"Kiva" ongelma tullut lapsen oikomishoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pian 9v tokaluokkalainen poika sai viikko sitten yöraudat. Sellaisen niskavedon.

Alusta asti homma on sujunut hyvin. Poika ei ole yhtään laittanut vastaan hoidon suhteen vaan raudat laitetaan tunnollisesti joka ilta ja aamulla otetaan pois. Ei ole edes ehdottanut mitään sellaista, että ei laittaisi niitä tai ettei tahtoisi laittaa.

Mutta joka yö poika huutaa unissaan jotain. Näkee hirveästi unia ja huutaa jotain niihin liittyvää tai sitten huutaa minua unissaan tarkistamaan, että ne raudat on oikein suussa tms. Ihan hirveää herätä monta kertaa yössä säikähtämällä siihen, kun se huutaminen alkaa.

Oletan sen johtuvan siitä,että hammaslääkäri selitti tosi tarkkaan miten raudat laitetaan ja sanoi, että pois ottaessa pitää painaa sivuista ettei ne pääse vääntämään mitään tms. Joka tapauksessa pojalla on ollut huoli siitä,että raudat irtoo yöllä vahingossa ja siinä sitten pääsee jotain vääntymään. Eli oletan, että levoton uni johtuu tuosta.

Mutta hitto kauankohan tätä riemua kestää. :/

Mä nään vielä aikuisenakin painajaisia raudoista, tulee sellainen tukehtumisen pelko, että suu on täynnä esim. purkkaa, enkä saa kiskottua sitä pois, kun on raudat. Ne raudat aiheuttaa myös tosi ikäviä kipuja suuhun epämiellyttävyyden lisäksi. Muistan vieläkin ne kauheat tuskat, en voinut vuosiin haukata omenaa.

[QUOTE="Neiti";26101976]Mä nään vielä aikuisenakin painajaisia raudoista, tulee sellainen tukehtumisen pelko, että suu on täynnä esim. purkkaa, enkä saa kiskottua sitä pois, kun on raudat. Ne raudat aiheuttaa myös tosi ikäviä kipuja suuhun epämiellyttävyyden lisäksi. Muistan vieläkin ne kauheat tuskat, en voinut vuosiin haukata omenaa.[/QUOTE]

No mulla on itselläni ollut 6 vuotta raudat eli kokemuksia piisaa kaikkine kauhukokemuksineen. En tosin enää niistä traumoja kanna mukanani, vaikka kerran oli kaksi viikkoa yksi raudan pätkä 3cm syvällä poskessa. Ja näen joskus unta, jossa raudat irtoaa ja se tunne on sama kuin silloin.

Mutta poika ei ole valittanut kipuja aamuisin, vaikka varoittelin niistä. On varmaan sen verran löysällä vielä se ettei tullut araksi.

voi hitsi. :( mun tytöllä (8v) sai samanlaiset (niskaveto) joulukuussa eikä oo ollut mitään ongelmaa. ei kipua eikä uniongelmia. toi on kyllä vaikeeta varmaan lapselle jos on muutenkin herkkäuninen. toivottavasti tottuu pian niihin ettei tarvi mennä väsyneenä kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26102018:
voi hitsi. :( mun tytöllä (8v) sai samanlaiset (niskaveto) joulukuussa eikä oo ollut mitään ongelmaa. ei kipua eikä uniongelmia. toi on kyllä vaikeeta varmaan lapselle jos on muutenkin herkkäuninen. toivottavasti tottuu pian niihin ettei tarvi mennä väsyneenä kouluun.

Poika on tosi tarkka ja tunnollinen ja jo etukäteenkin osasin odottaa, että alkaa pitää rautoja tunnollisesti. Mutta hammaslääkärin tarkat ohjeistukset sai sitten luultavasti tämän aikaan. Poika on niin monet kerrat kysellyt, että mitä jos hän nyppää ne unissaan irti ja jotain vääntyy. :/ Olen vakuuttanut, että mitään vahinkoa ei voi syntyä, mutta vaikeaa se on saada uskomaan kun alitajunnassa on toi.

No vuosia niskavetoa käyttäneenä mun mielestä vaihtoehdot on seuraavat:

a) niskavetolaite aiheuttaa helposti alkuun (ja kiristettäessä) jonkin verran ärsytystä ja kipua hampaissa, mikä taas saattaa tulla uniin ja aiheuttaa levottomuutta nukkuessa

b) lapsesi on kuullut kauhukertomuksiasi oikomishoidosta, ja pelkää etää hänelläkin on pian "raudanpätkä 3cm syvällä poskessa"

[QUOTE="www";26102036]No vuosia niskavetoa käyttäneenä mun mielestä vaihtoehdot on seuraavat:

a) niskavetolaite aiheuttaa helposti alkuun (ja kiristettäessä) jonkin verran ärsytystä ja kipua hampaissa, mikä taas saattaa tulla uniin ja aiheuttaa levottomuutta nukkuessa

b) lapsesi on kuullut kauhukertomuksiasi oikomishoidosta, ja pelkää etää hänelläkin on pian "raudanpätkä 3cm syvällä poskessa"[/QUOTE]

No lapsi ei ole kuullut noita mulle tapahtuneita juttuja. Ainoastaan siitä kivusta varoittelin etukäteen ja lapsi oli yllättynyt kun ei sitä tuntunutkaan.

