Kodin vaikutus lasten tupakointiin on luultua suurempi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tallu -

Aktiivinen jäsen
01.09.2004
31 123
2
36
Täydellinen tupakointikielto kotona vähentää lasten tupakoinnin riskiä moninkertaisesti verrattuna koteihin, joissa saa tupakoida. Tampereen yliopiston tutkimuksen mukaan lapset aloittavat tupakoinnin 14 kertaa todennäköisemmin, jos kotona voi tupakoida vapaasti.

Täydellinen tupakointikielto vähentää lasten tupakoinnin aloittamista jopa niissä kodeissa, joissa molemmat vanhemmat tupakoivat. Silti tupakoivien vanhempien lapset polttavat noin seitsemän kertaa todennäköisemmin kuin tupakoimattomien.

Tutkimuksen aineistona käytettiin valtakunnallista Nuorten terveystapatutkimusta, johon vastasi lähes 6 000 12-18-vuotiasta lasta ja nuorta.

Tutkimuksen johtaja, kansanterveystieteen professori Arja Rimpelä kertoo, että vanhempien tupakoinnin ja kodin tupakointisääntöjen huomattavan voimakas yhteys lasten tupakointiin oli tutkijoille yllätys. Rimpelän mukaan tupakoivien vanhempien lapset ovat todellisessa riskiryhmässä. Täysin uutta tietoa puolestaan on kotien tupakointikieltoa koskevat tulokset.

- Merkittävää on systemaattisen tupakointikiellon teho. Vaikka vanhemmat itse polttaisivat, he voivat kiellolla viestiä lapselle, että tupakointi on ongelma eikä polttaa voi missä vain. Lisäksi on muistettava, että tutkimuksessa tätä on kysytty lapselta. Jos vanhemmat ovat kieltäneet tupakoinnin kotona, se tarkoittaa sitä, että kukaan ei kotona polta. Ulkona polttamisesta emme kysyneet, Rimpelä tähdentää.

Vanhempien ymmärrettävä oma esimerkkinsä

Rimpelän mukaan lasten ja nuorten tupakoinnin ehkäisyssä on keskitytty vain lainsäädäntöön ja terveyskasvatukseen ja unohdettu vanhempien ja kodin merkitys.

- Vanhempia pitäisi informoida enemmän. Heidän pitäisi tietää sekä oman tupakointinsa että systemaattisen tupakointikiellon vaikutus lapsiinsa. Tupakointikiellolla lasta suojellaan kahdella tavalla. Ensinnäkin lapsi tietää, että tupakointi ei ole suotavaa ja toiseksi lapsi ei altistu savulle, toteaa Rimpelä.

Rimpelä näkee vielä lainsäädännössäkin töitä, kuten tupakanmyynnin luvanvaraistamisen ja julkisten tilojen savuttomuuden edistämisen.

Tupakkaa kokeillaan aiempaa vanhempana

Tupakointi on vähentynyt yleisesti 2000-luvulla, ja suunta on sama myös nuorten tupakoinnissa. Tutkimuksen mukaan 14-18-vuotiaista suomalaisnuorista joka viides tupakoi päivittäin. Joka kahdeksas 12-vuotias puolestaan on jo kokeillut tupakkaa.

- Tupakan kokeiluikä on siirtynyt huomattavasti myöhäisempään ikään. Tämä näkyy 12-vuotiaiden kokeiluissa, jotka ovat vähentyneet neljännekseen siitä, mitä ne olivat 1970-luvulla, huomauttaa Rimpelä.

Hän muistuttaa, että 1970-luvulla teini-ikäisistä tupakoi vielä kolmannes ja 12-vuotiaista tupakkaa oli kokeillut noin puolet.

STT

Tämä liittyy aiheeseen, mutta on ehkä vähän vierestä. Nimittäin itse juuri tässä aivan äskettäin mietin aikuisten tupakoinnin vaikutusta lapsiin, kun ruotsinlaivalla tupakkapaikalla istui äiti ja isä tupakalla ja vieressä istuivat perheen kolme lasta, sellaisia suurin piirtein alakouluikäisiä.

