Koen epäonnistuneeni äitinä :(

  • Viestiketjun aloittaja äiti vm -82
  • Ensimmäinen viesti
äiti vm -82
Kokeilen vielä jos olisi ohimenevää. :)

En edes tiedä miksi tästä tuli kuitenkin niin suuri kysymys, kahden aikaisemman lapsen kohdalla ei asia haitannut yhtään. Johtuneekohan siitä että tämä saattaa olla viimeinen vauvamme ja tämän jälkeen ei imetyksen mahdollisuutta tule. En koe että tämä olisi ainoa oikea vaihtoehto lapselleni vaikka saisikin korviketta tai pullosta rintamaitoa, itsekkäästi ajattelen mistä minä jään paitsi... se ihana korvaamaton tunne kun lapsi on rinnalla!
 
"aino"
Niin kummalliselta se kuulostaakin, mutta uuden opin mukaan annetaan pulloa ensin siihen kovaan nälkään ja sitten vasta rintaa, kun lapsi hieman rauhoittuu. Jo siis maito ei tuu kunnolla ja lapsi saa itku-potkuraivarin rinnalla. Näin saadaan rintamaidon tulo kuitenkin pidettyä ja tarpeen mukaan voi maito taas riittää.
 
"mies"
Ensin tarjoat rintamaitoa ja jos/kun vauva tarvitsee lisää ravintoa niin sitten pullosta. Miksi tehdä asiasta niin vaikeaa? Ja miksi ihmeessä syyllistää itseään. Vauva voi kuitenkin hyvin ja vielä paremmin kunhan saa tarpeeksi ruokaa.
 
äiti vm -82
Koitan nyt alkuun pumpun avulla saada tuon herumisrefleksin ja tarjota rintaa kun ei vielä ole kovin nälkäinen. Onnistui jo kerran joten eiköhän se tästä, liian aikaisin tässä vaan hätäilen... toivottavasti! :)
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";27002843]Oli nyt sitten imetys yliarvostettu tai ei niin se nyt vaan on niin suuri osa sitä vauva-aikaa. Eihän se lapsi tee muuta kuin syö, paskoo ja nukkuu :)

Haluaisin sanoa että äidinmaito taasen on lapselle se paras ravinto ja sen varmaa jokainen äiti tietää. Joskus annetaan ehkä periksi liian helpolla ja tartutaan pulloon. Itsellä oli näitä samoja ongelmia ja lopulta stressasin niin että maidontulo meinasi lakata. Vuokrasin sähköpumpun ja pumppasin yötäpäivää rinnat ruvella mutta imetys jatkui! Jatkui 2v8kk :)

Itse sain apua maitolaiturilta, googleta. Sieltä saa oikeasti apua ja tukea oli lopputulos mikä tahansa. Suosittelen lämpimästi. Maitolaiturilta saa myös oikeaa tietoa, esim. neuvolasta harvemmin. Hyvin harvat lääkärit ovat perehtyneet imetykseen.

Maitolaituri - Etusivu[/QUOTE]

Paras tai ei, ihan normaaleja terveitä lapsia kasvaa Tuttelillakin. Ehkä sitten itse ajattelin, että "hyvä äiti" tekee muutakin kuin pumppaa rintansa ruvelle yötäpäivää. Etenkin kun on useita lapsia, mitä siitäkin tulisi, jos pelkästään imettämiseen raivopäänä keskittyisi. Isompienkin lasten kanssa pitää ehtiä ja jaksaa leikkiä. Ulkoilla ja puuhaila ja nukkua. Ei se imetys nyt niin megaluokan juttu ole, että se menisi kaiken tällaisen ohi ja yli. Kuka mitäkin painottaa, minun mielest
 
vikuri
[QUOTE="mies";27003037]Ensin tarjoat rintamaitoa ja jos/kun vauva tarvitsee lisää ravintoa niin sitten pullosta. Miksi tehdä asiasta niin vaikeaa? Ja miksi ihmeessä syyllistää itseään. Vauva voi kuitenkin hyvin ja vielä paremmin kunhan saa tarpeeksi ruokaa.[/QUOTE]

Mitäs "mies" sitten tehdään kun vauva ei suostu juomaan rinnasta?
 
