Kiukkuinen 1v.,mikä paras tapaa totutella ettei AINA voi olla äidin sylissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

manna

Vieras
Meidän 1v on aina ollut aika sinnikko.Korvakierrelapsi on ja saanut rutkasti kantelua ja huomiota.
Tämä on ajanut tilanteen nyt siihen että minun pitäisi edelleen 1v 2kk iässä esim.aamuisin häntä kantaa ja samalla kävellä sellainen 30min ennenkuin rauhoittuu.Herää JOKA aamu itkemään eikä se lopu ennenkuin saa tissiä tai tarpeeksi kantamista.Huuto alkaa heti kun silmät saa auki.Mun täytyy siis salamana nousta ennenkuin koko talo hereillä.
Jos istun sohvalla tyttö sylissä,raivoaa,kirkuu ja tönii minua liikkeelle=pitäisi kävellä tyttö sylissä.
Aamut ovat aika karseita,on ekaluokkalaisen kouluun saatto yms.ja tämä neiti tättähäärä pistää kaiken toimimaan "oman tahtonsa mukaan".
Tänä aamuna vein pinnikseen kun huuot ei loppunut,mutta eihän se enää siellä pysy,tulee pois ja huuto jatkuu.
Kysymys ei siis ole siitä etteikö saisi syliä,vaan siitä että hän ilmiselvästi manipuloi minua taipumaan oman tahtonsa mukaan.
Onko paras tapa ettei reagoi niin kauaa kun huutaa vai mitä?
Kolmas lapsi kyseessä joten en ole ensikertalainen,kuitenkaan kahden ensimmäisen kanssa ei ole kokemusta tällaisesta.

Onpas täällä tänään paljon 1-vuotiaita koskevia kysymyksiä :)

Lapset nyt vaan on luonteeltaa erilaisia. Vaikka sun muut lapset ei ookkaa ollut samanlaisia niin tää kolmas voi olla ja ilmeisesti onkin :D

Hän siis vaan kaipaa sun huomiota ja syliä erilailla. Kuuluu ikään ja menee kyllä ohi ajan kanssa.

Tarjoat vaan syliä. En mä lähtis opettamaan mitenkään "pois sylistä"
Ja lapsi muuten vaistoaa jos sä stressaannut tuosta tilanteesta ja taatulla kitisee sit enemmän.

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos rähinät. Pysy vain itse rauhallisena ja niin kauan kuin räyhää niin älä ota mitään kontaktia. Tietysti katot ettei satuta itseään tms. Sitten kun rauhoittuu ja alkaa tekeen omiaan niin sit osoita huomiota.
Pitkää pinnaa ja tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos rähinät. Pysy vain itse rauhallisena ja niin kauan kuin räyhää niin älä ota mitään kontaktia. Tietysti katot ettei satuta itseään tms. Sitten kun rauhoittuu ja alkaa tekeen omiaan niin sit osoita huomiota.

Hui. Missään nimessä ei saa olla huomioimatta, ottamatta kontaktia. Lapsihan tuntee itsensä hylätyks ja luulee että hässä jotain vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja manna:
viikonloppuaamut kun isä ei lähde töihin,on kahta kiukkuisempi.
Tyttö manipuloi siis vain minua.Jos menen vaikka ulko-ovesta ulos,huuto loppuu ja kaikki ok.

Meillä sama juttu, mut en mä koe et tää olis jotenkin paha tilanne.
Tilanne on nyt vaan tämä ja näillä mennään.
Kyllä se ohi menee.
Mut mitä enemmät stressaat sen enempi stressaa ja kiukkuu sun lapseskin.

Voi, kuulosti kyllä ihan meidän taaperolta... Sylissä vaan, varsinkin aamuisin. JOs joku muus häntä hoitaa, tätä ongelmaa ei ole. Vessaankaan en saisi yksin mennä, vaan huutaa pää punaisena kun istun. Ei sille mitään voi, pitkiä hermoja vaan tarvitaam :/

Musta tuntuu, että lapsella on joku hätä tai vaiva, kun käyttäytyy tuolla tavalla. Mullakin siis lapsi oli vauvana melkoisen hankala, mutta vuoden vanhana jo helpotti ja vain sairaana tms ollut ripustautuva.

Oletko varma, ettei lapsella ole jotain vaivaa? Tai sitten vain on tosi paha eroahdistus tai jotain muuta henkistä. Mä varmaan yrittäisin kanniskella lasta mahdollisimman paljon, vaikka raskasta onkin. Johonkin hätään hän sinuun ripustautuu ja hakee turvaa. Tätä yleensä ehdotetaan vauvojen äideille, mutta hanki vaikka Manduca. Siinä kantaa isompaakin lasta.

meilläkin haluaa olla sylissä ja ei sais mennä edes vessaan. ite oon ajatellu, että annan syliä ja hellyyttä ihan niin paljon kuin tarvii. pienihän lapsi vielä on...

