Klexane ja veritulppa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokaspöllö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokaspöllö

Vieras
Hormoonit aiheuttavat mulle veritulppaa ja viimeraskaudessa piikitin klexanea ja kaikki meni hyvin. Nyt toisessa raskaudessa ennen kuin kerkesin aloittaa klexanen oli veritulppa jo kerennyt tulla. Mulla tulpat olleet vasemman jalan nivusessa.
Nyt pistän klexanea aamuin illoin mutta pelkään silti tulpan uusivan..
Voiko tulppa tulla klexanesta huolimatta?

Mua tänään alkoi vähän koskemaan oikean jalan polvitaipeen taakse ja olen nyt ihan paniikissa. Soitin sairaalaan ja sanoivat olevan hyvin epätodennäköistä sen olevan tulppa vaan voi olla jokin verenpurkauma tms.
Kävin päivällä verikokeessa jossa katottiin klexane arvoa ja huomenna saan tulokset aamulla. En saa nyt mielenrauhaa vaan pohdin koko ajan onko se tulppa vai ei..

no se tulppa tulee jos on tullakseen.lääkitys sitä jonnin verran estää. Siis INR-arvoa? Mitään klexane arvoa ku en tiedä..? Verikokeiden tuloksien saanti ei kauaa kestä,oisko siel sairaalalla joku jolle vois soittaa ja tarkistaa?

Sain tulokset ja klexane on nyt hoitotasolla. lääkäri ei ollut huolissaan jalan tuntemuksesta, sanoi et on normaalia pienet jomotukset kun tulppa ollut. Jos pahenee niin voi mennä ultrattavaks.
En silti saa mielenrauhaa ja olen vainoharhainen..
Onko kellään kokemusta tai tietoa voiko tulppa uusia vaikka lääkitys hoitotasolla???

Kyllä veritulppa voi tulla hoidoista huolimatta. Harvoin tosin, mutta mahdollistahan se on. Voi olla, että sinun Klexane-annos on hitusen liian pieni?? Suosittelen kyllä ottamaan rohkeasti yhteyttä lääkäriin, jos jotain tuntemuksia tulee. Tällöin voidaan tehdä vaikka laskimoiden UÄ ja näin sulkea pois mahdolliset veritulpat.

Alkuperäinen kirjoittaja Epävarma;25768309:
Hei, olisin kysynyt, että oliko sinulla Marevan vai Klexane hoito, kun veritulppa uusiutui?

marevania ei ainakaan saa raskausaikana syödä,että se on varmaan sitten ollut se klexane käytössä sillä,kenellä on veritulppa raskauden aikana tullut..pistokset tosiaan välttämättä estä tulpan uusimista,siksi kannattaakin kuunnella omia tuntemuksia mahdollisten tulppien suhteen raskauden aikana..

Alkuperäinen kirjoittaja höpötintti;20710131:
no se tulppa tulee jos on tullakseen.lääkitys sitä jonnin verran estää. Siis INR-arvoa? Mitään klexane arvoa ku en tiedä..? Verikokeiden tuloksien saanti ei kauaa kestä,oisko siel sairaalalla joku jolle vois soittaa ja tarkistaa?

Mitä sinä höpiset? INR-arvoa mitataan verestä, kun potilaalla on Marevan-lääkitys. Arvon pitää olla 2-3, jotta on hoitotasolla. Normaalilla ihmisellä INR-arvo on 1:n luokkaa. Ei Klexane-hoidossa mittailla mitään arvoja.

Klexane hoidossa mittaillaan arvoja!! Minä pistin 0.8 mg aamuin illoin tulpan hoitoon. Olin verikokeella ennen pistämistä ja kolme tuntia pistämisen jälkeen joka helkutin tiistai synnytykseen asti!! Sain massiivisen veritulpan jalkaani raskausviikolla 30. Nyt toinen lapsi on tulossa ja viikolla 27 ollaan. Klexane ollut käytössä ja viikosta 8 alkaen.

Ja Marevan lääkityksen inr- arvon hoitotaso riippuu siitä mihin vaivaan sitä käytetään, toisilla hoitotaso vieläkin "ohkasempaa" kuin 3.

Vanha ketju, mutta tiedoksi....

Seurataan arvoa, jonka nimi on mistaakseni anti-fx. Klexane vaikuttaa suoraan hyytymistekijöihin, kun taas varfariini, eli esim. marevan K-vitamiinin välityksellä. INR on vain varfariinin käytön seurannassa.

Kyllä vain Klexane pistosten aikaan seurataan anti-FXA /Hepa-LMW (samaa tarkoittavat, molempia tiedän käytettävän) arvoa. Arvo otetaan 3-4tuntia pistosta. Lääkäri määrää katsotaanko arvo 3tuntia vai 4tuntia pistosta. Tähän hätään en nyt muista tuota viitearvoa mikä olisi toivottavaa.

Hei. Vanha ketju mutta kokeillaan silti.. Itselläni todettu molemminpuolinen keuhkoveritulppa rv 25+. Viikon olin sairaalassa ja hoitona Klexane 80 mg aamuin illoin. Jatkuu synnytykseen asti ja sen jälkeen jonkun viikon. Samaa itsekin mietin että voiko tulppia tulla lääkkeestä huolimatta tai estääkö se olemassa olevien liikkumisen? Olen parilta lääkäriltä asiaa kysynyt ja molemmat vastasivat olevan äärimmäisen epätodennäköistä että hoidon aikana tulisi lisää tulppia tai että ne liikkuisivat. Jalkani ultrattiin sairaalassa ja niissä ei mitään ollut. Silti aina pelottaa kun huomaan että jalkaa vihloo tms. Ultrahan ei 100% poissulje tulppien mahdollisuutta, ainoastaan varjoainekuvauksessa saisi täyden varmuuden ja sitä eivät viitsineet tehdä sillä hoito olisi kuulemma joka tapauksessa sama eli Klexane. Järeämpiin hoitoihin kuten liuotushoitoon siirrytään vasta jos elintoiminnot romahtavat henkeä uhkaavasti. Kaikenkaikkiaan voin todeta että sairastuminen on ollut shokki ja toipuminen hidasta ja raskasta, henkisesti ja fyysisesti. Tulppien toteamisesta on kulunut kohta kolme viikkoa. Vasta parina viime päivänä olen jaksanut hieman pidempään olla jalkeilla ja tehdä jotakin kotitöitä. Silti esim suihkussa pitkään seistessä tulee väsymys. Syke nousee edelleen herkästi ja välillä henkeä ahdistaa. Ja todella vähän on tietoa missään tästä sairaudesta ja siitä toipumisesta. Jos löytyy kohtalontovereita niin olisin mukava kuulla kokemuksista.

Uusimmat

Yhteistyössä