Kiukkuava lapsi = Pilalle hemmoteltu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Mikä siinä on, että jos pieni lapsi suuttuu jostain asiasta, niin heti ollaan kommentoimassa, että on pilalle hemmoteltu. Meillä tänään exä (lasten isä) tuli hakemaan vanhempaa lasta luokseen ja nuorempi sai raivarin, kun en antanut sille suklaata kaapista, niin exä siihen tokaisi, että oletkos pilalle hemmoteltu.
Ja tämä ei siis ollu eka kerta kun noin kommentoidaan, olen muiltakin kuullut samaa. Tuo nuorempi ei ole sen enempää pilalle hemmoteltu kuin vanhempikaan, lapsi nyt vaan on uhkaiässä ja saa välillä aika massiivisiakin raivareita.

[QUOTE="shihtzu";26905570]Mikä siinä on, että jos pieni lapsi suuttuu jostain asiasta, niin heti ollaan kommentoimassa, että on pilalle hemmoteltu. Meillä tänään exä (lasten isä) tuli hakemaan vanhempaa lasta luokseen ja nuorempi sai raivarin, kun en antanut sille suklaata kaapista, niin exä siihen tokaisi, että oletkos pilalle hemmoteltu.
Ja tämä ei siis ollu eka kerta kun noin kommentoidaan, olen muiltakin kuullut samaa. Tuo nuorempi ei ole sen enempää pilalle hemmoteltu kuin vanhempikaan, lapsi nyt vaan on uhkaiässä ja saa välillä aika massiivisiakin raivareita.[/QUOTE]

Tuohan riippuu tilanteesta. Lapsi saa raivarin kun ei saa suklaata= yleisesti voidaan sanoa että on pilalle hemmoteltu kun ei kerran saa tahtoaan läpi. Tällaisessa tilanteessa yleisluontoinen toteamus.

Lapsi saa raivarin kun on riehunut mukavassa paikassa ja on väsynyt = ei yleensä kutsuta hemmotelluksi vaan koetaan normaaliksi lapsen käytökseksi.

Mäkin olisin voinut tokaista kiukuttelevalle lapselle ihan samoin joten ei ihmekään että olet kuullut tuon kommentin ennenkin. Niin minäkin ja monta kertaa ja ajattelen ihan samoin.

Ei mulle kukaan sellasta ääneen ainakaan oo sanonut, mutta tiedän paljon ihmisiä jotka ajattelevat niin... Tai toinen vaihtoehto on juurikin tuo "no voivoi kun äiti siinä huudattaa lasta, ei kai se nyt yhdestä namista tmv. ole kiinni..."

Ihan lähes samaa olen miettinyt! Tyypillisestihän pieni lapsi protestoi, kun hänelle asetetaan rajoja. Niin miten se protesti voi muka olla merkki siitä, että lapsella ei ole rajoja?! Tulee aina mieleen niistä "miksi annat lapsen huutaa kaupassa"-ketjuista.

Ymmärrän, että jos 9-vuotias heittäytyy kaupan lattialle kiukuttelemaan, niin voi herätä joitain ajatuksia. Kuten vaikka, että hänelle asetetaan rajoja ilmeisen myöhään. Mutta asetetaan kuitenkin.

Niinpä... Meillä on vajaa 1,5-vuotias, joka ei vielä edes ole varsinaisesti uhmaiässä. Hän vaan on aina ollut tosi voimakastahtoinen luonne, ainakin verrattuna esikoiseen. Ja sit kun lapsi kiukkuaa vaikka jotain ruokaa tai äidin syliin tms. (ja sehän kiukkuaa, koska ei puhu vielä oikeastaan ollenkaan, joten ei osaa pyytääkään), niin kuinka monta kertaa olen kuullut tuosta hemmottelusta... Että olen antanut liian helposti periksi kun se noin kiukkuaa, ei sitä aina tarvitse syliin ottaa, se ei osaa puhua kun ei sen tarvitse kun kiukkuamalla saa kaiken haluamansa... Tuntuu itsestäni vähän surulliselta, kun kyse on kuitenkin vasta reilun vuoden vanhasta lapsesta, jonka kanssa näitä asioita vasta on alettu opetella. Vielä hetki sitten lapsi oli vauva jonka kuuluikin tuntea olevansa "kaikkivoipa", ja nyt parin kuukauden päästä hän onkin joidenkin silmissä hemmoteltu kakara jos kuvittelee pääsevänsä itkemällä äidin syliin...

Minä olen kans ihmetelly sitä miten ihmiset suhtautuvat uhmaikäisen kiukutteluun. Heti aletaan syyllistämään joko lasta tai äitiä. Olen yrittänyt selittää että tällaista se uhmaikä on ja minun mielestäni lapsen pitää antaa ne kiukut kiukutella, sitenhän se lapsi oppii niitä tunteitaan hallitsemaan. Ja minun poikani ei ole todellakaan sellainen joka vetäis itkupotkuraivarit joka asiasta. Onpahan vain joskus sattunut vaikka ukin nähden väsyneenä kiukuttelemaan ja heti alkaa urputus että pitäs tehdä sitä tätä ja tuota. Siitä erityisesti tulee paha mieli kun aletaan lasta syyttää tyyliin "oletpas tuhma kun noin kiukuttelet"...

Yhteistyössä