kivunlievityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasisomasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierasisomasu

Vieras
Mulle on nyt jostain jäänyt päähän, että synnärille mentäessä olisi hyvä/pakko tietää minkälaista kivunlievitystä haluaa. Viimeksi sanoin haluavani epiduraalin, mutta enpä nyt haluakaan, enkä tiedä mitä haluaisin!! Onko mun nyt keksittävä mitä haluan, vai ehdottaako kätilö jotain?

*isomasu tyhmänä ja pikku paniikissa, ettei tarttis luomuna synnyttää* :/ :o

En minä mitään kivunlievityksiä ainakaan ollut päättänyt etukäteen. Ja mistä ihmeestä minä nyt voisin varmasti tietääkään, kun ensimmäistä tein. Menin kyllä ihan kätilöihin luottaen sinne. Minulle ensin ehdotettiinkin aqua-rakkuloita, joita en ottanut. Sitten myöhemmin itse ehdotin epiduraalia, mutta kätilön mielestä spinaali oli siinä vaiheessa minulle parempi. No mitään minulle ei lopulta ehditty antaa, mutta aikeissa oli ;)

Mä olen ajatellut kokeilla kohdunkaulan puudutetta ja jakkaraa...tiedä sitten mitkä on ne fiilikset, kun synnytys on kohdalla, et huudanko vaan epiduraalia :whistle: . Meillä vaan ei jakkaralle pääse, jos ottaa epiduraalin. Aquarakkuloista moni saanut kai avun, mutta itse en niitä uskalla ottaa, koska kirvelee kuulemma niin maan p.... kun sitä vettä ihon alle ruiskutetaan.

Onkos sellaista "lämpöpussia" vielä tarjolla? Jostain vanhasta vauvalehdestä luin, vuodelta 98, että saisi vatsan tai selän päälle, tai välilihan rentoutukseen jossain sairaalassa. Itse en kyllä käyttänyt, enkä osannut kysyä moista aiemmissa synnytyksissä. Nyt kyllä kiinnostaisi.

En nytkään varaudu mihinkään kivunlievitykseen erityisesti. Antaa sitten synnytyskipujen näyttää, jos tarvitsee. Yritän taas aivopestä itseni, että kipu tarkoittaa hyvää. Mutta jos liikaa viiltää tai tuntuu, että taju menee, niin onhan se hyvä ottaa ainakin ilokaasunaamari siinä vaiheessa. Kukin voi koittaa, mikä helpotusta antaa. On nuo kivun tunteet niin yksilöllisiä. Epiduraalia en ole mitenkään halunnut, enkä ole ottanutkaan. Jos sitä taas ponnistusvaiheeseen asti kestää, niin sitten se on jo erilaista kipua. Avautumisvaiheen kivut on piinaavampia. Mulla eka synnytys 23h (päätyi imukuppiin), toka 12h.

Niin ja pyysin epiduraalia mutta en nopean tahtisen synnytyksen takia sitä saanut ja kätilö itse ehdotti tota kohdunkaulan puudutetta... Kyllä ne hyvin osaa siellä kattoa tilanteen mukaan mikä on kenellekin paras...

Tietoinen kannattaa olla eri vaihtoehdoista, muttei sitä voi tietää ennenko paikan päällä sitten millanen on olo ja muuten. Ehkä et edes tarvitse mitään?

Joka tapauksessa tädit siellä synnyttämässä ovat ammattilaisia ja kertovat kulloinkin eri vaihtoehdoista, että vaikkei mistään mitään tietäisikään niin kyllä sitä aina jotain saa. Sekin on hurjan henkilökohtainen asia mikä sopii kullekin (esim. ilokaasusta tuli minulle aivan kamalan huono olo eikä tulisi mieleenkään suositella sitä kenellekään, missä toiset taas tykänneet kovin)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 10:46 Kohta kolmen äippä kirjoitti:
Onkos sellaista "lämpöpussia" vielä tarjolla? Jostain vanhasta vauvalehdestä luin, vuodelta 98, että saisi vatsan tai selän päälle, tai välilihan rentoutukseen jossain sairaalassa. Itse en kyllä käyttänyt, enkä osannut kysyä moista aiemmissa synnytyksissä. Nyt kyllä kiinnostaisi.

mulla oli ainakin vanhan ajan lämmion kaurapussi alkuun selällä ja mahalla. ennen ponnistusta sitten kätilö hautoi välilihaa lämpimällä. sain kyllä muuten kaikki mahdolliset kivunlievityksetkin...

Yhteistyössä