vikuri
[QUOTE="vieras";27003063]Paras tai ei, ihan normaaleja terveitä lapsia kasvaa Tuttelillakin. Ehkä sitten itse ajattelin, että "hyvä äiti" tekee muutakin kuin pumppaa rintansa ruvelle yötäpäivää. Etenkin kun on useita lapsia, mitä siitäkin tulisi, jos pelkästään imettämiseen raivopäänä keskittyisi. Isompienkin lasten kanssa pitää ehtiä ja jaksaa leikkiä. Ulkoilla ja puuhaila ja nukkua. Ei se imetys nyt niin megaluokan juttu ole, että se menisi kaiken tällaisen ohi ja yli. Kuka mitäkin painottaa, minun mielest[/QUOTE]

Peesaan. vaikka loppuikin kesken.
 
vikuri
[QUOTE="mamma";27002916]Ei tietenkään mutta sitä korviketta ei kannata antaa 2 desiä heti kättelyssä vaan sen verran että muutaman tunnin kuluttua saa taas imettää. Ja aina rinta ensin. Ja sitten pumpataan ja se vähäkin annetaan lapselle sen korvikkeen mukana jos sitä joutuu antamaan lisäksi. Jokainen tippa äidinmaitoa on kotiinpäin.[/QUOTE]

Mutta mä en usko, että se, joka imetystä haluaa jatkaa, antaa 2dl heti kättelyssä. Ne on varmaan sitten ne äidit, jotka eivät imetyksestä niin perusta. Eli ei mun mieletä mielensäpahoittaneelle uudelle äidille kannata sanoa, että yritä viimeiseen asti.. Riippuu tietenkin ihmisestä. Mulla tuo kalskahtaa korvaan pahasti. Samoin lausahdus "se riittää, kun on parhaansa tehnyt". Mitä se "parhaansa" tarkoittaa? Eihän sitä ole parastaan tehnyt, jos ei ole onnistunut:) Nim. pikkuperfektionisti
 
"pop"
Samoin lausahdus "se riittää, kun on parhaansa tehnyt". Mitä se "parhaansa" tarkoittaa? Eihän sitä ole parastaan tehnyt, jos ei ole onnistunut:) Nim. pikkuperfektionisti
Omien oppiesi mukaan sinä siis et ole yrittänyt olla empaattinen tai avulias tässä kommentissasi ap:lle, koska todella siinä et onnistunut. Tosin olen paljonkin eri mieltä. Parhaansa tekeminen ja onnistuminen ovat todellakin eri asioita.

Jotta voisi aina onnistua kun tekee parhaansa tarkottaisi kahta asiaa:1. ihmisen olisi aina oltava tarpeeksi taitava onnistuakseen ja 2: kaikki asiaan vaikuttavat tekijät pitäisi olla ihmisestä itsestään kiinni. Nämä kaksi taas puolestaan toteutuvat elämässä hyvin harvoin, imetyksessä eivät koskaan.
 
vikuri
[QUOTE="pop";27003270]Omien oppiesi mukaan sinä siis et ole yrittänyt olla empaattinen tai avulias tässä kommentissasi ap:lle, koska todella siinä et onnistunut. Tosin olen paljonkin eri mieltä. Parhaansa tekeminen ja onnistuminen ovat todellakin eri asioita.

Jotta voisi aina onnistua kun tekee parhaansa tarkottaisi kahta asiaa:1. ihmisen olisi aina oltava tarpeeksi taitava onnistuakseen ja 2: kaikki asiaan vaikuttavat tekijät pitäisi olla ihmisestä itsestään kiinni. Nämä kaksi taas puolestaan toteutuvat elämässä hyvin harvoin, imetyksessä eivät koskaan.[/QUOTE]

Anteeksi, jos olen ollut epäempaattinen.
 
"alma"
[QUOTE="mamma";27002885]Voi, voi.
Jos asia oikeasti painaa niin miksi ei haeta apua ja tietoa ongelmaan? Vai onko äiti vaan niin väsynyt ettei jaksa?
Itse en anatnut perikis. Jouduin antamaan ehkä 10 kertaa korviketta pullosta mutta annoin ensin aina rintaa ja sitten pahimpaan nälkään pulloa. Lisäksi pumppasin ihan hulluna. Ja imetin tiheästi ja pumppasin ja imetin...
En väitä että kaikkien pitäisi tehdä kuten minä tein mutta minulle oli imetys niin tärkeä että halusin sen toimivan, vaikka sitten väkisin. Litrakaupalla varmaan itkin mutta onnistuihan se lopulta.[/QUOTE]

Kyllä on kaikki oppaat luettu. Vauva on siis vasta 2 viikkoa, eli kyllä tässä toki kaikki mahdollisuudet onnistumiseen vielä on. Imetän tai puppaan lähes tauotta, mutta maito ei silti riitä. En ole väsynyt, mutta pian mies palaa töihin, ja sen jälkeen minulla ei ole enää mahdollisuutta tuhrata koko päivää imettämiseen.
 
