Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26281137:
Tätä minä en oikein ymmärrä. Ehkä tuo sitten tulee minulle jossain vaiheessa näissä opinnoissani jotenkin tajuntaa räjäyttävästi vastaan, mutta en ymmärrä, miten yliopistossa opetetaan kriittistä ajattelua siten, ettei sitä voisi muuten oppia. Jotenkin miellän sen kriittisen ajattelun enemmän iän ja kokemuksen myötä tulevaksi, kuin joidenkin opintojen myötä saavutettavaksi. Mutta tosiaan, ehkä valaistun tässä suhteessa sitten joskus.
Niin, en tosiaan toivoakseni missään sanonut, että sitä ei muualla voisi oppia. Tässähän onneksi kysyttiin jokaisen henkilökohtaista kokemusta, ei yleistä suurta totuutta. =)
Kriittisyyden taso sitä paitsi riippuu kokemukseni mukaan kovasti opiskelualasta - kauppatieteissä kyseenalaistaminen ei ollut ollenkaan niin in kuin yhteiskuntatieteissä.
Minulle näitä ahaa-elämyksiä tuli usein hyvien luennoitsijoiden kautta, jotka pistivät totutut ajatukset päälaelleen tai vaikka jossain ryhmätöissä, joissa opponoitiin toisten töitä, mistä syntyi vilkasta keskustelua.
Ja kyllä sitten ihan yksinkertaisesti silkka tieto (jota voi toki saada muualtakin kuin yliopistosta) tuottaa kykyä suhtautua kriittisesti asioihin. Jos vaikka tietää (tämä on karkea esimerkki) miten jonkun asian kuuluu etenee kunnallisbyrokratiassa, niin voi ohittaa olankohautuksella kommentit, jotka osoittavat että puhuja ei todellakaan tajua yhtään mitään siitä, miten asiat kunnissa laillisesti kuuluu hoitaa ja että mitään oikoteitä vaikka jossakin kaava-asiassa ei voi olla.
Tietämättömät ihmiset voivat (ääriesimerkki) suhtautua kritiikittömästi vaikka holokaustin kieltäjiin ja ryhtyä uusnatseiksi. Kuinka ollakaan, usein näihin tällaisiin ryhmittymiin hakeutuvat vähän koulutetut ihmiset. Tuskin jossain Kiteelläkään vai missä niitä rasistisia iskuja äskettäin oli mitkään maisterit tai tohtorit kävivät sanallisesti tai fyysisesti "väärän väristen" kimppuun.
No, meni jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta ehkä samaa teemaa kuitenkin...