Köyhille ei omaa kotia

  • Viestiketjun aloittaja voihan
  • Ensimmäinen viesti
voihan
Siltä vaikuttaa, kun tätä maailmanmenoa, asuntojen hintoja ja tätä keskustelupalstaa katsoo. Olen lapsenuskoisesti haaveillut ihanasta talosta järven rannalla, mutta ei.. ei se taida mennä niin. Täällä rivarinpätkätkin maksavat helposti sen 100 000e ja ei todellakaan asuta Etelä-Suomessa vaan tuppukylässä. Ei edes ilkeä käydä kysymässä paikallisesta pankista lainaa. Miehen tulot reilu 2000e/kk (paitsi jos joutuu taas pakkolomalle, niinkuin joka talvi), minä äitiyslomalla, työ kaupassa (yleensä vähäisillä tunneilla, sopimus 25h/vko) odottaa sitten joskus.

Jos kellään suunnilleen samanverran tuloja, millaisia lainoja teiltä löytyy ja millaisia asuntoja?

Kotipaikkakunnalla saisi omakotitaloja alle 100 000e, mutta sieltä ei löydy työpaikkoja, argh.
 
hah
meillä tulot yht. pari tonnia kuussa, lainalla ostettiin vanha rintsikka-talo. uudesta haaveillaan, koskaan ei sitä tulla saamaan. pärjätään hyvin näinkin.

köyhäkin voi saada oman asunnon, vanhan, halvan ja pitkällä laina-ajalla.
 
Ei sitä lainaa tarvitse maksaa kymmenessä vuodessa takaisin. Pitkä on ihmisen elämä miksipä ei laina-aikakin. Minä ja mies ollaan molemmat pikkasen päälle 50 kun ollaan näillä näkymin asuntovelattomia. Miksipä kiirehtiä. Lyhennys n. 500/kk. Ei sillä kummoista vuokrakämppää saisi.
 
vieras
Koti on siellä missä asuu ja on tavarat. Koti ei ole talo tai kartano. Elämässä jo vanhempien kanssa paljon muuttamaan joutuneena en ole koskaan ymmärtänyt, että koti on jotkut seinät. Se on paljon enemmän.
 
mo
Meillä miehellä tulot 1700?/kk ja minulla tällä hetkellä n. 1000? kaikkineen. Olen äitiyslomalla joka loppuu pian. Jään kotiin hoitamaan muksuja ainakin ensi vuoden puolelle asti..

Ostimme vasta rivariasunnon johon lainaa otimme vakuutuksien kanssa 115 000euroa. Kuukausilyhennys on 550?, vastike 133?, vesi 62? ja sähkö n. 30? eli yhteensä 770?/kk eli ihan sopivasti :)
 
Asuntolainaa otettiin lisää 2,5v sitten. Lainoja on nyt yht. n. 150t?. Käteen saamme lapsilisineen kaikkineen yht. n. 3000?. Olen lasten kanssa kotona siihen asti ainakin, kun nuorin on 3v. Eli vuoden vielä. Mies oli juuri 6kk lomautettuna. Hyvin ollaan pärjätty. Lapsia 3 + 2 aikuista.
 
viiru
Me ostimme asumisoikeusasunnon 40000 euroa. Lainaa 50000 euroa.
Vanhasta saamme yli 20000 euroa vuoden päästä kun luovumme siitä.
Lainaa jää n. 30000 euroa. Tietty maksamme vastiketta n. 900 euroa kuussa lisäksi.
En halua ottaa lainaa satojatuhansia euroja, jotta saisimme isomman asunnon.
Meitä on 3 henkilöä. Asunto tulee olemaan 89 neliötä 4 h keittiö sauna ja kattoterassi.
Yksi huone tarvitaan työhuoneeksi ja pojalle oma huone.
Nyt meillä on 3 h keittö ja sauna ja parveke. Tilaa n. 74 neliötä. Liian vähän.
 
viiru
tuloista vielä mies tienaa n. 300 netto ja minän. 1800 euroa netto.
Ei näillä tuloilla maksta 300000 tuhannen euron velkoja. Elämiseen ja matkusteluunkin
pitää jäädä rahaa. Olemme jo molemmat yli 40 vuotiaita eikä mulle oma asunto ole elämä ja kuolema. Yhtä hyvin voisin asua vuokralla.
 
ap
Pitää siis tarkentaa, etten enää haaveile siitä komeasta kaksikerroksisesta talosta järven rannalla, saatikka kartanosta ja muista komeuksista. Haaveet ovat kariutuneet tässä, kun on asiaan perehtynyt (lue: vanhentunut). Mutta oma olisi silti kiva ja omakotitalo nimenomaan. Mutta siis toivoa on :) Minusta olisi kiva jokin vanha talo, mitä sitten remontoisi mahdollisuuksien mukaan ja pikkuhiljaa. Sellaisistakin vain pyydetään täällä niin paljon!
 

Yhteistyössä