Kiva kun Suomessakin aletaan pikkuhiljaa lämpenemään erikoisille ja ulkomaalaisille nimille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kansainvälinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kansainvälinen

Vieras
Kiva että nimiskaala on nykyään suomessa melko iso ja tosi monet jo tykkää antaa lapselleen harvinaisen nimen. se on uniikkia kun lapsella on ihan oma nimi eikä sama mikä kymmeneellä luokkakaverilla. Myös selvästi ulkomaalaisia nimiä annetaan jo vähän rohkeemmin vaikka sukumini olis ihan suomalainen. Mun mielestä se on ihan ok koska suomikin kansainvälistyy koko ajan ja ihmiset matkustelee ja muuttaa ulkomaille jne. Media on tuonut kaikki kielet ja kulttuurit lähemmäs toisiaan ja siks nimetkin alkaa olla jo jokapuolella maailmaa kirjavia. Mä en yhtään tykkää että jostakin nimistä tulee ns. muotinimiä, vaan olis ihanaa jos kaikenlaisia nimiä annettais ihan ennakkoluulottomasti.

Joskus kyllä vähän ihmettelen joidenkin ihmisten fanaattista suhtautumista nimiasioihin yleensäkin. Nimet tuntuu herättävän joissakin ihmisissä voimakkaita tunteita. On hassua että jotkut jotka hyväksyy homouden, homopapit, naispapit, homojen adoptiot ja vaikka mitä, on kuitenkin tosi ahdasmielisiä nimiasioissa. Jos jollain lapsella on erikoinen, vaikka ulkomaalainen nimi niin se herättääkin tällaisissa ihmisissä ärtymystä, varsinkin jos he eivät osaa sanoo nimeä oikein.

Täälläkin on keskusteltu joistakin kauniista ulkomaalaisista nimistä ja oon huomannut että (ehkä englanninkielen opetuksen takia) aika hyvin suomessa ymmärretään miten esim. yleisimmät jenkkinimet sanotaan. Vaikka suomenkielessä sanat kuuluu lausua niinkuin kirjoitetaan, niin nimien kohdalla voi ihan hyvin tehdä poikkeuksen. Muissakin maissa se ollaan jo opittu.

Tässä oli vähän mun ajatuksia erikoisista ja ulkomaalaisista nimistä. Kirjoittakaa tekin omia ajatuksuanne.

p.s Niinkuin arvata saattaa niin munkin lasten nimet on ulkomaalaisia ;)

• Tykkää
Reactions: Millenia
Luin juuri lehdestä kastettijen nimiä Olinpa taas vähällä revetä näistä "ulkomaisista" nimistä, jotka ovat lähinnä koomisia yhdistettynä suomalaisiin möttösiin ja ryypänperiin. Eivätkö nämä "erikoiset", "ulkomaiset" nimet jääneet jo 2000-luvulla lähiöäitien typeryydeksi. Onneksi lehdessä oli myös perinteisiä suomalaisia nimiä, joita oli kuitenkin 3/4 annetuista nimistä.

Miksi suomalaine kulttuuri pitää sotkea johonkin "hienoon" ja "kansainväliseen"? Sitähän se ie todellisuudessa ole. Sitä paitsi on törkeää, että esim. saksalaisen, tai sakalainen nimi äännetään kuten se äännettäsiin englanninkielessä. Niinhän nimen haltija tai antaja ei ole sitä tarkoittanut.

Minusta aloittaja oikeastaan paljastaa oman junttieutensa.

Mun mielestä on surullista että oman maan kieli ja täällä perinteisesti käytetyt nimet on pakko lytätä "ei kansainvälisiä". Helvetti ne kanasaiväliset nimet on jonkun muun maan perinteisiä nimiä. Ei yhtään sen hienompia.

Suomessa on vaan liuta näitä wannabe tyyppejä joiden täytyy olla niin kansainvälistä. Ja loppupeleisä perheen kansainvälisyys on yhtä kuin Rhodoksen loma ja lapsella omituinen nimi joka ei taivu suomen äänteisiin.

