"köyhät" ihmiset ärsyttää!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
No tuota minäkään en ymmärrä MUTTA me esim ollaan niitä ns. köyhiä ja ennen palkkaa aina kituutetaan(mutta juu, lapset saa kaiken mitä tarvii). Meillä ei oo autoa, ei shoppailla huvikseen, me ei harrasteta, ostetaan vaatetta sit kun pakko eli reikiä jne. Ei polteta, ei ns. ryypätä. Ei biletetä, ei matkustella jne. :D :wave:
Kaikki menee mikkä tulee ja vauhdilla mutta saadaan pöytään ja päälle kaikki tarvittavat, joskin yleensä käytettynä. Esim tytöllä on sen kummitädin antaman käytetty ReimaTec ja se on kyllä ihana ja hyvä. Pojalle anoppi osti kirpalta käytetyt sukset ja luistimia on saatu ilmaiseksi muilta jne.
Toki monesti ketuttaa ja marisen mutta kuten jo sanoin, raha ei mee viinaan, tupakkaan, aikuisten harrastuksiin, laukkuihin, koruihin, lehtitilauksiin jne. Valitsin kasvattaa lapset ite kotona pienenä joten tällä mennään. :)
peesaan tätä muuten,. mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa. ruokaan, asuntolainaan, pakollisiin laskuihin kuten sähkö ja vesi ja jätemaksu. aikuiset eivät osta itselleen kuin ruokaa.

ei olla valitettavasti yhtä onnekkaita kutten fang-ann. ihan itse saadaan ostaa lapsillee vaatteet ja sukset ym. kukaan ei etsi meille käytettyä. valitettavasti . hyvin kelpaisi. mutta ne on jouduttu ostaa. ja kirpparikäynnit vie aikaa ja rahaa kun ovat kaukana.

joten on katsottu ekologisemmaksi ostaa uutena niin varmasti kestävät myös toiselle lapselle. jos saisin joltain ilmaiseksi jotain, olisi ikionnellinen. valitettavasti ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
No tuota minäkään en ymmärrä MUTTA me esim ollaan niitä ns. köyhiä ja ennen palkkaa aina kituutetaan(mutta juu, lapset saa kaiken mitä tarvii). Meillä ei oo autoa, ei shoppailla huvikseen, me ei harrasteta, ostetaan vaatetta sit kun pakko eli reikiä jne. Ei polteta, ei ns. ryypätä. Ei biletetä, ei matkustella jne. :D :wave:
Kaikki menee mikkä tulee ja vauhdilla mutta saadaan pöytään ja päälle kaikki tarvittavat, joskin yleensä käytettynä. Esim tytöllä on sen kummitädin antaman käytetty ReimaTec ja se on kyllä ihana ja hyvä. Pojalle anoppi osti kirpalta käytetyt sukset ja luistimia on saatu ilmaiseksi muilta jne.
Toki monesti ketuttaa ja marisen mutta kuten jo sanoin, raha ei mee viinaan, tupakkaan, aikuisten harrastuksiin, laukkuihin, koruihin, lehtitilauksiin jne. Valitsin kasvattaa lapset ite kotona pienenä joten tällä mennään. :)
peesaan tätä muuten,. mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa. ruokaan, asuntolainaan, pakollisiin laskuihin kuten sähkö ja vesi ja jätemaksu. aikuiset eivät osta itselleen kuin ruokaa.

ei olla valitettavasti yhtä onnekkaita kutten fang-ann. ihan itse saadaan ostaa lapsillee vaatteet ja sukset ym. kukaan ei etsi meille käytettyä. valitettavasti . hyvin kelpaisi. mutta ne on jouduttu ostaa. ja kirpparikäynnit vie aikaa ja rahaa kun ovat kaukana.

