Kiusataanko enemmän pienten paikkakuntien kouluissa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Tuli mieleeni kysäistä seuratessani äsken erästä ketjua, sujuuko koulunkäynti paremmin ison kaupungin kouluissa, kuin pienellä paikkakunnalla?
Poikani on menossa ensi syksynä lukioon ja nykyisessä koulussa pienellä paikkakunnalla, eivät kaverisuhteet ole kukoistaneet.
Olisiko kannattavaa aloittaa lukio ihan jossain muualla isomman kaupungin lukiossa?

"Vieras"
Yleensä kai pienillä paikkakunnilla on enemmän kiusaamista.

Tämän palstan aikuisten vastauksia seuranneena voi vain todeta että kiusaaminen ei tule loppumaan koskaan, edes vähentymään. Hyväksytään lasten kiusaaminen jo päiväkodissa, hyväksytään että yksi ryhmän lapsi jätetään kutsumatta synttäreille, puhumattakaan siitä miten täällä aikuiset itse harrastavat toisten palstalaisten kiusaamista.

• Tykkää
Reactions: Data
Paikkakunnan yleinen ilmapiiri on suurin tekija, ei niinkaan se, onko kyseessa isompi tai pienempi paikka.

Luulen, etta pienemmilla paikkakunnilla kiusaaminen tulee helpommin esille, mutta tuskin kiusaamisen maarassa on paljoakaan eroa. Isoissa kouluissa yksilo hukkuu massaan, eika valttamatta uskalle kertoa kiusaamisesta eika muita kiinnosta. Pienessa koulussa on todennakoisempaa, etta joku huomaa ja uskaltaa mainita asiasta.

"vieras"
Kyllä sitä kiusaamista isoissa kouluissa tapahtuu enemmän. Sanomattakin selvää että jos oppilaita on 1500 ja opettajia löytyy 1. 30 oppilasta kohden ei voimavarat riitä katsomaan ja huomaamaan mitä ympärillä tapahtuu. Toisin kuin oppilasmäärältään 300 oppilasta ja opettaja 20 oppilasta kohden.

Jos lukioista puhutaan, niin kehottaisin yksinkertaisesti menemään mahdollisimman hyvään lukioon, jos vaan keskiarvo riittää tietysti. Meillä ainakin jos joku olis lukiossa yrittänyt jotain kiusata, niin pitkään olis katsottu kummeksuen joka suunnalta tai naurettu pihalle, niin omituista se olisi ollut. Oli ihan kiva muutos yläasteen jälkeen....

"tiina"
Mä kävin peruskouluni n.2500 asukkaan kunnassa ja mua kiusattiin koko peruskouluaika.Opettajat ja rehtori tiesivät sen mutta eivät saaneet sitä loppumaan.Ja syynä kiusaamiseen että olin ujo ja että meillä oli erittäin köyhä perhe ja vanhemmat kävi sossussa ja kaikki tiesivät tämän.Pienillä paikkakunnilla kaikki tietää toisten asiat ja lapsi jää helposti silmätikuksi siksi isommat paikkakunnat varmasti parempia.

Mä en osaa arvioida onko enemmän pienellä vai isolla mutta pienissä paikkakunnissa/kouluissa on se huono puoli, että jos sielä joku joutuu silmätikuksi ja kiusatuksi niin kun on pienet ympyrät, niin pahimmillaan sellainen lapsi eristetään kokonaan, siis tarkoitan että "koko kylä" on siinä mukana. Isommissa paikoissa kun kaikki ei tunne toisiaan, se on vähän toisin. Lisäksi itselle tullu sellainen olo että pikkupaikkakunnilla ja varsinkin maaseudulla elää melkoisen kapeakatseista porukkaa... tarkoitan että erilaisuutta ei ehkä pystytä sietämään samassa määrin kuin isommassa paikassa.

kannattaa
Jos on ollut kiusaamista ja menee samojen ihmisten kanssa lukioon, niin valitettavasti saattaa jatkua. Eli jo siitä syystä ehkä kannattaa vaihtaa koulua. Ikäänkuin uudet ihmiset ja uusi alku. Myös isomman kaupungin isompaan lukioon tulee helpommin laajemmalta alueelta ihmisiä ja näin luokalla on todennäköisesti muitakin "ulkopuolisia" joiden kanssa voi ystävystyä.

Itse myös allekirjoitan tuon, että mitä parempi keskiarvo sisäänpäässeillä sitä vähemmän kiusaamista. Itse asun isossa kaupungissa ja lähiyläasteella minua kiusattiin. Sitten lukioon menin saman kaupungin sisällä kaupungin "parhaimpaan" lukioon. Sanottakoon vielä että vanhan yläasteeni oppilaista vain 25 % kävi lukion. Omalta luokaltani jopa 3 ei päässyt mihinkään peruskoulun jälkeen. Eron luokkahengessä huomasi heti ensimmäisistä päivistä, toki töitä joutui tekemään enemmän jotta sai pidettyä hyvät arvosanat mutta se yhteishenki oli jotain aivan muuta. Ei siellä ketään kiusattu, toki muodostui omat ryhmät. Mutta emme me ketään haukkuneet ja toisia autetiin vaikkei kuulunutkaan samaan kaveriporukkaan. Joten suosittelen ehdottomasti jos keskiarvoa riittää hakeutumaan mahdollisimman korkean keskiarvon lukioon. Sanottakoon vielä että kävin suomeksi koulut mutta perheeni on kaksikielinen. Vanhassa koulussa tämä "suomenruotsalaisuus" oli ykkös kiusaamisaihe kun taas lukiossa monet tulivat sanomaan vähän on siistiä kun on kaksikielinen perhe.

helly
En usko, että paikkakunnalla tai koulun koolla on niin paljon merkitystä. Kokemukseni mukaan pienellä paikkakunnalla esimerkiksi vanhempien väliset suhteet vaikuttavat kiusaamiseen. Monessa kiusaamistapauksessa juuri vanhempien välillä oli se isompi riita, ja se heijastui lapsiin. Ystäväni joutui opettajamme kiusaamaksi, ystäväni isä nimittäin ei tullut kyseisen opettajan kanssa toimeen omana kouluaikanaan. Tämä opettajan ja muutamien oppilaidenkin kiusaamaksi joutunut ystäväni haki toiselle paikkakunnalle erikoislukioon, johon oli korkea keskiarvoraja ja vaadittiin myös tiettyä harrastuneisuutta. Kiusattiin sielläkin.

bdnn
Yhtä paljon kiusataan isommilla ja pienemmillä paikkakunnilla, ei mitään eroa.
Pienellä paikkakunnalla kiusaaminen vain korostuu enemmän. Minua ei muutto pieneltä paikkakunnalta Helsinkiin auttanut yhtään, sama meno jatkui. Enää en muuta mihinkään ei hyödytä kuitenkaan mitään. Suomi on pieni maa ja jutut leviävät ympäriinsä kuitenkin.

Yhteistyössä