pois mutta kyllä se leikkaus vähän jännittää ja se et miten pian sitä on taas jonkinlaisessa kunnossa ja jaksaa olla jalkeilla.Tähystyksessä leikataan ja kohtu+myoma alakautta pois.
Mitä kaikkea tuntemusta teillä on ollut lähiaikoina leikkausen jälkeen ja pianko olette taas jaksaneet jotain pientä puuhailla? Tarkoitan tähystyksellä leikattuja....=)
Saa toki muutkin kommentoida =)

Itsellä oli noin 11cm oleva myooma ja se poistettiin tähystysleikkauksella. Tietysti se piti ensin pilkkoa kun se oli niin iso.
Sanoisin, että suurimmat ongelmat tulivat minulle leikkauksessa käytetyistä kaasuista. Niiden elimistöstä poistumiseen meni n. viikko. Kaasu teki olon kivuliaaksi ja vaikeutti liikkumista. Mutta pikkuhiljaa sairaalasta saamieni ohjeiden mukaan tein liikkeitä jotka edesauttoivat kaasun poistumista ja sain tilanteen paranemaan.
Kipulääkkeitä kannattaa syödä jotta pääsee liikkeelle koska liikkuminen auttaa toipumiseen sekä myöskin noiden kaasujen poistumiseen. Pitkälle ei kannata lähteä koska kaasut liikkuessaan voivat tehdä ikäviä fiiliksiä sydämen seutuville. Aivan kuin ahdistaisi hirveästi.

Minulle leikkaus tehtiin tämän vuoden tammikuussa ja kolmen viikon sairaslomalla kuntouduin suht hyvin. Istuminen kyllä tuotti vaikeuksia.
Täydelliseen toipumiseen menee aikaa. Minulla on vieläkin joitain tuntemuksia vatsan seutuvilla runsaan istumisen vuoksi. Ja jos munasarjoja joudutaan vaikka puhdistamaan niin siitä jää pitkäksi aikaa kiputiloja munasarjojen kohdille. Itselle jäi koko sairasloma-ajasta hyvin positiivinen muistikuva. Annat vain itsellesi aikaa toipumiseen ja teet pientä jumppaa sekä syöt ja juot terveellisesti. Tsemppiä!

.. se kunto nimittäin. Liikkeellä sitä pittää olla. Veskiin itse heti, kun pää pitää eikä siihen kauan mene. Jalat nimittäin kyllä kantavat. Ei meidän huoneessa kenellekään alusastiaa tuotu, vaan talutettiin vessaan, jos olo oli hutera.

Nukutusaine on todellakin se ainut kenkku tekijä, koska se saa jotkut oksentamaankin. Ei sitä kuitenkaan kestä kuin yhden päivän. Sapuska maistui kunnolla heti samana iltana, kun leikkaus suoritettiin aamulla.

Ei tietty lösähdetä heti koko takapuolella sohvalle, vaan laskeudutaan rauhallisesti alussa.

Minä en sinuna jännittäisi yhtään, hommasta selviää helpommin kuin etukäteen kuvittelee. Istumatyössä menee muutama päivä iltapäivästä pikkuisen pakotellen, mutta särkypilleri auttaa ja tietysti se, että pidät pieniä jaloittelutaukoja tuon tuostakin. Ei persus ole liimattu penkkiin.

Kävin itse kohdun poiston läpi reilu vuosi sitten. Vuodot olivat runsaat mutta kivuista en niinkään kärsinyt, kohtu oli 270g painoinen kun synnyttämättömän kohtu on jotain 50-70g. Lääkärikammoisena jännitin ja hermoilin kovasti leikkausta joka ei sitten loppupeleissä mennytkään ihan käsikirjoituksen mukaisesti, leikkaus onnistui, mutta joku verisuoni oli päässyt tillittämään ja sain sisäisenverenvuodon..2,5 l . Samalle vuorokaudelle uusinta leikkaus. eli sairaalassa olo venyi muutaman pv pitemmäksi. Sitten, ehdin olla kotona 2 pv kun nousi kuume joka ei millään alkanut laskemaan..ei kun takas sairaalaan, tulehdusarvot 200:ssa jota alettiin hoitamaan antibiooteilla..3 krt suoraan suoneen pv, veriviljelyt..eristivät yksityishuoneeseen, 4 pv lisää sairaalassa oloa, loppujen lopuksi olin saikulla kuukauden, ja kotona söin vielä kahta antibioottia n.2 vkon ajan. Tällaisia tilasto kummajaisiakin löytyy :) kaiketi kumminkin pisara meressä..90 % kaikki varmaan menee ihan nappiin eikä komplikaatioita tule. Onnea matkaan ja paranemisia :)

