Kiukuttaa lapsen hoitopaikassa eräs työntekijä

  • Viestiketjun aloittaja PikkuMyy
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Tervehdi sitä hoitajaa kuitenkin. Sen oma häpeä, js ei tervehdykseesi vastaa.

Mun lasteni päiväkotiajoista on jo ikuisuus ja olin kuvitellut, että päiväkotien "pikkulääkärit" olisivat jo historiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy:
Luitko sinä kirjoitustani lainkaan? Eli sinun mielestä vastavalmistuneella lähihoitaja tietää paremmin puheviat kuin puheterapeutti? Mitähän varten sitten puheterapeutteja on olemassakaan?
Luin.

Olisitko osannut viedä lasta puheterapeutille, jos pk:n täti ei olisi sanonut että lapsen puhe on epäselvää?

Minä en ainakaan olisi osannut viedä lastani tutkimuksiin, jos päiväkodin ei-puheterapeutit eli lastenhoitajat ja lto eivät olisi ilmaisseet huoltaan lapseni puheen kehityksestä. Eivät he diagnoosia tehneet, ilmaisivat vain mielipiteensä joka perustuu työssä saatuun kokemukseen.
Kyllä olisin vienyt mutta viime keväänä sain neuvolasta ohjeen että vielä puhetta voi seurata. Mikähän siinä on että vain tämä yksi hoitaja ei saa pojan puheesta selvää muut saavat. Mielenkiintoista, sanon minä

Olet siis keskustellut asiasta muidenkin hoitajien kanssa? Ja viime keväästä alkaa olla jo vuosi aikaa, joten ihan hyvä että veit. Vein omani myös, vaikkei edellisellä kerralla jatkoa tarvittu, nyt tarvitaan kun äänteitä edelleen hukassa.
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy:
Kyllä olisin vienyt mutta viime keväänä sain neuvolasta ohjeen että vielä puhetta voi seurata. Mikähän siinä on että vain tämä yksi hoitaja ei saa pojan puheesta selvää muut saavat. Mielenkiintoista, sanon minä
eikö se merkkaa mitään että se täti välittää lapsesta niin että ottaa asian esille jos vaikka sun lapsi tarviskin apua? :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy:
Kyllä olisin vienyt mutta viime keväänä sain neuvolasta ohjeen että vielä puhetta voi seurata. Mikähän siinä on että vain tämä yksi hoitaja ei saa pojan puheesta selvää muut saavat. Mielenkiintoista, sanon minä
eikö se merkkaa mitään että se täti välittää lapsesta niin että ottaa asian esille jos vaikka sun lapsi tarviskin apua? :eek:
Välittääkö oikeasti vai haluaako vaan yrittää päteä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tervehdi sitä hoitajaa kuitenkin. Sen oma häpeä, js ei tervehdykseesi vastaa.

Mun lasteni päiväkotiajoista on jo ikuisuus ja olin kuvitellut, että päiväkotien "pikkulääkärit" olisivat jo historiaa.
Ne "pikkulääkärit" joutuvat nykyään täyttämään neuvolakäyntejä vartenkin kaavakkeen lapsesta: puheen kehitys, motoriikka, ryhmässä pärjääminen, omatoimisuus, puheen ymmärtäminen, käskyjen noudattaminen, kuivana pysyminen, vanhemmista irroittautuminen, pettymysten käsittely, jne. Siihen kirjataan havainnot ja mahdolliset huolet.

Kai nykyään arvostetaan sitä tosiseikkaa, että päiväkodin henkilökunta viettää monessa tapauksessa enemmän aikaa lapsen kanssa kuin tämän omat vanhemmat, ainakin sitä hereilläoloaikaa. Ja huomattavasti enemmän aikaa kuin lääkäri, psykologi, neuvolantäti tms. Eli näkee lasta päivittäin, tuntien ajan, kuukaudesta toiseen, havaitsee miten tämä kehittyy ja miten toimii verrattuna muihin samanikäisiin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Välittääkö oikeasti vai haluaako vaan yrittää päteä?
No helpommallahan ne pääsee "normaalin" lapsen kanssa. Tuskin kukaan hoitaja pelkästä pätemisen tarpeesta mainitsee mahdollisista huolistaan: siitä kun seuraa parhaimmillaan se, että hoitsu joutuu istumaan lasta koskevissa yhteispalavereissa, opettelemaan tukiviittomia, yms eli ylimääräistä touhua.

