Koeajalla irtisanominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä vaan

Vieras
Sanokaas... voiko koeajalla irtisanoa ns. huuhaa perustein? Eli tyyliin, et sovi meidän joukkoon... tai haemme sittenkin lapsetonta työntekijää tms. "älyvapaata" syytä? Mikä olisi sitten se "painava" sekä asiallinen syy...?

Ja 4 kuukauden koeajasta... eikö se irtisanominen pidä tehdä kolmannen kuukauden loppuun mennessä vai voiko vielä tuon 4:nen kuukauden lopussa sanoa irti. Kaupan alan työehtosopimus...

Pitääkö mun olla työssä se irtisanomisaika, jos näin käy? Ja miten palkanmaksu ym käytännössä käyvät?

Kyllä nyt on aika stressin paikka
:'(

Toisaalta olisin helpottunut, jos näin kävisi. Paikka ei tosiaan ole mitenkään mieltä ylentävä taikka mielenkiintoinen. Pakkohan se vain jossain on oltava töissä :/

Itse olen teollisuudessa töissä ja mulla on käsitys, että syytä ei tarvitse edes kertoa. Teollisuudessa 4kk:n koeajalla ei ole edes irtisanomisaikaa, tai se on yksi päivä. Eli voidaan sanoa, että huomenna ei tarvitse tulla enää töihin. Näin meillä. Ja neljän kuukauden koeaika tarkoittaa, että ihan viimeisenäkin päivänä ennen 4kk:n täyttymistä voidaan sanoa morjes, ei tarvitse tulla enää. Eri asia, jos on tehnyt nimenomaan 4kk:n määräaikaisen sopimuksen, mutta sitäkään ei siis tarvitse uusia. En sitten tiedä, onko toi systeemi reilu. Kyllä monet työntekijät ovat pahoittaneet mielensä, "kun eivät ole sopineet joukkoon". Mutta kai se koeaika on nimenomaan varmistaa, että tyyppi sopii joukkoon..?

4 kuukauden koeajassa on juuri se pointti että ihan kumpi tahansa työnantaja tai työntekijä voivat lopettaa työsuhteen ilman mitään perusteita, todellakin vain ilmoittamalla ettei tule enää tai että ei tarvitse tulla enää. Palkkaa saa tietysti sen päivän loppuun asti, kun on töissä ollut.

Työntekijän palkkaaminen on työnantajalle melkoinen riski, siksi tällä yritetään helpottaa palkkaamista, että nähdään myös käytännössä, millaisesta työntekijästä on kyse.

Ja juu ihan viimeisenäkin päivänä voidaan irtisanominen tehdä.

Yhteistyössä