Kohdun kunnon, kiinnikkeiden ym. selvittäminen ja kolmannen raskauden miettiminen kahden sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja B_harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

B_harmaana

Vieras
Voiko norm. gyne -käynnillä mitenkään selvittää kestäisikö kroppa, tai lähinnä kohtu kolmannen raskauden joskus? Entäs noiden kiinnikkeiden rooli? Pystyykö niiden osalta tilannetta mitenkään ennustamaan/kartoittamaan? Ja jos pystyy, niin missä/miten?

Takana 2 sektiota 2 vuoden välein, viimeisestä kohta tuo 2 vuotta aikaa. Viimeksi kohtuun pääsy kesti ikuisuuden, kun kiinnikkeitä oli hurjasti (ekan sektion jäljiltä) ja joutuivat todella varoen leikkelemään. Lisäksi molemmissa sektioissa ollut ongelmana kohdun supistumattomuus ja viimeksi jouduttu kohtu ompelein pakottamaan pieneksi.. Leikannut lääkäri sanoi viimeisen sektion jälkeen, että hänen arvionsa mukaan kohtu vielä yhden raskauden kestäisi. Neuvolan jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri oli kuitenkin epikriisin luettuaan toistamieltä ilmaisten asian niin, että omapahan on sitten riskisi ja kohdun repeämisen vaara on olemassa (en tiedä mihin tämän tulkinnan pohjasi..).

Mietin vaan, ennen kuin edes tosissaan kolmatta kertaa tähän leikkiin ryhtyy, voisiko jotain kautta faktoja eli kohdun kuntoa/kiinnikkeiden vaikutusta/määrää selvitellä...? Tuntuu kyllä, että niitä kiinnikkeitä on, äkilliset ylösnousut yms. vihlaisevat aika ikävästi vatsan alueella.

Kokemuksia tai tietoa kenelläkään?

Käsittääkseni se leikkaava lääkäri on paras arvioimaan, kun on nähnyt mahan avattuna. Ultrassa voi nähdä kaite jotain arvesta, mutta pystyykö siitä päättelemään kunnolla...
Itse en ainakaan uskalla. Takana kaks sektiota ja viimeistä suljettiin aika kauan. Toipunu oon hyvin, mut silti jäi vähän pelottamaan.

Leikkaavan lääkärin arvio paras. Ultralla voi toki jotain nähdä. Jos seinämä ohut, niin sektio voidaan tehdä suunnitellusti esim kuukautta aiemmin, ettei kerkeä supistella. Tiivistä äitipoliseurantaa.

No se leikkaava lääkäri varamsti parhaiten tietää, nyt kun et ole raskaana niin mitään arpea ei ees ultrassa näy.

Supistuksia se sinun kohtusi tuskin kestää mutta tarkoitushan on leikata ennenkuin supistukset alkavat. Toki tuo kohdun supistumattomuud altistaa vaikeille vuodoille mutta kun alttius on tiedossa niin sekin voidaan ennakoida.

Itse en uskaltaisi varmaan ottaa sitä riskiä silti että kaksi olemassaolevaa lasta jäisi äidittömiksi.

leikkaava lääkäri sen näkee. mulle ei toisen sektion jälkeen sanottu mitään kohdun kunnosta joten oletin sen vielä kestävän. kolmatta kun leikattiin lääkäri sanoi että kohtu on todella ohut ja repeämisen vaara on ollut suuri joten aina ei kannata niihin lääkäreihinkään luottaa että kertoisivat jos raskautuminen on vaarallista

Kyllä uskaltaa jos leikkaava lääkräi on niin sanonut. Kuka helvetti edes miettii hetkeäkään jonkun neuvolalääkärin mielipidettä. Vatut ne mitää tiedä muut akun sen mitä papereista lukee, välillä ei edes sitä.

Mulla neuvolalääkäri sanoi ekan sektionjälkee myös noin kun papereita luki, että kohtu ei tule kestämään ja varmasti jouttu nytkin ennen aikaiseen sektioon.
No lapsi syntyi alateitse rv 42
Tämän jälkeen olen sektiolla saanut vielä kaksi lasta eli hyvin se kohtu kestää. Viimeisimmässä raskaudessa olen ollut tarkemmassa syynissä ja leikattiin rv 37+3. Leikkaava lääkäri sanoi nytkin,että seuraavassa mahdollisessa raskaudessa seuranta on tiuha,mutta ei ole raskautumis kieltoa.

Leikannut lääkäri ei tietty millään pysty ennakkoon tietämään millaiset kiinnikkeet vatsaonteloon on nyt parin vuoden aikana kasvanut.

Ja ne kiinnikkeet voidaan vissiin oikeesti nähdä vain tähystämällä. Tai kai magneettikuvalla, mut sellaista ei kyllä muuten vain lähdetä kuvailee..

Itse nyt ainakin alottaisin siitä, ett pyytäisin ne edellisen leikkauksen tekstit ja epikriisit. Tyyliin, ettei leikannut lääkäri ole kuitenkin kirjoittanut sinne mitään jälkiarvioo ja "perunut" raskauslupaa harkittuaan tilannettasi uudestaan

niinkin, että myös leikkaavien lääkäreiden mielipide saattaa vaihdella? Siis samankalataisessa tilanteessa joku saa "luvan" uuteen raskauteen ja joku toinen ei riippuen siitä kuka leikkaava lääkäri on ollut. Joku lääkäri ottaa mieluummin varman päälle ja ei suosittele uutta raskautta ja joku toinen lääkäri ajattelee samankaltaisesta tilanteesta, että raskaus on mahdollinen kunhan sitä seurataan tarkasti ja sektio tehdään ajoissa.

Supistelut tuskin tulisi raskausajan ongelmaksi, kun tähän asti ongelma on ollut niiden puute.Ja ne sektiotkin kiireellisenä molemmista tehty, kun ei synny alakautta sitten millään yrityksistä huolimatta. Varmaan eniten koko raskauden ohella pelottaa tuo sektio ja nimenomaan se kasaan kursiminen vuotoineen päivineen. Itsekin mietin vahvasti niin, että turha riskeerata, kun jo kaksi ihanaa lasta tässä perheessä on ja tuo viimeisin sektiokin oli sen verran kaamea kokemus, että pelkkä ajatus leikkauspöydälle päätymisestä puistattaa. Mutta mutta, ei ole niin helppoa antaa tämän aiheen vain olla, kun jonkinlainen kaipuu kolmanteen lapseen on, ja ehkäpä siksikin nyt valtavasti asia pohdituttaa, kun jotain lopullista päätöstä pitäisi kai alkaa asian suhteen tekemään.

Epikriisit yms. leikkauskertomukset minulla jo itselläni on. Tuntuvat vain niin suppeilta eivätkä mielestäni anna ihan oikeaa kuvaa viimeisimmästä sektiosta ja sen kulusta, ja puuttuu tuosta mielestäni oleellisia tietojakin (kuten saamani verensiirto /punasolut yms.)

Yhteistyössä