Kiva, tällä viikolla ei sitten tarvitse pahemmin nukkua :-(

  • Viestiketjun aloittaja Kuuhullu 36v
  • Ensimmäinen viesti
Kuuhullu 36v
Keskiviikkona on täydenkuun aika ja se tarkoittaa minulla sitä, että makaan valveilla sängyssä aamuyöhön asti, nukun ehkä jotain 4 tuntia ja senkin huonosti eikä siihen auta verhojen laittaminen ikkunoiden eteen, rauhoittavan lääkkeen otto ennen nukkumaan menemistä, kofeiinin välttäminen iltapäivästä lähtien, melattomiini tai mitkään muut kokeilemani konstit. Melattomiini yhdessä täydenkuun kanssa aiheuttaisi minulle niin villejä painajaisia, että sitä en uskalla enää edes ottaa ja vaikka siis olen rem-unessa koska näen painajaisia, niin silti olen väsynyt aamulla enkä edes muista niitä painajaisia, mikä on omalla tavallaan ahdistavaa sekin. Sitten vielä joutuu kestämään töissä työ"kaverien" ihmettelyn, että miksi olen niin väsynyt ja pelottelut sillä, että minulla taatusti on diabetes ja kilpirauhasessakin vikaa, vaikka juuri kävin verikokeessa, jossa todettiin kaikkien veriarvojen olevan normaaleja.
 
vierailija
Keskiviikkona on täydenkuun aika ja se tarkoittaa minulla sitä, että makaan valveilla sängyssä aamuyöhön asti, nukun ehkä jotain 4 tuntia ja senkin huonosti eikä siihen auta verhojen laittaminen ikkunoiden eteen, rauhoittavan lääkkeen otto ennen nukkumaan menemistä, kofeiinin välttäminen iltapäivästä lähtien, melattomiini tai mitkään muut kokeilemani konstit. Melattomiini yhdessä täydenkuun kanssa aiheuttaisi minulle niin villejä painajaisia, että sitä en uskalla enää edes ottaa ja vaikka siis olen rem-unessa koska näen painajaisia, niin silti olen väsynyt aamulla enkä edes muista niitä painajaisia, mikä on omalla tavallaan ahdistavaa sekin. Sitten vielä joutuu kestämään töissä työ"kaverien" ihmettelyn, että miksi olen niin väsynyt ja pelottelut sillä, että minulla taatusti on diabetes ja kilpirauhasessakin vikaa, vaikka juuri kävin verikokeessa, jossa todettiin kaikkien veriarvojen olevan normaaleja.
Melatoniini se on. Terv. Pilkunnussija
 
vierailija
Annat vaan unen tulla, kun on tullakseen. Sillee se nukahtaminen tapahtuu. Ei ole pakko nukkua. Uudenkuun ja täydenkuun aikaan ihminen tulee hyvin toimeen vähemmällä unella:)
 
vierailija
Elimistöä tulisi kuunnella. Aina ei vain nukuta niin paljon kuin toisinaan. Tosin muutaman melatoniinikuurin olen itsekkin syönyt. Välillä se on kyllä aiheuttanut kunnon painajaisunet. Itselleni olen selittänyt sen niin, että melatoniini pitää kauemmin siinä huonossa unessa, kun taas luomuna herää ylös keskellä yötä tai ei edes nukahda.
 
vierailija
Melatonin.
Ei vaan Melatoniini.


Miten melatoniinia käytetään?




Mitä melatoniini on ja miten se vaikuttaa?

Melatoniini on ihmisen luontainen, aivojen käpyrauhasesta erittyvä hormoni, joka edistää unta ja parantaa unen laatua. Hormonia alkaa erittyä illalla valon määrän vähentyessä, eritys on runsaimmillaan puolenyön jälkeen muutaman tunnin ajan ja vähenee loppuyöstä. Melatoniini siis osaltaan säätelee vuorokausirytmiä ja vaikuttaa unettavasti. Tämän vaikutuksen ohella melatoniini myös vahvistaa elimistön puolustusjärjestelmää ja vaikuttaa vireystilaan.

