Koepalavastaus + konisaatio - mitä meinaa?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BBBB
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BBBB

Vieras
Tilanne siis tämä: Minulla oli papa-kokeessa häikkää, joten minulta otettiin terkassa isommat näytepalat. Nyt sitten tuli kotiin lappu, jossa luki, että minut laitetaan konisaatiojonoon mahd. pian ja näytteen tulos oli seuraavanlainen: Atypia condylomatosa, dysplasia moderata, CIN 2.

Mitäs nämä nyt sitten meinaavat - onko mulla syöpä vai "vain jotain lisähäikkää". Terkkaan en voi enää tänään soittaa, sillä puhelinaika on mennyt jo umpeen....Mutta siis, onko tuo nyt kuinka paha tulos vai mitä?

Tilanne siis tämä: Minulla oli papa-kokeessa häikkää, joten minulta otettiin terkassa isommat näytepalat. Nyt sitten tuli kotiin lappu, jossa luki, että minut laitetaan konisaatiojonoon mahd. pian ja näytteen tulos oli seuraavanlainen: Atypia condylomatosa, dysplasia moderata, CIN 2.

Mitäs nämä nyt sitten meinaavat - onko mulla syöpä vai "vain jotain lisähäikkää". Terkkaan en voi enää tänään soittaa, sillä puhelinaika on mennyt jo umpeen....Mutta siis, onko tuo nyt kuinka paha tulos vai mitä?

Sinulla ei ole syöpä, mutta solumuutoksia, jotka tietyllä todennäköisyydellä muuttuvat syöväksi, jos niitä ei hoideta ja vain alle puolet niistä paranisivat itsestään. Sinä olet menossa hoitoon, jossa nuo muutokset poistetaan, joten et saa syöpää. Olet ajoissa liikkeellä, mikä on hyvä asia. Tässä vielä faktaa lisätiedoksi tuosta CIN-luokittelusta, lainattu Terveysportista:

Kohdunkaulan syövän esiasteesta käytetään lyhennettä CIN (cervical intraepithelial neoplasia) tai termiä dysplasia. Ne luokitellaan kolmeen luokkaan seuraavasti:

CIN 1 (Dysplasia levis)

Suurin osa näistä lievistä muutoksista paranee ensimmäisten kahden vuoden aikana ja syöpäriski on pieni. Kuitenkin noin joka kymmenes muutos etenee hoidotta vaikeaksi esiastemuutokseksi (CIN 3), mutta muutosten etenemisnopeus vaihtelee merkittävästi. Pahanlaatuistumisen riski lisääntyy potilaan iän lisääntyessä.

CIN 2 (Dysplasia moderata)

Nämä keskivahvat esiastemuutokset ovat pysyvämpiä kuin lievät esiastemuutokset. Spontaania paranemista tapahtuu 23–43 %:ssa tapauksista.

CIN 3 (Dysplasia gravis, ca in situ)

Vaikeissakin esiasteissa spontaania paranemista voi tapahtua noin kolmanneksella. Vahvojen esiastemuutosten yhteydessä syöpäriskiksi on arvioitu yli 12 %. Seulontaikäryhmässä (30–60-vuotiaat) noin 15–40 % näistä vaikeista CIN 3 -muutoksista kehittyisi hoitamattomina syöväksi.

Kohdunkaulan muutoksia hoidetaan muutoksen laajuudesta ja vaikeusasteesta riippuen poistamalla muutos kolposkopiassa joko sähkösilmukalla (LOOP) tai laserilla (konisaatio) polikliinisesti. Seurannassa käytetään Papa-koetta ja mahdollisesti HPV-testiä.

Kiitos "Viola" vastauksesta - helpotti oloa! :) Ehdin tuossa muutenkin jo vähän googletella asiaa, joten ei onneksi taida mistään ihan vakavasta ja harvinaisesta hommasta olla kyse - huh!

Yhteistyössä