Mä olen matkustanut ympäri maailmaa ja asunut useammassakin eri maassa. Muualla en ole törmännyt tälläisen oman kultuuritausta lyttäämiseen kuin suomessa. Lapsen nimellä on suurikin merkitys - ja se todellakin halutaan antaa kunnioittaen omaa sukua ja omaan kansallisuutta. MUTTA suomesta löytyy vaan näitä paviaaneja jotka kuvittelevat sen olevan ah niin hienoa kun annetaan todella poikkeuksellinen nimi. Kai se sitten joillakin on itsetunto niin matallla että nimeämällä lapsi mitä kummallisemmalla nimellä saadaan aikaan jotain "yksilöllisyyttä". Haloo herätys, nimi ei sitä tee. Päinvastoin, mua todellakin naurattaa nämä pellet. Silloin ymmärrän jos perhe tulee kahdsta kultuurista, että nimi annetaan jomman kumman tai molempien kultuurien perusteella.

Mutta eihän siinä. Saahan sitä leikkiä niin kansainvälistä. Siinä missä me kyetään jotenkin ihmeen kaupalla elämään vaikkapa nimen John kanssa, niin kylläpä kuule ne Englantiakin vääntävät kykenevät elämään nimen Antti kanssa. Ilman että tulee ongelmia. Mutta tää on varmaan jo ylempää raettitiedettä käsittää.

Itse en ole asiasta noin innoissani. Oikeasti nuo nimiasiat aiheuttavat monessa virastossa ja laitoksessa aivan älyttömästi ongelmia, kun tyypit antavat erikoisuudentavoittelu-vimmassaan mitä ihmeellisempiä nimiä. Siellä sitä pähkäillään, että miten mikäkin taivutetaan ja kirjotetaan. Lapsi meni juuri ekaluokalle ja oikeasti ihan mahdottomuus muistaa niiden muiden lasten nimiä, kun siellä on jos jonkinlaista väännöstä ja käännöstä.

Ok. Ei suomalaisissa nimissä ole mitään vikaa, mutta en tykkää siitä että jos joku haluaa olla erilainen, niin täytyy sitten luokitella jokskuks juntiks tai lähiöäidiks. Se on kiva että tykkää vaalia perinteisiä suomalaisia nimiä, mutta ei silti tarvii kattoo kieroon niitä jotka haluaa erottua joukosta. Tää taitaa liittyä ihan sellaseen suomalaiseen rasistisuuteen. Ehkä taustalla on joku pelko oman kulttuurin kuolemisesta. No mitä mieltä olette erikoisista SUOMALAISISTA nimistä, kuten esim. Hilla, Kivi, Myrsky, Pyry, Tähti, Kukka...ja mitä niitä nyt onkaan?

Antaisitte edes oikeasti kansainvälisen nimen! Ming Korhonen tai Salim Houkanvuorenlahti. Kiina ja Intia, suurvallat.

Itseasiassa muutama perinteinen suomalainen nimi on hyvinkin kansainvälinen esimerkkinä Maria.

Onko se oikeasti lapselle onni, että nimi on hyvin erikoinen? Voi olla, että jossain syvällä sisimmässäni olenkin vain katkera, mutta olin lapsena iloinen kaimasta luokalla. Hänen kanssaan oli helppo ystävystyä ensimmäisenä koulupäivänä. Onni oli, ettei isäni nimiehdotus mennyt läpi...

Niin muuten ja haluan heittää vielä sellasen ajatuksen että jos ulkomaalainen nainen ja suomalainen mies menee naimisiin ja ottaa perinteisesti miehen sukunimen niin heillä on sillon suomalainen sukunimi. Sitten kun saavat lapsia ja äiti haluaa antaa lapselleen jonkun nimen omasta kulttuuristaan, niin kiva sitten saada halveksuntaa osakseen kun juntit suomalaiset arvostelee että: "taas on joku idiootti lähiöäiti antanut lapselleen erikoisen nimen". Eli ei voi aina tietää mikä on lapsen nimen tausta vaikka oliskin suomalainen sukunimi.