joten on katsottu ekologisemmaksi ostaa uutena niin varmasti kestävät myös toiselle lapselle. jos saisin joltain ilmaiseksi jotain, olisi ikionnellinen. valitettavasti ei.
:/ :hug: :hug: :hug: :flower:
Juu me ollaan kyllä onnekkaita. Serkkuni on tytön kummitäti ja on antanut hirveesti tytölle vaatteita, kenkiä jne. Sillä kaksi tyttöä ja niiden vaatteita on antanut.
Anoppi mukana hyväntekeväisyysjutuissa ja tuo meillekkin lapsille käytettyjä vaatteita, luistimia jne :). tai sit ostaa kirpalta esim pojalle housut, haalarin jne.
tuo on korvaamatonta tuo apu! Todella mahtavaa sillä en tiiä mistä nuo rahat revittäis vaatteisiin jos ei noin apua saisi :eek: :/ , no, jostain aina varmaan jos pakko ois, jos ei apua sais.
Toki ostetaan myös uutena välillä kun tulee tilanteita et on pakko, mutta sit ostetaan havimpia valitettavasti huonoja tai kalliita hyvälaatuisia alennuksella.

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli sellaset, jotka valittaa kun kaikki on NIIIIIN kallista, mihinkään ei oo varaa, lapsilisiin asti ollaan viikko kaurapuurolla.. mutta siitäkin huolimatta käydään vähän bilettämässä, miehen pitää saada viikonloppukaljat, tupakat.. eli hauskanpitoon kulutetaan, muttei mihinkään pysyvämpään. Nämä ihmiset sitten haukkuvat "reimatec-äidit" ja kaikki, jotka ostavat vähän laadukkaampia asioita. Ei niitä näyttämisen takia osteta, vaan tosiaan sen laadun ja käyttömukavuuden takia! Tai annas olla, ja pidät vaikka tupperikutsut, sielläkin kovaan ääneen toitotetaan ja silmät pyöreinä selataan kuvastoa, kun on niin kallista, kenellä näihin on varaa? No, ehkä niillä, jotka eivät törsää kaikkia rahojaan biletysreissuihin ja tarjoustalokrääsään (sitä on kumminkin nurkat täys näillä valittajilla) ynnä muuhun turhuuteen.
No hitsi, minä en valita mutta joskus silti rahat loppuu ennen tilipäivää. Tästä huolimatta käymme joskus ulkona tuulettumassa ja ostamme olutta kotiinkin, ja tupakkaakin, ja lapsi kulkee reimatecissa tai muussa laaadukkaassa vaatteessa.

Muakin ihmetyttää "köyhyys"
Mua kans ihmetyttä miten ihmisillä voi loppua rahat jo ennen tilipäivää, tai ylipäätään olla tilillä esim. vaan 20?. Eikö ihmiset osaa säästää? Mitä jos tulee äkillinen rahantarve, esim. auto hajoaa ja tulee esim. 500?:n huolto. Mistäs sitten rahaa revitte? Vanhemmiltanneko? Sossusta? Itse en halua ikinä olla kenellekään tilivelvollinen, enkä rahaa ruinaamassa (paitsi pankilta, jonne lyhennetään talolainaa 1000?/kk). Ja ihan perustuloinen pariskunta ollaan. (minä hoitoalalla, mies tekniikan alalla).

Itelläni on aina ollut, 15-vuotiaasta asti aina rahaa sen verran tililllä säästössä ettei tarvii pelätä nälkää näkevänsä. Nytkin 2000? tilillä säästössä.

Ymmärrän TODELLISEN köyhyyden, työttömyyden yms...mutta normaalissa palkkatyössä olevan ihmisen "köyhyyttä" en!