Kiitos vastauksista. Miten sinun sisäinen verenvuotosi tuli ilmi? Oli varmaan todella inhottavaa joutua kahteen leikkaukseen samana vuorokautena. Onko kuume yleinenkin reaktio kohdunpoiston jälkeen? Siis noin yleisesti eikä vain yllä olevan kirjoittajan tapauksessa. Tiistaina olis operaatio edessä.

No niin,aikaa on kulunut ja vuoto-ongelmat jatkuneet.Aika kohdun poistoon tuli alle kuukausi sitten postissa.Submukoottinen myoma n.3-4cm aiheuttaa runsaat vuodot.Jatkuva raudan syönti ollut koko kevät-talven päällä ja kai sen poiston jälkeen saa pian lopettaa.Erittäin helpottavaa että vuodot jää pois mutta kyllä se leikkaus vähän jännittää ja se et miten pian sitä on taas jonkinlaisessa kunnossa ja jaksaa olla jalkeilla.Tähystyksessä leikataan ja kohtu+myoma alakautta pois.
Mitä kaikkea tuntemusta teillä on ollut lähiaikoina leikkausen jälkeen ja pianko olette taas jaksaneet jotain pientä puuhailla? Tarkoitan tähystyksellä leikattuja....=)
Saa toki muutkin kommentoida =)
Poistettu 10 vuotta sitten, ei komplikaatioita, 3 vko kuluttua seksiä ja elämä alkoi hymyillä. Mulle leikkaus oli kuin lottovoitto. Heti leikkausta seuraavana päivänä kotiin ja liikkeelle, aluksi 50 metriä kävelyä hitaasti ulkona ja sitten päivä päivältä enempi. 2 vkoon ei 2 kiloa painavampaa saa nostella. Selvisin leikkauksesta hyvin ja rautalääkkeet saivat jäädä. Elinvoima ja elämänilo palasivat, niin monta vuotta olin kärsinyt runsaista kuukautisista ja jatkuvista raudan syönnin aiheuttamista vatsakivuista. onnea matkaan ja kerrohan kuulumisia.

Viimeksi muokattu:
Kiitos...onnea tässä toivon itsekin siten et kaikki menis hyvin. Ei sitä sit ensin paljoa jaksa kävellä mut en sitä ole odottanutkaan. Luulen olevani aika heikossa hapessa leikkauksen jälkeen. Mulla vaivaa löysä mahan portti ja se tekee välillä kiusaa aika paljonkin ja vointi on välillä aika kehno, tuntuu ettei kovinkaan paljon tartte itteään rasittaa kun on heikko happi. Toivon todella etten olisi nukutuksesta herättyäni pahoinvoiva ja etten saisi komplikaatioita :)

Hei,

minulta poistettiin kohtu ja munasarjat muutama vuotta sitten. Kaikki meni hyvin, navan kohdalla on n. 1 cm arpi, joka on lähes näkymätön. Sain korvaushormonihoitoa enkä nykyisin edes muista koko juttua. Seksielämä sujuu kuten ennenkin.

Tietenkin toipumiseen menee oma aikansa,kuten kaikissa leikkauksissa. Itse aloin käymään kävelyllä heti leikkausta seuraavana päivänä, aluksi varovaisesti ja siitä sitten pikku hiljaa siirryin ihan normaaliin elämään. Kevyt liikunta edistää toipumista.
Ymmärrän, että ennen leikkausta on hermona mutta hyvin se menee !

