Klamydia,kondylooma,Herpes-Vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Disiis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
miettikääpä jos sinulla on vaikka 5 sukupuolikumppania, jolla on ennen sinua ollu 4 sukupuolikumppania ja jonka edellisillä kumppaneilla on on myös ollut sukupuoli kumppaneita ja näillä kumppaneilla taas oma menneisyys ja kumppanit.. Siinä kun yhdellä on vaikka klamydia, niin kyllä se ketjussa pääsee aikalailla leviämään jollei testejä tehdä ja kumitonta seksiä harrastetaan. Sanaan luottaminen on typerää koska esim klamydia saattaa olla pitkäänkin oireettomana..ainut millä se selviää on testi..

Kaverini sai klamydian poikakaveriltaan joka oli saanut sen edelliseltä tyttö ystävältään joka oli saanut sen vakituiselta poikaystävältään joka oli kerran käynyt vieraissa ja saanut sen yhden yön suhteesta. Ystäväni oli ensimmäinen joka sai kunnon oireet ja koko ketju sitten selvisi koska kyse oli vakisuhteista. 5 ihmistä sai klamydian ja 4 hoidettiin.. tämä yhden yön tyyppi jatkaa liihotustaan yö elämässä ja tartuttaa klamydiaa edelleen..
Eli testiin ja oma terveys on turvattuna

Ap:lle pahoittelut, sinulla on käynyt todella huono tuuri. Täytyy myöntää että kaipa sitä oli itsekin liian sinisilmäinen nuorena ihmissuhteissa. Söin pillereita ja uskoin jos minulle sanottiin että on käynyt testeissä. Niinpä sain kondylooman/solumuutoksia, mitä hoidettiin laserilla..

Terveysvalistajat: Oletteko tosiaan ollut jo nuorena niin tiukkiksia että olette paperin toisen testeistä vaatineet. Luotan paljon vieläkin ihmisiin ja niin haluan elää jatkossakin elämääni.

Ap:lle: sinulla on kyllä ollut huonoa tuuria parisuhteissa, että olet "onnistunut" kaikki nuo kolme tautia itsellesi haalimaan. Toivotaan, että sinullekin plussa pärähtää. Varaudu kuitenkin henkisesti että tärppi ei tule tuosta vaan. Itsellä jo yli vuosi yritystä ja yksi keskenneno. Eli raskaaksi ei tulla ihan tuosta vaan vaikkei mitään "vikaa" olisi

Olipa pakko nostaa tämä ketju, kun on tämänpäivän uutisia kuunnellut.

HIV:n ja seksitautitartuntojen määrä on 2000-luvulla kasvanut merkittävästi Suomessa. Tämän ketjun lukineena: en ihmettele yhtään :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kandeis vissiin perehtyä...:
Oletkos hieman vajain tiedoin liikkeellä?? Kyllähän esim. pillerit on ehkäisykeino, jonka voi olettaa olevan turvallista vakituisessa suhteessa, harva sitä kumppaninsa pistää testeihin, ennenkun siirtyy kumista pilleriin...

Täällä ainakin käytiin testit ennen pillereihin siirtymistä. Olen käsittänyt että se on yleinen käytäntö.

Alkuperäinen kirjoittaja kylläkyllä***:
Oletkos hieman vajain tiedoin liikkeellä?? Kyllähän esim. pillerit on ehkäisykeino, jonka voi olettaa olevan turvallista vakituisessa suhteessa, harva sitä kumppaninsa pistää testeihin, ennenkun siirtyy kumista pilleriin...

Täällä ainakin käytiin testit ennen pillereihin siirtymistä. Olen käsittänyt että se on yleinen käytäntö.

Olen käsittänyt, että se on yleinen käytäntö... heheh, missä tynnyrissä olet ikäsi kasvanut?