Alkuperäinen kirjoittaja Muakin ihmetyttää "köyhyys":
Mua kans ihmetyttä miten ihmisillä voi loppua rahat jo ennen tilipäivää, tai ylipäätään olla tilillä esim. vaan 20?. Eikö ihmiset osaa säästää? Mitä jos tulee äkillinen rahantarve, esim. auto hajoaa ja tulee esim. 500?:n huolto. Mistäs sitten rahaa revitte? Vanhemmiltanneko? Sossusta? Itse en halua ikinä olla kenellekään tilivelvollinen, enkä rahaa ruinaamassa (paitsi pankilta, jonne lyhennetään talolainaa 1000?/kk). Ja ihan perustuloinen pariskunta ollaan. (minä hoitoalalla, mies tekniikan alalla).

Itelläni on aina ollut, 15-vuotiaasta asti aina rahaa sen verran tililllä säästössä ettei tarvii pelätä nälkää näkevänsä. Nytkin 2000? tilillä säästössä.

Ymmärrän TODELLISEN köyhyyden, työttömyyden yms...mutta normaalissa palkkatyössä olevan ihmisen "köyhyyttä" en!
En tiedä mitä tarkoitat. Mutta selvennän pikaisesti.

Olen kotihoidon tuella(paljonko se nyt on? No, ei paljoa), mies saa käteen työstä 1100e/kk. Lapsilisät kahdesta, asumustuki 60e joka kohta lähtee pois.
Pakolliset menot. vuokra 737e/kk, kummankin opintolainoja lyhennetään 150e/kk, koti- ja pojan vakuutus, tv-lupa, sähkö, ruoka, mahd lääkärit/lääkkeet, miehen bussikortti 44e/kk nyt talvella(muut ajat polkee töihin pyörällä), ja toki vaatteet, pesuaineet ymymym....
Lisäski meillä on AINA vähintään yksi osari maksettavana. Nyt lyhennellään tietokonetta(vanha hajos), tytön rattaita(vanhat hajos), ja pyykinpesukonetta(vanha lakkas huuhtomasta). Sit kun noi saadaan pois, tulee aina seuraava ja seuraava, jonossa on aina tarpeita mitä pitää osarilla ostaa sit taas.

Ei oo autoa, ei polteta, ei ryypätä, ei harrasteta, ei tilata lehtiä jne.....
EI VOI SÄÄSTÄÄ kun ei oo MISTÄ säästää. Jos joka kk ne rahat menee niin tiukille et aina viimenen 1-2 viikkoa ennen palkkaa kituutetaan niin mistäs säästät? :D

Muakin ihmetyttää "köyhyys"
Meilläpä saan khh:n tukea käteen n.380?, miehelle jää käteen palkasta verojen jälkeen n.2000?. Lapsilisät (210?) laitetaan säästöön (niillä ostellaan vain lapsille hankinnat kun on tarvis esim. haalarit yms.). Noista tuloista sitten maksetaan lainanlyhennykset (1000?/kk), ruokaan menee 500-600?, laskuihin 100-500?/kk, loput muihin menoihin esim. sisutukseen, omiin vaatehankintoihin, kahvilaan, vauvauintiin...Ja silti tilille jää rahaakin, kun on KATSOS SÄÄSTÖSSÄ jo ennestään ollut ne 2000-3000?. Mistään ei tartte tinkiä, etelänmatkakin joskus voidaan tehdä ja kun palaan taas töihin, pystyy molemmat laittamaan toiselle tilille taas säöästöönkin sen 200-300?/kk --> noilla rahoilla sitten "rällästetään" = etelänmatkat, huonekaluhankinnat ym. isoeräiset jutut. Ja osamaksulla me ei osteta koskaan mitään!

Meillä on semmoinen motto, että mitä ei ole nyt varaa ostaa käteisellä ei sitä sitten ostetakaan, ennen kuin se raha on säästetty! Kummastuttaa vaan kädestä suuhun elämäntyyli.

Silja
Tuo Tupperi-asia jossain määrin huvittaa mua koska mä en koe olevani köyhä mutta mun mielestä ei ole mitään järkeä maksaa jostain muovikipoista sellaisia hintoja kun oman kokemuksen perusteella laatukaan ei vastaa hintaa.

Yhteistyössä