...Tai jos täysin suomalainen perhe on asunut vuosikymmenet ulkomailla ja lapsetkin on syntynyt ulkomailla ja samaistunut siihen kulttuuriin ja vanhemmat on antanut kyseiseen maahan sopivat nimet että lapset sulautuis hyvin joukkoon. Sitten perhe muuttaiskin joku päivä suomeen ja voi kauheeta: Lapsilla olis ulkomaalaiset nimet mutta suomalainen sukunimi! Siinäkin suomijuntit sitten ihmettis että: "onpa juntteja kun on ulkomaalaiset nimet". Näin kapeakatseisiako suomalaiset onkin?!

juu ihmetyttää tuo ahdasmielisyys minuakin! Jos jonkun mielestä joku Patricia Denise Väätäinen tai Mohammad Ahmed Kökkölä kuulostaa tyhmältä, niin mitä sitten?! Ei tarvitse omalle lapselleen antaa sellaista nimeä! Maailma muuttuu ja aina tulee uusia nimiä ja vanhoja jää pois!

• Tykkää
Meillä lapsella on erikoinen nimi. Mun mielestä se on hyvällä maulla rakennettu nimikokonaisuus. Vaikka kyllähän jotkut ihmiset ihmettelevät nimeä tai vähän naureskelevat kun ekaa kertaa kuulevat varsinkin kolmannen nimen :)

Tykkään harvinaisista nimistä, ei kaikkien tarvitse saman nimisiä olla. Mutta jokin raja kuitenkin siihen erikoisuudentavoitteluun olisi paikallaan. Jokin aikaa sitten huomiota saanut nimiyhdistelmä Lupu Upu Pupu, onko se oikeasti jonkun mielestä hyvä nimi?

Mikäs pa:lla (anteeks ap:llä) on tässä pointtina? Lapsella tulisi olla erikoinen nimi, vai lapsella tulisi olla ulkomaalainen nimi, vai lapsella tulisi olla kansainvälinen nimi?

Mitä hyötyä/haittaa lapselle on erikoisesta nimestä?

Miksi lapsella tulisi olla ulkomaalainen nimi esim. tsekkiläinen etunimi suomalaisen sijaan?

Kansainvälisen nimen suosimisen ymmärrän, koska sellainen on helppo lausua lähes oikein eri kielissä ja kirjoitetaan helposti oikein eri kielissä. Mutta kannatan jo täälläkin heitettyä ajatusta oman kulttuurin suosimisesta. Sääli olisi, jos suomalaisuus hukkuisi tähän kansainvälisyysmassaan lopulisesti.

[QUOTE="vieras";27067455]Perussuomalaisten sukunimien kanssa, ei vaan sovi mikään kovin erikoinen etunimi.[/QUOTE]

Onpa alkukantainen selitys. Sillä ei ole mitään väliä, onko sukunimi muotoa -nen tai joku muu suomalainen perusnimi. Mun lapsilla on suomalaiset etunimet ja sukunimi on nen-päätteinen, mutta ei noi etunimet siltikään soinnu sukunimeen yhtään sen paremmin tai huoniommin kuin joku vierasperäinen etunimi suomalaiseen sukunimeen. Hrvemmin sitä koko nimeä missään puhekielessä käytetään. Kyllä mua kutsutaan (tutut) etunimellä ja esim. terveyskeskuksessa sukunimellä.

• Tykkää
meillä on erikoiset nimet,mutta lähinnä jenkkisukulaisten mielestä. suomalainen etunimi amer.sukunimen kanssa. Tyttäremme kolmasnimi on -tytär päätteinen että he joutuvat menemään what-ever linjalle.

Etunimet kuitenkin on pyritty valitsemaan niin että ne osataan lausua molemmilla kielillä. Joskus on sellainen tunne että ei hitto miten outoja nimiä kun ei oikein tunnu istuvan sukunimeen, mutta mutta nämä lapset ovat nimiensä näköiset ja tuntuiset ja ainahan ne voi muuttaa aikuisena :)

Paremminkin minua huvittaa nuo erikoisuudentavoittelijat, jotka vetävät herneen nenuun, kun muut eivät heidän lastensa nimiä osaa oikein. No ei kai osaa, kun eivät itsekään osaa niitä niin selkästi lausua, että muut saisivat selvää. Jos en olisi yhdenkin naapurin lapsen nimeä nähnyt kirjoitettuna, niin kuvittelisin yhä sen alkavan toisella kirjaimella kuin mitä oikeasti on. Mutta se kuulostaa aivan siltä väärällä kirjaimella alkavalta nimeltä (joka on yleisempi muoto niin täällä kuin kansainvälisestikin), kun mamma tätä lasta pihalla huutelee :laugh:

