Kohdun limakalvon paksuuntuminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~SeaWind~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

~SeaWind~

Jäsen
12.04.2014
285
11
18
Meri-Lappi
Osaisikohan kukaan sanoa, kuinka nopeasti kohdun limakalvo voi paksuuntua?

Minulla oli folliultrassa kp13 limakalvo vain vaivaiset 5,6mm. Ovulaatio tapahtui kp16, ja kiinnittyminenhän tapahtuu (jos tapahtuu) niin n. 5vrk ovulaation jälkeen, eli minun tapauksessani n. kp20-22 välillä.

Gynen mukaan limis paksuuntuu nimenomaan ovulaation aikoihin ja vielä sen jälkeenkin, mutta minua silti vaivaa että voiko limakalvoni tuon 7pv aikana paksuuntua niin paljon että munasolu kykenee kiinnittymään siihen?

Olispa ihanaa jos joku osaisi vähän kertoa. (:

Limakalvo paksuuntuu yleensä n.1mm vuorokaudessa ovulaatioon saakka (toki henk.koht.vaihtelua on) Eli limakalvosi on voinut olla ihan riittävä siinävaiheessa kun ovis on tapahtunut :). Oviksen jälkeen limis ei juurikaan paksuunnu vaan tiivistyy keltarauhasen vaikutuksesta ja alkaa muuttua vastaanottavaksi kiinnittymistä varten. Peukkuja!

Mulla limakalvo on kasvanut yleensä hitusen vajaa 1 mm/vrk. Joten uskoisin limakalvon olevan sulla tarpeeksi paksu kiinnittymisen hetkellä. Paksuutta tärkeämpää on kuitenkin limakalvon rakenne. Sen olisi hyvä olla kolmikerroksinen eli trifaasinen. Mulla tärppihoidossa (PAS) limakalvo oli vain juuri ja juuri 6 mm ja silti alkio tarrasi matkaan. :) Hurjasti peukkuja! :)

No jos ajatellaan että limis olisi kasvanut sen 1mm/vrk, niin mun limis mahdollisessa kiinnittymisessä olisi n. 8-9mm, ehkä juuri ja juuri se voisi riittää.. (: Kunpa vain riittäisi.. Netistä luin tietoa (ihan lääketieteellistä tutkittua tietoa, ei kenentahansa taviksen suusta) Jossa sanottiin näin;

Kuukautisvuodon päätyttyä ja osan kohdun limakalvosta poistuttua on limakalvo vain noin 0,5-1 mm paksu. Vuotoa seuraa noin kymmenen päivää kestävä kasvuvaihe, jolloin epiteelin solut jakautuvat ja limakalvo kasvaa paksuutta. Kasvuvaiheessa limakalvoon kasvaa runsaasti verisuonia ja siihen kehittyy paljon rauhasia. Kasvuvaiheen päättyessä on limakalvo noin 3 mm paksu.

Eritysvaiheessa, joka seuraa kasvuvaihetta ovulaation tapahduttua, limakalvon rauhaset laajentuvat ja ne toimivat aktiivisesti erittäen ravinteita. Eritysvaiheen aikana kohdun limakalvo kasvaa 5-6 mm paksuiseksi. Jos hedelmöitystä ei tapahdu, suurin osa kohdun limakalvosta poistuu kuukautisvuodossa. Jos hedelmöitys taas tapahtuu, limakalvo jatkaa kasvuaan n. 10-15mm vahvuiseksi mahdollista kiinnittymistä varten.

Aika jännästi kirjoitettu teksti. Itse otin tietoni tällaista artikkelista : Kaikututkimus lapsettomuuden diagnostiikassa - EBM Guidelines (en saa liitettyä bdf tiedoston osoitetta puhelimella mutta googlaa. Siinä taas sanotaa ;

Alkukierrossa vuodon loppuvaiheessa kohdun limakalvo on viivamaisen ohut. Seerumin estrogeenipitoisuu- den kasvaessa se alkaa paksuuntua noin milli- metrin päivävauhdilla ja rakenne muotoutuu tyypillisen kolmikerroksiseksi (kuva 2). Ovulaa- tioaikaan endometrium on yleensä kokonais- paksuudeltaan noin 10 mm ja ovulaation ta- pahtuessa kohtuontelossa näkyy joskus pieni niukkakaikuinen alue, niukka vuoto. Luteaali- vaiheessa kohdun limakalvo ei enää kasva pak- suutta ja rakenne muuttuu homogeeniseksi, ker- rosrakenne häviää ja kaikuisuus lisääntyy.

Yhteistyössä