Voi kiitos teille kannustajille =) tosiaan mieli on vähän hermostunut ja jollain tarttis saada pidettyä mieli tyyneenä,eikä antaa hermostukselle valtaa.Eniten hermostuttaa nukutuksen jälkeinen vuorokausi tai siis oikeestaan se huonoimman voinnin aika.Huomenna klo 11 pitää olla sairaalassa.Kai ne hoitaa poliklinikkapotilaat ensin ja me osastopotilaat tullaan sitte perästä.Kerron kyllä tänne heti kun olotila sallii et miten sujui.Aamulla ehdin vielä tänne kurkkailemaan ennen lähtöä.Koitan pysyä mahdollisimman rauhallisena mut mieli pakkaa vähän kuitenkin hermoilemaan.Jännitystä on ilmassa.

Hienoa! Olet jo ilmeisesti kotonakin. Sait varmaan hyvät ohjeet itsesi hoitoon, haavojen suihkutteluun jne. Oletko kuinka kipeä?

Eilen pääsin kotiin. Olo on aika ohut vielä. Refluksi tekee myös kiusaa ruokailujen ja lääkkeiden suhteen. Kännykkä kädessä makaan sohvalla nyt ja kirjottelen. Tuli sieltä jotain ohjeita. Toinen neuvoi ottamaan laput pois jne.. ja toinen et laput voi pitää niin kauan ku pysyy. Mene ja tiedä sitte. Kyl tästä toipuminen taitaa vähän kestää. Otettiin myös munanjohtimet pois ja kystarakkula ja löytyi myös endoa.

Viimeksi muokattu:
Kyllä toipuminen kestää, siihen saa varautua. Lopullinen toipuminen kestää useamman kuukauden. Ensimmäiset päivät ovat keljuimmat, mutta kipuihin on onneksi olemassa lääkkeet. Mutta jotain oireita joutuu toki vain kestämäänkin.
Minä otin heti seuraavana päivänä teipit haavojen päältä pois (3haavaa) ja aloitin heti suihkuttelemaan haavoja 2x päivässä. Paranivat nopeasti tällä tavoin. Ensimmäinen kerta oli ikävin kun joutui poistamaan ne haavateipit. Ei se sattunut, vaan pelotti niin hirmusti, että revin haavan auki. Onneksi ei. Haavat kun saavat ilmaa ne paranevat nopeammin.
Ongelmia tuottaa sopivien alushousujen ja vaatteiden löytäminen, etteivät ne paina haavoja. Käytinkin mieheni pöksyjä :)

Ja haavoille kannattaa antaa mahdollisimman paljon ilmakylpyjä. Itse "kylvetin" omaa 18-senttistäni ensimmäiset viikot lähes tulkoon koko ajan. Öh, siis kotona ollessani :)

Sinultahan poistettiin sitten monta ongelmaa kerralla, joten haavapintaakin sisäelimiin tuli vähän enemmän. Tietysti se silloin aluksi on kivuliaampaa ja vie kehnommaksi hetkeksi aikaa, mutta muutaman päivän kuluttua olet jo toinen ihminen.

Älä siitäkään huolimatta jää pelkästään makaamalla toipumaan. Sillä tavoin pääsee yllättävän pian surkeaan kuntoon, sillä verenkierto ja lihakset heikkenevät. Köppäse kämppää ympäriinsä, kunhan olet liikkeellä ja pystyssä. Sen takia sairaalassakin kiskovat vaikka väkisellä ihmisen ylös, koska se on hänelle eduksi ja edistää toipumista. Kohtuullinen kipu kuuluu asiaan, ei tietenkään tuskan puolelle menevät. Itsessään sen kyllä tuntee. Kipua ei kuitenkaan pidä kokonaan välttää eikä se ole vaarallista.

Nauti siitä, jotta nyt saat luvan kanssa olla itsekäs!

