Kohdun laskeuma

Heippa!

Onkos kellään tietoa kohdun laskeumasta tai siitä mitä tää mun tilanne vois olla?

Eli meillä on vuoden ikäinen tyttö ja olen nyt raskaana rv26+4. Olen 27 vuotias ja ensimmäinen raskaus oli normaali ja helppo. Synnytyksen jälkeen papaa ottaessaan kätilö sanoi kohdun "materiaalin" tulevan hieman kohdunkaulan yli mutta, että se korjaantuu itsestään ja on ihan yleistä synnytyksen jälkeen. Tämän raskauden alussa yksityisellä lääkäri ei maininnut asiasta mitään, sanoi vaan kaiken olevan kunnossa.

Nyt olin neuvolalääkärillä, joka on vastavalmistunut ja hieman aran oloinen. Hän sitten sisätutkimusta tehdessään kysyi, että onko kukaan koskaan sanonut mitään kohdunkaulastani. Että sieltä kuulema jotenkin kohtu tulee ulos. Hän sanoi laittavansa lähetteen kättärille, koska ei kuulema ole itse koskaan nähnyt "näitä tapauksia". Olen nyt tietenkin ihan paniikissa.

Alapää on ollut jo useamman viikon todella turvoksissa ja jotenkin tuntuu painetta. Onko kellään kokemusta tällaisesta?

Kiitos!
 
heippa
Täällä kanssa kärsitään synnynnäisestä kohdunlaskeumasta. Tuttuja nuo sinun oireesi. Minulla vaivat alkoivat jo ekan odotusaikana.
Tuo paineen tunne on TODELLA ärsyttävä oire ja mun mielestäni synnytyksen jälkeen se on jopa vielä ikävämpi. Minulla tuli 4.n synnytyksen jälkeen jopa ulkopuolelle tuo laskeuma osittain mutta korjaantu taasen "itsestään". Ja silloin minulle jopa ehdoteltiin kohdunpoistoa ja sanottiin että vauvoja ei enään saisi tehdä koska ne tuskin pysyisivät sisällä. NO kummastippa tässä sitten 6:ta odotellaan ja viikkojakin on jo kivasti.
Eli vaiva on inhottava, mutta ei ainakaan minun tapauksessa vaarallinen.Muista vaan tehdä lantionpohja lihas harjoituksia ja synnytksen jälkeen fysioterapeutin antamasta hoidosta voisi olla myös sinulle hyötyä.
Ja odotusaikana vältä nostoja ja pitkiä lenkkejä sillä ne aiheuttavat painontunnetta enempi.Jopa tukivyön käytöstä olen hyötynyt koska silloin vauva ei ihan niin paina alaspäin"
Ja tuo turvotus kuuluu kanssa asiaan. Välillä tuntuu että nyt on jotain "ylimääräistä" housussa ja on pakko käydä tarkistamassa. Mutta onneksi ei siel mitään muuta ole ollut. Ja turvotusta mielestäni pahentaa jos istuu kovalla pitkään. eli mulla on jumppapallo jonka päällä istun aikasta paljon ja keittiön tuolille teen pyyhkeestä renkulan jonka päällä istun jos joudun istumaan kauemmin. (uimarengas voisi olla kanssa hyvä)
Synnytksen jälkeen minulle ainakin on ehdotettu kohdun nosto leikkausta ja ns. tukirenkaita. et kysäse jos tuntuu vaivaa olevan enempi.
Tsemppiä kovasti odotukseen. Uskon että sinullakin kaikki menee hyvin vaivoista huolimatta. =)

t:Mintsi + lepakkovauva 30+1
 
Kiitos tuhannesti Mintsi vastauksesta.

Toivottavasti todella saan sen lähetteen sinne Kättärille. Neuvolalääkäri, kun sanoi, että he sieltä konsultoivat, että tarviiko tulla tarkistukseen vai antavatko vain neuvolaan menettelyohjeet. Olisi vaan niin kiva jos joku asiantuntija tilanteen tarkastaisi.

Niin ja ihanaa kuulla Mintsi, että sinulla on noin monta lasta, koska meillä olisi vielä tämän jälkeen toiveissa ainakin yksi lapsi. Netistä kun luin juuri, että tuo kohdunpoisto on ainoa parannuskeino vaivaan. Tietenkin oireita voi lievittää muillakin tavoilla.
Miten sinulla tilannetta seurataan nyt raskauden aikana, vai seurataanko?
 