Hui. Missään nimessä ei saa olla huomioimatta, ottamatta kontaktia. Lapsihan tuntee itsensä hylätyks ja luulee että hässä jotain vikaa.

Joo samaa mieltä. Eri juttu sitten vähän isomman taaperon kohdalla, jos saa hirveitä raivokohtauksia, heille voi käsittääkseni kokeilla tuota "selän kääntämistä" kunnes raivari menee ohi. Voin olla toki väärässäkin. Ap:n tilanteessa kyseessä vaikuttaisi olevan enemmänkin eroahdistusta kuin mitään tahallista manipulointia tai "pahantekoa". Meillä 1-vuotiaalla on myös eroahdistusta ja pyrkii vähän väliä syliin. Lisäksi hampaita tulee sarjatulella, joten aiheuttaa varmasti hankalaa oloa sekin. Yritän olla pitkäpinnainen ja sylittelen, ja kuljettelen ympäriinsä niin kauan kuin toinen sitä vaatii. Paljon tietenkin leikitään lattialla/pihalla tms. Mutta selvästi tuo sylin tarve on taas lisääntynyt.

No mutta jos äiti on sitä mieltä että lapsi selkeästi manipuloi niin eikö silloin voi ainakin räyhäämiseen ja vaatimiseen täydy puuttua jollakin tapaa. Kyllä tuon ikäinen jo tajuaa asioita ja onko oikeaa opettaa lapselle, että räyhällä ja riehumisella saadaan tahto läpi. En tosin tarkoita mitään täydellistä huomioimattomuutta, mutta miksi pitää mennä aina lapsen tahdon mukaan. Rajoja ja rakkautta.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No mutta jos äiti on sitä mieltä että lapsi selkeästi manipuloi niin eikö silloin voi ainakin räyhäämiseen ja vaatimiseen täydy puuttua jollakin tapaa. Kyllä tuon ikäinen jo tajuaa asioita ja onko oikeaa opettaa lapselle, että räyhällä ja riehumisella saadaan tahto läpi. En tosin tarkoita mitään täydellistä huomioimattomuutta, mutta miksi pitää mennä aina lapsen tahdon mukaan. Rajoja ja rakkautta.

Ai 1v manipuloi? :laugh: No johan on markkinat.
Eikä 1v nyt valitettavasti vaan osaa käsittää niitä omia tunteitaan. Ja osaa yhdistää et okei sillon ja sillon ei sää kitistä ja räyhätä se ei oo sallittua.

Kyllä nuo asiat on sitten vasta uhmakkaan kanssa.

1v on vielä pieni!! Elänyt vasta yhden vuoden.

Kyllä sitä vuosikasta pitää vaan sylitellä ja halitella ja pakko vaan jaksaa. Se tilanne on nyt vaan se mikä se on. Ja sille ei mahda mitään.
Vaihe joka menee ohi kun menee.

Oman olonsa ja varmasti myös lapsen olon tekee vaan huonommaks mitä enempi tuolla asialla itseään ahdistaa ja stressaa.

Pidä sylissä on vielä pieni ja eroahdistus, menee ohi ja tulee aika kun ei enää syliin pyydä.
Meidän kolmas poika oli myös tuollainen, kantelin paljon ja oli paljon sylissä. Onneksi kaksi vanhempaa olivat 4v ja 3v ja leikkivät keskenään.

voi olla jotenkin sidoksissa siihenkin.Ja huomiota kyllä saa,siitä ei ole kiinni!
Ergo meillä onkin käytössä.Neuvolassa oltiin sitä mieltä tosiaan että tyttö manipuloi kun tietää saavansa tahtonsa aina läpi.Fyysiseen vaivaan en usko,paljon käyty just korvien takia lääkärissä.Ja tätä on jatkunut jo moooonta kuukautta.

Alkuperäinen kirjoittaja manna:
voi olla jotenkin sidoksissa siihenkin.Ja huomiota kyllä saa,siitä ei ole kiinni!
Ergo meillä onkin käytössä.Neuvolassa oltiin sitä mieltä tosiaan että tyttö manipuloi kun tietää saavansa tahtonsa aina läpi.Fyysiseen vaivaan en usko,paljon käyty just korvien takia lääkärissä.Ja tätä on jatkunut jo moooonta kuukautta.

Eroahdistus voi kestää nimenomaan kuukausia (jopa puoli vuotta...). Neuvolassa annetaan paljon hyviä neuvoja, mutta ihan kaikkea ei kannata uskoa kyseenalaistamatta. Kuten moni muukin edellinen kirjoittaja, ja itsekin jo aiemmin sanoin, en usko että on mitään manipulointia noin pieneltä lapselta. Jostain syystä lapsi nyt tarrautuu äitiin, ja silloin äidin on hyvä olla saatavilla. Raskastahan se on, mutta yritetään jaksaa!! Imettämisestä vielä, itse olen juuri lopettanut imetyksen, mutta en ole huomannut että tuo sylin tarve ja kitinä olisi siitä vähentynyt.

Yhteistyössä