Klamydia,kondylooma,Herpes-Vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Disiis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Voinytjeesus:
Miten voit kuvitellakaan tietäväsi entisen puolisosi entisen puolison neitsyyksistä yhtään mitään?

Tässä on just se pointti. Voihan siihen omaan rakkaaseen mieheen luottaa, mutta entä ihmiset sen miehen menneisyydessä? Jos kummallakin on ollut seksikumppaneita "yhden käden sormilla laskettavissa", se muodostaa melko pitkän ketjun, jota pitkin tauti voi tarttua aina sinuun saakka. Minusta on käsittämätöntä ettei testissä käyminen ole tullut edes mielen viereen!

Täysin naurettavaa argumentoida, että "käykää testissä te, jotka koette sen tarpeelliseksi" ja jättäkää muut rauhaan. Oma seksuaalihistoriani ei ole sen kummempi kuin muillakaan kirjoittaneilla. IHAN JOKAISEN TULISI KÄYDÄ TESTISSÄ, ENNEN KUIN KUMISTA LUOVUTAAN. Juuri tuolla pää pensaaseen -asenteella ne taudit leviää. Ap:n on tapaus sinänsä erittäin opettavainen, mutta eipä näytä oppi perille menevän.

Käykää testeissä. Suosittelen. Todennäköisesti miehenne naivat vieraita naisia ilman kortsua, minkä vuoksi suosittelen testausta myös suhteessa olon aikana noin ½-1 vuoden välein. (Tyhmille naisille usein käy näin.) Ja käykää myös luki-testeissä ja hankkikaa luki-kuntoutusta, niin opitte ymmärtämään paremmin lukemaanne. Tämän ketjun aihe ei ollut sukupuolitestit ja niihin suositteleminen, vaan aivan toinen. Sama kuin lihava vauvahaaveilija pyytäisi vertaistukea, niin joku tulee paasaamaan siitä, miksi lihava on syönyt liikaa ja laihduttaminen olisi pitänyt aloittaa jo teini-iässä. Eli olette nyt väärässä ketjussa, perustakaa uusi, jossa keskustelette testausideoistanne. Mutta käykää nyt ihmeessä testeissä, miehiinne ei ole luottamista. Naivat kuitenkin jotain huoria jossain.

Niimpä niin. Se on oikeusmurha, jos vaimo saa taudin uskottomalta mieheltään. Mutta muutoin se on kyllä silkkaa typeryyttä. Ei huonoa tuuria, vaan typeryyttä.

Ei suomita. Antaisivat vain toisten valita toisin. Ei jaksa tuollaista paasausta ja valistusta, varsinkaan kun aihe ei ollut mitkään testit. Kerta toisensa jälkeen puhdas pulmunen käy paasaamassa näkemystään. Kaikki eivät ole samoilla linjoilla, mutta kovasti sitä tuntuu olevan vaikea ymmärtää. Ihan vapaasti ja rauhassa saa käydä testaamassa itseään. Ja suoda toisille mahdollisuus tehdä toisin.

[quote.Oletkos hieman vajain tiedoin liikkeellä?? Kyllähän esim. pillerit on ehkäisykeino, jonka voi olettaa olevan turvallista vakituisessa suhteessa, harva sitä kumppaninsa pistää testeihin, ennenkun siirtyy kumista pilleriin...
[/quote]

No tästähän kuitenkin nähdään, että syytä olis pistää. Kyllä minä olen ennen kondomin poisjättämistä kysynyt, että ootko käyny testeissä, koska, mitä testattiin ja ootko varma ettei oo mitään. Just tällasten takia HIV leviää, ethän sitä muuten tiedä, jos et oo testissä käynyt!

Aivan, kyseessähän ei edes ollut valistuskysymys. Kukaan ei varmastikaan kiellä, etteikö testeissä käynti ois hyvä juttu. Osalta se vaan jää ja osa käy. Antaa kaikkien tehdä omat ratkaisunsa. Moni ei käy, mutta ei saa silti tauteja. Moni käy ja silti voi joskus jonkun saada. Kaikkea tapahtuu.
Alkuperäinen kuitenkin kysyi, että voiko olla vahinkoa. Joku jo vastasikin että kondylooma ja herpes eivät heikenna raskaaksituloa, klamydia muhineena voi niin tehdä. Se kannattaa siis tarkistuttaa, että onko torvet auki. Jos/kun raskaus alkaa, niin kyllä lapsista tulee terveitä, ei nuo taudit sellaiseen vaikuta. Aktiivisena olevaa herpestäkin hoidetaan raskausaikana niin ettei se leviä synnytyksessä lapseen. Tsemppiä alkuperäiselle!

