Köyhä antaa joululahjoja

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miten tämä onkaan vuodesta niin hankalaa aikaa. Läheisimmille pitäisi keksiä lahjat, mutta rahaa niihin ei ole.. Surettaa jo itseäänkin valmiiksi.
Tänä vuonna minulle tärkeimmät saavat suklaata. Itse sitä hieman tuunaan; Sulatan, tasoitan ohueksi ja heittelen päälle rusinoita ja manteleita/pähkinöitä. Ehkä jopa kuivattuja hedelmiä jos budjetti antaa myöten. Pakkaan kauniisti ja toivon että lahjan saaja ilahtuu.

Minä luultavasti saan hienojakin paketteja, onhan muilla rahaa millä mällätä..Ja minun lahjojani katsotaan epäusko silmissä ; ihanko totta toi antaa tämmöistä?!

Joulu on ihanaa aikaa..
 
.....
Minusta tommonen "oma tekemä" suklaa ois paljon parempi, ku joku kaupasta ostettu! : ))
mä ainakin arvostasin sitä ja mun mielestä sen lahjan hinnalla ei ole mitää väliä.
 
Itsetehty lahja lämmittää aina - ainakin minua. Saatan kyllä minäkin katsoa joskus epäuskoisesti itsetehtyä lahjaa, mutta nimenomaan sillä ajatuksella, että joku oikeasti osaa tehdä ja vielä raaskii antaa tekemänsä herkun/tavaran eteenpäin. Taitolaji sekin.
Oma mummoni sorvaa pukinkonttiin joka vuosi kaikille parin villasukkia - yksi odotetuimmista paketeista aina, mutta miten käy aikanaan omalle jälkikavulleni -minä en osaa sukkia kutoa. : /
 
"hei"
Jokainen antaa kykynsä ja halunsa mukaan. Toinen ostaa kalliita lahjoja toinen tekee ja tuunaa edullisesti. Sinun suklaa lahjoista tulee varmasti hienoja, on saakien vika jos eivät arvosta. Ja luulisi läheistesi ymmärtävän taloudellisen tilanteesikin.
 
hm
[QUOTE="alkup";22647782]Kummeilta, tädeiltä, sediltä,enoilta, anopilta, appiukolta.. Mitä ne tämmöistä "vanhaa" akkaa muistaa, monesti olen sanonut että mitään ei tarvitse.
Mutta meidän suvussa kilpaillaankin rahalla..[/QUOTE]

Kyllä varmaan muistaisivat meilläkin, jos joskus nähtäisiin. mutta kun on välimatkaa /muuttanut kauas suvusta, niin eipä kukaan muista.

Ota iloisena lahjat vastaan, mitä saat, jos heillä on mistä antaa. Minun kaikilla kummeilla (4) on omat lapset ja lapsenlapset, samoin tädeillä ja sedillä ja enoilla. Anoppi ja appikaan eivät raaski lähettää lahjoja. Oma äitini joskus. Mutta tuskin tänä jouluna jaksaa. Monta lasta, lastenlasta.
 
"vieras"
Miksi ihmeessä et jo hyvissä ajoin ennen joulua sovi jokaisen kanssa, että josko ei tänä jouluna enää lahjottaisi aikuisia. Kun kaikilla on jo kaikkea ja on vaikea ostaa sopivaa. Näin me olemme tehneet ja nyt on tosi mukavaa tämä joulunalusaika, ei tarvitse stressata sopivista lahjoista ja kauhulla miettiä rahankulua. Vain lapsille ostamme paketit. Ja kun aikuisten kesken on lahjomattomuudesta sovittu, ei tarvitse mielestäni harmitella jos joku kuitenkin lahjan antaa. Voi todeta, että en nyt hankkinut mitään kun sovimme ettei lahjoja ostettaisi, mutta kiitos ja hyvää joulua.
 
"alkup"
[QUOTE="vieras";22647827]Miksi ihmeessä et jo hyvissä ajoin ennen joulua sovi jokaisen kanssa, että josko ei tänä jouluna enää lahjottaisi aikuisia. Kun kaikilla on jo kaikkea ja on vaikea ostaa sopivaa. Näin me olemme tehneet ja nyt on tosi mukavaa tämä joulunalusaika, ei tarvitse stressata sopivista lahjoista ja kauhulla miettiä rahankulua. Vain lapsille ostamme paketit. Ja kun aikuisten kesken on lahjomattomuudesta sovittu, ei tarvitse mielestäni harmitella jos joku kuitenkin lahjan antaa. Voi todeta, että en nyt hankkinut mitään kun sovimme ettei lahjoja ostettaisi, mutta kiitos ja hyvää joulua.[/QUOTE]
Juu, on sovittu kyllä että lahjoja ei aikuisten kesken osteta. Todellisuus vaan on toinen... Kun jokusille tuntuu olevan pakko päteä sillä että ostetaan kun kerran on rahaa.

Tää on oikeesti ihan kamalaa! Petytään jos minulta ei saa mitään ja katotaan nokanvartta pitkin jos lahja on halpa. Tästä on joulumieli kaukana.

Että voisitteko te kaikki ottaa huomioon ne pienituloiset sukulaiset ja olla kiitollisia jos sieltä päin tulee edes jokin pieni muistaminen. Eikä nyrpistellä nokkaa.

Toisille tämä joulunaika tuottaa ihan hirmuisesti stressiä!
 
hm
itse tuunattu suklaa kuulostaa ihanalta.
Huonosti kasvatettuja ovat sukulaisesi, jos nyrpistävät itse tehdylle lahjalle.ei kai velkaiselta lapsiperheeltä voi odottaa saavansa kalliita lahjoja, tai opiskelijalta, tai työttömältä.
 
"vieras"
[QUOTE="alkup";22647891]Juu, on sovittu kyllä että lahjoja ei aikuisten kesken osteta. Todellisuus vaan on toinen... Kun jokusille tuntuu olevan pakko päteä sillä että ostetaan kun kerran on rahaa.

Tää on oikeesti ihan kamalaa! Petytään jos minulta ei saa mitään ja katotaan nokanvartta pitkin jos lahja on halpa. Tästä on joulumieli kaukana.

Että voisitteko te kaikki ottaa huomioon ne pienituloiset sukulaiset ja olla kiitollisia jos sieltä päin tulee edes jokin pieni muistaminen. Eikä nyrpistellä nokkaa.

Toisille tämä joulunaika tuottaa ihan hirmuisesti stressiä![/QUOTE]


No sitten annat toisten päteä. Minä kiittäisin kauniisti lahjasta ja sanoisin, että minä en nyt sitten hankkinut mitään kun niin oli sovittu. Sitten olisin ihan muina miehinä. Ehkä ne muutaman vuoden jaksavat niitä lahjoja kantaa ilman vastalahjaa, mutta ehkä sitten luovuttavat. Tai sitten ihan aidosti haluavat antaa sinulle lahjan. Toiset vain eivät tajua, kuinka pahan mielen heidän lahjansa saattaa aiheuttaa lahjan saajassa, joka ei ollutkaan osannut varata vastalahjaa.
 

Yhteistyössä