Miehen kanssa mietittiin, että jos noi muksut ottavat herkästi mallia vanhemmistaan, niin siinä on kolme tulevaisuuden tupakoijaa.

Minä en oikein tajunnut sitä, miksi lasten piti istua siinä äidin ja isin vieressä siinä järkyttävässä tupakansavussa katsomassa kun äiskä ja iskä vetävät tupakkaa posket lommolla. Siinä tuli passiivista tupakointia jokaiselle muksullekin ihan koko rahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Ihan oikeasti :o Antavatko monetkin vanhemmat lastensa tupakoida kotona? Mä oon luullut et vain tyyliin alkkikset ja vajaaälyiset näin antaisivat.

sammaa mietin :| meilä mieskii joutuu pihalle savuamaan, sinne sit jonon jatkoks jos kiinnosta kunhan täysikäsyys on saavutettu

Kyllä se on niin ihmisestä ja persoonasta kiinni, että alkaako lapsi/nuori polttamaan.

Esim. Minun vanhemmat polttivat (eivät koskaan sisällä, eikä välittömässä läheisyydessä ainakaan minun muistikuvieni mukaan)
-minä aloin polttaa vasta täysi-ikäisenä
-siskoni ei polta (maistanut nuoruudessa)

Mieheni vanhemmat eivät ole koskaan polttaneet
-mieheni ja hänen 4 sisarustaan polttavat kaikki...

Että näinkin voi käydä..

Toivon toki, että omat lapset eivät polttaisi, mutta eiköhän sekin tapa ole 10vuoden päästä TOSI out, kun kohta ei enää missään saa polttaa.
Hyvä vaan lapsia ajatellen :) (ja itseäkin...)

Ei voi olla totta että tää on jollekin uutinen! :-0
Itsestäänselvyyshän ton luulis olevan että kun vanhemmat polttaa niin lapsi/nuori ajattelee että se on ihan ok (vaikka näennäisesti vanhemmat muka kieltää l. älä tee niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon)

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Tämä liittyy aiheeseen, mutta on ehkä vähän vierestä. Nimittäin itse juuri tässä aivan äskettäin mietin aikuisten tupakoinnin vaikutusta lapsiin, kun ruotsinlaivalla tupakkapaikalla istui äiti ja isä tupakalla ja vieressä istuivat perheen kolme lasta, sellaisia suurin piirtein alakouluikäisiä.

Miehen kanssa mietittiin, että jos noi muksut ottavat herkästi mallia vanhemmistaan, niin siinä on kolme tulevaisuuden tupakoijaa.

Minä en oikein tajunnut sitä, miksi lasten piti istua siinä äidin ja isin vieressä siinä järkyttävässä tupakansavussa katsomassa kun äiskä ja iskä vetävät tupakkaa posket lommolla. Siinä tuli passiivista tupakointia jokaiselle muksullekin ihan koko rahalla.

No meistä vanhemmista molemman polttavat, ja jos olemme esim laivalla jossa tupakointipaikkoja on tietyissä paikoissa, niin kyllä me käymme vuorotellen sauhuilla. Ei tulisi mieleenkään ottaa lapsia sauhuille mukaan, siihen savuun.

Hesarissa on ollut aiheesta mielipidekirjoitusta siitä syystä, että taas joku vanhempi veti hernettä nenäänsä koska rippileirille meneviltä lapsilta kysytään vanhempien lupaa että saako nuori tupakoida.

Ja sitten siellä joku viisaS sanoo, että vanhempien esimerkki vaikuttaa tupakointiin ja edelleen että vanhempien ja kodin hyväksyntä ovat syynä nuorten alkoholin käyttöön. Mistäs muualta nuoret saisi alkoholinsa kuin vanhemmiltaan??

Minä sanon, että huuhaata ja humpuukia nämä väittämät.