Melatoniinivalmisteita on saatavilla sekä pitkä- että lyhytvaikutteisina. Lyhytvaikutteisia valmisteita saa apteekista ilman reseptiä sekä reseptillä eri vahvuuksia. Pitkävaikutteinen valmiste on reseptilääke. Oikeaan aikaan otettuna melatoniini aikaistaa nukkumaanmenoa, parantaa unen laatua ja vähentää yöheräämisiä.



Mihin aikaan melatoniini pitäisi ottaa?

Melatoniini otetaan noin kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, kuitenkin viimeistään kello 23. Ottoajankohdan voi laskea oman unirytmin mukaan. Ensin lasketaan nukkumaanmenoajan ja heräämisajan puoliväli. Esimerkiksi jos nukkumisaikaa on 8 tuntia, puoliväli on neljän tunnin kuluttua nukkumaanmenosta. Melatoniinin ottoajankohta on kuusi tuntia taaksepäin tästä puoliväliajankohdasta.
 
vierailija
vierailija
Mistä näkee kuun koon ja onko täysikuu?
Että osaan valvoa ja valittaa oikeaan aikaan.
Illalla kun hämärtyy, katsot taivaalle Nyt on alakuun aika ja se sirppi on aina vaan pienempi - aamuyöstä sen näkee parhaiten, joten ei kannata odotella sitä. Nyt olis paras aika hävittää pensaita, joista haluaa kokonaan eroon ja tietysti rikkaruohoja, joiden kans aina tulee kiire. Ne täytyy ottaa pois juurineen, joten...
Uudenlkuun aika on tasan 5.5. klo 01.46 ja silloin alkaa yläkuu. Näet sen sirpin tai sormuksen ohuen kaaren vasta parin-kolmen päivän päästä siitä - riippuen hämäryydestä ja tietysti pilvistä. Ja se on aika lähellä auringonlaskua - eikä siksi koskaan näy silmillä uudenkuun aikaan ilman erikoisvarusteita..
 
vierailija
Jep. Selvisi. Miten paljon täydenkuun aikana saa nukkua? Et osaan valvoo tarpeeksi?
OT, mutta ne ihmiset, jotka pelastautuivat puihin, selvisivät hyvin siellä vedenpaisumukselta tsunamin aikana, putosivat puista 3 vuorokauden kuluttua, kun nukahtivat. Siksi hukkuivat. Laske siitä. Eilen kerrottiin jossakin ohjelmassa, mut eipä tule mieleen, missä.
 
vierailija
Käsikauppamelatoniini on aivan liian tehotonta. 5mg auttaa jo unen saantiin. 6mg niin nukun sikeästi ihan koko yön.
Mulla menee viikkoja 4-5h yöunilla, niin se ei ole todellakaan leikin asia.
 
vierailija
"- Koska kurjalla viikolla (lisää linkin takana sitä) kasvuvoima on kaikkein vähäisintä, on se kevään parasta aikaa pellon muokkaukseen, juolavehnän juurakoiden keräämiseen/kuivattamiseen ja yksivuotisten rikkaruohon versojen kääntämiseen maan sisään.
- Ennen "kasvinsuojeluaineiden" eli rikkaruohomyrkkyjen aikakautta tällä keinolla saatiin pidettyä ei toivottuja kasvustoja poissa nauriin ja viljan joukosta. Pelto käännettiin aina alakuun eli laskevan kuun viimeisinä päivinä, ja sitten heti nousevan kuun eli yläkuun alkupäivinä kylvettiin vilja ja pavut. Kesäkuussa täysikuun jälkeen käännettiin pelto uudelleen ja kylvettiin tai syljettiin siihen naurismaa. Siemenet saivat syljen kosteudesta jo hyvän itämisen alun.
- Nykyään säästää itsensä paljolta turhalta työltä kun ajoittaa kaikki maan kääntämiset ja kitkemiset alakuun eli laskevan kuun ajalle."
 

Yhteistyössä