Järkyttävää miten ihmiset jaksaa moralisoida ja päteä, esimerkkinä tämä ap:n kirjoitus. Onko kukaan täällä ajatellut, että vaikka käy testeissä, ei siellä seulota herpestä eikä kondyloomaa millään testillä? Ne todetaan ainoastaan, jos on oireita, ja useimmilla nuo kaksi ovat täysin oireettomia seksitauteja. Että repikää siitä. Jos haluaa, voi mennä esim. yksityiselle testaamaan herpeksen vasta-aineet, mutta sekään ei kerro onko se herpes missä. 1 tai 2 herpes voi molemmat olla kummassa vaan, huulessa tai alapäässä. Ja 1-tyyppiä on jopa 90%prosetilla koko väestöstä, 2-tyyppiä kantaa noin joka neljäs ihminen, suurin osa oireettomina. Ennen kun alatte saarnamaan, kannattaa ottaa asioista selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja kylläkyllä***:

Eihän se testi takaa kuin sen hetkisen tilanteen. Mitä jos kumppani käykin vieraissa? Kai te kontrollikokeet otatte säännöllisin välein? :)

Itselläni tapaus jossa minultalöydettiin klamydia. mieheni todettiin puhtaaksi.., minut todettu reilu vuosi sitten puhtaaksi. hmmm. mitenhän tämä mahdollista. Itse voin kertoa etten ole vieraissa käynyt. ennen nykyistäni harrastanut suojaamatonta seksiä seitsemän vuotta sitten, tyhminä teini vuosina.. Joko se on ukko käynyt vieraissa tai mieheni testi tulos on väärä. sillä eihän hän voi olla puhdas jos minä en ole.Että ei sitä nyt kovin kevytkenkäinen kään tarvitse olla saadakseen taudin. Se voi olla se yksi virhe.. Mieheni kanssa käytimme ehkäisynä kondomia alkuun nykyään pillereitä. Kumpikin oireettomia. niinpä niin!!

Niin, minähän "testautin" exäni ennen kuin kondomi jätettiin pois. Hänellä ei ollut sukupuolitauteja. Olin myös itse käynyt testeissä ja olin "puhdas". Kuitenkin jossain vaiheessa minulle puhkesi herpes, eli tuli rakkuloita. Miehellä ei niitä ikinä ollut ollut, mutta verestä löytyi vasta-aineita eli piilevänä hänellä sitten herpes oli, aivan kuin monella, monella muullakin suomalaisella. Olenko minä nyt vastuuton?

Ei sillä, sain minäkin klamydian nuorempana kokea, kun todella OLIN ollut kevytenkäinen, ilmaisuanne käyttääkseni. Luojan kiitos se ei ollut oireeton, joten se saatiin hoidettua nopeasti.

Ap. hyvä, et todellakaan ole toiminut mielestäni vastuuttomasti, ja toivonkin oikein paljon vauvaonnea sinne suuntaan. Klamydian vuoksi tosiaan kannattaa ne "röörit" tutkituttaa, jos tulosta ei ala syntyä.

en jaksan lukee koko ketjua kun heti alusta lähti keskustelu täysin väärille raiteille. omakohtaista kokemusta mull ei kyl ole, mut olen ymmärtänyt että kondylooman eikä sen hoitojen tai herpeksen pitäisi vaikuttaa millään tavoin raskautumiseen. eivätkä edes kovin helposti (jos ollenkaan?) tartu vauvaan synnytyksessä. mut hoitamaton klamydiahan voi aiheuttaa lapsettomuutta, ja tuo 1-2 vuotta on kyl pitkä aika :/. eli kannattaa käydä lääkäriltä kyselemässä jos ei ala plussia ilmestymään.
ja täytyy kyl sanoa, et tosi huono tsägä sulla on käyny! toivottavasti vauva-asiassa parempi :). tulee kyl itselle ihan huono omatunto, kun en tosiaan liian reipas ole kumia käyttämään, mutta onni lie ollut matkassa kun en ole mtn tauteja saanut. *koputtaa puuta*

Alkuperäinen kirjoittaja epäuskoinen:
Alkuperäinen kirjoittaja kondyloomainen:
Itselläni on kondylooma (sain tulijaisiksi entiseltä avomieheltäni pettämis reissultaan), ollut tiedossa jo 6v ajan ja edelleen odotellaan josko se jokus haluis kadota. Näytteet otettu ja onneksi olivat kunnossa, eli ei ainaskaan pahalaatuista vielä. Minulla on 11kk vanha poika, eli ainakaan minulla tuo ei aiheuttanut lapsettomuutta. Klamydia onkin pahempi juttu, kamuni sai keskenmenon klamydian takii ja 9kk tämän jälkeen oli uudelleen raskaana.