Itselläni on kondylooma (sain tulijaisiksi entiseltä avomieheltäni pettämis reissultaan), ollut tiedossa jo 6v ajan ja edelleen odotellaan josko se jokus haluis kadota. Näytteet otettu ja onneksi olivat kunnossa, eli ei ainaskaan pahalaatuista vielä. Minulla on 11kk vanha poika, eli ainakaan minulla tuo ei aiheuttanut lapsettomuutta. Klamydia onkin pahempi juttu, kamuni sai keskenmenon klamydian takii ja 9kk tämän jälkeen oli uudelleen raskaana.

Valitettavasti vain armon naiset kondylooma ei näy testeissä. Itselläni on elämässä ollut neljä seksikumppania (17 vuotta seksiä), ja nyt seurana myös puhjennut kondylooma. En tiedä kuka noista neljästä on vitsauksen tartuttanut, eikä sillä tässä vaiheessa ole merkitystä. Elän vakituisessa parisuhteessa ja yritämme lasta.
Kondylooman suhteen olen niin turhautunut, että olo on kuin kirotulla. Samalla olen kuitenkin onnellinen, että olen nykyisen kumppanini löytänyt. Kunhan vain pysyisi rinnallani, kun seksi sattuu niiden xxxxxxx nystyjen vuoksi.
Ainoa tapa suojautua seksitaudeilta 100% varmuudella on elää selibaatissa!

Alkuperäinen kirjoittaja Siiriz:
Me olemme onneksi niiltä säästyneet ja ainakaan lähitulevaisuudessa ei ole tarkoitus testeissä käydä, koska ollaan oltu avioliitossa 5 vuotta ja varmaankin vielä seuraavat 5 ja taas viisi... .

Mistä voit tietää, että olette säästyneet taudeilta, jos ette ole käyneet testeissä?!!!!? Tauteja on monia oireettomia, kuten aikaisemmin on todettu. Eikä avioliitto ehkäise tauteja, valitettavasti.

Hyvä pointti on tullut esille, jos käytätte alussa kumia, niin kumin käytön lopettamisen yhteydessä tulee käydä testeissä. Monet taudeista voivat kulkea vuositolkulla mukana täysin itsestään ilmoittamatta ja silti tarttua! kuten esimerkiksi HIV.

Testi ei ole epäluottamuslause, vaan kohteliaisuus ja merkki siitä että olette valmiita ottamaan seuraavan askeleen suhteessanne. Unohtakaa teinihöpinät ja käykää testeissä itsenne, rakkaanne ja tulevien lastenne hyvinvoinnin vuoksi!

Alkuperäinen kirjoittaja kondyloomainen:
Itselläni on kondylooma (sain tulijaisiksi entiseltä avomieheltäni pettämis reissultaan), ollut tiedossa jo 6v ajan ja edelleen odotellaan josko se jokus haluis kadota. Näytteet otettu ja onneksi olivat kunnossa, eli ei ainaskaan pahalaatuista vielä. Minulla on 11kk vanha poika, eli ainakaan minulla tuo ei aiheuttanut lapsettomuutta. Klamydia onkin pahempi juttu, kamuni sai keskenmenon klamydian takii ja 9kk tämän jälkeen oli uudelleen raskaana.

Saako tiedustella, että miksi kondyloomaasi ei ole hoidettu pois? Siihen on nykyään ihan lääkkeitä, ainakin minulle määrättiin salvaa, jolla parin kuukauden aikana kondyloomaoireet hävisivät, eikä papassakaan ole sen jälkeen ollut mitään. Onko olemassa jotain kondyloomaa, jota ei hoideta kerralla pois? :o

Hei, keskustelun jossain vaiheessa jo päädyttiin siihen, että ei jankata, meneekö joku testiin ja joku ei. Eli jätä sinäkin jankuttaminen. Lue koko ketju, kaikki nuo on jo mainittu, ei jaksa samaa jankutusta kokoajan. JOs on uusi mielipide, niin kerro toki, mutta jankuttamalla et ketään testiin saa.

Toivotaan kuitenkin, että nämä "jankuttajat" ovat saaneet edes jonkun miettimään asiaa tarkemmin. Ehkäpä ainakin ne, joilla testissä käyminen ei ole käynyt mielessäkään. Useammasta kirjoituksesta on nimittäin nähtävissä, että testin väliin jättäminen ei ole ollut niinkään tietoinen valinta, vaan asia ei ole edes käynyt mielessä.

En ole käynyt testeissä enkä käy. Minulla on yksi terve lapsi ja toinen tulossa. Lienen tauditon. Samahan se sitten olisi käydä varmuuden vuoksi testaamassa, onko syöpää, laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa tms., jos oireeton vain huvikseen testailee. Yleensä sukupuolitaudit oirelee jotenkin. Jos nyt minulla tauti on, niin eipä tuo ainakaan hedelmättömyyttä tai lapsettomuutta ole aiheuttanut.

