Koetko, että koulutuksestasi on ollut sinulle hyötyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Niin eli, koetko, että siitä alasta ja ammatista, johon olet kouluttautunut, on ollut hyötyä sinulle työelämässä?
Itse koen.
Olen sairaanhoitaja AMK ja eilen tuli taas tilanne, jossa kiitin ties mitä toimi -ja päätöselimiä, että Suomessa on korkea koulutustaso.

Miten muut - koetteko samalla tavalla, oli ammattisi mikä hyvänsä?

Mies on merkonomi, ei tehnyt päiväkään alan töitä vaan meni uudelleen koulutukseen melkein heti kun valmistui.. Itse koen että käymästäni peruskoulusta on ollut minulle hyötyä. ois kamalan noloa jos en ois sitä loppuun käynyt!! :O

-
Kyllä ja ei.
Olen tradenomi YAMK, ylempi tutkinto hankittu vasta työn ohessa.
Niin siis, koen, että koulutuksestani on CV:ni kannalta erittäin paljon hyötyä oman alan töitä hakiessa.
Myös hallinnollisissa ja laskennallisissa asioissa tuosta koulutuksesta on erittäin paljon hyötyä.
Kuitenkin, olen toiminut koko ikäni perheyrityksessämme yrittäjänä, ja siinä hommassa olen osannut tarjouslaskennat, myyntitoimet jne., myös ilman koulutusta.
Sanoisin, että ulkopuolisille työskennellessä koulutuksestani on hyötyä, mutta yrittäjänä, ainakaan meidän alalla, siitä ei niin paljoa ole hyötyä.
Johan oli sekava vastaus, olkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;26280953:
Mies on merkonomi, ei tehnyt päiväkään alan töitä vaan meni uudelleen koulutukseen melkein heti kun valmistui.. Itse koen että käymästäni peruskoulusta on ollut minulle hyötyä. ois kamalan noloa jos en ois sitä loppuun käynyt!! :O

Nyt en kysy ilkeyttäni, vaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta - käytkö töissä? Millä alalla? Ajattelin vain, että saako nykypäivänä vielä töitä pelkillä peruskoulupapereilla.

Ei ainakaan kovin paljon ole ollut hyötyä. No, ehkä tuo hoitoalan koulutus on ollut ihan hyödyllinen, samoin sirpaleiset media-alan opinnot jo ihan itseilmaisun takia, mutta sen jälkeen käydyt opinnot ovat olleet ainakin tähän asti melko tarpeettomia. Nyt tekisi mieli työn ohessa taas opiskella, mutta ei tahdo kirjoitusprojektien takia jäädä aikaa. Pitäisi nuo lapsetkin kasvattaa...

Jaahas, olen "vanhamuotoinen erikoissairaanhoitaja". Totta pirussa koulutuksesta on hyötyä; ilman laillistettua pätevyyttä menisi valehoitajan hommiksi tässä ammatissa. Anestesiahoitajana varsinkin..tätä hommaa ei ihan googlen ja wikipedian kautta opita.

No AMK:sta ei ainakaan ole ollut muuta hyötyä, kuin se, että sain niistä osan hyväksiluettua yliopisto-opinnoissa. Työelämän kannalta ei kyllä ollut yhtään mitään iloa.

Ehdottomasti on ollut ihan valtavasti hyötyä. Kauppatieteet toivat nykytyössä tarvittavaa talous- ja esimerkiksi kauppaoikeustietämystä (peruslainsäädäntö kuluttajansuojasta, yhtiöoikeudesta,
työlainsäädännöstä yms.).

Yhteiskuntatieteet taas toivat perusnäkemystä yhteiskunnan toiminnasta yleensä (kuntahallinto jne.). Luin myös paljon kieliä yliopistossa, ja esim. venäjän ja espanjan taidosta on hyötyä joka päivä englannista nyt puhumattakaan.

Ennen kaikkea ajattelen, että yliopisto-opiskelu opetti minulle kriittistä ajattelua ja katsomaan asioita useista eri näkökulmista eri tavalla kuin esim. lukio. Vertailuahan ei voi tehdä kouluttamattoman itseni ja nykyisen koulutetun itseni välillä, mutta oletan että olen todella merkittävästi valmiimpi työhöni opiskelujeni ansiosta kuin olisin niitä ilman.

Olen käynyt keittiöalan koulutuksen ja lastenohjaajaksi. Molemmista on mulle ollu hyötyä. Töissä olen päiväkodilla ja teen sielläkin välillä keittiössä töitä.

Onneksi tuli käytyä edes nuo kaksi koulutusta, mitäköhän teksisin jos mulla ei olisi mitään koulutusta.

Tulevaisuudessa voisi ehkä opiskella lisää olen alle 30 vielä. Olen kyllä ihan tyytyväinen näinkin, mulla ei ole koskaan ollut hinkua kouluttautua ja työllistyä korkealle.

Ennen kaikkea ajattelen, että yliopisto-opiskelu opetti minulle kriittistä ajattelua ja katsomaan asioita useista eri näkökulmista eri tavalla kuin esim. lukio. Vertailuahan ei voi tehdä kouluttamattoman itseni ja nykyisen koulutetun itseni välillä, mutta oletan että olen todella merkittävästi valmiimpi työhöni opiskelujeni ansiosta kuin olisin niitä ilman.

