Kiusatuksi tulemisen riski

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä lasta pitää kotoakäsin vahvistaa kiusaamisen varalle. Auttaa lasta pistämään vastaan kiusaajille ja kertoa lapselle, miten arvokas hän on omana iitsenään.

Mun mielestä lasta pitää kasvattaa ensisijaisesti niin, ettei hänestä tule kiusaajaa. Vavistaa lapsen itsetuntoa ja takoa takaraivoon se, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita. Osoittaa esimerkillä kuinka muita ihmisiä kohdellaan. Terveellä itsetunnolla varustettu rakastettu lapsi ei koe tarpeelliseksi talloa muita.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti eri linjoilla:
Mun mielestä lasta pitää kotoakäsin vahvistaa kiusaamisen varalle. Auttaa lasta pistämään vastaan kiusaajille ja kertoa lapselle, miten arvokas hän on omana iitsenään.

Mun mielestä lasta pitää kasvattaa ensisijaisesti niin, ettei hänestä tule kiusaajaa. Vavistaa lapsen itsetuntoa ja takoa takaraivoon se, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita. Osoittaa esimerkillä kuinka muita ihmisiä kohdellaan. Terveellä itsetunnolla varustettu rakastettu lapsi ei koe tarpeelliseksi talloa muita.

Niin, toi on ihan totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
mitä sä teit/sanoit sille? :D

Sain sen itseteosta kiinni että käveli mun ekaluokkalaisen perässä ja heitteli jääkökkäreille selkään, karjuin niin kovaa kun suusta lähti päin pojan naamaa ja lupasin hakata siitä paskan pihalle jos kerrankin koskee vielä minun poikaan. Ilmoitin kiusaajasta myös koululle ja ip-kerhoon.
Sinänsä huvittavaa että tämä Tero sitten piiloutui leikkimökin taakse kun näki että tulin hakemaan poikaa kerhosta...

Kyllä sua sietääkin pelätä :o :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Munkin mielestäni tämä on ainoa keino, jonka kotona voi tehdä. Hyvä itsetunto ja vahva persoona auttaa selviytymään monesta jutusta.

Kunhan myös kiusaamiseen puututaan ajoissa, ettei itsetunto ehdi mennä rikki. Mä en uskaltanut ikinä kertoa, että mua kiusattiin, koska mä häpesin sitä, luulin, että se oli mun oma syy. Joku eväs siis oli kotoa kai jäänyt saamatta.

Niinpä, totta. Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi osaa laittaa kiusaamiselle oikeat mittasuhteet, eikä ihan pienistä ota itseensä. Ja niinkuin kirjoitit, niin sellainen lapsi osaa panna vähän vastaan eikä heti alistu.

Niinpä, totta. Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi osaa laittaa kiusaamiselle oikeat mittasuhteet, eikä ihan pienistä ota itseensä. Ja niinkuin kirjoitit, niin sellainen lapsi osaa panna vähän vastaan eikä heti alistu.

Ei se silti tilannetta pelasta jos tilanteeseen ei tuu mitään muutosta. Hyväkin itsetunto murenee ja ihminen alkaa epäilemään itseään entisestä enemmän: Enkö mä sit ollutkaan sen arvonen et mulla olis jotain oikeuksia? Olenko mä kuvitellut vaan olevani se minä olen itseäni pitänyt muille? jne.

Toisaalta se on vähän kaksipiippuinen juttu.

Kiusaaminen on aina väärin, ja syy kiusaamiseen on aina kiinni siitä että minkälainen se kiusaaja on, vaikka kiusattu provosoisikin.

Mutta toisaalta, aikuisena on helppo sanoa, että ongelma on sen kiusaajan, hänen sisäisen elämänsä. Lapsena ja nuorena sitä on aika vaikea ajatella, että vika on siinä kiusaajan itsetunnossa tai tunne-elämässä, eikä minussa itsessäni.

Minusta se on jotenkin masentavaakin, ajatella sitä että kuinka voimaton sen kiusaamisen edessä loppujen lopuksi on. Jos kiusaaja ei ole valmis itse kasvamaan, niin eihän siitä mihinkään silloin eroonkaan pääse :/

Maailma on aika kurja paikka niille, joilla on erilainen sielu itsessään. Monet onneksi löytää sen vahvuudekseen joskus myöhemmin, sen erilaisuuden siis jonka vuoksi on joutunut ehkä kiusatuksi. Mutta moni ei siitä selviä :| Voi vain toivoa, että niillä kaikilla olisi vahvat vanhemmat, jotka rakastaa ja tukee, ja vahvistaa sitä itsetuntoa.

Diipa daapaa, turhaa, en mitään järkevää osannut sanoa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:

Sain sen itseteosta kiinni että käveli mun ekaluokkalaisen perässä ja heitteli jääkökkäreille selkään, karjuin niin kovaa kun suusta lähti päin pojan naamaa ja lupasin hakata siitä paskan pihalle jos kerrankin koskee vielä minun poikaan. Ilmoitin kiusaajasta myös koululle ja ip-kerhoon.
Sinänsä huvittavaa että tämä Tero sitten piiloutui leikkimökin taakse kun näki että tulin hakemaan poikaa kerhosta...

