Koeajalla irtisanominen (samana päivänä kun jouduin jäämään saikulle)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymysmerkkinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymysmerkkinä

Vieras
(tapahtui viimeviikon lopulla)Yksityinen yritys palvelualalla. Ilmoitin n.klo 13 että valitettavasti jään sairaslomalle viikoksi ja pahoittelin että vuoroja pitää sumplia. Kirjattu kirje lähetetty samana päivänä 3tuntia myöhemmin, jossa irtisanottiin työsuhde koeajalla. Koeaika 4kk, josta olin 2kk töissä ja tein ahkerasti ja tunnollisesti kaikki vuorot. Onko tämä nyt ihan laillista?

Onhan sinullakin oikeus koeajalla ilman ennakkovaroitusta käydä lyömässä ns. hanskat tiskiin ja työsuhde päättyi siihen. Sehän on koeajan tarkoitus eli päästä nopeasti eroon, jos siltä tuntuu.

Valitettavaa sinulle, mutta tosiaan koeajalla voi työntekijän irtisanoa ilman mitään syytä. Vaikka 5 minuuttia ennen kun viimeinen vuoro olisi päättymässä.

Siis myös koeajalla työnantajan pitää perustella irtisanomisensa, kopioin tämän tuolta toisesta keskustelusta:

Ko. työnantajan teko on laiton.
Tässä suora lainaus työsopimuslaista: FINLEX

7 luku
Työsopimuksen irtisanomisperusteet ..-..
2 §
Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet ..-..

Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan:

1) työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista;

JA sinuna ap soittaisin liittoon, jos sellaiseen kuulut.

[QUOTE="yrittäjä";26817091]Valitettavaa sinulle, mutta tosiaan koeajalla voi työntekijän irtisanoa ilman mitään syytä. Vaikka 5 minuuttia ennen kun viimeinen vuoro olisi päättymässä.[/QUOTE]

No edelleenkään ei voi. Miksi ihmisillä on tällänen käsitys asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26817115:
Mitä nyt oon lukenut eri linkkejä, niin sairausloma ei saa olla irtisanomisen syynä.

Totta, mutta tuossa irtisanomisen syyksi ei ole laitettu "sairasloma" vaan koeaika. Koeaika on riittävä syy työsuhteen purkuun koeajalla. Mikäli asia riitautetaan, työnantajalta voidaan vaatia selvitys siitä, miksi työsuhde purettiin. Mikäli työnantaja vastaa tähän sanomalla, ettei työntekijä ollutkaan soveltuva työtehtäviinsä, työntekijän on vaikea 2 kuukauden perusteella muut todistaa, vaikka tehtävät olisi suoritettu hyvin.

Itse en missään tapauksessa haluaisi olla töissä paikassa, jossa irtisannotulle jää fiilis, että hänet on potkittu pois sairastumisen vuoksi. Etsisin toisen paikan.

Koska olen itse yrittäjä, ymmärrän kyllä yrittäjiä, jotka tuskailevat todellisten ja ei-todellisten sairauspoissaolojen vuoksi. Se on kallista ja kaikki lankeaa yrittäjän maksettavaksi. Silti sairaspoissaolo ei ole mikään peruste irtisanoa työntekijää. Se kertoo kyllä yrityksestä paljon.

Ehkä kohdallesi osui hyvä onni pidemmän päälle ajateltuna. Onnea uuden paikan löytymiselle!

No edelleenkään ei voi. Miksi ihmisillä on tällänen käsitys asiasta?

Jos minulta kysyt, niin vajaa 15 vuotta alalla antaa aika hyvän käsityksen siitä mitä voi tehdä, mitä tehdään, mitä ei saisi tehdä ja mistä väärin tehdystä kannattaa hakea hyvitystä mikäli sellaista edes on mahdollista saada.

Pitäisi erottaa juridiikka ja moraali. Tässä tapauksessa, kuten se on esitetty ei liene epäilystäkään, etteikö olisi toimittu kaikin puolin kurjalla tavalla.

