Kodinhoito gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtisumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1. Kotihommien tekoon kulutettu aika per paiva? Arkisin ehkä 30min, viikonloppuisin 1-2 h, mies apuna.
2. Mita kotitoita teet paivittain? Pesen pyykkiä, järjestelen jonkin verran paikkoja.
3. Oletko kotona vai toissa? Töissä.
4. Montako lasta ja minka ikaisia? Yksi, reilu 5v.

1. Paljon. Riippuu vähän, mitä kaikkea kodinhoidolla tarkoitetaan. Meitä on kaksi koti-äitiä tässä taloudessa, päivässä menee varmaan 5 tuntia per äiti. Tähän lasketaan siis tavaroiden järjestely, imurointi, lakaisemin, moppaus, pyykinpesu ja siihen liittyvä toiminta, keittiön siivous, roskisten ja lajittelun hoito. Ruokaan menee vielä muutama tunti.

2. Nihkeämoppausta, lakaisua, pyykinpesua, roskat ja kierrätettävät viedään (ainakin bio päivittäin)

3. Kaksi äitiä kotona, yksi mies töissä.

4. Kolme lasta, 3 kk, 1v ja kohta 3v. Neljäs tulossa...

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
1. Kotihommien tekoon kulutettu aika per paiva?
2. Mita kotitoita teet paivittain?
RUAN LAITTO,SIISTIMINEN,
3. Oletko kotona vai toissa?
TÖISSÄ
4. Montako lasta ja minka ikaisia?
4 LASTA; 4V,6V,8V JA 10V

1. Kotihommiin menee 1-2t, paitsi siivouspäivinä tai josleivon tms. sillon enemmän.2. Pyykkiä, keittiön raivausta, ruuanlaittoo, yleisesti raivausta, petaan pedit, ehkä tartun imuriin.
3. Äitiyslomalla
4. kaks teini-ikästä poikaa ja 5kk vauveli

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
1. Paljon. Riippuu vähän, mitä kaikkea kodinhoidolla tarkoitetaan. Meitä on kaksi koti-äitiä tässä taloudessa, päivässä menee varmaan 5 tuntia per äiti. Tähän lasketaan siis tavaroiden järjestely, imurointi, lakaisemin, moppaus, pyykinpesu ja siihen liittyvä toiminta, keittiön siivous, roskisten ja lajittelun hoito. Ruokaan menee vielä muutama tunti.

2. Nihkeämoppausta, lakaisua, pyykinpesua, roskat ja kierrätettävät viedään (ainakin bio päivittäin)

3. Kaksi äitiä kotona, yksi mies töissä.

4. Kolme lasta, 3 kk, 1v ja kohta 3v. Neljäs tulossa...

ihme kommuuni... eikö sua ahista asua siskos ja sen miehen perheen kanssa? oisko aika itsenäistyä kumminki?

Vartti tehokasta työaikaa aamuin illoin + siinä välissä jotain mitä tarttee.
Päivittäistä on järjestely, muuten vähän vaihtelee.
Olen töissä 18 tuntia viikossa, eli 3 päivänä.
1 lapsi joka on 1v3kk

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Miten te saatte kulumaan yht 10 t + muutama tunti viela ruoanlaittoon per paiva? Musta vaan tuntuu kauheen isolta maaralta.

Multa kuluu arviolta 1-3 tuntia per paiva kaikkeen yhteensa (keittion siivoaminen, ruoanlaitto, pyykki, alakerran imurointi, lelujen ja vaatteiden keraaminen lattioilta, ehka ehdin ja jaksan viela siivota makkaritkin ja silittaa pari paitaa).

Torstaina kulutettiin perussiivoukseen 6 tuntia (2 ihmista 3 t/nuppi) ja siina vain siivottiin: puhtaat vaatteet kaappeihin, lakanoiden vaihto, imurointi, lattian pesu, polyt, lelut lelulaattikkoon ja likaset vaatteet pykkiin, kylpparien pesu, keittion siivous. Mutta aina ei ole voimia eika aikaa kuluttaa nain paljon aikaa perussiivoukseenkaan.

Vastaan kaikille samalla:

Ei, siskon mies on siskon aviomies, ei minun. He ovat naimisissa oleva pariskunta. Heillä on oma makuuhuoneensa jonne minulla ei todellakaan ole asiaa.

Minulla ja lapsellani on yksi makuuhuone.

Vuokran ja ruokakulut jaamme kolmeen osaan, minä maksan kolmasosan ja aviopari saa itse päättää miten he maksavat 2/3.