Saako tiedustella, että miksi kondyloomaasi ei ole hoidettu pois? Siihen on nykyään ihan lääkkeitä, ainakin minulle määrättiin salvaa, jolla parin kuukauden aikana kondyloomaoireet hävisivät, eikä papassakaan ole sen jälkeen ollut mitään. Onko olemassa jotain kondyloomaa, jota ei hoideta kerralla pois? :o

Joo, kondylooman _näkyvät_ oireet (jos sellaisia edes on, itselläni ei ollut) voidaan hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Kondylooma kuitenkin jää useilla naisilla "piileväksi" eli voi puhjeta koska vain myöhemminkin. Siksipä sitä papa-kokein seurataankin.

Jos äidillä on genitaaliherpes, siitä pitää ehdottomasti kertoa neuvolassa. Mikäli äidillä on akuutissa vaiheessa oleva genitaaliherpes synnytyksen aikana, tartunnan mahdollisuus vauvaan on suuri. Ja vauvallahan herpes voi aiheuttaa kuolemaan johtavan aivoinfektion. Asia voidaan hoitaa, kunhan vain neuvolan henkilökunta sekä synnytyksestä huolehtiva kätilö ja lääkäri tietävät sen, että äidillä on genitaaliherpes. Tällöin asia osataan ottaa huomion, äidille voidaan antaa estolääkitys tai sitten tehdään sektio, mikäli herpes on akuutissa vaiheessa synnytysajankohtana.

Kondylooma ja klamydia voivat aiheuttaa muita ongelmia ja vaikeuttaa raskaaksi tulemista, mutta ne eivät kuitenkaan ole vauvalle vaarallisia, kuten akuutissa vaiheessa oleva genitaaliherpes saattaa olla.

minulla myös herpes ja kondylooma. vakituisia seurustelusuhteita, ei ainoatakaan yhden illan juttua ja ehkäisystä pidetty aina huolta ja AINA aluksi kumilla.

herpeksen sain 16-vuotiaana suuseksin kautta (poikaystävä ei tiennyt että hänellä oli huuliherpes), pysyy tällä hetkellä estolääkityksellä kurissa.

Kondylooman kanssa olen nyt paininut lähes puoli vuotta, lääkäri sanoi että odotetaan parantumista ilman hoitoa. levinnyt kohdunkaulaan ja emättimeen, seurataan papassa ja kolkoskopia tehtiin juuri. Tämäkään poikaystävä ei tiennyt ko. sairautta sairastavansa.

Että näin voi olla vaikka 21-vuotiaalla vastuullisella nuorella naisella. :)

Miksette käyneet testeissä ennen kuin jätitte ehkäisyn pois? Jos on todella vastuullinen, niin kyllä vaatisi testiä. Minä olen osissa suhteissa vaatinut ja osissa luottanut sanaan... Onnekseni ei ole tullut yllätyksiä, eikä toivon mukaan tulekaan, sillä partneria en enää ikinä aio vaihtaa. ;) Minulla siis kävi hyvä tuuri ja olen itse käynyt testeissä aika useaan otteeseen, jottei olisi mitään yllätyksiä muillekaan. Vastuuntuntoa ei kuitenkaan voi täysin vannoa, ellei ole sitten vielä suhteen alussa vaatinut partneriakin testiin. Tiedän ettei kaikki taudit aina näy, mutta kyllä suurin osa pitäisi näkyä.