Kiva jos vastauksesta oli jotain hyötyä =)
Juu kyllähän se mieltä kummasti rauhottaa kun pääsee tarkastukseen ja tietää vähän enempi missä mennään. Ja onneksi sinä voit vaatia tuon käynnin lääkärille tai voit mennä suoraan ja pyytää että lääkäri tarkastaa tilanteen jos sinua vaivaa asia paljon.
Mulla itselläni ei ole muita tarkastuksia kuin nuo rutiini jutut eli niskapoimu- ja rakenneultra. Ja lääkääri neuvoloitakaan ei ole enempää. Tietenkin jos tuntuu että oireet pahenevat ja on esim.. supistuksia niin sitten katsovat. Mutta kaiken kaikkiaan mennään ihan niinkuin ns. normaaliraskauksissa. Ja sekin vielä että kaikki nämä lapseni on syntyneet täysiaikaisena eli ei kohdunlaskeuma välttämättä aiheuta edes ennenaikasta synnytystä. Tietysti jokainen odotusaika on erilainen...

Tuosta kohdunpoistosta voisin sanoa että meillä täällä hämeessä on linja ettei nuorilta lähdetä kovin helposti poistamaan kohtua.Eli ellei kohtu pullahda kokonaan ulos, niin ei sitä kovin usein poisteta. Hoitona tosiaan koitetaan ekana jumppaa ja ellei se tehoa ja kaikki lapset on tehty niin sitten tehdään kohdun korjausleikkaus. Ja siihenkään ei kovin helposti suostuta. Mulla on arvioitu usein tilannetta ja todettu että vaiva ei häviä jumpalla kokonaan, mutta pitkitetään leikkausta koska leikkaus jouduttaisiin uusimaan sit taas vanhempana.

Eli ellei oireet ole aivan kamalan pahat niin odotellaan että "luonto" korjaisi asian.Sinuna kävisin näytillä lääkärillä ja juttelisin asiasta, mutta älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon. Sillä voipi hyvin olla mahdollista että voitte hommata perheenlisäystä myöhemminkin. Ja kannattaa pitää oma järki mukana asioissa. 4. lapsen jälkeen neuvola oli täysin sitä mieltä ettei enempää lapsia, mutta silti vuosi siitä olin jälleen raskaana ja kaikki sujui paremmin kuin 4. ssä raskaudessa. Eli kuuntele myös itseäsi. itse tiedät kuinka pahana vaivat on. :) Mulla ainakin pahimmat vaivat on hävinneet n. puolen vuoden sisällä synnytyksestä. Ja otappa vaikka jo nyt odotusaikana yhteyttä fysioterapeuttiin. Meillä ainakin täälä ensisynnyttäjille on käynti fys.ter. jossa käydään läpi lantiopohjalihasten yms. huoltoa. Minäkin pääsin sinne mukaan vaikka en ensi synnyttäjä olekkaan. Nuo fys.terapian tädit tietävät yllättävän paljon kaikkea mitä lääkärit ei.
=)
 
Siis apua :eek: ....kuuluuko teillä oireistoon aikaisin alkanut alavatsan painontunne (minulla alkoi rv 20) kävely huonontaa oloa vielä enemmän (siedän noin 15-20 min kunnon kävelyä kerrallaan) ja kun esim vessassa käy niin huomaa, että koko alapää on "turvoksissa" tai itsestä lähinnä tuntuu siltä kuin koko alapää pullistuisi ulospäin.
Odotan toista, ekassa raskaudessa ei näitä oireita ollut. Kävin juuri ultrassa ja siellä koitin kysellä tuosta painontunteesta ja epäili johtuvan vauvan asennosta, koska vauva oli todella alhaalla, ihan lonkkien välissä. Huom. ultrattiin vain päältä, joten alapäätä ei kurkisteltu.

-Anniel ja vekkuli 22+4
 
Anniel just tollaselta mustakin tuntuu, että alapää vessassa käydessä pullistuu ulospäin. Tosta painontunteesta alavatsalla en oikein tiedä. Ehkä en oo sitä noin ajatellu, mut siis koko raskauden ajan oon ajatellu, että vauva on just tollai tosi alhaalla. Kukaan ei siis oo sitä todeks myöntäny. Eiköhän sun asia selviä, kun meet seuraavaks neuvolalääkäriin. Toivon, että sulla kuitenki kaikki hyvin.

Semmosta mun piti vielä mintsi sulta kysyä, että onko sun synnytykset ollu nopeita? Meidän esikoinen nimittäin synty semmosella vauhdilla, että sairaalaan ehittiin vaan ponnistamaan. Ajattelin vaan, että voiskohan se johtua tästä.
 
Siis juu, samaa täälläkin. Ja myös tota painon tunnetta alamahalla. Juuri tuon takia pidän tukivyötä että paino ei pääse niin alas. Vauvan asento myös vaikuttaa tuohon painon tuntuun. Mulla on vauva nyt ollut poikittain mahassa ja on paljon helpompaa. Silloin kun vauva päättää työntää pään tai pepun alas niin minä olen tuskissani.
Kävelyt olen jättänyt minimiin heti alusta alkaen. Riittää kun käy kaupan sisällä kävelyllä kun on pakko. En ole edes haaveillut lenkkeilystä koska tiedän että sen jälkeen vaappuisin kuin ankka =) Ja jos olen joutunut kävelemään paljon päivän aikana niin seuraavan päivän sitten makailen kyljelläni että saan painon pois kohdunsuulta.