Jep, näin on, eritoten kun lapseni oli silloin pieni 6v ja tämä poika oli iso tokaluokkalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillu:

Mun mielestä toi on ihan oikein. Ehkä nää kiussajat tarviskin apua, mutta jos koulussa ei tehdö mitään asialle, niin pakko vaan pelästyttää kiusankappaleilta pissat housuun.

Peppari, eiköhän tuo täytä?

Ah sinä taas, no laitappa pykälää mihin rikokseen olen syyllistynyt?

Mä oon joskus ihan henk.koht. käynyt huutamassa kiusaajille, ku olen ensin juossut ne kiinni. Mun mielestä jos koulussa ei osata tehdä mitään, on ihan oikein, että kiusatun vanhemmat pelästyttävät nitä kiusaajia.

Niin, no sehän siinä on että kun se vastuu pitäisi olla niillä kiusaajan vanhemmilla, eikä koululla esimerkiksi. Pääasiallinen kasvatusvastuu on omilla vanhemmilla.

Koulun ja kiusatun vanhempien ja muiden teot jää lähes täysin vaille pohjaa, jos myös kiusaajan vanhemmat ei ole mukana asian selvittämisessä ja hoitamisessa :|

Niin. Mun tyttöä kiusas eräs toinen tyttö,ilman syytä. Siirtyi vaan uhrista toiseen ja kiusas niin kauan kyseistä ihmistä että oli palaveri koulussa. Sekään ei taas auttanu kauan.
Mä vein asian pidemmälle niin johan loppui. Tosin vaan mun tytön kohdalla.
Eipä sen puoleen.Olen pelottava äiti sen perusteella et hoidan asiat kuntoon enkä ala kiusaajan päätä silittelee. So what.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä oon joskus ihan henk.koht. käynyt huutamassa kiusaajille, ku olen ensin juossut ne kiinni. Mun mielestä jos koulussa ei osata tehdä mitään, on ihan oikein, että kiusatun vanhemmat pelästyttävät nitä kiusaajia.

Niin, no sehän siinä on että kun se vastuu pitäisi olla niillä kiusaajan vanhemmilla, eikä koululla esimerkiksi. Pääasiallinen kasvatusvastuu on omilla vanhemmilla.

Koulun ja kiusatun vanhempien ja muiden teot jää lähes täysin vaille pohjaa, jos myös kiusaajan vanhemmat ei ole mukana asian selvittämisessä ja hoitamisessa :|

Sepä siinä onkin kun kiusaajan vanhemmat ei suostu uskomaan kiusaamista, tai sitten sitä vähätellään tyyliin pojat on poikia.

Täälläkin näkee sen että pitäisi vaan niellä kaikki ja kääntää toinen poski. No minä en niin tee ja opetan lapsilleni että he ovat arvokkaita ja rakkaita, eikä kenenkään nyrkkeilysäkkejä.

Minä itse kannan korteni kekoon ja pidän huolen etteivät omani kiusaa muita ja päiväkodissakin on kasvatussuunnitelmaan kirjattu että minun lasta ei saa kiusata ja minun lapseni ei saa muita kiusata.

Jep, näin on, eritoten kun lapseni oli silloin pieni 6v ja tämä poika oli iso tokaluokkalainen.

Mutta kuitenkaan toi ei ole oikea keino kitkeä kiusaamista pois.

No tottakai oli, vai jäikö sulta huomaamatta ettei tämä Tero enää sen koommin käynyt poikani ylle? Minä en ole vastuussa Teron elämästä,vaan hänen vanhempansa.

No tottakai oli, vai jäikö sulta huomaamatta ettei tämä Tero enää sen koommin käynyt poikani ylle? Minä en ole vastuussa Teron elämästä,vaan hänen vanhempansa.

Niin, on hyvä, että kerrotaan hyväksihavaittuja keinoja kiusaamisen kitkemiseksi. muutkin sais kertoa omia hyviä keinoja arvostelun sijasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa-Cullen:

Ei se silti tilannetta pelasta jos tilanteeseen ei tuu mitään muutosta. Hyväkin itsetunto murenee ja ihminen alkaa epäilemään itseään entisestä enemmän: Enkö mä sit ollutkaan sen arvonen et mulla olis jotain oikeuksia? Olenko mä kuvitellut vaan olevani se minä olen itseäni pitänyt muille? jne.

Kyllä kyllä, tietysti kiusaamiseen pitää puuttua =)

Mua on kiusattu vuosia, ja voin sanoa et ainoa asia mikä kiusaamisen joidenkin kiusaajien kohdalla voi lopettaa on PELKO. Sinä mielessä mun mielestä peppari toimi just oikein!
Mun kohdalla asiaa selvitti, opet, vanhemmat, reksi, erityisope jne..mitään se ei auttanut. Mut sit kun mä aloin seurustella sellaisen pojan kaa jolla oli vakava väkivaltarikos taustallaan(nuoresta iästä huolimatta) niin jo alkoi kiusaajat pyydellä anteeks ja kiusaaminen loppui kun ne PELKÄS..

Yhteistyössä