Joo ei tässä pelkästään makoilla.Tänäänkin kävin pihalla mutamaan otteeseen ja huvimajassa oleilin pariinkin kertaan.Aamu ja iltapäivällä kyl katselin vaan telkkua jonkin aikaa.Tuli ihana kotimainen vanha suomi-filmi =) Tänään kävin myös suihkussa lappujeni kanssa ja suihkun jälkeen otin laput pois.Vatsassa muutamia mustelmia,en edes halua kuvitella miltä vatsan sisäpuolella näyttäisi..kai siellä on jälki ku pommituksen jäljiltä =/
Välillä kylkiluiden alaosiin pistää kun vetää syvempään henkeä,kai se on sitä hiilidioksidikaasua vielä.Sairaalassa pisti tolkuttoman paljon oikeaan olkapäähän,mut se on nyt jo loppunut.Kyljellään kun makaa niin pistää kans milloin mihinkin.
Ajoittain pistää myös eteen keskelle tohon kohtaan missä rintaliivien kupit yhtyy toisiinsa.
Särkylääkkeitä en ole enää eilisen aamun jälkeen ottanut....löysä mahanportti tekee paljon vaivoja lääkkeiden kanssa.Hirveesti röyhyjä ja lopuksi ihan palan tunnetta kurkkuun..onneksi pärjään jo ilman lääkitystä.
Verta tulee välillä ja aina tarkkailen veren "tuoksua" toivoen ettei ala haisemaan pahalle.
Kauanko teillä muilla on verta tullut??Onko jollain mennyt jopa 4 viikkoa josta mulle sanottiin?
Keskiviikkona lämpö nousi 37 kun se yleensä on mulla 36,3 mutta ei enää ole yhtään onneksi koholla.
Normia kuulemma et lämpöä voi tulla kun vierasesineillä sisuksissa ronkitaan...sanottiin jo sairaalassa.
Taidan olla pessimisti kun pikkanen epäilys on kokoajan et vielä tulee takapakkia....=/
Välillä on myös kurkkua kutittanut ja vähän yskittänyt ja arvatkaas vaan haluanko yskiä???No en tosiaan,ottaa se kuitenkin sen verran mahasta....samoin tänään tuli eka aivastus..oujee =I
Kyllä tässä akaa kuluu enneku pääsee kaikkea sellasta tekemään mihin on tottunut.Esim. alasmeno ei tosiaan onnistu ellei saa tukea jostain.Mitään raskasta ei voi ajatellakkaan nostaa tai vetää yms....lattialta on vaikea saada tavaroita nostettua ja kaikkee sellasta kivaa pikku hankaluutta löytyy.Saa nähdä koska sitä arvaa normaalisti edes yrittää liikkua.Päivä kerrallaan...kyllä se nyt on jo paljon parempi ku tiistaina ku leikattiin =)

En malta olla kysymättä, kun tässä ketjussa on niin monia kohtalotovereita. Millainen on vatsanne muoto leikkauksen jälkeen? Roikkuuko alavatsa? Ja onko tuntonne sama kuin aiemminkin.

Sama pallukka tossa edessä on nyt ku ennen leikkaustakin ja ei ole niin iso et roikkuisi.168cm/65kg on mittoina.Tosin välillä on normaalissa kuukautiskierrossa ollut parikin sellasta jaksoa jossa mahaa on turvottanut paljonkin ja se ei ole kivaa.Se varmaan jatkuu edelleen,ei kai siitä mihinkään pääse ennenkuin vaihdevuodet ovat olleet.En tiedä loppuuko se koskaan?

Myomis kyseli jossain viestissä, että kauanko vuodot kestivät. Itselläni vuoto oli hyvin vähäistä, eikä kestänyt kuin korkeintaan kolme viikkoa. Nyt sitten ei ole enää mitään vuotoja! Pääsi pikkuhousunsuojasta kertaheitolla eroon.
MInulla oli niin iso myooma, että se tuntui ulkopuoleltakin painellessa jos makasin selälläni. Mutta ei vatsa ole mitenkään muotoaan muuttanut leikkauksen jälkeen. Mihinkään tuntoihin ei ole operaatio vaikuttanut ihan normaalisti hommat pelittää, ei ole tunnottomia kohtia eikä mitään muutakaan tunnotonta =D

Yhteistyössä