Silminnähden iloisia ainakin mun pojan pk:n tädit ovat, kun poika puhuu ja selittää, vaikka vielä viime keväänä ei sanonut mitään :)
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy:
Kyllä olisin vienyt mutta viime keväänä sain neuvolasta ohjeen että vielä puhetta voi seurata. Mikähän siinä on että vain tämä yksi hoitaja ei saa pojan puheesta selvää muut saavat. Mielenkiintoista, sanon minä
eikö se merkkaa mitään että se täti välittää lapsesta niin että ottaa asian esille jos vaikka sun lapsi tarviskin apua? :eek:
Välittääkö oikeasti vai haluaako vaan yrittää päteä?
no tuntuu et tolleen vanhemmat reagoi aina kun tarha tai neuvola ehdottaa tutkimuksia...joko v*ttuiluna tai pätemisen tarpeena. mitä siinä hävii jos vie lapsen tutkittavaks. ja usein ulkopuolinen osaa arvioida lasten osaamiset toisella tavalla kuin vanhemmat ite.

ei oo helppoo olla tarhassa töissä näköjään kun siitäkin saa p*skaa niskaan koska välittää lapsesta. mutta näköjään ei sais antaa minkäänlaista kritiikkiä. :eek: onneks en oo lto. :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy:
Kyllä olisin vienyt mutta viime keväänä sain neuvolasta ohjeen että vielä puhetta voi seurata. Mikähän siinä on että vain tämä yksi hoitaja ei saa pojan puheesta selvää muut saavat. Mielenkiintoista, sanon minä
eikö se merkkaa mitään että se täti välittää lapsesta niin että ottaa asian esille jos vaikka sun lapsi tarviskin apua? :eek:
Välittääkö oikeasti vai haluaako vaan yrittää päteä?
no tuntuu et tolleen vanhemmat reagoi aina kun tarha tai neuvola ehdottaa tutkimuksia...joko v*ttuiluna tai pätemisen tarpeena. mitä siinä hävii jos vie lapsen tutkittavaks. ja usein ulkopuolinen osaa arvioida lasten osaamiset toisella tavalla kuin vanhemmat ite.

ei oo helppoo olla tarhassa töissä näköjään kun siitäkin saa p*skaa niskaan koska välittää lapsesta. mutta näköjään ei sais antaa minkäänlaista kritiikkiä. :eek: onneks en oo lto. :whistle:
Itse suhtautuisin lto:n mielipiteeseen vakavammin kuin lähihoitajan. Saattaisin ajatella, että joku nuori vastavalmistunut lähäri yrittää esittää pätevämpää kuin onkaan. Anteeksi mielipiteeni, mutta näin ajattelen, ellei sitten muutkin hoitajat olisi huomanneet samaa.

 
Joo. Ja jos kaikki tosiaan oli ok, voi sanoa ihan ystävällisesti hoitajalle, että kävimme puheterapeutilla ja kaikki oli hyvin. Se, miten asiat esittää, vaikuttaa aika paljon. Kommunikointi on taitolaji, jos toinen ei osaa sitä yhtä hyvin kuin itse, niin minkäs teet. Ei ole helppoa puhua vaikeista asioista, iloiset jutut on asia erikseen.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Mitä :eek: ? Oletko sä sitä mieltä, että päiväkodissa "ei-ehkä-niin-miellyttävää" ihmistä ei tarvitse tervehtiä? Mä tervehdin aina kaikia tuntemiani ihmisiä. Niitäkin, jotka ovat olleet mulle jollain tavalla veemäisiä. Niiden oma häpeä, jos eivät vastaa tervehdykseen.

Jos taas toi :eek: oli tarkoitettu tähän pikkulääkärijuttuun, niin miksi ihmeessä joku lähihoitaja tai edes lastentarhanopettaja voisi olla asiassa pätevämpi kuin juuri tähän tarkoitukseen koulutuksen saanut puheterapeutti? Itse muistan vielä ihan hyvin - vaikka siitä jo kauan aikaa onkin - miten paljon mukamas pätevämpiä likan vamman suhteen kuvitteli olevansa päiväkodin lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat kuin mitä oli Hyksin Lastenklinikan ortopedi. Kerran sanoinkin yhdelle lastenhoitajalle, että en tiennytkään, että teille ihan ortopediaa ja käsikirurgiaa koulussa opetetaan :D