Kannattaa huomata heti aluksi, että tässä tapauksessa työntekijän irtisnomisen syyksi ei ole merkitty sairaslomaa, vaan koeaika. Koeaika on tarkoitettu molemminpuoliseen kokeiluun. Sovinko minä tänne, sopiiko tuo meille. Toki tulee noudattaa lakeja, mutta käytännössä koeajalla työsuhteen voi purkaa ilman painavaa näyttöä ja ihmisen saa kyllä irtisnoa sairaslomallakin, kunhan maksaa asiaan kuuluvat palkat. Tässä ollaan oletettu yksipuolisesti, että sairasloma on syy irtisanomiselle, koska sairasloma sattui samalle päivälle. Se voi myös olla toisin. En usko, mutta näinkin on käynyt.

Ja loppupeleissä koeaikana riitautettuja irtisanomisia ei oikeen saada korvauksille. Näyttöaika on lyhyt ja työnantaja voi halutessaan kyllä keksiä vaikka omasta päästään hyväksyttävän syyn sille, miksi haluaa työntekijästään eroon. Vakinaisessa työsuhteessa tilanne on tietysti erilainen. Lyhyen näytön perusteella työntekijän on hyvin vaikea näyttää toteen, etteikö työnantajan peruste olisi riittävä, koska kyseessä on koeaika.

Ps. nuo lainaukset aiemmin koskevat vakinaistettua työsuhdetta, eikö?

[QUOTE="yrittäjä";26817091]Valitettavaa sinulle, mutta tosiaan koeajalla voi työntekijän irtisanoa ilman mitään syytä. Vaikka 5 minuuttia ennen kun viimeinen vuoro olisi päättymässä.[/QUOTE]

Valitettavasti pitää paikkansa.
Ja minulle on käynytkin niin, että koeajan viimeisenä työpäivän työvuoron jälkeen pomo ilmoitti että avaimen voi palauttaa matkalla kotiin.
Tylyä, mutta ei laitonta.

Ymmärrän että tuollainen ottaa päähän, mutta haluaisitko edes olla tuollaisella työnantajalla töissä, joka kierosti irtisanoo työsopimuksen jos tulee yhtään poissaoloja? Eiköhän menis töissä sukset ristiin useamminkin...

[QUOTE="vieras";26817273]Ymmärrän että tuollainen ottaa päähän, mutta haluaisitko edes olla tuollaisella työnantajalla töissä, joka kierosti irtisanoo työsopimuksen jos tulee yhtään poissaoloja? Eiköhän menis töissä sukset ristiin useamminkin...[/QUOTE]

Tämä oli juurikin mun pointtini. Mitä haluat? Oikeutta? Hyvitystä? Olla tuollaisessa paikassa töissä?

Oikeutta saat täältä, tuomitsemme moisen käytöksen. Hyvityksiin on niin minimaalisen pieni mahdollisuus, ettei kannata lähteä sille tielle. Pahimmassa tapauksessa hyvityksen sijaan joutuu maksumieheksi jos käräjäkulut tulevatkin omasta pussista maksettavaksi. Etkä varmaankaan halua tuollaisessa paikassa olla töissä. Jos kahdessa kuukaudessa kaikkesi antaneena arvosi on se, että päädyt pihalle sairastuttuasi, mitä myöhemmin olisi ollut edessä?

Hyvistä työntekijöistä pidetään yleensä kynsin ja hampain kiinni. Kaalliimmaksi tulee opettaa aina uudestaan uudelle tehtävät.

[QUOTE="yrittäjä";26817226]Ja loppupeleissä koeaikana riitautettuja irtisanomisia ei oikeen saada korvauksille. Näyttöaika on lyhyt ja työnantaja voi halutessaan kyllä keksiä vaikka omasta päästään hyväksyttävän syyn sille, miksi haluaa työntekijästään eroon. Vakinaisessa työsuhteessa tilanne on tietysti erilainen. Lyhyen näytön perusteella työntekijän on hyvin vaikea näyttää toteen, etteikö työnantajan peruste olisi riittävä, koska kyseessä on koeaika.

