Kivuliaat peräpukamat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ennen kuukautisia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ennen kuukautisia

Vieras
Onko kenelläkään muulla samaa vaivaa, että n. viikko ennen kuukautisia juoksuttaa vessassa, rakko ei tunnu tyhjenevän kunnolla ja täytyy oikein pinnistellä ja sen jälkeen alkaa oireilla myös suolisto, eli ei tunnu sekään tyhjenevän kunnolla.
Sitten alkavat peräpukamat oikein todenteolla vaivata.
On samalla ikäänkuin olis ummetusta, johon ei näytä vaikuttavan mikään ruokavalio.
Paine peräaukossa ja tuntuu kuin pitäis mennä vessaan, mutta paljon mitään ei sitten tulekaan kuin kamalan ponnistelun tuloksena, (joka tietty vain pahentaa tilannetta).

Pukamat tulevat nykyään (eli vaiva pahentunut taas edellisen kahden synnytyksen jälkeen) TODELLA kipeiksi, olen lähes työkyvytön täällä kotonakin (onneksi en ole kodin ulkopuolella tällä hetkellä töissä).
Nytkin on ollut pakko ottaa parina päivänä särkylääke, mutta aina ei tunnu auttavan sekään ja voiteetkin tuntuu vaan ärsyttävän.
Sen jälkeen, kun pukamat alkaa vuotaa verta niin helpottaa ja vaiva on taas pian ohitse.
Tää kamala kivuliaisuus on tullut oikeastaan vasta iän myötä (olen nyt 46 v). Ennen ei olleet ihan näin kipeitä ja eivät liittyneet tällä tavalla PMS-oireisiin, (jotka mua muuten on aina vaivanneet).

Parikymmentä vuotta sitten pukamia oli myös yhden synnytyksen jälkeen, mutta ei tosiaan ihan tällaisina. Silloin ne hirtettiin ja suoli tähystettiin samalla (kamala operaatio muuten...).
Nyt myöhemmin olen käynyt kerran näyttäytymässä terveyskeskuslääkärillä ja kysymässä hoidon tarvetta, mutta totesi että siellä ei näkynyt muuta kuin pukamien jätteitä, joille ei tarvitse tehdä mitään.
Tutkimus oli kyllä muuten niin inhottava (vaikka juuri silloin ei ollut kipuja), että en enää mielelläni tuonne mene, en ainakaan tuolle lääkärille.
Ja varmaan pyörtyisin, jos olis kipuoireet päällä, huh!
Mahdolliseen suolen tähystykseenkin joutuminen pelottaa ihan kamalasti, kun tosiaan lähes pyörryin aikoinaan siinäkin tutkimuksessa (joutuivat laittamaan pää alaspäin ja johonkin lepohuoneeseen selviämään) ja olo oli myös todella kaamea vielä hyvin pitkään noiden operaatioiden jälkeenkin.

Suolen tähystys on helppo homma, en ymmärrä miksi pelottelet täällä ihmisiä siitä? Ei se ole tuskallinen tai mitenkään kammottava toimenpide. Mielestäni tyhjennys juomien juominen ennen tähystystä on huomattavasti rankempaa. Sitten asiaan, itselläni pukamat oireilee aina menkkojen aikana. Syytä en ole keksinyt...

No, voi anteeksi, jos joku nyt sai traumoja etukäteen, tai/ja turhaan.
Tästä on kuitenkin niin monenlaista kokemusta, että ei voi kyllä rehellisyyden nimissä myöskään mainostaa yleisesti sitä, että se ei tuntuisi miltään!
Hyvä esimerkki erilaisista kokemuksista myös tuo tyhjennysjuomien juominen (äläs itse pelottele niillä! ; ) ).
Se ei taas minusta ollut mitenkään rankkaa, eikä ole jäänyt millään tavalla mieleen.

Oli tietysti hyvä, että en silloin osannut etukäteen ainakaan jännittää tutkimusta, kun en tienyt mitään siitä (silloin ei ollut vielä nettiä...).
Eroa kuitenkin on varmaan myös eri tutkimuksilla, sillä tähystetäänkö vain alkupää, vai miten pitkälle mennään (itselläni laajempi tähystys, eikä kipu tullutkaan vasta kuin ihan lopussa).
Ja voi tietysti riippua myös hieman lääkäristäkin jne.

Toisaalta taas sitten ihan hyväkin, että tietää tutkimuksesta enemmänkin, että osaa etukäteen pyytää sitten vaikka rauhoittavaa lääkitystä .
Jokin aika sitten mulle tehtiin myös vatsan tähystys ja se taas oli ihan helppo ja kivuton juttu (mieluummin menisin vaikka siihen uudestaan).
Yleensähän tuosta vatsantähystyksestä saa kuitenkin lukea aika karmeita juttuja.
Osaltaan sitten vaikutti varmaan sekin, että osasin suhtautu siihen lopulta ihan hyvin, kun tiesin miten "karmea" se voi olla.
Tiesin siis miten valmistautua, eli osasin pyytää esilääkityksen (jota ei olis muuten automaattisesti tarjottu täällä omassa terveyskeskuksessa).
Ilman sitä olis voinut olla pahempikin kokemus, kun olisin alkanut panikoida.

