Kohdun laskeuma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Onkos kellään kokemusta kohdun laskeumasta ja etenkin sen hoidosta? Olen itse itselleni ko vaivan "diagnosoinut", aion kyllä lääkäriinkin mennä, mutta kyselisin nyt täältä ihan kaikenlaisia kokemuksia aiheesta. Oireena siis virtsan karkailu (synnytyksestä lähemmäs vuosi jo) ja emättimen seinämän "pullistuminen" hiukan ulos ja tunne, kuin jotain alapäästä "putoaisi". Lantionpohjajumppaa olen yrittänyt tehdä säännöllisesti, mutta ei siitä tunnu olevan mitään apua. Onkohan leikkaus ainoa vaihtoehto? :(

Oletko varma että se on kohdun laskeuma? Voi olla myös virtsarakon laskeuma, kuten itselläni.
Emättimen suulla tuntuu "pallo" eli siis pullistuma, virtsa karkailee, tuntuu että olisi vähän väliä vessahätä ja kun menet vessaan, ei tulekaan paljon mitään. Juokseminen tuntuu inhottavalta ja muukin vähän vauhdikkaampi liikkuminen. Alaselkä tuntuu aina välillä olevan kuin tulessa eikä kestä kovaa painamista.
Menin lääkäriin ja lääkäri laittoi lähetteen fysioterapiaan. Sain sieltä kunnolliset lantionpohjalihasten jumppaohjeet, ja n. kuukaudessa pullistuma pieneni jo huomattavasti. Nyt edellisestä käynnistä on kuukausi, seuraava kontrolliaika fysioon on parin kuukauden päästä. Tilannetta siis seurataan koko ajan ja jos ei pullistuma ei lähde pysyvästi pois, se on sitten leikkaus.
Aina siis ensin kokeillaan fysioterapiaa ennen leikkausta. Leikkaus on aina se vihoviimeisin vaihtoehto. :)

Voi olla kyseessä emättimen laskeuma. Itsellä tämä ongelma tuli vain 23 vuotiaana ensisynnyttäjänä ja vauvakin oli pieni. Kun suuri kokoiset vauvat yleensä saattavat enimmäkseen saada aikaiseksi laskeumia.
Siihen auttaa vain lihasharjoitukset. Itse kävin fysioterapeutilla, äitipolilla lihasjumpassa. Koetin tedä itse yksin, ei auttanut. Fysioterapeutilla käytettiin semmoista "sähköimpulssilaitetta". Opetti siis niillä impulsseilla löytämään lihakset ja niiden käytön. Laitteen sain kotiin, joka vahvisti vähitellen. Vuosien työ pitää paikat jotenkin kunnossa.

Lähtötilanteeseen en voi enää palata koskaan. JOS olisin ollut 50 vuotta täyttänyt ja lapsiluku olisi täynnä, olisi laskeuma leikattu. Mutta leikkauksia ei vähällä tehdä. Minulla siis "lievä laskeuma". On vaikeuttanut paljon elämää. Aina piti miettiä jokaista nousua ylös, koiran talutusta, yskäisyä jne.. ettei tuntuisi juuri tuota "pullahdusta".

Kannattaa siis puhua gynekologille asiasta ja vaatia hoitoa. Oma tie oli sen suhteen pitkä ja henkisestikin raskas, kun avunsaanti oli tiukassa. Koska vaivaa vähäteltiin, olet nuori ja ensisynnyttäjä, ei sinulla voi tällaista olla.

Tsemppiä ongelmanratkaisuun ja jaksamista vaivan kanssa!

Kiitos vastauksista! Voihan tämä ihan hyvin olla virtsarakon laskeumakin, jotain sieltä emättimestä pullottaa, enkä tiedä mitä... Jotenkin vain pelottaa mennä lääkäriin kuulemaan "tuomiota", mitä jos tätä ei voikaan parantaa?! Lantionpohjalihakset mulla kyllä on ihan surkeassa kunnossa myöskin, mutta vahvasti epäilen, ettei pelkästään siitä johdu eikä jumpalla tule korjaantumaan. Tosi inhottavaa, kun ei voi esim juosta/hyppiä yhtään, kun heti tuntuu, että jotain putoaa alapäästä!