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Itse muistan vielä ihan hyvin - vaikka siitä jo kauan aikaa onkin - miten paljon mukamas pätevämpiä likan vamman suhteen kuvitteli olevansa päiväkodin lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat kuin mitä oli Hyksin Lastenklinikan ortopedi. Kerran sanoinkin yhdelle lastenhoitajalle, että en tiennytkään, että teille ihan ortopediaa ja käsikirurgiaa koulussa opetetaan :D


:D
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
no tuntuu et tolleen vanhemmat reagoi aina kun tarha tai neuvola ehdottaa tutkimuksia...joko v*ttuiluna tai pätemisen tarpeena. mitä siinä hävii jos vie lapsen tutkittavaks. ja usein ulkopuolinen osaa arvioida lasten osaamiset toisella tavalla kuin vanhemmat ite.

ei oo helppoo olla tarhassa töissä näköjään kun siitäkin saa p*skaa niskaan koska välittää lapsesta. mutta näköjään ei sais antaa minkäänlaista kritiikkiä. :eek: onneks en oo lto. :whistle:
Itse suhtautuisin lto:n mielipiteeseen vakavammin kuin lähihoitajan. Saattaisin ajatella, että joku nuori vastavalmistunut lähäri yrittää esittää pätevämpää kuin onkaan. Anteeksi mielipiteeni, mutta näin ajattelen, ellei sitten muutkin hoitajat olisi huomanneet samaa.
mutta taas kerran..mitä haittaa siinä on että tutkii jos kerran kaikki on ok?
:whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jos taas toi :eek: oli tarkoitettu tähän pikkulääkärijuttuun, niin miksi ihmeessä joku lähihoitaja tai edes lastentarhanopettaja voisi olla asiassa pätevämpi kuin juuri tähän tarkoitukseen koulutuksen saanut puheterapeutti?
No tuskin tuo lastenhoitaja diagnoosia tekikään. Sanoi vaan, että hänen mielestään lapsen puhe on epäselvää.

Jos taas alkoi antamaan omia arviointejaan jostain dysfasiasta tms, niin sitten ymmärrän ap:n reaktion.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Mitä :eek: ? Oletko sä sitä mieltä, että päiväkodissa "ei-ehkä-niin-miellyttävää" ihmistä ei tarvitse tervehtiä? Mä tervehdin aina kaikia tuntemiani ihmisiä. Niitäkin, jotka ovat olleet mulle jollain tavalla veemäisiä. Niiden oma häpeä, jos eivät vastaa tervehdykseen.

Jos taas toi :eek: oli tarkoitettu tähän pikkulääkärijuttuun, niin miksi ihmeessä joku lähihoitaja tai edes lastentarhanopettaja voisi olla asiassa pätevämpi kuin juuri tähän tarkoitukseen koulutuksen saanut puheterapeutti? Itse muistan vielä ihan hyvin - vaikka siitä jo kauan aikaa onkin - miten paljon mukamas pätevämpiä likan vamman suhteen kuvitteli olevansa päiväkodin lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat kuin mitä oli Hyksin Lastenklinikan ortopedi. Kerran sanoinkin yhdelle lastenhoitajalle, että en tiennytkään, että teille ihan ortopediaa ja käsikirurgiaa koulussa opetetaan :D
Jos ilmaisen vanhemmille huoleni lapsen puheenkehityksestä, tarkoittaako se, että esitän puheterapeuttia? Ilmeisesti. On vain kurjaa, jos muut lapset alkavat naureskelemaan toisen puheelle, ja aikuiset ovat niin kuin eivät huomaisikaan. Näin ei varmaan ap:n tapauksessa ole, mutta voisi olla. Jos en saa lapsen puheesta selvää, eikä parannusta tapahdu, otan asian puheeksi.

Itse kyllä huoleni ilmaisen, tuli niskaan kakkaa tai ei. Sitten on enää vanhemmista kiinni, mitä asialle tekevät. Kukaan ei tähän päivään mennessä ole hernettä nenäänsä vetänyt :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Jos ilmaisen vanhemmille huoleni lapsen puheenkehityksestä, tarkoittaako se, että esitän puheterapeuttia? Ilmeisesti. On vain kurjaa, jos muut lapset alkavat naureskelemaan toisen puheelle, ja aikuiset ovat niin kuin eivät huomaisikaan. Näin ei varmaan ap:n tapauksessa ole, mutta voisi olla. Jos en saa lapsen puheesta selvää, eikä parannusta tapahdu, otan asian puheeksi.

