Kivun lievityksestä

Kertokaa mielestänne paras kivun lievittäjä,mitä voisitte suosia ensi
synnyttäjälle?!Kun jänskättää hiukan toi synnytys,että pystyykö sen
synnytys kivun sietämään.Mulla siis rv30+6 :(

Minä otin epiduraalin, mutta kuulun niihin harvoihin joille se ei tehoa, ei sitten tippaakaan. Olihan se aika järkytys kun tajusin ettei sitä kivunlievitystä sitten tullutkaan, muuta eivät voineet enää antaa.
Jaksoin loppuun saakka hyvän kätilön avulla, luojalle kiitos hänestä :hug:

Postiivista asennetta synnytykseen. Niin moni siitä selvinnyt ja ajattelet et aina se h-hetki, kun saat vauvan syliin, lähempänä. Anna kivun tulla ja se menne myös ohi, Mahdollisimman rentona. Luota kätilöön, kyllä ne kivunlievitystä antaa mahdollisuuksien mukaan, kun myös itse ilmaiset tarpeesi. Tietämättähän se pienokainen ei synny. ;)

Hannamari harmailee
Mulla vei kohdunkaulan puudutus kaikki kivut avautumisesta, siinä vaan köllin kyljelläni (joka muuten on ihan kamala asento suppareiden aikana!!! \|O ) ja join pillimehua ja katoin monitorista että jaahas, taas supistaa.. :D Ja muutamaa minuuttia aikasemmin tuntu että pyörryn suppareitten aikana kivusta.. :whistle:

juu toi kohdunkaulan puudutus on hyvä, sekään ei tietty kaikille tehoa... mulla autto nii hyvin että sain 1,5h nukutuu ja heräsin siihen että jahas ponnistuttaa.. :snotty: Odottelen saikulle lähtöä, ja samalla haaveilen jo puudutuksesta... :LOL: Meinaa välillä koskee jo oikeesti! Niin kun mulle ei tuota epiduraalia anneta...

Pystyy kivun sietämään. Mulla kaksi synty luomuna. Kuten joku jo edelle mainitsi, niin ajatteleeettä taas on yksi supistus vähemmän. Hengittelee ja rantoutuu. Kälee ja liikkuu mahdollisimman paljon. Likkuminen nopeuttaa usien synnytystä ja jos olet pysy asennossa saat vetovoimankin avuksesi :) Luota vaan itseesi naisena ja äitinä!!

Mulla on 4 synnytystä takana. Kivunlievityksenä 2xepiduraali ja 2xspinaalipuudutus. Puudutus on annettu kun kohdunsuu on ollut auki 2-4 senttiä ja joka kerta lapsi on syntynyt ennenkuin puudutuksen vaikutus on lakannut eli 1-2 tunnin sisällä puudutuksesta. Avautuminen on oikeastaan vasta alkanut välitömästi puudutuksen jälkeen ja vauhdilla. Helppoja synnytyksiä siis. Ilman puudutusta en olisi kestänyt, ennen piikkiä olen ollut täysin "poissa pelistä" ja todella tuskainen ja kykenemätön puhumaan / liikkumaan kivultani.

Se on ihan yksilöllistä, miten kovia kivut on ja miten kova kipukynnys itsellä on. Luulin olevani "sitkeä sissi" enkä jännittänyt kovin paljon ennen ekaa, mutta kyllä se kipujen rajuus vei kirjaimellisesti jalat alta... Sain epiduraalin, joka auttoi tosi hyvin pari tuntia, mutta sit en saanut sitä enää lisää vaikka pyysin, oli jo ponnistusvaihe aluillaan.
Toka synnytys eteni paljon nopeammin, ja meiltä on sairaalaankin 2h matkaa... en ehtinyt saada mitään muuta kuin muutaman henkäyksen ilokaasua ja sekin maski vietiin lopussa pois kun olisin imenyt sitä ihan hulluna... alkoi vaikuttaa kai hapensaantiin. Eli toka synnytys käytännössä luomuna. Kyllä siitä selviää, vaikka ne viime hetket rankkoja onkin. Sen olen oppinut, ettei synnytystä kannata etukäteen juuri pohtia ja suunnitella. Harvemmin kaikki menee juuri niinkuin olet itse ajatellut! Neuvoni on, että ota kaikki lievitys mitä tarvitset ja ehdit saada, mutta syntyy se lapsi ilman mömmöjäkin... :) Ja ne kivuthan tosiaan lakkaa kun lapsi on ulkona. Tosin jälkitutkimukset, ompelut ja kohdun painelut on ihan oma lukunsa... :\|

Esikoispoika syntyi kuukausi sitten eikä mulla ei paljon muita lievityksiä ollut kuin ilokaasu. Ajattelin kyllä etukäteen että kaikki otetaan mitä tarjotaan, mutta eihän ne asiat niin mene kuin suunnittelee! Epiduraalin otin, mutta kuulun niihin joille se ei helpotusta tuo, spinaalia eivät voineet laittaa kun vauvan sydänäänissä oli laskua, ja kohdunkaulan puudutusta ei sitten ehditty laittaa! Voi siis sanoa, että luomuna mentiin, kokemus oli kuitenkin kaikin puolin hyvä vaikka kipeää tekikin. Jokainen kuitenkin kokee kivun omalla tavallaan ja tietysti asiaan vaikuttaa myös synnytyksen kesto-omani kesti 6,5 tuntia, joista kaksi tuntia ennen ponnistusvaihetta oli tuskaisia. Itse ainakin kivun kestin, kun tiesin mikä tarkoitus sillä on!

Yhteistyössä