Miten kondylooma uusiutuu? Itselläni todettiin 14 vuotta sitten ja hoidettiin pois. Nyt on jotain sensuuntaista näkyvissä alapäässä... eli pysyykö virus tosiaan elimistössä iänkaiken ja voi putkahtaa uudestaan näin monen vuoden jälkeen? Vai pitääkö epäillä aviomiestä?

en tiedä on ko enää aiheellista ap:lle kun ketju aloitettu niin pitkä aika sitten, mutta minulla nuoruuden klamydia (joka onneksi hoidettiin suht ajoissa), muutama vuosi sitten saatu herpes (joka ei onneksi juurikaan enää oireile) ja kondyloomaepäily, koska papakoe jatkuvasti epäpuhdas.

terve poika syntyi -06 ja toista odotan yli puolivälin. molemmat raskaudet alkaneet helposti ja nopeasti. raskaudet olleet hyviä ja synnytyskin meni ok.

eli minun kohdallani ainakin sukupuolitaudeista selvitty "säikähdyksellä" lapsensaannin suhteen. en ota kantaa mihinkään moraalikysymyksiin, itse olen elänyt elämäni niin kuin olen elänyt ja siitä on turha kenenkään tulla neuvomaan. suosittelen vain kaikkien käyttävän kondomia aina, niin tällaisilta huolilta ehkä välttyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Omituista:
Miten kondylooma uusiutuu? Itselläni todettiin 14 vuotta sitten ja hoidettiin pois. Nyt on jotain sensuuntaista näkyvissä alapäässä... eli pysyykö virus tosiaan elimistössä iänkaiken ja voi putkahtaa uudestaan näin monen vuoden jälkeen? Vai pitääkö epäillä aviomiestä?

Kävin lääkärissä ja yllätys yllätys, olivatkin finnejä!!! Niitä oli jostain syystä kerääntynyt peräaukon ympärille, mutta puristamalla lähtivät pois... Helpotus, mutta tunnen itseni tyhmäksi.
Lääkäri muuten sanoi, että nykytietämyksen mukaan 80 prosenttia kondyloomista paranee ja häviää lopullisesti.

minulla myös herpes ja kondylooma. vakituisia seurustelusuhteita, ei ainoatakaan yhden illan juttua ja ehkäisystä pidetty aina huolta ja AINA aluksi kumilla.

herpeksen sain 16-vuotiaana suuseksin kautta (poikaystävä ei tiennyt että hänellä oli huuliherpes), pysyy tällä hetkellä estolääkityksellä kurissa.

Kondylooman kanssa olen nyt paininut lähes puoli vuotta, lääkäri sanoi että odotetaan parantumista ilman hoitoa. levinnyt kohdunkaulaan ja emättimeen, seurataan papassa ja kolkoskopia tehtiin juuri. Tämäkään poikaystävä ei tiennyt ko. sairautta sairastavansa.

Että näin voi olla vaikka 21-vuotiaalla vastuullisella nuorella naisella. :)

Alkuperäinen kirjoittaja rgf:
Miksette käyneet testeissä ennen kuin jätitte ehkäisyn pois? Jos on todella vastuullinen, niin kyllä vaatisi testiä. Minä olen osissa suhteissa vaatinut ja osissa luottanut sanaan... Onnekseni ei ole tullut yllätyksiä, eikä toivon mukaan tulekaan, sillä partneria en enää ikinä aio vaihtaa. ;) Minulla siis kävi hyvä tuuri ja olen itse käynyt testeissä aika useaan otteeseen, jottei olisi mitään yllätyksiä muillekaan. Vastuuntuntoa ei kuitenkaan voi täysin vannoa, ellei ole sitten vielä suhteen alussa vaatinut partneriakin testiin. Tiedän ettei kaikki taudit aina näy, mutta kyllä suurin osa pitäisi näkyä.

Myöhässä vastailen, mutta käytiin kyllä testeissä. Kummallakaan ei ollut mitään. Joskus käy vaan niin huono säkä vaikka olis kuinka vastuullinen.

KAIKILLE NÄKYVÄÄ KONDYLOOMAA SAIRASTAVILLE: Omani oli KAMALAN näköinen, isoja näkyviä muutoksi PALJON: 5 kk lääkärinkäskystä odotin jos paranis itsestään, millään en tohtinut uskoa. Kesän aikana stressittömiä mökkireissuja ja... KAIKKI ON POISSA! Kondyni parani siis itsestään, kiitos vastustuskyky.

Yhteistyössä