Kivoja taas nämä koulujen hiihto ja luistelu tunnit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Käytännössä hiihdetään ja luistellaan se muutama viikko. Jatkuvaa suksien tai luistimien rahtaamista edes takaisin.
Kasiluokkalaisella vielä vuoronperään molempia eli pakko ostaa sukset ja luistimet nyt samalla kertaa (joo ois voinu ennakoida mut ei ollu nyt vaan mahdollista) .

Ja sitte nuo ala-asteelaiset. Ennen niillä oli latu tuossa kyläkoululla ja hiihtivät omilla liikunta tunneillaan + kaikki välitunnit ja koulumatkat. Nyt sitte joku saanu älynväläyksen ja menevät kerran viikossa koko koulu linja-autolla tuonne keskustaan pururadalle.
Tarkoittaa sitä et kaikilla pitää olla omat sukset ja monot (meillä kahdella samankokoinen jalka) . Ja sit pitää olla sukset pakattuna ja evästä ja juomista ym mukana. Huoh.

Käyttävät vapaa ajallakin ja tottakai hommataan mahdollisuuksien mukaan kaikille omat välineet mutta se että ne pitää olla kerralla ja yhtäaikaa kaikilla.
(syksyn budjetti meni siihen että sai kaikille talvivaatteet hommattua joten aina nuo sukset ym jää tammikuulle) .

T. viiden koululaisen äiti

Omapahan on valintasi kun olet suurperheen hankkinut!

Meillä kyllä on lapsille omat urheiluvälineet, meillä kun hiihdetään ja luistellaan muutenkin kuin koulussa.

[QUOTE="hmm";25422782]Omapahan on valintasi kun olet suurperheen hankkinut!

Meillä kyllä on lapsille omat urheiluvälineet, meillä kun hiihdetään ja luistellaan muutenkin kuin koulussa.[/QUOTE]

Niin meilläkin. Mut se että eivät voi vuorotella noiden välineiden kanssa ja et pitää olla sukset ja luistimet samalla viikolla hommattuna myös noille ala-asteelaisille kun sit omilla liikuntatunneillaan luistelevat koulun jäällä + nuo hiihtojutut sit lisänä.
Ja joo on ollu tiedossa mutta aina ei vaan voi kaikkea suunnitella ja ennakoida niinkuin haluais.

Onneks täällä ei toistaiseksi ole hiihtokelejä. Ja onneks sen lapsen luokka joka siitä hiihtämisestä vähän pitääkin lainaa varusteet aina kaupungin suksivuokraamosta.

Ihan persiistä toi suksien hommaaminen ja kantaminen munkin mielestä, lapset kun ei vapaa-ajallaan hiihdä eikä kelejäkään usein ole. Luistelusta sen sijaan tykkäävät kaikki ja harrastavat sitä muulloinkin kuin koulussa, ja siihen on mahdollisuus vuoden ympäri.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25422804:
hyvähän se on että nää nykyajan lapset pakotetaan edes liikuntatunneilla suksien ja luistinten päälle. tekevät muutakin kuin pelaavat tietsikkaa

Mun mielestä tuo oli kyllä muutos huonompaan suuntaan kun menevät linja-autolla sinne pururadalle. Nyt vaan tarvivat kerran viikossa ne sukset koululle. Ja sillonkaan ei voi mennä hiihtämällä kun pitää olla linja-autoa varten pakattuna ne sukset.
Ennen hiihtivät melkein joka päivä koululle ja sit hiihtivät välitunnit kun oli se latu tuossa koulun vieressä. Nyt ei oo missä hiihtää eli ei oo järkeä niillä suksilla mennä kouluunkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25422820:
Onneksi välineitä saa tosi hyvin käytettynäkin ja kyllähän siinä voi vähän ennakoida..

Asutaan maalla pikkukylän sivukylällä. Joten kirpputorit on lähikunnissakin mitä on. Täällä kierrätetään vielä aika paljon sukulaisten ja tuttujen kesken. Eli kirpparilta ei monesti löydä hyväkuntoisia ja jos löytää niin hinta on sama kuin kaupassa.

TOisaalta se on sama ostaa uudet kun menee sit seuraavalle mut ei nuo sukset ja sauvat varsinkaan tahdo kovin monella kestää.

Itse asun varmaan vielä kauempana sivistyksestä, MUTTA esim. huutiksessa on tosi hyvin harrastusvälineitä. Sitten kun käy isossa kaupungissa ;) voi aina kiertää kirpparit ja ostaa valmiiksi, tarvipa niitä just sillä hetkellä tai ei. Oikeastaan vähän pakkokin.

mua ei harmita pätkääkän se että lapsella homaataan sukesat ja luistimet. jos näitä hankitan on hvyä mahdollisuus mylös kotioloissa harjoitella. mitä pahaa siinä on jos lapi käy vapaa-aikanaan hiihtämässä tai luistelemassa. Harkinnassa olis nyt ostaa ittelenikin monen vuodne jälkee suket. olen hiihtänyt vimeksi yläastella ja siitä ajasta on kauan =)

[QUOTE="a p";25422863]Osalle aina löytyy mut vähintään kahdelle tai kolmelle saa jotain ostaa. Sukset ja sauvat hajoaa. Luistimia pitää olla kahdet samankokoiset tai just se välikoko mitä isommat ei ole tarvinu jne.[/QUOTE] jos luistrimet tai monot on pikkuisen isot ei ole haittaa laitta kaksia vllasukia väliin, ovat sopivat =)

mua ei harmita pätkääkän se että lapsella homaataan sukesat ja luistimet. jos näitä hankitan on hvyä mahdollisuus mylös kotioloissa harjoitella. mitä pahaa siinä on jos lapi käy vapaa-aikanaan hiihtämässä tai luistelemassa. Harkinnassa olis nyt ostaa ittelenikin monen vuodne jälkee suket. olen hiihtänyt vimeksi yläastella ja siitä ajasta on kauan =)
puhut rollolainen asiaa