Ps. nuo lainaukset aiemmin koskevat vakinaistettua työsuhdetta, eikö?[/QUOTE]

Eipä pidä paikkaansa. Mut irtisanottiin kuuden työpäivän jälkeen, syynä koeaika ja tämä ei ollut riittävä syy ja korvauksia sain koeajan (4kk) palkan verran. Enemmänkin olisin voinut vaatia mutta asianajaja (en kuulunut liittoon) ei suositellut enempää. JA vaikka miten olisi koeaika menossa on kuulemma ensin annettava varotus ja kertoa missä olisi parannettavaa.

[QUOTE="yrittäjä";26817306]Oikeutta saat täältä, tuomitsemme moisen käytöksen. Hyvityksiin on niin minimaalisen pieni mahdollisuus, ettei kannata lähteä sille tielle. Pahimmassa tapauksessa hyvityksen sijaan joutuu maksumieheksi jos käräjäkulut tulevatkin omasta pussista maksettavaksi. Etkä varmaankaan halua tuollaisessa paikassa olla töissä. Jos kahdessa kuukaudessa kaikkesi antaneena arvosi on se, että päädyt pihalle sairastuttuasi, mitä myöhemmin olisi ollut edessä?QUOTE]

Pakko puuttua vielä tähänkin oikeuskuluista :D Sitä varten on olemassa oikeusapu jonka hakemisessa asianajaja auttaa :)

Koeajallakaan ei saa irtisanoa asiattoman syyn kuten sairauden tai raskauden takia. Tässä tapauksessa on selvää, että irtisanomisen syy oli ap:n sairausloma. Aivan saletisti tulee korvauksia jos asian vie oikeuteen. Jos ap kuuluu liittoon niin liitto avustaa asiassa.

Itse koin irtisanomisen seuraavassa tilanteessa.
Olin rakennusfirmassa lattiahiojana ja sopimukseni oli allekirjoitettu vahingossa vakinaiseksi,
eli ei päättymispäivää tai kohtaa jossa ilmoitetaan ennalta kun työ on valmis siltä osin niin sopimus loppuu.

sovimme pomon kanssa että joka viikon maanantaina tarkisteaan ja päätetään jatkuuko työt.
olin ollut samalla sopimuksella jo kolmatta kuukautta kun jäin sairaslomalle tiistaina
ilmoitin pomolle asiasta ja vein sairaslomalapun saman tien pomolle,
kun pääsin kotiin tuli tekstiviesti keskiviikkona että työt on nyt loppu ja minulla on tämä viikko jäljellä töitä.
soitin samantien rakennusliittoon jossa vastattiin että menisin maanantaina töihin koska tekstiviestillä ei voida irtisanoa ketään.
ja samalla neuvottiin olematta vastata puhelimeen ja viestiin.
menin maanataina töihin ja pomo sanoi että en saa tulla töihin koska minut on irtisanottu, tuumasin siihen että en ole kuullutkaan koko asiasta ja että sairaslomalla ei voida irtisanoa minua, pomo vastasi vain että meillä on sopimus joka voidaan katkaista missä vaiheessa vain!
näytin omaa sopimusta ja samalla totesin että olet irtisanonut vakituisen rakennusmiehen ja joudut maksamaan irtisanomisajan palkan ja tällä vakansilla et voi palkata toista rakennusmiestä tilalle.

asia eteni liittoon josta tuli tutkinta ja yrityksen parerit joutuivat syyniin, vielä kahden kuukauden päästäkin kun asia oli menossa iltapäivällä oikeuteen pomoni intti minun olevan väärässä ja että ei maksa mitään minulle.
illalla sain soiton lopulta jossa liiton asiamies totesi minun voittavan ja työnantaja joutuu maksamaan korvaukset.

Joten älä tyhjään täällä asiaa mieti vaan soita ammattiliiton asiamiehelle ja sieltä saat selville onko kyseessä laiton vai laillinen irtisanominen. ja jos et kuulu vielä liittoon soita silti sen alan liittoon jota työpaikalla noudatetaan.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Aika sairasta. Se ei ole yrittäjän vika jos työntekijä sairastuu. Ei missään nimessä pitäs olla yrittäjien niskoilla sairasajan palkat ja ymmärrän täysin että irtisanotaan kun sairastuu koeajalla.

Yhteistyössä