"Kaisa"
Mulla oli juuri sama ongelma kaksi kuukautta sitten, jolloin vauva oli 3kk vanha. Silloin myös kirjoitin tänne ja sain monen muotoisia vastauksia. Eniten apua oli pop:in rohkaisevista neuvoista, kiitos vielä.

Me selvittiin rintaraivareista niin, että ostin anatomisesti muotoillun hyvän tuttuipullon ja asennoiduin antamaan pullosta. Yritin pumpata omaa maitoa ja ostin vastiketta. Sitten rauhoituin, hymyilin vauvalle, rentouduin. Ja tyttö alkoi syömään rintaa. Toki ensin varauksella, mutta nyt meillä ei ole enää minkäänlaisia ongelmia.

Aloittamani ketjun nimi oli 3kk vauva ja imetyksen ihanuus. Etsi -toiminnolla varmaan vielä löytää.
 
"pop"
[QUOTE="Kaisa";27003354]Mulla oli juuri sama ongelma kaksi kuukautta sitten, jolloin vauva oli 3kk vanha. Silloin myös kirjoitin tänne ja sain monen muotoisia vastauksia. Eniten apua oli pop:in rohkaisevista neuvoista, kiitos vielä.

Me selvittiin rintaraivareista niin, että ostin anatomisesti muotoillun hyvän tuttuipullon ja asennoiduin antamaan pullosta. Yritin pumpata omaa maitoa ja ostin vastiketta. Sitten rauhoituin, hymyilin vauvalle, rentouduin. Ja tyttö alkoi syömään rintaa. Toki ensin varauksella, mutta nyt meillä ei ole enää minkäänlaisia ongelmia.

Aloittamani ketjun nimi oli 3kk vauva ja imetyksen ihanuus. Etsi -toiminnolla varmaan vielä löytää.[/QUOTE]

Onpas kiva kuulla, että teillä lähti sujumaan! Täällä harvoin enää kuulee uudestaan, että miten tilanne on jatkunut. Loistojuttu, ja onnea!
 
"mamma"
Tässä imetyksessä on tosiaankin se että siinä on eri vaiheita. Ei sitä kukaan kerro että se saattaa alkaa tökkimään vaikka monta kuukautta on mennyt hyvin. Ja kun rintaraivareista pääsee saattaa "pöllöniskaisuus" iskeä seuraavaksi. Siinä sivussa on jatkuvasti vuorottelevat tiheän imun kaudet ja suvantokaudet. Aaltoliikettä.

Tämän takia suosittelen kaikkia hakemaan tietoa juurikin tuolta maitolaiturin sivuilta, itse olen todella kiitollinen näiden vapaaehtoisten hienosta palkattomasta työstä.

http://maitolaituri.imetys.fi/
 
vikuri
[QUOTE="pop";27003351]Tämä oli vain henk.koht. Mielipiteeni tuosta yrittäminen-onnistuminen kommentista. Jos joku kertoisi minulle, että onnistuminen on kiinni vain siitä, että yrittäisin parhaani, tuntuisi se pahalta ja epäempaattiselta.[/QUOTE]

Pakko oli tulla tarkentamaan, että en mä ollut ihan tosissani tossa yrittämis-onnistumis kommentissa. Se on vähän niinkuin mun oma henk.koht. ongelmani ja tiedostan, että se ei ole totta, mutta silti MINUSTA ITSESTÄNI tuntuu pahalta jos en jossain onnistu mm. imetysessä aikoinaan, kun sisimmässäni koen, että se johtuu siitä etten ole yrittänyt parastani, yrittänyt viimeiseen asti. Varmaan jotain lapsuuden traumoja.. Mutta siis on varmasti muitakin jotka kokevat näin, vaikka tietävät ettei se ole totta.
 

Yhteistyössä