Kyllä minä olen ihan niin itsenäinen kun minun sopii olla. Vuokrasopimus on kaikkien nimissä, en siis asu siskoni luona, vaan muutimme tänne yhdessä. Eikö kaikkien sitten pitäisi "itsenäistyä" ja muuttaa erilleen esim aviomiehistänsä? Me olemme perhe, ja tällä hetkellä meidän perheelle sopii asua samassa taloudessa. Turhaan minä kaksinkertaistaisin asumiskuluni ollakseni yksin päivät pitkät. Koen, että tämä sopii mun tytöllenikin paremmin, saa leikkikavereita. Siskoni ei ottanut minua sisään hyvää hyvyyttänsä, vaan itsekin tykkää siitä että asumme yhdessä; siskoni perheineen itseasiassa ehdottivat tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Siis te joilla menee tuntitolkulla eikä kyse ole suurperheestä, niin tarkoitatteko ihan tehokasta työaikaa, vai tyyliin palstailun lomassa pyyhin pölyjä, kuluu helposti tunti poikineen

Lasten ohella :) Joten ei varmaan lasketa tehokkaaksi työajaksi?

1. 1-5 tuntia.
2. Laitan tiskit ja pyykit, vien tavaroita paikoilleen, imuroin (lähes joka päivä ), kokkaan, pyyhin sieltä ja täältä ja järjestelen. (Siivoan tallin ja ruokin elukat, mutta en tiedä lasketaanko niitä virallisiksi kotitöiksi?)
3. Kotona.
4. Lapsia kolme, 5v, 1v8kk ja 4kk.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Siis te joilla menee tuntitolkulla eikä kyse ole suurperheestä, niin tarkoitatteko ihan tehokasta työaikaa, vai tyyliin palstailun lomassa pyyhin pölyjä, kuluu helposti tunti poikineen

Silloin kun aikaa kuluu paljon niin sita tuhlaantuu sellaseen rahimiseen ja haahuilemiseen...sit joku toinen saattaa tehda saman asian tosi nopeesti, ilman etta ekana pitaa puol tuntia ihmetella mista alottais :ashamed:

1. Kotihommien tekoon kulutettu aika per paiva?Riippuu päivästä (jos yövuoro ollu ni menee noin 1-2h ) muuten sellanen 2-3h.
2. Mita kotitoita teet paivittain? Pesen pyykkiä, imuroin, järjestelen paikkoja, lämmitän (puuhellaa, takkoja, kaminaa ), ruokin eläimet, laitan ruokaa, tiskihommia ja aina silloin tällöin leivon.
3. Oletko kotona vai toissa? Töissä 2-3 yötä viikossa. Mies töissä muualla, joten kaikki hommat on mulla ja lapset ei ole kuin yön hoidossa, joten niitten hoito jatkuu yövuorosta kotia tultuani...
Kaksi lasta 10v ja 1v8kk

1. Liian paljon.
2. Pyykkiä pesen koneellisen tai kaksi, kuivumaan laittaminen ja tietysti aiemmat pyykit kaappiin (tai lajiteltuna viereiselle tasolle :D ), astianpesukoneen lataus ja purku kerran tai kahdesti päivässä, jatkuvaa tavaroiden keräystä ja muiden ihme roiskeiden pyyhintää, keittiön, eteisen ja olohuoneen imurointi, kissan astioiden siivous, ruuanlaitto x miljoona plus siihen liittyvät tasojen, pöytien pyyhinnät.
3. Kotona.
4. 3 lasta, 1v3kk, 3v, 4,5v. 4 koiraa ja 2 kissaa.

1. En ole laskenut, ehkä viitisen tuntia kaikkiaan.
2. Keittiön siivousta muutaman kerran päivässä(astiat koneeseen/pois, lattia ja pinnat puhtaiksi). Sänkyjen petaus. Pyykinpesua, kuivumaan ripustamista ja viikkaamista, vaippahuoltoa. Tavaroiden järjestelyä eli lelujen, vaatteiden ja kenkien keräilyä ja paikalleen laittoa, koko ajan:) Pölyjen, sormenjälkien ja kuolatahrojen pyyhkimistä, lakaisua ja tarvittaessa imurointi(mies tykkää imuroida mieluiten joten jää hänen huolekseen yleensä)Lasten ruokkimista ja muuta hoitoa, lasketaankohan kotitöiksi..ja ostoslistan tekoa, ruokien suunnittelua ja sen sellaista. Vessan lavuaarin ja pöntön pesua tarvittaessa, kun lavuaarissakin kahta kakkapyllyä pestään:)
3. Olen kotona.
4. Kaksi lasta, 1v 3kk ja 1,5kk.

Yhteistyössä