Mielestäni siis selkeästi uniin tulee juuri ne hammaslääkärin jutut. On niitä siis unissaan huutanutkin.

[QUOTE="alkup";26102030]Poika on tosi tarkka ja tunnollinen ja jo etukäteenkin osasin odottaa, että alkaa pitää rautoja tunnollisesti. Mutta hammaslääkärin tarkat ohjeistukset sai sitten luultavasti tämän aikaan. Poika on niin monet kerrat kysellyt, että mitä jos hän nyppää ne unissaan irti ja jotain vääntyy. :/ Olen vakuuttanut, että mitään vahinkoa ei voi syntyä, mutta vaikeaa se on saada uskomaan kun alitajunnassa on toi.[/QUOTE]

noi mitä meillä on niin osaa kyllä vääntää että menisi rikki. lääkärikin vääntää niitä pihdeillä kerran kuussa kun käydään tarkastuksella. me vaihdoimme muuten pehmeämpään tyynyyn kun noi raudat tulee niin kauas poskista sivuille että tyttö halusi pehmeämmän tyynyn.

tsemppiä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26102046:
noi mitä meillä on niin osaa kyllä vääntää että menisi rikki. lääkärikin vääntää niitä pihdeillä kerran kuussa kun käydään tarkastuksella. me vaihdoimme muuten pehmeämpään tyynyyn kun noi raudat tulee niin kauas poskista sivuille että tyttö halusi pehmeämmän tyynyn.

tsemppiä! :hug:

Poika on kans kovasti kysellyt, että saako päätä kääntää yöllä ihan normaalisti jne ja voiko se rauta painua liikaa, jos nukkuu kyljellään. Pitää kysellä kans, että onko tyyny sopivan pehmeä. :) Kiitos!

[QUOTE="alkup";26102075]Poika on kans kovasti kysellyt, että saako päätä kääntää yöllä ihan normaalisti jne ja voiko se rauta painua liikaa, jos nukkuu kyljellään. Pitää kysellä kans, että onko tyyny sopivan pehmeä. :) Kiitos![/QUOTE]

se on varmaan jännittävää ja hiukan pelottavaa näin aluksi. nyt kun on muutenkin kevät tulossa ja on valoisaa niin voi olla että uni on muutenkin levotonta. eiköhän se siitä kun tottuu ja saa alkaa juosta itseensä väsyksiin ulkona kesällä.

Jos ei ala helpottamaan yöt niin soita hammaslääkärille ennen seuraavaa käyntiä ja kerro asiasta ja pyydä hammaslääkäriä selittämään että mitään ei voi vääntyä nukkumisen aikana ja että hänkin joutuu niitä pihdeillä kiristämään että ei ne helposti väänny. Hammaslääkäri varmasti ymmärtää mistä kyse ja osaa selittää asian niin lapselle, että huoli hälvenee =)

Jos ei ala helpottamaan yöt niin soita hammaslääkärille ennen seuraavaa käyntiä ja kerro asiasta ja pyydä hammaslääkäriä selittämään että mitään ei voi vääntyä nukkumisen aikana ja että hänkin joutuu niitä pihdeillä kiristämään että ei ne helposti väänny. Hammaslääkäri varmasti ymmärtää mistä kyse ja osaa selittää asian niin lapselle, että huoli hälvenee =)
Juuri näin.

Onhan teillä nielurisojen koko tarkistettu ja liian isot poistettu, meillä purenta meni oikeaksi pelkästään nielurisojen poistolla, kieli työnsi hampaita eteenpäin kun sillä ei ollut liian isojen risojen takia tilaa olla oikealla paikalla.

[QUOTE="vieras";26102441]Onhan teillä nielurisojen koko tarkistettu ja liian isot poistettu, meillä purenta meni oikeaksi pelkästään nielurisojen poistolla, kieli työnsi hampaita eteenpäin kun sillä ei ollut liian isojen risojen takia tilaa olla oikealla paikalla.[/QUOTE]

Eiköhän noi sentään alan ihmiset hommansa osaa. Kyseessä kuitenkin hampaiden oikomiseen erikoistuneita hammaslääkäreitä eikä mitään tk:n tyyppejä. Ja hampaiden ulostyöntyminen on hieman eri asia kuin se, että yläleuan ja alaleuan väliin jää rako jolloin yläleukaa pitää vetää taaksepäin.

Mä nään vielä aikuisenakin painajaisia raudoista, tulee sellainen tukehtumisen pelko, että suu on täynnä esim. purkkaa, enkä saa kiskottua sitä pois, kun on raudat. Ne raudat aiheuttaa myös tosi ikäviä kipuja suuhun epämiellyttävyyden lisäksi. Muistan vieläkin ne kauheat tuskat, en voinut vuosiin haukata omenaa.
miten yö raudat laitettaan suuhun ja ne kiskot tai kumilennkkit ja otetaan pois