Kodin ja vanhempien vaikutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Kansakoulu ja keskikoulu - opistoasteen tutkinto
2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? 3 - ja 2
3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? omakotitalo/maatila, asun lapsuudenkodissani.
4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Äiti on ollut kotona, omat lapset on hoidettu kotona lähes siihen asti kun nuorempi täytti kolme.
5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Sekä että - en ole aktiivisimmasta päästä, mutta en passiivinenkaan.

Vanempani eivät tupakoi, enkä itsekään polta. Alkoholia sekä vanhempani että minä käytän kohtuudella. Uskonnollisuus on hyvin paljon sama kuin vanhemmillani eli lähinnä tapakristillisyyttä.

Toivoisin että vanhempani voisivat asua mahdollisimman pitkään omassa kodissaan, niin kuin heidän vanhempansakin, samaa toivoisin omalla kohdallanikin. Isän vanhemmat edelleen yli 90 vuotiaina asuvat omassa kodissa kahdestaan, äidin vanhemmat sairastelivat ja kuolivat nuorempina, mutta viettivät vain muutamat viimeiset päivät sairaalassa. Pitkään minusta ei varmasti olisi omaishoitajana hoitamaan sen kuntoisia vanhempiani jotka eivät pärjää ilman ympärivuorokautista hoitoa, enkä toivoisi että omat lapsenikaan sellaiseen "uhrautuisivat".

En koe että olisin valinnut monessa suhteessa hyvin samanlaiset mallit tai elämäntavat kuin mitä omilla vanhemmillani on ollut. Enemmän kysymys on varmasti perityistä arvoista, osin myös sattumista jotka ovat elämää ohjanneet samaan suntaan. Painostusta valintojen suhteen en ole mielestäni koskaan kokenut.

+ Miten alkoholinkäyttö lapsuudenkodissasi? Juovat silloin tällöin siiderin puoliksi/mä juon 1-2 annosta/vuosi

+Uskonnollisuus. Isä ei kuulu kirkkoon. Äiti kuuluu, mut siihen se sitten jääkin./Mä harkitsen kirkosta eroamista.

Viimeksi muokattu:
1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Vanhemmat olivat kansakoulun käyneitä duunareita (ihan mukavasti toimeentulevia kylläkin), työn ohessa kurssitettuja, toinen kaupan alalla ja toinen valtiolla (VR). Itse olen Yo ja opistotason koulutuksen käynyt.

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? Olen ainoa lapsi, minulla on 2 lasta.

3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? Lapsuudenkoti oli ensin kt, sitten rt ja okt ja lopuksi taas okt:t, pyrkimys meilläkin OKT:oon, nyt ollaan rivarissa

4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Äidin äitiysloma 70-luvulla oli 3kk ja sen jälkeen hän meni töihin ja minä pph:lle. Itse olen mennyt töihin heti äitiysloman loputtua mutta mies on jäänyt kotiin vähäksi aikaa, olen myös ollut hoitovapaalla ja tehnyt töitä samaan aikaan (iltatöitä)

5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Äiti oli. Oli puoluekirja ja oli ehdolla joissakin vaaleissa. Istui kaupunkin koululautakunnassa mm. jossakin vaiheessa. Itse en ole ainbakaan vielä aktivoitunut.

Yhteistyössä