[QUOTE="a p";25422829] Ja sillonkaan ei voi mennä hiihtämällä kun pitää olla linja-autoa varten pakattuna ne sukset.
[/QUOTE]

No kai ne lapset osaa ne suksensa itse pakata siellä koulun pihassa sinne hiihdettyään? Vai miten ihmeessä pääsevät takaisin sieltä hiihtoladulta koululle pakkaamattomine suksineen?

[QUOTE="a p";25422829]Mun mielestä tuo oli kyllä muutos huonompaan suuntaan kun menevät linja-autolla sinne pururadalle. Nyt vaan tarvivat kerran viikossa ne sukset koululle. Ja sillonkaan ei voi mennä hiihtämällä kun pitää olla linja-autoa varten pakattuna ne sukset.
Ennen hiihtivät melkein joka päivä koululle ja sit hiihtivät välitunnit kun oli se latu tuossa koulun vieressä. Nyt ei oo missä hiihtää eli ei oo järkeä niillä suksilla mennä kouluunkaan.[/QUOTE]ja höpö höpö. se on kolme minuuttia kun ne on pakattu ja lapset oppii ne itse pakkaamaan. kun käsket

No kai ne lapset osaa ne suksensa itse pakata siellä koulun pihassa sinne hiihdettyään? Vai miten ihmeessä pääsevät takaisin sieltä hiihtoladulta koululle pakkaamattomine suksineen?

Ei niillä oo aikaa pakata niitä. Ja ei nuo ykkös/kakkos luokkalaiset saa pakattua ite. takas tullessa saavat opettajalta/avustajalta apua. Isommat kyllä saa pakattua itekin. Mut ovat ite halunneet et pakkaavat kotona rauhassa ja kunnolla nuo entä sit koululla alkavat niitä säheltämään.

En siis ollu noiden välineiden hankkimista vastaan vaan sitä että kaikki pitää olla kaikille hommattuna samalle päivää. Tälle päivää luistimet ja huomiselle sukset n esimerkkinä.

Taas tämä sama jokavuotinen rutina talviurheiluvälineistä. Ei kai se voi tulla yllätyksenä, että joka vuosi koulussa hiihdetään ja luistellaan ja siihen nyt vaan tarvii ne välineet. No luku sinänsä nämä Etelä-Suomen vähälumiset/lumettomat talvet, mutta ap ilmeisesti asuu seudulla jossa sitä lunta joka talvi on.

Ja kyllä eka/tokaluokkalaiset oppii nopeasti suksensa pakkaamaan kun kotona vähän harjoitellaan. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Kannattais opettaa lapset pakkaamaan ne sukset. Kyllä sitä monet kerrat ala-asteella ykkösluokalta lähtien kannettiin sukset ja luistimet kouluun ja ITSE pidettiin niistä huolta.

Mutta kyllä sitä voi tehdä elämänsä vaikeaksi jos haluaa.

"Ei oo aikaa pakata" siihen menee muutama minuutti? Herätkää aikaisemmin jos se jää aamuun.
"Ei osaa" opeta!
"Eka pitää viedä luistimet ja sitten sukset ja taas luistimet" no sitten viette.

[QUOTE="a p";25422992]Ei niillä oo aikaa pakata niitä. Ja ei nuo ykkös/kakkos luokkalaiset saa pakattua ite. takas tullessa saavat opettajalta/avustajalta apua. Isommat kyllä saa pakattua itekin. Mut ovat ite halunneet et pakkaavat kotona rauhassa ja kunnolla nuo entä sit koululla alkavat niitä säheltämään.[/QUOTE]no ompa kiireisiä lapsia ja avuttomia ennen kaikkea. meillä jo eskaritkin on pakanneet itse suksensa

[QUOTE="hmm";25422782]utOmapahan on valintasi kun olet suurperheen hankkin!

Meillä kyllä on lapsille omat urheiluvälineet, meillä kun hiihdetään ja luistellaan muutenkin kuin koulussa.[/QUOTE]

Vau, kun osasit hienosti vastata. Ja itse en pidä 5 lasta vielä suurperheenä

Meillä hiihtävät ja luistelevat useampana päivänä viikossa, jos on sopivat kelit. Sukset voi jättää koululle sisälle silloin, ei tarvitse edestakaisin kuskata. Tosin suksien hankkimista ei edes edellytetä, aina voi vaihtoehtoisesti luistella samaan aikaan, luistelukelejä on ollut paremmin kuin hiihtokelejä.

Kakkoselta puuttuu monot tällä hetkellä ja minä odottelen, tuleeko hiihtoilmoja vai ei, että pitääkö ne ostaa vai ei. Ykkönen ei tarvinnut juuri tuota kokoa, kun koko talvena ei päässyt silloin hiihtämään.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25423058:
no ompa kiireisiä lapsia ja avuttomia ennen kaikkea. meillä jo eskaritkin on pakanneet itse suksensa

Oletko ajatellut että suksipaketteja on erilaisia?? Ei ne kuule kaikki eskaritkaan saa kaikkea pakattua. Mutta onhan toikin taas keino päteä..hohhoijaa

Yhteistyössä