Itse kyllä huoleni ilmaisen, tuli niskaan kakkaa tai ei. Sitten on enää vanhemmista kiinni, mitä asialle tekevät. Kukaan ei tähän päivään mennessä ole hernettä nenäänsä vetänyt :)
jokohan tähän ketjuun pääsisi vastaamaan? Jos luet uudestaan tuon ap:n avauksen, niin kyllä minusta nyt vaan päiväkodin henkilökunnan - vaikka miten eteviä omassa työssään ovatkin - on syytä noudattaa kunkin erityisalan ammattilaisen ohjeita. Jos puheterapeutti sanoo, että asi aon X, niin päiväkodin henkilökunnalla ei ole mitään syytä väittää, että asia olisi Y. Jos siis kyse sen puheterapeutin erikoisalaan liittyvästä asiasta. Jos sillä lähihoitajalla tai lastentarhanopettajalla on myös puheterapeutin tutkinto, niin sitten asia onkin jo toinen.

Likan ollessa päiväkodissa siellä oli joitakin hoitajia, jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan dysmeliasta, mutta tiesivät siitä silti paljon enemmän kuin Hyksin Lastenklinikan professorit :LOL:

 
emma
Itse olen lähihoitajana päiväkodissa ja meillä on VELVOLLISUUS ottaa huoli puheeksi vanhempien kanssa, koski asia sitten puhetta, sosiaalisia taitoja tms.. Jos huoli todetaan turhaksi, niin mikäs sen parempaa. Tässä työssä saa vaan tasapainoilla todella vanhempien kanssa: kun ottaa asian puheeksi, siitä loukkaannutaan, kun omassa lapsessa saattaa olla jotain "vikaa", jos ei ota asiaa puheeksi ja se käy ilmi myöhemmin, saa vanhemman niskaansa "kun mitään ei olla sanottu"... :) Ei aina helppoa hommaa.
 
mun mielestä vieraat ne huomaakin parhaiten lapsen "puutteet"
toki oman lapsensa tuntee parhaiten,mutta ei niihin pikkuvikoihin nyt niin herkästi itse puutu.
näin mun mielestä.
ehkä teillä on vaan joku "kielimuuri" tän hoitajankanssa ja se on voinut ottaa nokkiinsa siitä miten ilmasit asian että olikin väärässä.
oman lapsen puhetta ymmärtää melkein aina itse,jopa elekieltä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Itse olen lähihoitajana päiväkodissa ja meillä on VELVOLLISUUS ottaa huoli puheeksi vanhempien kanssa, koski asia sitten puhetta, sosiaalisia taitoja tms.. Jos huoli todetaan turhaksi, niin mikäs sen parempaa. Tässä työssä saa vaan tasapainoilla todella vanhempien kanssa: kun ottaa asian puheeksi, siitä loukkaannutaan, kun omassa lapsessa saattaa olla jotain "vikaa", jos ei ota asiaa puheeksi ja se käy ilmi myöhemmin, saa vanhemman niskaansa "kun mitään ei olla sanottu"... :) Ei aina helppoa hommaa.
Luitko sä tuon aloituksen? Ap oli käyttänyt lastansa puheterapeutilla ja kun lähärin tekemä "diagnoosi" osoittautuikin vääräksi, lähäri ei enää tervehdi. Tosi ammatillista käyttäytymistä lähäriltä :whistle:



 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Jos ilmaisen vanhemmille huoleni lapsen puheenkehityksestä, tarkoittaako se, että esitän puheterapeuttia? Ilmeisesti. On vain kurjaa, jos muut lapset alkavat naureskelemaan toisen puheelle, ja aikuiset ovat niin kuin eivät huomaisikaan. Näin ei varmaan ap:n tapauksessa ole, mutta voisi olla. Jos en saa lapsen puheesta selvää, eikä parannusta tapahdu, otan asian puheeksi.

Itse kyllä huoleni ilmaisen, tuli niskaan kakkaa tai ei. Sitten on enää vanhemmista kiinni, mitä asialle tekevät. Kukaan ei tähän päivään mennessä ole hernettä nenäänsä vetänyt :)
jokohan tähän ketjuun pääsisi vastaamaan? Jos luet uudestaan tuon ap:n avauksen, niin kyllä minusta nyt vaan päiväkodin henkilökunnan - vaikka miten eteviä omassa työssään ovatkin - on syytä noudattaa kunkin erityisalan ammattilaisen ohjeita. Jos puheterapeutti sanoo, että asi aon X, niin päiväkodin henkilökunnalla ei ole mitään syytä väittää, että asia olisi Y. Jos siis kyse sen puheterapeutin erikoisalaan liittyvästä asiasta. Jos sillä lähihoitajalla tai lastentarhanopettajalla on myös puheterapeutin tutkinto, niin sitten asia onkin jo toinen.

