KKA:t auttakaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kka

Vieras
Hei!
Tää viesti ei nyt kyllä varmaan ihan tänne kuulu, mutta yrittänyttä ei laiteta!
Opiskelen koulunkäyntiavustajaksi, ja taistelen täällä tulevan tentin eteen. Meillä on maanataina tentti, johon saimme kysymykset valmiiksi, koska vastausten täytyy olla laajoja, täytyy niitä vähän etukäteen miettiä. Yksi kysymys kuuluu: Mitä hyötyä kka:lle on tuntea erilaiset terapiamenetelmät?
En saa tästä oikein mitään irti. Työskentelen pienellä kyläloululla, ja meillä kka:t eivät pääse edes terapioihin mukaan. Olen ihan pihalla! Jospa täällä olisi tietäviä langoilla!
- Neuvoton kka to be

mä noudatin jumppareiden ohjeita lapsen/lasten kanssa päivien aikana.
Eri telineet/laitteet/apuvälineet, puheharjoitukset yms/jne

Eri terapiat kuuluu kuitenkin kka:n työkenttään, joten onhan niistä hyvä tietää.
Ei sun kuitenkaan tarvi olla ohjaamassa ketään oikeeseen tai olla sillä tavoin asiantuntija.
Henk.koht avustaja pääsee kuitenkin koulussa lähimmäksi lasta ja joutuu/saa viettää enimmäkseen aikaa hänen kanssaan.

mä olen itse koulunkäyntiavustajana ja toimin avustajana pyörätuolissa olevalle tytölle. Tyttö käy toiminta-ja fysioterapiassa ja yhteistyö heidän ja koulun, tässä tapauksessa varsinkin minun, kanssa on tärkeää. Esim. liikuntatunteja suunnittelemme fysioterapeutin kanssa yhdessä. Pidämme palaverin yhdessä n. kerran kuussa jossa juttelemme tulevista tapahtumista (esim. uintiviikot, ulkoilupäivät) miettien sopivia toimintatapoja ko. tilanteissa, hyödyntäisimmekö esimerkiksi tilanteessa jotakin apuvälinettä ja mietimme sopivia tapoja kuntouttaa lasta. Myös terapioissa olen joskus mukana.

Eli kyllä se osallistuminen on äärimmäisen tärkeää. Jos toimit avustajana, täytyyhän sinun tietää miksi lapsi tarvitsee avustajaa...

Yhteistyössä