Kivunlievitys

Ihan mielenkiinnosta kyselen jo synnyttäneenä kivunlievityksestä. Itse sain epiduraalin ja kyseisellä paikkakunnalla sanoivat näin:

Epiduraalin voi antaa missä vaiheessa vain synnytystä ja se ei estä ponnistustarpeen tuntemista. Kyseisessä kaupungissa 90 % ensisynnyttäjistä saavat sen.

Alkuraskauden asuin toisella paikkakunnalla ja siellä sanottiin taas näin:

Epiduraalin voi antaa vain tietyssä pisteessä synnytystä jottei ponnistustarve katoa. Siinä kaupungissa epiduraalia ei käytetä niin usein ja yritetäänkin ensin muita kivunlievityskeinoja.

Sen tietenkin ymmärrän että alkuvaiheessa puudutusta ei anneta jotta supistukset eivät lopu. Kysyisinkin muiden kokemuksista ja onko epiduraalia sitten monta tyyppiä kun näin ristiriitaista on info? Minulla selässä meni tippa joka kokoajan ylläpiti puudutusta ja ponnistusvaiheessa tippa otettiin pois. Itse tunsin ponnistustarpeen aivan hyvin. Ja vielä mikäs se tällainen kävelyepiduraali sitten on?
 
Taitaa olla vaan kysesten tahojen mielipide-eroja. Mulla epiduraali laitettiin aika alkuvaiheessa kun olin muutaman sentin auki. Samalla laitettii supistuksia lisäävä tippa. Epiduraalia lisättiin puolikas annos vielä loppusuoralla kun olin jo 9 senttiä auki. Ei vaikuttanut mitenkään ponnistamisen tarpeeseen mutta kivut poisti hyvin.

Mulla "letku" otettiin pois selästä synnytyksen jälkeen. Pystyin myös liikkumaan kun puudutuksen aikana.

Jokaisellahan lääke kuitenkin vaikuttaa eri tavalla. Olen kyllä kuullut että joillakin se vie tunnon niin hyvin pois ettei ponnistamisen tarvetta todellakaan tunne.
 

Yhteistyössä