Kohdun alenema

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma80

Vieras
Kertokaapa te, joilla kohdun alenema on todettu, miten se teillä ilmeni? Oliko virtsan pidätysongelmia vai tuliko koko homma ihan yllätyksenä. Omasta synnytyksestä on kulunut nyt 5 viikkoa ja uskaltauduin peilillä tutkailemaan alapäätä. Kauhistuksekseni huomasin, että emättimen seinämä virtsaputken puolelta näkyy emättimen suulle vähän liikaa. On siis tavallaan hieman pullahtanut ulospäin... Vaikea selittää sanoin.... Synnytyksestä lähtien olen jumpannut lantionpohjanlihaksia päivittäin, mutta olenkohan tehnyt niitä liian tehottomasti. Mitään kuulia en vielä voi käyttää, kun jälkivuoto vaivaa. Onko tämä siis normaalia ja palautuuko se? Kokemuksia? Vinkkejä?

Itsellä kanssa tuli jonkun sortin pullistumaa sinne alakertaan synnytyksessä..Oli n. tunnin ponnistusvaihe,imukuppi avuksi ja lapsi ulos.Eppari + repeämää emättimessä.Tikkejä ihan kiitettävästi.
Jälkitarkastuksessa lekuri totes sen pullistuman..En enää niin tarkkaa muista,mut emättimen seinämä +virtsaputki jollain lailla pullistu.
Sanoi jumpan auttavan + imetyksen päätyttyä myös hormoonien tasapainottuminen auttavat/normalisoivat mahdollisesti tilanteen..Jollei sitten lekuri arvioi tilannetta uudelleen..Sanoi vielä mieluusti sitten kun kaikki lapset on tehty..Jollei siis ihan mahdoton vaiva.
Synnytyksestä 11 kk,edelleen imetän.Vähän jotain outoa tuntemusta alapäässä vielä on ;o)),mut eiköhän se siitä..

minulla ja pullotti jotain emättimestä synnytyksen jälkeen ja edelleenkin.synnytyksestä nyt n.3 puol kuukautta ja lääkäri sanoi olevan virtsarakon laskeuma ja käski vaan jumpata lantionpohjan lihaksia, no menen nyt kuienkin varmuudella yksityiselle kun ei ne mihinkään ole hävinneet ja kun on kova pissahätä niin housuun tulee -ei siis pidätyskykyä vieläkään.minulla oli ja rankka synnytys ja imukuppi avitus...

Taitaa olla kysymyksessä emättimen seinämän/seinämien laskeuma.Minulla on sama vaiva alapäässä pullistelee ja tuntuu painon tunnetta.Synnytyksestä on 5kk ja edelleen on sama vika kyllä vähentynyt.Lekuri sanoi että jumppaa ja aika yleensä parantaa voi mennä jopa vuosi ennenkuin paikat ovat kunnossa.Synnytys on kuitenkin rankka.Käski mennä vastaanotolle kesällä jos vaivaa vielä on.Jos haluat tarkistuttaa asian niin mene lääkäriin joka on erikoistunut näihin asioihin.Koita jaksaa

Nostanpa tätä ketjua jonka haulla löysin. Jos kirjoittajat ovat lueskelemassa, niin onko tilanne parantunut nyt puol vuotta myöhemmin?

Mulla on myös emättimen etupuolella hiukka liikaa lihaa ja aloin pohtia että oliskohan se virtsarakon laskeumaa. Hölmö en kysynyt jälkitarkastuksessa tuosta pullistumasta - eikä lääkärikään siihen mitenkään reagoinut - ja nyt harmittaa. Synnytys oli myös melko rankka, pitkä ponnistusvaihe ja imukuppi sekä leikkaus ja repeämää.
Aioin odotella imetyksen loppuun ja sitten tarkastuttaa tilanteen (suoranaista virtsankarkailua ei alun jälkeen ole ollut).
Mielelläni kuulisin miten toiset ovat toipuneet ja mitä lääkäri sitten arvioi, jos kävitte vielä myöhemmin näyttämässä.

en ole noita edellisiä mutta itsellä on samaa vaivaa. Synnytyksestä nyt noin 4 kk. 2 kk sitten jälkitarkastuksessa todettiin huomattava laskeuma (ei kohdun vaan emättimen takaseinän).Hoitona sain lähetteen fysioterapiaan. Oon nyt käyny siellä kolme kertaa jumppaamassa ja on katsottu mittauksilla lantionpohjan lihasten supistus-, ja tuntoherkkyyttä. On kyllä tullut tuloksiakin, kun on saanut kunnon jumppaohjeet sieltä. Kotona siis aina teen lantionpohja-, ja vatsalihaksia ja muutaman viikon päästä on aina aika fysioterapeutille, joss katostaan taas miten on edistytty ja muutetaan ohjelmaa rankempaan suuntaan. On selvästi siis apua ja ehdottomasti suosittelen hakemaan lähetteen jos sellaista ei ole saanut vielä!!!! Laskeumaa voi jumpata paremmaksi 6 kk kuluessa synnytyksestä. Tämän jälkeen se ei enää voi oikeastaan parantua vaan jos haittaa kovasti, pääsee leikkaukseen. Kannattaa siis ottaa tosissaan lantionpohjajumpat!!!

Yhteistyössä