Kohdun laskeuma/pullistuma rv 36?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iiiik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iiiik

Vieras
Ikää 29, ensimmäinen raskaus menossa ja perjantaina huomasin kauhukseni, että emättimestä on tulossa jotain ulos! Siis joku pallero siellä selkeästi on näkyvissä ja tunnettavissa, melko isokin, ja nyt on koko ajan sellainen tunne, että sieltä on tulossa jotain ulos ja tuntuu melkoisen epämukavalta.. Lantionpohjalihakset ei varmaan ole parhaimmassa kunnossa, vaikka niitä jonkun verran olen yrittänyt jumppailla, ja ummetus on ollut aika pahana koko raskauden ajan, joten olen kovasti aina vessassa pinnistellyt, mutta silti - voiko synnyttämättömällä nuorella naisella tulla laskeumaa tai muita vaurioita? Olen ihan kauhuissani, miten voin synnyttääkään kun sisukset on nyt jo pullahtamassa ulos? Mitä tässä täytyy tehdä? Apua :(

Niin lapsi sieltä tuskin on tulossa vaan jotain muuta, mutta raskauteen varmasti jotenkin liittyy..Huomenna pakko tietenkin johonkin soitella, mutta halusin vain tietää, onko tämä mitenkään normaalia..?

Suonikohju tuskin on kyseessä, sillä tämä ylimääräinen ei ole häpyhuulissa vaan tosiaan ihan siellä sisällä emättimessä. Täytyy kovasti toivoa, että olisi sitten vaan jotain turvotusta tms., kai siellä aikalailla painetta on kun vauva painaa alaspäin ja sitä ummetustakin on..

No vaikee sanoa onko normaalia mutta kuulostaa samalta kuin itselläni on ollut. Ekassa raskaudessa paineen tunnetta jne rv 30 jollon huomattiin että vauva tosi matalalla ja kohdunsuu pullistu auki. Koko "hässäkkä" oli tuossa tosi matalalla tulossa ulos (vaikka ei se sieltä voi tippua tai mitään sellasta..normaalia matalammalla vaan). Lepohoidossa olin sen jälkeen. Nyt tässä toisessa raskaudessa vk 13 sama juttu. Itse huomasin että kaula ja muu sitä ympäröivä alue pullisteli tosi matalalla. Ja jälleen se lepohoito taas. Asia ainakin ekalla kertaa korjaantu synnytyksen jälkeen eikä sieltä ponnistusvaiheessakaan mitään ylimäärästä pullahtanut ulos. Mulla on lääkäreiden mukaan taaksepäin kallellaan oleva kohtu joka tässäkin raskaudessa jo näin alussa ns. luiskahti alaspäin lantioon.

Kannattaa tosiaan käydä näyttämässä. Älä missään nimessä työnnä pöntöllä turhia.

Mulle on sanottu että ei kovia pinnistelyitä ja levolakkia herkästi ettei tarvi ärsyttää kohtua työntämällä. Lisäksi mun pitäs välttää kaikkea nostelua ja ponnistelua, saunaa, liikuntaa, liiallista istumista jne. Lepo vähentää painetta kohdussa.

Voiko olla että vauva on vaan laskeutunu tosi alas ja se aiheuttaa painetta jne. Hyvin sulla jo viikkoja niin ei sen puoleen huolta asiasta. Tsemppiä!

Lääkärissä käyty ja hän vaan meinasi, että lapsi siellä painaa eikä tarvi huolestua. En tosin oikein tuosta vakuuttunut, mutta minkäs teet.. Aika epätodennäköistä se kai oikeasti on, että tässä vaiheessa kunnollisia laskeumia tuosta vain tulisi - niiden kanssa tosin varmasti taistelen sitten synnytyksen jälkeen!

Ansku84 - sulla varmaankin ollut aika samantapainen tilanne, joten koitan nyt oma-aloitteisesti lepäillä ja muutenkin ottaa rauhallisesti. Huomaan kyllä, että esim. aamuisin alapää näyttää ihan normaalilta ja sitten vessakäynnin tai muiden puuhien myötä siellä alkaa taas pullottaa.. Olitko/oletko siis ihan vaan pitkälläsi raskauksien loppuajan?

Nyt lepäilen koska viikkoja niin vähän (20 viikko menossa). Mulla on nyt vähentyny se paineen tunne ja pystyn istumaan välillä normaalisti. Ekaksi oli tosi vaikea istua ja se piti tehä tosi hitaasti. Istuin vaan toisella kankulla. Mulla paine tuntu makuultakin tässä tokassa raskaudessa. Oli kurjaa mutta lääkäri sanoi että parin viikon sisään lepohoidon aloittamisesta helpottaa ja niin helpotti. Kohtu nousi ylemmäs niin kuin normaalisti. Silti makoilen ku kaula pehmentyny jne. Varmaan alkaa taas laskeutua ja aueta vauvan painon voimasta. Vielä on vauva sen verran kevyt ettei niin kovasti vaikuta.

En mä tossa ekassa enään 35 viikon jälkeen maannu. Siihen asti olin täyd. vuodelevossa koska kohdunsuu aukes makuultaanki. Mutta sit aloin ihan normaalisti liikkua koska vauva sai syntyä. Eli ei enään haitannu vaikka pää painoki kohdunsuuta auki jne. Olinki sillon rv37 jo 3cm auki ja siltiki pysy kyydissä vielä yli viikon :) Kai sä voit elää ihan normaalisti mutta lepäile välillä jos tuntuu pahalta. Mulla jäi tosta sen verran vaivaa että melkein pari vuotta tuntu menkkojen aikaan kovaa painetta alhaalla. Sama tunne kuin raskaana. Sekin korjaantui sitten lopulta. Varmaan auttaa jos muistaa synnytyksen jälkeen treenata lantiopohjanlihaksia.