Tätä minä en oikein ymmärrä. Ehkä tuo sitten tulee minulle jossain vaiheessa näissä opinnoissani jotenkin tajuntaa räjäyttävästi vastaan, mutta en ymmärrä, miten yliopistossa opetetaan kriittistä ajattelua siten, ettei sitä voisi muuten oppia. Jotenkin miellän sen kriittisen ajattelun enemmän iän ja kokemuksen myötä tulevaksi, kuin joidenkin opintojen myötä saavutettavaksi. Mutta tosiaan, ehkä valaistun tässä suhteessa sitten joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26281137:
Tätä minä en oikein ymmärrä. Ehkä tuo sitten tulee minulle jossain vaiheessa näissä opinnoissani jotenkin tajuntaa räjäyttävästi vastaan, mutta en ymmärrä, miten yliopistossa opetetaan kriittistä ajattelua siten, ettei sitä voisi muuten oppia. Jotenkin miellän sen kriittisen ajattelun enemmän iän ja kokemuksen myötä tulevaksi, kuin joidenkin opintojen myötä saavutettavaksi. Mutta tosiaan, ehkä valaistun tässä suhteessa sitten joskus.

Tätä minäkin olen ajatellut. En ole opiskellut yliopistossa, mutta on minulla kykyä kriittiseen ajatteluun ja monipuolista näkemystä siitä huolimatta. Nyt voi joku vetää sen siihen, että olen opiskellut myös media-alaa, mutta en minä sieltäkään ole sitä oppinut. Päinvastoin: kriittinen ajattelu ja monipuolinen näkemys auttoi minua pärjäämään opinnoissa, mutta ei se kyky opinnoista syntynyt. Se oli minulla jo ennen opintojen aloittamista.

Mä kauan ajattelin, että mulle ei tule olemaan mitään hyötyä uudessa ammatissani johon kouluttaudun parhaillaan, niin vanhasta ammatistani.

DÄÄÄÄNG, virhe. On ollut. Kädentaitoja pystyn hyödyntämään erittäin paljon, aiemmassa työssä kehittyi organisointikykyä sekä asiakaspalvelutaitoa.

Nyt en kysy ilkeyttäni, vaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta - käytkö töissä? Millä alalla? Ajattelin vain, että saako nykypäivänä vielä töitä pelkillä peruskoulupapereilla.

En ole henkilö jolta kysyit,mutta vastaan koska olen samankaltaisessa tilanteessa.
Itselläni ainoastaan peruskoulu käytynä, ikää 28v ja töitä olen tehnyt kokopäiväisesti 18-vuotiaasta lähtien.
Lähinnä matalapalkka-aloilla, ravintoloissa ja nyt kaupanalalla.
Ikää kertyessä on itseäni alkanut hävettää koulutuksen puute ja lähitulevaisuudessa onkin tarkoitus palata koulun penkille.
Tienaan n. 2300e/brutto kuussa, vähän mutta kyllä sillä elää.

En ole henkilö jolta kysyit,mutta vastaan koska olen samankaltaisessa tilanteessa.
Itselläni ainoastaan peruskoulu käytynä, ikää 28v ja töitä olen tehnyt kokopäiväisesti 18-vuotiaasta lähtien.
Lähinnä matalapalkka-aloilla, ravintoloissa ja nyt kaupanalalla.
Ikää kertyessä on itseäni alkanut hävettää koulutuksen puute ja lähitulevaisuudessa onkin tarkoitus palata koulun penkille.
Tienaan n. 2300e/brutto kuussa, vähän mutta kyllä sillä elää.

Minusta tuo 2300 e /kk bruttona ei ole kauhean huonosti, jos ottaa huomioon, ettei ole tarvinnut koulunpenkkiä kuluttaa.
Osoitat sen, että nykypäivänäkin on vielä mahdollista työllistyä, vaikka koulutusta ei olisikaan. Se ei välttämättä ole huono asia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26281137:

Niin, en tosiaan toivoakseni missään sanonut, että sitä ei muualla voisi oppia. Tässähän onneksi kysyttiin jokaisen henkilökohtaista kokemusta, ei yleistä suurta totuutta. =)

Kriittisyyden taso sitä paitsi riippuu kokemukseni mukaan kovasti opiskelualasta - kauppatieteissä kyseenalaistaminen ei ollut ollenkaan niin in kuin yhteiskuntatieteissä.

Minulle näitä ahaa-elämyksiä tuli usein hyvien luennoitsijoiden kautta, jotka pistivät totutut ajatukset päälaelleen tai vaikka jossain ryhmätöissä, joissa opponoitiin toisten töitä, mistä syntyi vilkasta keskustelua.

Ja kyllä sitten ihan yksinkertaisesti silkka tieto (jota voi toki saada muualtakin kuin yliopistosta) tuottaa kykyä suhtautua kriittisesti asioihin. Jos vaikka tietää (tämä on karkea esimerkki) miten jonkun asian kuuluu etenee kunnallisbyrokratiassa, niin voi ohittaa olankohautuksella kommentit, jotka osoittavat että puhuja ei todellakaan tajua yhtään mitään siitä, miten asiat kunnissa laillisesti kuuluu hoitaa ja että mitään oikoteitä vaikka jossakin kaava-asiassa ei voi olla.

Tietämättömät ihmiset voivat (ääriesimerkki) suhtautua kritiikittömästi vaikka holokaustin kieltäjiin ja ryhtyä uusnatseiksi. Kuinka ollakaan, usein näihin tällaisiin ryhmittymiin hakeutuvat vähän koulutetut ihmiset. Tuskin jossain Kiteelläkään vai missä niitä rasistisia iskuja äskettäin oli mitkään maisterit tai tohtorit kävivät sanallisesti tai fyysisesti "väärän väristen" kimppuun.

No, meni jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta ehkä samaa teemaa kuitenkin...

On ehdottomasti ollut hyötyä työssä, tämän hetkisessä jonkin verran vaikka en koulutusta vastaavaa työtä teekään. Suuri (ehkä jopa suurin) hyöty sairaanhoitajan koulutuksesta on ollut ja on elämässä työajan ulkopuolella.

Yhteistyössä