Kiusaamisesta...

En ennen kuvitellut, että voisin vihata lasta, mutta nyt eräs lapsi on saanut minut näkemään punaista. Hän kiusaa ja määräilee ja häätää meidän lapsen leikistä pois. Nyt paloi pinna, kun hän rupesi haukkumaan mun lasta. Sanoin tosi korotetulla äänellä suorat sanat, mutta mahdollisimman kauniilla kielellä...
Ensinnäkin, onko joku muu raivonnut naapurin lapselle (selitin hänelle tilanteen jälkeenpäin)? Ja jos joku lapsi joutuu kiusatuksi, miten pitäisi toimia? Kyse alle kouluikäisistä, aletaanko sitten kiusaamaan enemmän jos äiti tulee väliin, entä jos vanhemmille puhuminen ei auta. En siedä jos jotain lasta kiusataan!
 
juuri tänään, kun reilu 3 vuotias tyttömme oli leikkimässä pihassa. naapurin isommat lapset, jotka on kyläilemässä, kiusasi meidän tyttöä. löi kepillä. satuin näkemään ja ampaisin ovelle ja huusin että onko tollanen mukavaa leikkiä, pienempien kiusaaminen?!!! pojat lähti karkuun. mutta tulivat myöhemmin takaisin. seurasin leikkejä kokajan ikkunasta, näkyykö lisää kiusaamista. ja onneks ei näkynyt. olisin ollu valmis ottamaan naapurin pojat puhutteluun että pienempiä tai yleensäkään ketään EI KIUSATA!!! eikä varsinkaan meidän pihassa.
 
hmm...vaikea sanoa miten toimia kun ei tiedä mistä siinä tilanteessa oli kysymys. En hyväksy kiusaamista, mutta mielestäni alle kouluikäiset usein tarvitsevat vielä erimielisyyksien ym. selvittelyyn aikuisen apua. Toiset lapset ovat temperamenttisempia kuin toiset eivätkä aina osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Olen kyllä sitä mieltä että allekouluikäiset lapset eivät ole vielä osaa olla pahoja toisilleen "tahallaan" eivät vaan vielä hallitse tunteitaan ja tilanteita. Siis aikuisen tukea tarvitaan.Itse pyrin olemaan riiittäävän läsnä lasten leikkiessä, esim. sisältä seuraan mutta jos näyttää riitatilanteita tulevan niin menen keskustelemaan mistä on kyse ja yritän rauhoittaa tilanteen puhumalla enkä syyttelemällä! Vaikka tekis kyllä joskus mieli karjasta oikeen kunnolla \|O Mutta eihän siinä muuta kun pahoittas monen mielen ja leikki olis pilalla... :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2004 klo 22:25 äiti kirjoitti:
hmm...vaikea sanoa miten toimia kun ei tiedä mistä siinä tilanteessa oli kysymys. En hyväksy kiusaamista, mutta mielestäni alle kouluikäiset usein tarvitsevat vielä erimielisyyksien ym. selvittelyyn aikuisen apua. Toiset lapset ovat temperamenttisempia kuin toiset eivätkä aina osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Olen kyllä sitä mieltä että allekouluikäiset lapset eivät ole vielä osaa olla pahoja toisilleen "tahallaan" eivät vaan vielä hallitse tunteitaan ja tilanteita. Siis aikuisen tukea tarvitaan.Itse pyrin olemaan riiittäävän läsnä lasten leikkiessä, esim. sisältä seuraan mutta jos näyttää riitatilanteita tulevan niin menen keskustelemaan mistä on kyse ja yritän rauhoittaa tilanteen puhumalla enkä syyttelemällä! Vaikka tekis kyllä joskus mieli karjasta oikeen kunnolla \|O Mutta eihän siinä muuta kun pahoittas monen mielen ja leikki olis pilalla... :'(
Siinäpä oli erittäin viisaasti (vai kokemuksen syvällä rintaäänellä :) ) kirjoitettua tekstiä!

Toisia lapsia on ohjattu enemmän kuin toisia,ja temperamettierojakin löytyy. "Isoveljen valvovaa silmää" tarvitaan :)
 
milessima
Meillä on myös ilmennyt tota kiusaamista. Oma on kohta neljä vuotias ja naapurien vanhemmat lapset kiusaavat häntä. Kiusaaminen on ihan tälläisellä nimittely tasolla mutta esikko ottaa sen kovin raskaasti. Joka ulkoilu päättyy itkuun ja vaikka kuinka yritän sanoa et se kiusaaja/kiusaajat ovat itse todella tyhmiä kun tekevät tuollaista. Esikko kun on herkkä ja päästää joka kerta pienet itkut niin siitäkös toiset innostuvat. Eniten ihmetyttää kiusaajien vanhemmat jotka seuraavat tilannetta vierestä hymyssä suin.
 
tööts
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2004 klo 20:51 milessima kirjoitti:
Meillä on myös ilmennyt tota kiusaamista. Oma on kohta neljä vuotias ja naapurien vanhemmat lapset kiusaavat häntä. Kiusaaminen on ihan tälläisellä nimittely tasolla mutta esikko ottaa sen kovin raskaasti. Joka ulkoilu päättyy itkuun ja vaikka kuinka yritän sanoa et se kiusaaja/kiusaajat ovat itse todella tyhmiä kun tekevät tuollaista. Esikko kun on herkkä ja päästää joka kerta pienet itkut niin siitäkös toiset innostuvat. Eniten ihmetyttää kiusaajien vanhemmat jotka seuraavat tilannetta vierestä hymyssä suin.
Olen huomannut saman asian, ettei vanhemmat puutu lastensa kiusaamiseen. Olen kyllä teräväkielisenä naisena muistutellut, että mahtaakohan tuo teidän lapsi isona olla työpaikkakiusaaja... :whistle:
 
Itse olen ainut valvova silmä ulkona yleensä, ja ystävällisesti puhun kaikille ja olen tasapuolinen. Mutta jotkut vanhemmat eivät tarpeeksi puutu lastensa tekemisiin. Kyllä meidänkin lapsi on ilkeä ollut, mutta siihen puututaan AINA. Jos kiusaa aina ei silloin kaikki ole hyvin. Pidetään jooko lapsia silmällä enemmän...
 
Meiän pihalla oli kans viime syksynä aika paljon kiusaamista. Vain kaksi äitiä puuttui tilanteeseen ja loput tyyliin kyllä lapset itse selvittävät tilanteensa. Ja pojat on poikia!!!!! En ymmärrä.....vanhempia.
Kattelin tilannetta jonkun aikaa ja kerran sitten kun näin ikkunasta kiusaamisen, sain tarpeekseni, huusin ikkunasta tälle kiusaajalle ja käskin mennä kotiin jos ei osaa pihalla leikkiä muitten kanssa. Hän lähti kotiinsa ja pojan vanhemmat eivät ole sen jälkeen olleet missään tekemisissä kanssani. Ennen istuttiin yhessä, kahviteltiin yms. En olis vissiin saanut heidän poikaansa komentaa, kun itse eivät koskaan seuranneet mitä siellä ulkona tapahtui. Sanoivat vain tyyliin pojat ovat poikia!!!!!!!!Minäkään en siedä kiusaamista ja puutun siihen heti, jos sitä näen!!!!!!!!Mutta näköjään toiset vanhemmat sen hyväksyvät...hohhoijaaa...... :(
 

Yhteistyössä