En tupakoi. En ole koskaan tupakoinut.
Alkoholia käytin ns. normaalisti, jonkin verran saunakaljaa, joskus ruokaviiniä.
Ryyppybileitä meillä ei koskaan ollut.

Alaikäisten lasten suhteen oli ehdoton nolla-tolaranssi, eli en ostanut, en antanut maistaa jne ja perustelin sen ihan lailla ja iällä. En hyväksynyt heille näiden käyttöä.

Asioista myös keskusteltiin kotona ja koin, että vaikka meillä oli kohtuullisen tiukat säännöt, me olimme keskusteleva perhe. En alistanut, lapsilla oli omat mielipiteet. Olimme kyllä alueella aika tavalla erilaisia, lasten kertoman mukaan monet muuta vanhemmat olivat sallivimpia ja antoivat lastensa olla ulkona viikonloppuna ja viikollakin pidempään kuin meillä annettiin. Ja viikonloppujakin itsekseen, kun vanhemmat meni mökille. MEillä ei tätäkään ollut.
Lisäksi pääkaupunkiseudulla ylipäätään ollaa hyvin myötämielisiä alaikäisten mietojen alkoholijuomien käyttöön, ja minä olin eri mieltä, esim opettaja oli ollut sitä mieltä ettei ns. muovipullosiideri mitään haittaa, 12-vuotiaista oli kyse..

Siti tyttäreni tupakoi silloin tällöin, ei onneksi aktiivisesti. Lähinnä kun on raflassa ja alkoholi mukana.
Poika taisi olla 2.luokalla kun eka kerran kokeili tupakkaa. Käsittääkseni ei kuitenkaan nyt tupakoi.

Tytär kokeili alkoholia ensimmäisen kerran noin 12-vuotiaana ja senkin jälkeen kännäsi kavereiden kanssa.

Lapsilla oli hyvin tiukat kotiintuloajat, joita he noudattivat. Yökylään saivat toki kavereille mennä, tiesin kaikki kaverit, koin että olivat tavallisen hyvän kodin lapsia.
Kännissä en heidän nähnyt koskaan tulevan. Tupakka ei koskaan haissut. Huoneesta ei mitään löytynyt.

Lapset ovat näm äkertoneet nyt, kunovat täysi.-ikäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi:
Ei voi olla totta että tää on jollekin uutinen! :-0
Itsestäänselvyyshän ton luulis olevan että kun vanhemmat polttaa niin lapsi/nuori ajattelee että se on ihan ok (vaikka näennäisesti vanhemmat muka kieltää l. älä tee niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon)

No, ei se mikään itsestäänselvyys ole. Useimmilla nuorilla on omat aivot, joilla osaavat ajatella, että tupakoiminen ei ole ok, vaikka vanhempansa polttavatkin.

Mutta olisi kiva tietää, miksi ne lapset tai nuoret alkaa tupakoimaan, joiden kotona vanhemmat ei tupakoi ?? Mikä siinä viehättää? Sekö, että on kiellettyä?

Itse en ymmärtänyt mitä järkeä on tupakoida. Yritin opetella 14-vuotiaana, pääsin hetkeksi aikaa kadehtimieni "kovisten" (nykyaikana olisivat kait vaan cooleja tyyppejä) joukkoon koulun taakse opettajia pakoilemaan norttikukkulalle.

Minun ymmärrys ei riittänyt sille että miksi pitää salaa ja piilossa ja pelätä että jää kiinni ja jälki-istuntoon ja juosta pakoon opettajia jne. Ja vähäinen viikkoraha meni tupakkaan, sen saaminen on tosi ongelma. En jaksanut viettää vapaa-aikaani etsimällä tupakkaa, jota piti polttaa salaa.
Sitä paitsi se maistui ja haisi pahalle, enkä oppinut vetämään henkosia, poskareita vain.

Taisin olla aika lapsellinen 14- v :D

Yhteistyössä