Likan ollessa päiväkodissa siellä oli joitakin hoitajia, jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan dysmeliasta, mutta tiesivät siitä silti paljon enemmän kuin Hyksin Lastenklinikan professorit :LOL:

Minä taas ymmärsin, että nuo ohjeet olivat tulleet sen jälkeen, kun hoitaja oli huolensa ilmoittanut ja puheterapiassa oli käyty. Sen jälkeen äiti esitti terveiset hoitajalle, eikä pakko-opetusta varmaan ole enää tapahtunut, eikä väitetty enää mitään? Vai missä kohtaa siellä luki, että HOITAJA EI OLE NOTEERANNUT PUHETERAPEUTIN OHJEITA?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Itse olen lähihoitajana päiväkodissa ja meillä on VELVOLLISUUS ottaa huoli puheeksi vanhempien kanssa, koski asia sitten puhetta, sosiaalisia taitoja tms.. Jos huoli todetaan turhaksi, niin mikäs sen parempaa. Tässä työssä saa vaan tasapainoilla todella vanhempien kanssa: kun ottaa asian puheeksi, siitä loukkaannutaan, kun omassa lapsessa saattaa olla jotain "vikaa", jos ei ota asiaa puheeksi ja se käy ilmi myöhemmin, saa vanhemman niskaansa "kun mitään ei olla sanottu"... :) Ei aina helppoa hommaa.
Luitko sä tuon aloituksen? Ap oli käyttänyt lastansa puheterapeutilla ja kun lähärin tekemä "diagnoosi" osoittautuikin vääräksi, lähäri ei enää tervehdi. Tosi ammatillista käyttäytymistä lähäriltä :whistle:

Tai ehkä kyse onkin siitä, että on loukkaantunut ap:n tavasta sanoa. Ystävällisyys on kiva juttu.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Vai missä kohtaa siellä luki, että HOITAJA EI OLE NOTEERANNUT PUHETERAPEUTIN OHJEITA?
Olet oikeassa, tuo ei lukenut missään =) Mutta hoitaja ei enää vastaa ap:n tervehdyksiin. Mitä ilmeisimmin hoitajalla on kasvimaa sieraimessa. Toivottavasti tämä hoitaja ei kuitenkaan ole yhtä kylmäkiskoinen lasta kohtaan kuin mitä on lapsen vanhempia kohtaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Vai missä kohtaa siellä luki, että HOITAJA EI OLE NOTEERANNUT PUHETERAPEUTIN OHJEITA?
Olet oikeassa, tuo ei lukenut missään =) Mutta hoitaja ei enää vastaa ap:n tervehdyksiin. Mitä ilmeisimmin hoitajalla on kasvimaa sieraimessa. Toivottavasti tämä hoitaja ei kuitenkaan ole yhtä kylmäkiskoinen lasta kohtaan kuin mitä on lapsen vanhempia kohtaan.
Niin. Eikä hoitajia eikä ketään muutakaan kohtaan olla kylmäkiskoisia. Minun mielipiteeni. Toimii muuten aika hyvin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Niin. Eikä hoitajia eikä ketään muutakaan kohtaan olla kylmäkiskoisia. Minun mielipiteeni. Toimii muuten aika hyvin.
Joskus toimii, joskus ei. Mä olen aina ollut likan asioissa viileän rauhallisen asiallinen. Siis silloin, kun olen jonkun kanssa kasvotusten ollut. Sitä huolimatta jouduin - valitettavasti - kokemaan senkin, että kaikkia päiväkodin hoitajia ei ortopedin sanomiset miellyttäneet. Onneksi yleensä oli kyse vain nuorista hoitajista, vanhemmilla hoitajilla jo sen verran kokemusta, että eivät edes yrittäneet verrata omaa osaamistaan jonkun lääketieteen professorin osaamiseen. Varsinkaan asiassa, josta ennen likkaa eivät olleet ikinä kuulleetkaan.

Lisäys: Luonnollisesti päiväkodin henkilökounta voi ilamaista huolensa. Mulle voi tulla purkamaan vaikka parisuhdeongelmansakin =) Mutta jos mä lapsen äitinä sanon, että asia on näin, niin sitten se on näin.

 

Yhteistyössä