Välillä wc:ssä käynnin yhteydessä ihan pelottaa pyyhkiä koska ei tiedä mitä sielä on kun tuntuu niin oudolta. Aina sitä sit huokasee kun kaikki on ok.

Eli anniel kuulostaa hyvin samalta, mutta onhan tosiaan kuitenkin vielä mahollista että vauvasi vain tykkää pötkötellä alhaalla. Kohdunlaskeuma tosin aika yleistä uudelleen synnyttäneillä vaikka vaivasta ei puhuta. Ja tähän vaivaan voi myös liittyä pissan pidätys ongelmat jos pahasti painaa rakkoon.

Mulla eka vauvan synnytys kesti 14h ja sit ne nopeutu niin et tokasta kerkisin oleen sairaalassa 15min ennenkuin vauva syntyi ja siitä seuraava synnytys oli n.3h. Neljäs synnytys oli 1.15min ja Tämän viidennen halusivat käynnistää sairaalassa kun epäilivät etten kerkii ees sairaalaan ja vaikka olin sairaalassa niin kätilöä ei ollu paikalla kun vauva syntyi. Ja nyt tämän kuudennen haluavat myös käynnistää sairaalassa (mutta en ole varma haluanko käynnistystä).

Eli sunkin emilija kannattaa kysästä sairaalasta että kannattaiskohan sinun mennä jo aiemmin sairaalaan. En kyllä usko että kohdunlaskeuma välttämättä nopeuttaa synnytystä, mutta nopea synnytys kyllä voi aiheuttaa kohdunlaskeumaa. :)
 
Minulla myös esikoisen syntymä oli aika vauhdikas, mitään puudutteita ei keretty antamaan ja supistukset alkoi heti 5 min välein.
Olen jo ajatuksissani varautunut että toden.näk. aika kova kiire tulee myös tällä kertaa synnyttämään. Tukivyötä en ole uskaltanut vielä hankkia, koska jostain kuulin että jos istukka on edessä ja alhaalla (kuten minulla) siitä saattaisi olla haittaa. Aijon varmistaa ensin neuvolalääkäriltä, voinko sitä varmasti turvallisesti käyttää.
Tuo pissaongelma kyllä kuullostaa myös vähän liiankin tutulta, on ollut jo pitempään raskauden aikana, ennen raskautta en ole tällaisesta kärsinyt.

Ja anteeksi tuo kauhistuneen kuuloinen aloitukseni...tuli vaan sellainen olo, että "no nyt se selvisi" kun itseäni on kovasti huolettanut tuo painontunne.
Mietityttää että miten kauan se vauveli siellä masussa mahtaa kestää, kun jo puolessa välissä rupeaa noin alhaalla majailemaan. Osaanko olla tarpeeksi varovainen, etten vaan itse laukaise synnytystä ennenaikaisesti tekemisilläni (jotka olen kyllä jättänyt jo nyt todella minimiin). :ashamed:

Mutta eiköhän sitä seuraavan neuvolalääkärikäynnin jälkeen ole taas viisaampi. Kiitos teille vastauksista =) ja jaksamisia loppuraskauteen. :hug:

-Anniel
 
No niin nyt on sitten Kättärillä käyty.
Kaikki on hyvin. Ei siis kohdun laskeumaa. Kohdun limakalvoa näkyy, mutta se on kuulema hyvin normaalia raskausaikana.
Se sitten, että mistä tämä painontunne ja muu johtuu niin ilmeisesti siitä, että vauva on jo nyt erittäin syvällä lantiossa ja siis pää edellä onneksi. Lantioni on lääkärin mukaan tilava ja sen takia vauva mahtuu hyvin syvälle. Ilmeisesti se sitten painaa niin paljon.

Mites Anniel ja Mintsi, mikä teillä tilanne?

emilija 28+5
 
emilija Ihanaa että sinulla kaikki ok, vaikka tuntemuksia on =) Inhottaviahan nuo tuntemukset on mutta kyllä niitten kanssa selviää kun muistaa levätä tarpeeksi.
Täällä kasvatellaan mahaa ja toivotaan että vauveli tajuaisi kääntyä rt:n Jännä että vaikka mulla on tuo laskeuma todettu niin tässä raskaudessa se ei ole kiusannut alkuajan jälkeen juurikaan yhtään. Vauva on kuitenkin istumassa alhaalla et luulisi että painaisi alas. Mutta hyvä näin, en valita =)
Synnytksen jälkeen TAAS alkaa fysioterapia käynnit ja kaikki jumpat että saahaan paikat kondikseen. Ja muistakaahan kellä epäily laskeumasta että heti synnytyksen jälkeen ei suositella vatsalihas liikkeitä vaan aloitetaan lantionpohja jumppa ekana :)
Tsemppiä odotuksiin!

Mintsi ja vauva 32+2
 

Yhteistyössä