[QUOTE="vieras";27067783]juu ihmetyttää tuo ahdasmielisyys minuakin! Jos jonkun mielestä joku Patricia Denise Väätäinen tai Mohammad Ahmed Kökkölä kuulostaa tyhmältä, niin mitä sitten?! Ei tarvitse omalle lapselleen antaa sellaista nimeä! Maailma muuttuu ja aina tulee uusia nimiä ja vanhoja jää pois![/QUOTE]

En nyt mitenkään ymmärrä, miten tämä liittyy ahdasmielisyyteen. Siis jos ei anna lapselleen nimeä Ahmed, niin on automaattisesti ahdasmielinen.

Huvittavaa minusta on juuri se, josta joku jo mainitsi. Edes vanhemmat eivät osaa lausua tai taivuttaa lapsensa nimeä oikein. Suomalaisilla on tapana lausua useimpien ulkomaisten nimien perään se pakollinen i , jota nimessä ei kuitenkaan ole. Jasmin = jasmiini, Jasmiini tule tänne jne.....

[QUOTE="vieras";27068155]Sitä mä en vaan ymmärrä, miksi ulkomaalainen etunimi suomalaisen sukunimen kanssa on jotenkin paljon kauheampaa, kuin suomalainen etunimi ulkomaalaisen sukunimen kanssa.[/QUOTE]

Tuskin kukaan perhe antaa suomalaista etunimeä ja ulkomaista sukunimeä jos ei asu Suomessa tai edes toinen vanhempi ole suomalainen...
Suomessa asuvien suomalaisten vanhempien lapsilla vaan nuo "muun maalaiset" nimet kuulostaa typeriltä, sille ei vaan voi mitään! Se on on vaan jotain naurettavaa erilaisuuden tavoittelua (eli on omakoti, auto, koira, kesämökki ja asuntoauto ja lapsen nimi on Patricia Möttönen....).
Tuo on mun mielestä tosi hassua että "suomalaiset alkavat osata lausua nimiä oikein", mit.vit??? Suomessa nimet lausutaan niikuin ne kirjoitetaan (lukuunottamatta joitain yleistyneitä poikkeuksia esim. Tia,Mia,Ria jne. lausutaan pitkällä vokaalilla), se kuuluu suomenkieleen, saapi muuttaa muualle.

[QUOTE="vieras";27068098]Paremminkin minua huvittaa nuo erikoisuudentavoittelijat, jotka vetävät herneen nenuun, kun muut eivät heidän lastensa nimiä osaa oikein. No ei kai osaa, kun eivät itsekään osaa niitä niin selkästi lausua, että muut saisivat selvää. Jos en olisi yhdenkin naapurin lapsen nimeä nähnyt kirjoitettuna, niin kuvittelisin yhä sen alkavan toisella kirjaimella kuin mitä oikeasti on. Mutta se kuulostaa aivan siltä väärällä kirjaimella alkavalta nimeltä (joka on yleisempi muoto niin täällä kuin kansainvälisestikin), kun mamma tätä lasta pihalla huutelee :laugh:[/QUOTE]

No kyllähän se on aika huvittavaa jos vanhemmat ei osaa itse lausua lapsensa nimee.

[QUOTE="vieras";27068256]En nyt mitenkään ymmärrä, miten tämä liittyy ahdasmielisyyteen. Siis jos ei anna lapselleen nimeä Ahmed, niin on automaattisesti ahdasmielinen.[/QUOTE]

Ei ole kyse siitä minkä nimen haluaa antaa omalle lapselleen, vaan siitä miten suhtautuu siihen että jotkut ihmiset haluaa antaa lapselleen hieman erikoisemman nimen. Ei se tarkoita sitä että kaikkien pitäis antaa lapselleen erikoinen tai ulkomaalainen nimi. Olis vaan kiva että nekin jotka haluaa antaa lapselleen perinteisen suomalaisen nimen ei vetäis herneitä nenään siitä että jotkut haluaa tehdä toisin.

• Tykkää

Yhteistyössä