Alapäässä vaan kaikenlainen kipu (ainakin minulla) saa niin helposti aikaan kylmän hien, heikotuksen, pyörtymisen jne, että tuntuu jotenkin pahemmalta (synnytykset on olleet mulla, luojan kiitos, taas harvinaisen nopeita ja "kivuttomia").
Sanoinkin tuon tähystyksen jälkeen, että kipu oli pahempaa kuin kokemani synnytyskipu, vaikka myös siirtymisvaiheissa olen meinannut pyörtyä, mutta siinä sentään itse pystyi tekemään edes jotain olon lievittämiseksi jne.

Ja jos peräpää on sitten jo muutenkin valmiiksi kipeä tuohon tukimukseen mennessä, niin...
Pitäis ainakin saada kaikki mahdolliset puudutukset ja lääkitykset mitkä löytyy.
Nyt niitä sitten osais jo pyytääkiin etukäteen, toisin kuin tuolloin n. 20 v sitten.
Ja tietäisin ainakin jättää nuorimman lapsen (alle kouluikäinen) jonnekin hoitoon ja yrittää saada kotiapua...:/
Viimeksi mulla oli tutkimuksessa vielä silloinen nuorimmainen mukana (oli ihan pieni vauva, jota en tosin olis silloin edes saanut muuanne hoitoon) ja tuossa olikin hieman tekemistä, kun piti vielä jaksaa työntää vaunut kotiin (kilometrien kävely + useassa kulkuneuvossa matkustus) ja jaksaa hoitaa lapset ja huusholli yksin sinä & seuraavina päivinä, vaikka hyvä kun itse tolpillaan pysyi.
Katsoivat vaan sairaalassa, että pysyin pystyssä (vaunuihin tukien...), enkä ollut enää sentään ihan viti-lakana-valkoinen naamaltani, joten uskalsivat päästää menemään.
Ja nuorena sitä vielä jaksoi, toisin kuin nyt...
Näin vanhemmiten tuntuu kivunsietokykykin jotenkin alentuneen.

Vaikka pukamista ei muuten tiedä mitään, niin kuukautisten alla ne ovat yks kaks olemassa. Syynä on varmasti lantion alueen verenkierron vilkastuminen. Kohtu keksii supistella sitä turhaa limakalvoa pois, kun ei munasolu hedelmöitynytkään. Siinä se.

Kipuun auttaa kipulääke. Voit kokeilla pukamien rauhoittamista myös siankärsämöuutteella. Sitä saa ainakin luontaistuotekaupoista.

Minä iloitsen siitä, että minulta leikattiin pukamat muutama vuosi sitten. Toisilla onnistuu poisto pelkällä sitomisella.

Pukamilla on toki taipumus uusiutua, mutta pystyy sitä ainakin hidastamaan liikunnalla ja pitämällä suolen toiminnan hyvänä ravinnolla.

Itsellä ei ole peräpukamat enää vaivanneet kun vaihdoin ruokavalion kevyempään ja aloin syödä maitohappobakteereita -> tästä seurauksena vatsa ja suoli toimivat paremmin eikä "nyrjähdyksiä peräaukossa" enää tule. Ummetus ja ripuli kun tuntuvat näitä vaivoja luovan. Kannattaa kokeilla!

Mulla on yhtäkkiä pukamat ilmaantuneet ja todella kipeät. Kuukautiset tulossa, liekö niihin liittyvää kuten tässä on kirjoiteltu.

Muuten ei ole vaivanneet. Jostain syystä juuri nyt noin viikon ajan on elämä yhtä tuskaa. Ellei mene ohitse ruokavaliolla(syön muuten todella paljon maitohappotuotteita) niin kai joudun lääkäriin menemään. Hitto!

Entäpä nuo kivut ennen kuukautisia jospa ne johtuu endometrioosista. Luin vastikään itse aiheesta netistä sillä kohdunpoistoleikkauksen yhteydessä huomattiin että minulla oli toisessa munasarjassa sitä ja näin ollen se poistettiin. Onneksi toinen jäin enkä tarvitse lääkitystä. Luin vaan että endometrioosi aiheuttaa melkoisia kipuja myös . Toki pukamatkin ovat pirskatin kipeitä kunnes nekin minulta leikattiin eikä sitä vaivaa enää ole ; )))
http://www.poliklinikka.fi/?page=0418422&id=7317476

Yhteistyössä