klamydia lapsettomuuden syy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Onko teille lapsettomuutta poteville lääkärit sanoneet, että jos on ollut klamydia niin lasta on mahdoton saada? Onko sillä merkitystä jos klamydia on hoidettu heti lääkkeillä pois niin voiko se silti aiheuttaa lapsettomuutta?

Kyllä on merkitystä sillä onko klamydia hoidettu heti pois. 90% klamydiaa sairastavista sairastaa sen oireettomana eikä näin ollen saa apua ja tauti ehtii tehdä tuhojaan mm. arpeuttaa munatorvet umpeen joten lapsia on mahdoton saada ilman hoitoja.Jos olet sairastanut klamydian voit pyytää lääkriltä pääsemään sellaisiin tutkimuksiin jossa tutkitaan lapsen saamis mahdollisuutesi mm. kohdunvarjoaine tutkimuksiin tai vatsaontelon tähystykseen.

Mie olen sairastanut klamydian kahdesti (ei paljon järki päätä pakottanut nuorempana...). Nyt on lasta yritetty 10kk ilman tulosta. Tänään soitan lääkärille, jos päästäisiin tutkimuksiin vähän aikasemmin, kun on tosiaan tuo klamydia ollut....

siis vieläkö täällä joku ihmettelee voiko klamydia aiheuttaa lapsettomuutta??? Toki vaikuttaa se, kauanko päässyt jylläämään ennen kuin hoidettu...

Eli nuoret naiset, kondomia vaan kehiin, vaikka mies mitä vaatisi. siinä on se oma lapsensaanti uhattuna.

olen nuorena, järjettömänä ottanut klamydian itselleni kahdesti. ja nyt minulla on 2 vuotias poika. eli ei tuokaan asia ole niin musta valkoinen. takana on myös keskenmeno heinäkuulta -05, joten tiedä näitä.....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2005 klo 19:18 sanna 74 kirjoitti:
olen nuorena, järjettömänä ottanut klamydian itselleni kahdesti. ja nyt minulla on 2 vuotias poika. eli ei tuokaan asia ole niin musta valkoinen. takana on myös keskenmeno heinäkuulta -05, joten tiedä näitä.....

Ei musta valkoinen tietenkään, mutta se on yleinen lapsettomuuden syys, siis tukkeutuneet munatorvet. On kurjaa, kun klamydiaa ja muita sukupuolitauteja vähätellään.

SInulla on ollut siis hyvä tuuri tai sitten olet tullut hoidetuksi vaarhaisessa vaiheessa.

Jos munatorvet on tukossa, on hoitokeinona koeputkihedelmöitys. Toki tuurilla voi tulla raskaaksi luomusti. Niinkuin vaikka söisi e-pillereitä.

Mutta helpompi olisi käyttää kondomia, vaikka se ihana mies haluaisi mitä.

Mulla ollut nuorena tyttönä klamydia ja lisäksi tiedän ainakin kolme kaveriani, joilla myös ollut klamydia: kaikilla meillä on lapsia.
Itselläni tauti kuitenkin hoidettiin suhkot nopeasti pois. Olen käsittänyt, että mitä pitempään tauti pääsee muhimaan tai, jos yltyy kuumeiseksi tulehdukseksi, niin sitä todennäköisemmin se vaikuttaa lapsen saantiin.
Näin jälkeenpäin ajatellen olen kyllä ollut tosi hölmö nuorena, kun tuollaisen riskin olen ottanut, mutta eihän sitä silloin tajua :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 12:56 vieras kirjoitti:
Mulla ollut nuorena tyttönä klamydia ja lisäksi tiedän ainakin kolme kaveriani, joilla myös ollut klamydia: kaikilla meillä on lapsia.
Itselläni tauti kuitenkin hoidettiin suhkot nopeasti pois. Olen käsittänyt, että mitä pitempään tauti pääsee muhimaan tai, jos yltyy kuumeiseksi tulehdukseksi, niin sitä todennäköisemmin se vaikuttaa lapsen saantiin.
Näin jälkeenpäin ajatellen olen kyllä ollut tosi hölmö nuorena, kun tuollaisen riskin olen ottanut, mutta eihän sitä silloin tajua :(

Näin on. Nuorille tytöille tulisi takoa järkeä päähän ja itsetuntoa tämän asian suhteen. Ts. vaikka mies ei haluaisi käyttää kondomia. Miehelle kun seuraukset eivät ole niin vakavat. Ja naisilla voi tulehdus muhia pitkään oireettomana tehden tuhojaan. Keinohedelmöitys kun ei aian käy kädenkäynteessä vrt muut kirjoitukset täällä.

Tämä asia ei aina ole niin yksiselitteinen! Klamydian voi saada ilman että harrastaisi yhden illan juttuja ja antaisi kaikille ihan tosta vaan. Klamydian voi saada myös pitkäaikaiselta poikaystävältä tai aviomielheltä! Ne jotka ovat tämän kokeneet eivät tarvitse toisten moralisointia, varsinkin kun elämä on voinut romahtaa aivan hetkessä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 14:58 Vieras kirjoitti:
Tämä asia ei aina ole niin yksiselitteinen! Klamydian voi saada ilman että harrastaisi yhden illan juttuja ja antaisi kaikille ihan tosta vaan. Klamydian voi saada myös pitkäaikaiselta poikaystävältä tai aviomielheltä! Ne jotka ovat tämän kokeneet eivät tarvitse toisten moralisointia, varsinkin kun elämä on voinut romahtaa aivan hetkessä!

Kuule, sitä ei olla tarkoitettukaan että klamydia tarkoittaa lukuisia suhteita. Tuó mainitsemasi on tiedossa. Se on hankalampi vaikuttaa ja mies ei siitä tunnontuskia ota jos naisella hankala saada lapsia myöhemmin. Ei kai muutoin pettäisikään.

Yhteistyössä