Kun kysyttiin, vastasin. Albatrossi Virtanen esitti aivan asiallisen kysymyksen ja vastasin siihen. Tiedän, että minulla ei ole sukupuolitauteja, koska olen hedelmöittynyt hyvin ja olen muutenkin oireeton. Ja äytyyhän tänne nyt tulla vastakkaisiakin mielipiteitä. Itse olen sitä mieltä, että suhteessa ei rutiinisti tarvitse testiä ottaa, jos molemmat ovat olleet oireettomia puoli vuotta, vuosia. Hassuahan se olisi. Minun näkemykseni mukaan. Mutta suon kyllä kaikille halukkaille testit, omalla kohdallani en niitä tarpeelliseksi koe ja uskon meitä olevan muitakin.

Ja tulipa muuten mieleeni, että minulla ei ole tarpeen puhua ketään kannalleni. En propagoi näkemykseni puolesta, valista ja paasaa. Tuon vain oman tapani elää esille. Toisten tuntuu olevan kovin vaikea hyväksyä, että monenlaisia tapoja elää ja toimia. Ne jotka ovat testeissä käyneet tuntuvat vaativan sitä jokaiselta. Miksi ei voi hyväksyä vain, että toistet käyvät, toiset eivät. Sallittakoon jokaiselle valintansa ja luotetaan jokaisen omaan arviokykyyn. Ja jollain teinipalstalla voisi sitten käydä valistamassa enemmän, itse ainakin koen olevani täysin arvostelukykyinen omien valintojeni suhteen. TIETOISESTI olen valinnut testaamattoman linjan, koska en ole sitä kokenut tarpeelliseksi. Toki jos oireita on, testiin vain. Mutta ei rutiinisti minun kohdallani.

Kyllä tämän ketjun terveysterrrorismi herättää enemmän vastarintaa kuin halua käydä sukupuolitauteja testaamassa. On se kumma, että jos joku elää itse niin irstasta elämää, että on pakko testata, niin kaikkien muidenkin sitten on... Ja yököttää nuo terveystanttojen pakotukset, yök, yök.

Alkuperäinen kirjoittaja terveysterrorisimia:
Kyllä tämän ketjun terveysterrrorismi herättää enemmän vastarintaa kuin halua käydä sukupuolitauteja testaamassa. On se kumma, että jos joku elää itse niin irstasta elämää, että on pakko testata, niin kaikkien muidenkin sitten on... Ja yököttää nuo terveystanttojen pakotukset, yök, yök.

Irstaasta elämästä ei ole kyse, täysin yksiavioinenkin ihminen voi saada taudin. (saatika sitten, että jotkut taudeista voivat tarttua muutenkin kuin seksin välityksellä) Jos testaajat leimataan irstaiksi, niin onko ihme, ettei kaikki uskalla mennä testeihin? Asennemuutosta kaivattaisiin nyt kovasti!

Siiriz: ymmärrän, että jokainen saa tehdä kuten haluaa, mutta jos päätöksesi - ja tuo päätös on joidenkin kohdalla hyvinkin vastuuntunnoton - voi vaarantaa toisten terveyden, niin siitä voi moni hermostua, kuten minä hieman :) En halua jankuttaa, mutta oireettomuudella ei testaamattomuutta voi perustella - HIV voi olla vuosikausia oireeton, samoin klamydia. ja syöpä ja keliakia kun eivät voi tarttua sinusta toiseen ihmiseen, niin rinnastuksesi ei ole sopiva.

Toivon jokaiselle vastuuntuntoisia partnereita ja rohkeutta hoitaa itsensä kuntoon ja varmistaa, ettei itse levitä mitään tautia eteenpäin.

Neuvolassa otetaan kyllä rutiinisti HIV, joten siitä ei pelkoa. En siis siirrä sitä tietämättäni eteenpäin. Lapsia tuskin saisin, jos paha klamydia vaivaisi. Jos keliakia tai syöpä ei kelpaa rinnastukseksi, niin sanotaan nyt vaikka, että "en ala seurustella kanssasi etkä pääse keittiööni, jos et ensin testaa salmonellaa".
Toivon jokaiselle tauditonta linjaa, kunnioitetaan toistemme päätöksiä ja lakatkaamme leimaamasta vastuuntunnottomiksi niitä, jotka eivät halua elää omien sääntöjemme ja ohjeidemme mukaan! Myös siitä voi hermostua (kuten minä), että toiset lakkaamatta neuvovat ja ohjeistavat, vaikka oma päätös ja perustelu on aikuinen, kypsä ja tietoinen. Omalta osaltani päätän keskustelun tähän ja toivotan ap:lle onnea!

Ei voi olla totta! Eiköhän kuulkaa vauvaa suunnittelevat ihmiset osaa itse päättää, käydäkö testissä vai ei. Ehkä tämä on nyt pikkasen väärä palsta tehdä terveysvalistusta! Kyllä vauvahaaveilijat taitaa olla nämä asiat miettineet jo ja jos ei, niin viimeistään raskausaikana tulee neuvolassa ajankohtaiseksi. Joten let it be ja toisille palstoille opastaan!

Yhteistyössä